Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

De gjorde det fordi det var en anbudsrunde for et eller to år siden, hvor de som lager den vi fikk kom best ut. Derfor.

Visste de at svineinfluensa kom for 2 år siden?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visste de at svineinfluensa kom for 2 år siden?!

På en måte, ja og på en måte nei. vaksinen var ikke ferdig før i 2008. Det ble i hvertfall tatt patent på vaksine mot svineinfluensa i 2008. Husker ikke datoen, men du finner patenten fra begge disse firmaene på nettet.

Er litt usikker på hva myndighetene i Norge visste om dette, men leste i den artikkelen som noen henviste til her (fra aftenposten) at Norge fikk vaksine med tilsetningstoffer, siden baxter på anbudsrunden ikke hadde vaksinen sin klar. Er det som er årsaken til at vi får vaksinen fra en annen produsent. Desverre.

Men er enig i at vi som tyskland bør velge. Jeg kommer ikke til å ta vaksinen. Synes det er en smule underlig at det ble tatt patent på vaksinen før selve svineinfluensaen kom. Uttalelsen fra myndighetene våre tilsier at dette også stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjorde det fordi det var en anbudsrunde for et eller to år siden, hvor de som lager den vi fikk kom best ut. Derfor.

Folkehelseinstituttet (FHI) gjør avtale med den britiske farmasigiganten Glaxo­SmithKline (GSK) om bestilling av 9,4 millioner vaksine­doser til en pris av ca. 650 millioner kr. dersom WHO erklærer pandemisk influensa. GSK krever også økonomisk ansvars­fritak for evt. vaksineskader. Dette skjedde den 1.juli 2008.

Pressemelding fra helse-og omsorgsdepartementet:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/press....html?id=520387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forresten Godwin's law implisitt omfatter alle avdøde diktatorer med mange liv på samvittigheten, selv om det er reducto ad hitlerum som er hovedprinsippet dens.

Den som ikke vil lære av historien er dømt til å gjenta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom du. Helsepersonell må vaksineres.

Det må vi ikke. Ingen kan tvinge oss til å ta vaksinen bare fordi vi er helsepersonell. Men vi får tilbud om å ta den, vi MÅ ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig normalt å frasi seg ansvar for vaksineskader når man slipper en vaksine ut på markedet, det er ikke et tegn på at Pandremix eller den hin svineinfluensavaksinen er mer skadelige enn andre vaksiner. Ikke for det, det gir vel bare vaksinemotstanderne vann på mølla fordi dette "beviser" at vaksiner er skadelig eller noe.

Det må vi ikke. Ingen kan tvinge oss til å ta vaksinen bare fordi vi er helsepersonell. Men vi får tilbud om å ta den, vi MÅ ikke.
A-a-a. De har begynt å vurdere tvangsvaksinering av folk som jobber med hjertesyke, nyfødte og gravide, fordi en baby døde i kuvøse pga. syke sykepleiere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må vi ikke. Ingen kan tvinge oss til å ta vaksinen bare fordi vi er helsepersonell. Men vi får tilbud om å ta den, vi MÅ ikke.

Per dagsdato så MÅ vi ikke, men som fylkeslegen vår sa under informasjonsmøte: det er helt frivillig og kommer altid til å være det, men det kan iverksettes tvungen (ulønnet) permisjon av de som nekter å la seg vaksinere. Vi må bare se hvor mange som velger vaksinen frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som plager meg når det gjelder disse vaksinene, er at de muligens kommer for sent. Svineinfluensaen sprer seg jo allerede i de sentrale østlandsområdene, og der er det ikke engang nok vaksiner til å dekke behovene til risikogruppene. I verste fall kan man se at folk utenfor risikogruppene, ikke får vaksinert seg før nærmere jul, eller over nyttår. Jeg ville tatt den i morgen, om det var mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ikke vil lære av historien er dømt til å gjenta den.

Det gjelder særlig dem som ikke vil lære av historien om sykdommer og død som kan forhindres ved vaksinering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som plager meg når det gjelder disse vaksinene, er at de muligens kommer for sent. Svineinfluensaen sprer seg jo allerede i de sentrale østlandsområdene, og der er det ikke engang nok vaksiner til å dekke behovene til risikogruppene. I verste fall kan man se at folk utenfor risikogruppene, ikke får vaksinert seg før nærmere jul, eller over nyttår. Jeg ville tatt den i morgen, om det var mulig.

Det er jeg enig i. Dersom jeg ikke får tatt vaksinen FØR bølgen kommer her jeg bor, kommer jeg ikke til å ta den når influensatilfellene begynner å avta i antall igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i. Dersom jeg ikke får tatt vaksinen FØR bølgen kommer her jeg bor, kommer jeg ikke til å ta den når influensatilfellene begynner å avta i antall igjen.

På det punktet vil jeg se hva fagfolkene sier. Det virker jo litt bortkastet å ta vaksine etter at bølgen har kommet og gått. Iallfall kan man ikke regne med noen almenpreventiv effekt av å vaksinere seg da. Men spådommene går på at denne influensaen kommer til å bli en fast husgjest, og i såfall kan man jo vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å finne det igjen her (om det i det hele tatt har blitt lagt ut), men jeg leter etter en link/kilde hvor det står om hvorfor UK og USA (tror jeg) ikke har den vaksinen vi har her i Norge pga enkelte stoffer som er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattvette

Sambo sier vi skal (eller at han vil vi skal) når risikogruppene har fått og vi andre får komt til..

Eg veit rett og slett ikkje om eg skal ta den ennå..

Fordi eg syns denne vaksinen blei lagd veldig fort, og fordi de ikkje har studert den og eventuelle bivirkninger godt nok over tid.

Folk dør av svineinfluensa.

Folk har dødd etter å ha tatt vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har dødd etter å ha tatt vaksinen.

Og igjen - dødsfallene som har forekommet kan ikke umiddelbart knyttes til vaksinen. De kan like gjerne skyldes årsaken til at disse menneskene ble vurdert til å være i risikogruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har dødd etter å ha tatt vaksinen.

Folk har også dødd etter å ha spist fårikål, eller å ha gått over gaten i litt mindre enn normal gangfart. Impliserer dette et årsaksforhold, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å finne det igjen her (om det i det hele tatt har blitt lagt ut), men jeg leter etter en link/kilde hvor det står om hvorfor UK og USA (tror jeg) ikke har den vaksinen vi har her i Norge pga enkelte stoffer som er forbudt.

I hvert fall har Tyskland og Frankrike en vaksine uten de skadelige stoffene:

"I Tyskland har myndighetene tatt konsekvensen av den overhengende faren for kvikksølv-forgiftning av fostre gjennom å kreve at kvikksølv-holdige vaksiner ikke skal gis til gravide:

” Tyske helsemyndigheter mener gravide kvinner bør få en annen svineinfluensavaksine enn befolkningen forøvrig, skriver Die Welt. Også franske myndigheter har bestilt tilleggsvaksine uten de omstridte tilsetningsstoffene som Pandemrix inneholder.”"

Kilde:

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/akt...;id=1&ban=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sambo sier vi skal (eller at han vil vi skal) når risikogruppene har fått og vi andre får komt til..

Eg veit rett og slett ikkje om eg skal ta den ennå..

Fordi eg syns denne vaksinen blei lagd veldig fort, og fordi de ikkje har studert den og eventuelle bivirkninger godt nok over tid.

Folk dør av svineinfluensa.

Folk har dødd etter å ha tatt vaksinen.

Skaff deg oversikt over tallene.

Hvor mange av de som blir smittet, dør eller blir så syke at de må legges inn på sykehus?

Hvor mange av de som vaksinerer seg, blir syke av vaksinen?

Hva er risikoen for å få smitten, risikoen for å blir alvorlig syk dersom man får den, hva er risikoen for å bli syk eller skadet av vaksinen?

Så kan du bestemme deg for om du løper en større risiko ved å ta vaksinen, enn ved å la være. Mitt stalltips er at det er lurere å ta vaksinen enn å la være. Den alvorlige komplikasjonen Guillaine Barrè Syndrom er såpass sjelden at statistisk sett skulle vaksinen forårsake en håndfull tilfeller i Norge dersom alle vaksinerer seg. De andre, mer harmløse bivirkningene som feber eller smerter i armen, er forbigående. Til sammenligning har viruset tatt livet av 10 personer allerede. I USA er det 1000+ dødsfall fra svineinfluensa allerede før det har tatt skikkelig av.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dagsdato så MÅ vi ikke, men som fylkeslegen vår sa under informasjonsmøte: det er helt frivillig og kommer altid til å være det, men det kan iverksettes tvungen (ulønnet) permisjon av de som nekter å la seg vaksinere. Vi må bare se hvor mange som velger vaksinen frivillig.

Nåja, det vil jeg nå se! Hvor skal de hente inn vikarer fra?;-)

Håper hysteribølgen er på toppen nå, for det begynner å bli drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det vil jeg nå se! Hvor skal de hente inn vikarer fra?;-)

Håper hysteribølgen er på toppen nå, for det begynner å bli drøyt.

Ikke vet jeg. Men her har vi iallefall en haug med ufaglærte vikarer som står og sikler etter vakter, så noen skal de nok få tak på. Men kommer som sagt på hvor mange som lot seg vaksinere frivillig. De fleste her var i utgangspunktet mot å ta vaksinen, men med de magiske ordene "tvungen ULØNNET permisjon", så snudde mange fordi de ikke hadde råd til å miste vaktene sine. Frivillig og frivillig fru Blom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg. Men her har vi iallefall en haug med ufaglærte vikarer som står og sikler etter vakter, så noen skal de nok få tak på. Men kommer som sagt på hvor mange som lot seg vaksinere frivillig. De fleste her var i utgangspunktet mot å ta vaksinen, men med de magiske ordene "tvungen ULØNNET permisjon", så snudde mange fordi de ikke hadde råd til å miste vaktene sine. Frivillig og frivillig fru Blom.

Ja, frivillig...hehe

På min jobb er det stort sett krise hele tiden. Ser ikke helt for meg tvungen ulønnet permisjon av oss som ikke vaksineres. Arbeidsgiver bruker dyre vikarbyråer allerede idag,siden det ikke er nok sykepleiere å få tak i her. Men vil de sette inn ufaglærte istedetfor, så værsågod;-) Føler meg ikke særlig truet gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...