Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å finne det igjen her (om det i det hele tatt har blitt lagt ut), men jeg leter etter en link/kilde hvor det står om hvorfor UK og USA (tror jeg) ikke har den vaksinen vi har her i Norge pga enkelte stoffer som er forbudt.

Ifølge denne Wikipedia-artikkelen ble Thiomersal forbudt i vaksiner til barn i USA i 1998-99. http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal

"Concerns based on extrapolations from methylmercury caused thiomersal to be removed from U.S. childhood vaccines, starting in 1999."

Wikipedia er forlengst kuppet av CSICOP. Forskningsrapporter til støtte for næringslivet, i dette tilfelle farmasøytisk industri, bør leses med samme skepsis som til "forskningsrapporter" betalt av tobakksindustrien om at tobakken var uten skadelige virkninger fra 50- og 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge denne Wikipedia-artikkelen ble Thiomersal forbudt i vaksiner til barn i USA i 1998-99. http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal

"Concerns based on extrapolations from methylmercury caused thiomersal to be removed from U.S. childhood vaccines, starting in 1999."

Wikipedia er forlengst kuppet av CSICOP. Forskningsrapporter til støtte for næringslivet, i dette tilfelle farmasøytisk industri, bør leses med samme skepsis som til "forskningsrapporter" betalt av tobakksindustrien om at tobakken var uten skadelige virkninger fra 50- og 60-tallet.

Thiomersal ble forbudt delvis som et utslag av føre var-tenking, og delvis pga arbeidet til legen Andrew Wakefield, som senere har blitt diskreditert på nær sagt alle punkter i forbindelse med sin "forskning" på MMR-vaksinen og dens påståtte sammenheng med autisme. Wakefield ble i sin tid publisert i the Lancet, men senere studier har vist at arbeidet hans ikke holdt mål, og at funnene ikke var replikerbare. Hverken MMR-vaksinene eller thiomersal kan knyttes til autisme, og man har ikke sett noen nedgang i insidensen av autisme, heller, etter at thiomersal ble fjernet fra vaksinene.

Forøvrig så er Thiomersal kun et konserveringsmiddel, og man kan klare seg uten det, så sant man lagrer og distribuerer vaksinene i enkeltdose-sprøyter. Thiomersal er bare nødvendig der man opererer med ampuller med multidose, for å hindre kontaminering med bakterier o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har også dødd etter å ha spist fårikål, eller å ha gått over gaten i litt mindre enn normal gangfart. Impliserer dette et årsaksforhold, tror du?

Folk har også dødd etter å ha hatt svineinfluensa. Impliserer dette et årsaksforhold, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I november 1988 ble det første sprøytestikket satt i det største medisinske forsøk som noensinne er gjort på norske borgere.

Statens institutt for Folkehelse ville prøve ut sin nye vaksine mot meningokokk B-bakterien, som tok rundt 30 liv hvert år i Norge.

Om lag 230 000 ungdommer og militære rekrutter ble brukt som forsøkspersoner.

512 bivirkninger ble rapportert under vaksineforsøket. 14 ble vurdert som alvorlige. 5 skolebarn fikk ulike alvorlige nevrologiske sykdommer.

I et oppfølgingsforsøk med 53 000 ungdommer ble det meldt 10 alvorlige bivirkninger, hvorav ett tilfelle av alvorlig nevrologisk sykdom.

Etter at Dokument 2 høsten 2006 satte fokus på vaksineforsøket, oppnevnte helseminister Sylvia Brustad et offentlig utvalg.

Året etter leverte utvalget en knusende rapport om vaksineforsøket:

Utvalget reagerte sterkt på « ... en kombinasjon av sendrektighet og utspekulert taktikkeri, hvor staten har sett seg tjent med å trenere saken og så tvil om ansvarsforhold. En slik opptreden er moralsk uakseptabel i en sak som dette, hvor Staten ba ungdom om å utsette seg for ukjent risiko i samfunnets interesse.»

Vaksineutvalget mente også det «kan se ut som Folkehelseinstituttet har vært mer opptatt av at forsøket skulle fremstå som forskningsmessig vellykket og vaksinen sikker, enn å erkjenne usikkerhet omkring skaderisiko».

Folkehelseinstituttet løy for oss om vaksinen mot meningokokk B-bakterien. Hvorfor skal vi tro for at Folkehelseinstituttet snakker sant denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har også dødd etter å ha hatt svineinfluensa. Impliserer dette et årsaksforhold, tror du?

Selvsagt impliserer det et årsaksforhold når folk først diagnoseres med svineinfluensa, og så må innlegges fordi det oppstår potensielt fatale komplikasjoner, og så i ytterste konsekvens dør. Da er det sykdommen (eventuelt komplikasjonene den forårsaker) som er den reelle dødsårsaken.

Det ville derimot ikke implisert et årsaksforhold hvis noen som hadde svineinfluensa døde av helt urelaterte årsaker som tilfeldigvis inntraff en uke etter at de fikk diagnosen, som er det scenarioet vi ser med folk som "dør av vaksinen".

¿Comprende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som plager meg når det gjelder disse vaksinene, er at de muligens kommer for sent.

Normal inluensa pleier det å være årlig på denne tiden. Og har du tålt influensa før, så tåler du nok denne også. Ingen fare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dette hysteriet? Hvert år dør 1000-1500 av vanlig sesonginfluensa uten at vi så mye som rører på øya!

Det er nettopp det! Denne H1N1 viruset kan iflg. noen kilder heller ikke ha mutert "naturlig", dvs. man mener den må ha blitt fremstilt i et laboratorium! Den viste seg og ikke være fullt så effektiv, slik at dødstallene blir langt lavere enn en sesonginfluensa.

Så hvorfor dette hysteriet ja? Hvorfor blir (de få) dødsfallene ensidig blåst opp til de grader i media? Hvorfor ønsker man og skape paniske tilstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ska vaksineres på onsdag mot svineinfluensa men det er fordi jobben står for det og så vil jeg ikke riskere og smitte min datter på 1,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dette hysteriet? Hvert år dør 1000-1500 av vanlig sesonginfluensa uten at vi så mye som rører på øya!

Men da er det i hovedsak snakk om eldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har også dødd etter å ha hatt svineinfluensa. Impliserer dette et årsaksforhold, tror du?

Ja, i aller høyeste grad, for de blir innlagt på sykehus med ekstreme pusteproblemer og sirkulasjonssvikt, mens de har en luftveisinfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal inluensa pleier det å være årlig på denne tiden. Og har du tålt influensa før, så tåler du nok denne også. Ingen fare :)

Nei, normalt pleier influensaen å komme over nyttår. Og all den tid man ser et mønster der unge, friske folk uten andre sykdommer utgjør 1/3 av dødsfallene, TIL TROSS for at man gjør alt som kan gjøres på akuttavdelingene for å berge livene deres, og 1/10 er barn, så syns ikke jeg det er noen grunn til å innta en avslappet holdning. Gamle mennesker som dør av influensa, det er det ikke så mye å gjøre med. Men disse dødsfallene blant de unge, de kan vi forhindre hvis vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

BJØRG MARIT ANDERSEN, DR.MED

Spesialist i medisinsk mikrobiologi. Professor i hygiene og smittevern : "Det er en gåte hvorfor ikke norske helsemyndigheter bestilte, eller har etterbestilt, Celvapan til risikopasienter, gravide og den yngre del av befolkningen."

mer her :

http://www.dagbladet.no/2009/10/26/nyheter...andemi/8732392/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre

Jeg vurderer å ta den selv om jeg har et passe godt immunforsvar- har ikke blitt syk de siste 16 årene av influensa...men denne er jo litt annerledes da- skal vi tro infoen vi har fått...

Det som jeg finner meget merkverdig er hvorfor har Norge flere dødsfall enn Sverige og Tyskland? Finland og Danmark har jo nesten ikke hatt noen. Men hvorfor Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest - hei
Folk har også dødd etter å ha hatt svineinfluensa. Impliserer dette et årsaksforhold, tror du?

Folk har også dødd etter å ha levd 93 år på jorden. Impliserer det et årsaksforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper!!! :) Har svineinfluensaen nå! Nesten verd det bare for å slippe å vurdere denne vaksinen, synes jeg :)
Jeg regner med at du vet at man ikke blir immun mot neste strain selv om du er syk nå? Jaja, jeg håper du slipper unna bølgen i hvert fall. ^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg slipper!!! :) Har svineinfluensaen nå! Nesten verd det bare for å slippe å vurdere denne vaksinen, synes jeg :)

God bedring! :smilyblomst:

Du virker jo faktisk også i godt og oppegående humør: Er den ikke så ille? Fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...