Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Gjest frykter
Sannsynligheten for at det skjer er større enn at du får livet ditt ødelagt..

Men, men.. Be my guest..

Ja, det er en sjanse jeg tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest-ha
Jeg har aldri tatt vaksine mot vanlig sesonginfluensa heller så jeg aner ikke hvordan jeg vil reagere. Derfor velger jeg å ikke ta den!

Stoffene gjelder ikke bare influensavaksiner, blant annet så er kvikksølvet det har vært så mye snakk om har blitt brukt som konserveringsmiddel i vaksiner siden 30-tallet.

Poenget var ikke at du som enkeltindivid er redd for hvordan din kropp skal reagere på en influensavaksine.

Sett i forhold til de x antall millioner, hvis ikke milliarder av mennesker som har blitt vaksinert oppgjenom tidene så er det svært få tilfeller med alvorlige bieffekter å vise til. Statistisk sett er det langt, langt større sjanse for alvorlig skade eller død ved å kjøre bil, men det hindrer deg da ikke i å sette deg bak rattet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frykter
Tenk på all den dritten du putter inn i munnen din..

Du har ingen aning om hva jeg putter i munnen min. Jeg er ganske bevisst på kostholdet og hva jeg putter i munnen, slik at jeg får minst mulig "drit" i kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frykter
Ja sannsynligheten for det er jo veldig stor.. Antar du har satt moren din på plass for å ha tillatt at du ble vaksinert som barn? For hun kunne jo ikke vite om du kunne reagere på noen av stoffene...

Nei, det har jeg ikke fordi hvis man ikke tar vaksinen for eks mot meslinger og man får meslinger så er sjansen for å dø av den mye større enn å dø av svineinfluensaen. Jeg veier risikoen med vaksinene (hva jeg mener) opp mot risikoen for å dø av det man vaksinere seg mot og i dette tilfelle så mener jeg at det for mitt vedkommende er veldig, veldig, veldig liten mulighet for at jeg dør av influensaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frykter
Stoffene gjelder ikke bare influensavaksiner, blant annet så er kvikksølvet det har vært så mye snakk om har blitt brukt som konserveringsmiddel i vaksiner siden 30-tallet.

Poenget var ikke at du som enkeltindivid er redd for hvordan din kropp skal reagere på en influensavaksine.

Sett i forhold til de x antall millioner, hvis ikke milliarder av mennesker som har blitt vaksinert oppgjenom tidene så er det svært få tilfeller med alvorlige bieffekter å vise til. Statistisk sett er det langt, langt større sjanse for alvorlig skade eller død ved å kjøre bil, men det hindrer deg da ikke i å sette deg bak rattet?

Nei, for bil må jeg kjøre for at hverdagen skal fungere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen så er det individuelt om noen reagerer eller ikke (tilbake til eksempelet om antibiotika:))

Ja det er individuelt om man reagerer eller ikke, men blandt de som reagerer som burde man vel sett et mønster?

La oss si at A og B får poliovaksinen som liten. Som 20-åring får A ME, mens B får ME som 35-åring. Kan man da konkludere med at det er poliovaksinen sin skyld når det er 15 års forskjell på de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke fordi hvis man ikke tar vaksinen for eks mot meslinger og man får meslinger så er sjansen for å dø av den mye større enn å dø av svineinfluensaen. Jeg veier risikoen med vaksinene (hva jeg mener) opp mot risikoen for å dø av det man vaksinere seg mot og i dette tilfelle så mener jeg at det for mitt vedkommende er veldig, veldig, veldig liten mulighet for at jeg dør av influensaen.

Hva legger du til grunn for den veldig, veldig, veldig lille muligheten? Hva gjør deg til "surviver" sett i forhold til andre friske mennesker som har dødd?

Endret av Niema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frykter
Hva legger du til grunn for den veldig, veldig, veldig lille muligheten? Hva gjør deg til "surviver" sett i forhold til andre friske mennesker som har dødd?

At det er over 100 000 som har hatt svineinfluensa, av disse er 10 døde og to av de døde var ikke i risikogruppen så sjansen for at jeg dør av den er forholdsvis liten. (Dessuten tror jeg at jeg har hatt den, men det er ikke mulig å finne ut da jeg ikke testet meg når jeg var syk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frykter

Det står også at disse to dosene skal være med tre ukers mellomrom, og full effekt av vaksinene inntrer først tre uker etter den siste er satt, så det vil si at det faktisk tar seks uker fra du får første vaksinesprøyta til du oppnår full effekt, og i den mellom kan du bli smittet av influensaen. Dessuten vil antakelig ikke alle være vaksinert med første dose før jul http://www.dagsavisen.no/innenriks/article447576.ece og det kommer til å være enormt mange som blir smittet før de får vaksinene. Så kanskje vi ikke trenger å ta noe standpunkt om vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg kopiert fra en annen tråd her inne.

Jeg synes egentlig helsemyndighetene burde vært forsiktige med å "advare" (skremme) folk nå, når vaksinen ikke er tilgjengelig for alle før om mange uker. Alle vet at VG henger seg på med panikkforsider i en tid som denne, og det gjør alt bare enda verre.

Så lenge det ikke finnes nok vaksine er det lite annet å gjøre med situasjonen enn å følge hygienerådene.

Og jeg stiller meg bak denne.

Innen vaksinen er tilgjengelig for alle - hva om det da har dukket ny informasjon eller ting har blitt annerledes enn ventet, eller hva det enn måte være – er det da noe vits i å fordømme så altfor mye foreløpig? Enten man er for eller i mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
Det står også at disse to dosene skal være med tre ukers mellomrom, og full effekt av vaksinene inntrer først tre uker etter den siste er satt, så det vil si at det faktisk tar seks uker fra du får første vaksinesprøyta til du oppnår full effekt, og i den mellom kan du bli smittet av influensaen.

Jeg tar den jo likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama
Enten man er for eller i mot?

Jeg håper ikke det er sånn at noen er helt for eller helt imot, for det finnes nyanser i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frykter
Jeg tar den jo likevel.

Selv om du har hatt svineinfluensaen før vaksinen kommer til deg? Hva er vitsen med det? Da er du allerede imunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_A
Det er så mange av dere antivaksine-mennesker som har så usaklig begrunnelse for valget deres.

Haha, "antivaksine-mennesker" er det nye skjellsordet.

Og HVORFOR I ALLE DAGER skal vi ha en grunn for å ikke ta den? Jeg vil ikke, slik er det bare. Da kan jeg heller bare få influensaen altså. Når folk jeg kjenner blir sengeliggende i flere dager pga vaksinen står jeg pent over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alabama
Selv om du har hatt svineinfluensaen før vaksinen kommer til deg? Hva er vitsen med det? Da er du allerede imunn :)

Jeg mente at jeg tar vaksinen selv om det er sannsynlighet for at jeg kan smittes med svineinfluensa i mellomtiden. Altså før jeg oppnår full immunitet.

Har forresten tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frykter
Jeg mente at jeg tar vaksinen selv om det er sannsynlighet for at jeg kan smittes med svineinfluensa i mellomtiden. Altså før jeg oppnår full immunitet.

Har forresten tatt den.

Da antar jeg at du er i en av risikogruppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
Da antar jeg at du er i en av risikogruppene?

Absolutt ikke i noen risikogruppe, men jobber på sykehus. Sånn sett er jeg vel i risikogruppe likevel..

For å få det altså..

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...