Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg skal IKKE ta vaksinen.

Det er etter hva jeg forstår 2 personer i Norge som er døde av svineinfluensa - som IKKE var i risikogruppen.

Dette er etterhvert blitt totalt hysteri.

De mest hysteriske er "anti-vaksinefolkene"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden begrunner du det med?
Er jo bare å lese rundt på forumet i denne tråden og lignende tråder og se dem gripe etter konspirasjonshalmstrå à la nyhetsspeilet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden begrunner du det med?

Det er ikke så vanskelig, se bare på hva anti-vaksinegjengen spyr opp av løgner, konspirasjonsteorier og propaganda om H1N1-vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trulte_*
Det er forresten ikke noe hysterisk over å sikre seg mot en influensa som kan være dødelig.

Jeg skal selvfølgelig ta vaksinen.

Det må du selvfølgelig få lov til. Jeg sier bare at jeg ikke kommer til å ta noen vaksine mot influensa.

Her i landet er 2 personer (ikke fra risikogruppen) døde av svineinfluensa - det er ikke særlig mange når vi er over 4,6 mill innbyggere, og så lenge antall dødsfall i året er rett i underkant av 50.000 her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i landet er 2 personer (ikke fra risikogruppen) døde av svineinfluensa - det er ikke særlig mange når vi er over 4,6 mill innbyggere, og så lenge antall dødsfall i året er rett i underkant av 50.000 her til lands.

Det er sant. Men de aller aller fleste av oss kjenner mange personer i omgangskretsen som faktisk ER i risikogruppene. F.eks. alle med astma, diabetes, overvektige eller på immunhemmende medisiner. Folk som normalt ikke risikerer å dø av sesonginfluensa. Og om vi tenker på dem, bør vi vurdere å vaksinere oss.

Selv har jeg havnet tilfeldig og nylig i risikogruppe, det oppleves ikke som ok at det liksom er ok om jeg dør, fordi "hun var syk likevel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi i riskikogruppen "teller ikke" når man ser på antall døde.

Godt å vite at jeg ikke er like mye verdt , "bare" fordi jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Men de aller aller fleste av oss kjenner mange personer i omgangskretsen som faktisk ER i risikogruppene. F.eks. alle med astma, diabetes, overvektige eller på immunhemmende medisiner. Folk som normalt ikke risikerer å dø av sesonginfluensa. Og om vi tenker på dem, bør vi vurdere å vaksinere oss.

Selv har jeg havnet tilfeldig og nylig i risikogruppe, det oppleves ikke som ok at det liksom er ok om jeg dør, fordi "hun var syk likevel"

Jeg syns også at det kan være grunn til å minne om at selv om det er et lite antall DØDE, så har vi hatt ganske mange som har blitt så syke at de har måttet innlegges på intensivavdelinger for å overleve. Dette er mennesker som utmerket godt kunne omkommet dersom de ikke hadde fått tilgang på respirator og annen intensiv sykepleie. Og blir man først så syk, så er det også en reell fare for komplikasjoner og senvirkninger som setter en langt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trulte_*
Det er sant. Men de aller aller fleste av oss kjenner mange personer i omgangskretsen som faktisk ER i risikogruppene. F.eks. alle med astma, diabetes, overvektige eller på immunhemmende medisiner. Folk som normalt ikke risikerer å dø av sesonginfluensa. Og om vi tenker på dem, bør vi vurdere å vaksinere oss.

Selv har jeg havnet tilfeldig og nylig i risikogruppe, det oppleves ikke som ok at det liksom er ok om jeg dør, fordi "hun var syk likevel"

Så vi i riskikogruppen "teller ikke" når man ser på antall døde.

Godt å vite at jeg ikke er like mye verdt , "bare" fordi jeg er gravid.

Hjelpe meg, snakk om å misforstå med vilje. Jeg synes det er greit om folk leser innleggene før de begynner å kommentere hva jeg skriver.

Jeg sa at JEG ikke kommer til å vaksinere meg fordi jeg tilhører IKKE noen risikogrupper og det er kun TO mennesker utenom risikogruppene i hele Norge som er døde av influensa. Jeg sier IKKE at det er greit at noen dør fordi de allikevel er i risikogruppen .. kan dere ikke vise meg hvor jeg har skrevet det?

Men jeg går selvsagt utifra at folk i risikogruppene tar hånd om sin egen helse selv og vaksinerer seg hvis de føler for det. Dere mener vel ikke at hele Norge skal vaksinere seg fordi noen tilhører risikogruppene?

For meg - og de fleste mennesker er det faktisk større fare for komplikasjoner og bivirkninger av vaksinen enn om vi skulle få influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tora_*
Hjelpe meg, snakk om å misforstå med vilje. Jeg synes det er greit om folk leser innleggene før de begynner å kommentere hva jeg skriver.

Jeg sa at JEG ikke kommer til å vaksinere meg fordi jeg tilhører IKKE noen risikogrupper og det er kun TO mennesker utenom risikogruppene i hele Norge som er døde av influensa. Jeg sier IKKE at det er greit at noen dør fordi de allikevel er i risikogruppen .. kan dere ikke vise meg hvor jeg har skrevet det?

Men jeg går selvsagt utifra at folk i risikogruppene tar hånd om sin egen helse selv og vaksinerer seg hvis de føler for det. Dere mener vel ikke at hele Norge skal vaksinere seg fordi noen tilhører risikogruppene?

For meg - og de fleste mennesker er det faktisk større fare for komplikasjoner og bivirkninger av vaksinen enn om vi skulle få influensa.

Det er jo det myndighetene mener er det beste. Jo flere som vaksinerer seg jo færre blir syke. Flokkimmunitet kommer mange til gode, også de som faktisk ikke kan ta vaksinen. Men dersom alle andre tar den er mindre risiko for at de skal bli syke. Det burde ikke være noe problem å gjennomføre dette. Men for enkelte er dette tydeligvis vanskelig å skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Person A går på videregående skole og bor hjemme hos foreldrene sine. Person A har valgt å ikke vaksinere seg. Mor til person A blir smittet av svineinfluensa. Person A går på skolen i 5 dager før han blir syk.

Innen 2 uker har over halvparten av elevene i klassen til person A blitt smittet av person A, fordi person A ikke hadde lyst å vaksinere seg.

En av klassekameratene i klassen til person A ble så syk at hun måtte ligge på intensiven i 3 uker.

Og videre kan vi se for oss hvor mange familiemedlemmer, venner og andre elever på skolen som blir smittet.

Og det kunne vært unngått hvis person A hadde orka å vaksinere seg, slik at han ikke hadde blitt smitta av mora si.

Så ja, det er viktig å vaksinere seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon
Jeg syns også at det kan være grunn til å minne om at selv om det er et lite antall DØDE, så har vi hatt ganske mange som har blitt så syke at de har måttet innlegges på intensivavdelinger for å overleve. Dette er mennesker som utmerket godt kunne omkommet dersom de ikke hadde fått tilgang på respirator og annen intensiv sykepleie. Og blir man først så syk, så er det også en reell fare for komplikasjoner og senvirkninger som setter en langt tilbake.

Og tenk hvor dyrt dette er! Tror jeg leste en plass at Norge betalte rundt 60-70 kr per vaksine, lurer på hva de betaler per pasient i respirator per liggedøgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Person A går på videregående skole og bor hjemme hos foreldrene sine. Person A har valgt å ikke vaksinere seg. Mor til person A blir smittet av svineinfluensa. Person A går på skolen i 5 dager før han blir syk.

Innen 2 uker har over halvparten av elevene i klassen til person A blitt smittet av person A, fordi person A ikke hadde lyst å vaksinere seg.

En av klassekameratene i klassen til person A ble så syk at hun måtte ligge på intensiven i 3 uker.

Og videre kan vi se for oss hvor mange familiemedlemmer, venner og andre elever på skolen som blir smittet.

Og det kunne vært unngått hvis person A hadde orka å vaksinere seg, slik at han ikke hadde blitt smitta av mora si.

Så ja, det er viktig å vaksinere seg!

Men hvis over halvparten av elevene i klassen til person A ble smittet av person A så må jo det bety at ikke heller de hadde vaksinert seg...?

Så hvorfor legge all skylden på person A?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis over halvparten av elevene i klassen til person A ble smittet av person A så må jo det bety at ikke heller de hadde vaksinert seg...?

Så hvorfor legge all skylden på person A?

I dette tilfellet var jo A den eneste som hadde influensa, hadde han ikke hatt den ville han jo ikke ha smittet de andre. Men de har jo kanskje vaksinemotstanderforeldre som en også kan skylde på, helt korrekt.

Poenget er jo at om flokkimmuniteten skal virke så må de aller fleste la seg vaksinere. En del kjenner sin solidaritet, mens andre utelukkende tenker på egen situasjon - dvs la alle andre gjøre jobben så kommer fordelene flytende til meg.... Nå det blir for mange av de sistnevnte funker det jo rett og slett ikke med flokkimmunitet.

Er flokkimmunitet bra - ja selvfølgelig. For alle! Tilogmed antivaksinemenneskene. Så de burde jo være sjeleglad på egne vegne for enhver person som er villig til å ta vaksinen. Så hvorfor de skal opplyse alle om hvor farlig dette er gir jo ris til egen bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet var jo A den eneste som hadde influensa, hadde han ikke hatt den ville han jo ikke ha smittet de andre. Men de har jo kanskje vaksinemotstanderforeldre som en også kan skylde på, helt korrekt.

Poenget er jo at om flokkimmuniteten skal virke så må de aller fleste la seg vaksinere. En del kjenner sin solidaritet, mens andre utelukkende tenker på egen situasjon - dvs la alle andre gjøre jobben så kommer fordelene flytende til meg.... Nå det blir for mange av de sistnevnte funker det jo rett og slett ikke med flokkimmunitet.

Er flokkimmunitet bra - ja selvfølgelig. For alle! Tilogmed antivaksinemenneskene. Så de burde jo være sjeleglad på egne vegne for enhver person som er villig til å ta vaksinen. Så hvorfor de skal opplyse alle om hvor farlig dette er gir jo ris til egen bak.

Er nok noe jeg ikke skjønner her...men hva mener du med at det kun var person A som hadde influensa? Det var jo også en i klassen til person A som ble smittet av person A og som ble så syk at hun måtte ligge 3 uker på sykehuset. Spørsmålet mitt er: er det riktig av denne klassekameraten å skylde på person A for å ikke å ha vaksinert seg? Eller bør hun skylde på seg selv fordi hun selv ikke vaksinerte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal skylde på klassekameraten sin som var så idiot at han dro på skolen når han egentlig burde holdt seg hjemme når han først hadde klart å bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen gjesr

eller så kan hun faktisk skylde på seg selv som heller ikke hadde tatt vaksinen og derfor ble smittet. og hvorfor hadde ikke hun tatt vaksinen, og hvorfor holdt ikke hun seg hjemme når hun ble smittet sånn at ikke resten av klassen ble syke, og hvorfor hadde ikke dem igjen tatt vaksinen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...