Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Null planer om det. To jeg kjenner ble veldig syk (er fremdeles) av den, og da får jeg ikke mer lyst til å ta den. De to er en del av risikogruppene forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, kommer ikke til å ta vaksinen. En medisinsk forsker vi kjenner fraråder oss å ta den, da det er såpass mye usikkerhet knyttet til bivirkningene. Vaksinen tilfører kroppen hormoner som trigger reaksjoner i kroppen, og hos enkelte kan det føre til ubalanse i kroppen, som igjen kan føre til forstyrrelser og sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kommer ikke til å ta vaksinen. En medisinsk forsker vi kjenner fraråder oss å ta den, da det er såpass mye usikkerhet knyttet til bivirkningene. Vaksinen tilfører kroppen hormoner som trigger reaksjoner i kroppen, og hos enkelte kan det føre til ubalanse i kroppen, som igjen kan føre til forstyrrelser og sykdom.

Det er ikke hormoner i influensavaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å ta denne. Min private lege advarer på det sterkeste mot å ta denne. Ingen i familien tar den, ingen jeg kjenner.

Har han gitt deg en begrunnelse for hvorfor? Og jeg stiller spørsmålet rett og slett fordi jeg lurer, ikke i en fy faen så jævla ego du er som kun tenker på deg selv og synes det er greit å drepe en hel haug med andre mennesker-attituden mange har blitt møtt med her inne. Jeg er rett og slett veldig skeptisk til denne vaksinen selv, og når til og med ekspertene kaller dette en sunn skepsis så blir jeg desto mer usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hormoner i influensavaksinen.

Det var det jeg også mente, noe jeg også fikk bekreftet ved å lese pakningsvedlegget til Pandemrix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest risikogruppe

Jeg tilhører en meget høy risikiogruppe med astma, 12 lungebetennelser og en blodpropp i lungen. Jeg er også i ferd med å merke at en lungebettenelse er i anmarsj akkurat nå. Alikevel vil jeg ikke ha sprøyten.

Årsaken til å ikke ta sprøyten er mange. Da jeg var 17 fikk jeg en mystisk og ukjent bakterie i lungene. Jeg var regelrett dødssyk og lå på isolat på sykehuset. Ingen klarte å finne ut av hva jeg hadde. Og sykepleierne turte nesten ikke å ta i meg.

Immunforsvaret forsvant og jeg ble etterhvert flyttet på hjerteavdelingen med skyhøy feber. Syptomene var det samme som med HIV, men jeg hadde ikke HIV. Jeg måtte få tilført oksygen.

På toppen av alt reagerte jeg allergisk mot medisiner jeg fikk, så jeg ble enda dårligere like før jeg skulle skrives ut. Legen sa at dette var en usedvanlig sjelden reaksjon på medisiner.

Mistenker at jeg fikk alt dette, fordi jeg faktisk var den aller første som tok P-sprøyten i Norge. I dag vet man at man kan bli steril av denne sprøyten, så personer som ikke har fått barn frarådes sprøyten. Jeg sier ikke at bakterien jeg fikk behøver å være sprøytens feil, men jeg ønsker da uansett ikke å ta et nytt og fremmed middel i kroppen. Dessuten har jeg sett at normal influensavaksine inneholder den antibiotikaen som gjorde meg enda sykere og det skremmer meg.

En ting er sikkert. Om det ikke var sprøytens feil, så ble jeg den gang da kanskje smittet av noe fremmed og mystisk. Jeg kjenner en person til som er blitt utsatt for det samme.

Denne jenta var dengang 15 Og vi har aldri fått klarhet i hva det var som feilte oss. Vi var begge friske oppegående jenter. Og da jeg ble syk, så hadde jeg en CRP på 300 før jeg ble innlagt.

Vet det høres rart ut, men for meg er ikke akkurat svineinfluensaen ny. Prøver å trøste meg selv med at jeg faktisk hadde svineinfluensa for 15 år siden, for de kroppslige reaksjonene viser seg å være identiske med det de som har blitt innlagt av dette har.

Når jeg overlevde noe av det værste jeg har opplevd, så overlever jeg nok nå også. Tar heller sjansen på å få svineinfluensa enn å få kroppen til å jobbe imot meg via denne vaksinen. Spesielt når den på lik linje med dengang jeg tok P-sprøyten ikke er godt nok utprøvd på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har jeg sett at normal influensavaksine inneholder den antibiotikaen som gjorde meg enda sykere og det skremmer meg.

Hvor har du dette fra?

Vet det høres rart ut, men for meg er ikke akkurat svineinfluensaen ny. Prøver å trøste meg selv med at jeg faktisk hadde svineinfluensa for 15 år siden, for de kroppslige reaksjonene viser seg å være identiske med det de som har blitt innlagt av dette har.

Svineinfluensaen har de samme symptomene som vanlig influensa har.

Når jeg overlevde noe av det værste jeg har opplevd, så overlever jeg nok nå også. Tar heller sjansen på å få svineinfluensa enn å få kroppen til å jobbe imot meg via denne vaksinen. Spesielt når den på lik linje med dengang jeg tok P-sprøyten ikke er godt nok utprøvd på mennesker.

Vaksinen er godt testet ut, de bruker den samme vaksinen som ved alle andre influensaer, men bytter ut selve antigenet. Tror du legemiddelfirmaene hadde turt å sende ut et halvferdig produkt, "nei nå krysser vi fingrene for at det går bra dere"?

Men om du tidligere har reagert på mye medisiner, ville jeg nok ha tatt en samtale med legen om det. Enkelte mennesker skal ikke ta vaksine, på grunn av f.eks. allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest risikogruppe

En ting til som jeg glemte å fortelle er at jeg også kjenner til familien som hadde det første svineinfluensatilfellet i Norge (jeg bor på samme sted). Guttungen ble smittet i Spania og havnet på sykehus etter ferien, men er nå frisk. Ikke engang hans familie skal ta vaksinen, for som de sier: Vi foreldre lå i samme seng som han, vi var fire stykker som satt i samme bil som han på vei hjem. Og ingen av oss ble smittet. De gikk ut med det i lokalavise i høst. Og de ville ikke anbefale vaksine.

Så personlig tror jeg at dette hysteriet rundt svineinfluensaen er overdrevent. Siden jeg ser at det er stoffer jeg ikke tåler i vaksinen blir derfor valget for meg enkelt. Kommer ikke til å la min egen familie ta vaksinen heller, for man vet aldri hvor godt man tåler den før man har prøvd.

Og selv om mange med meg er uenige, så ser jeg på bakgrunn av personlige erfaringer at det for meg er en større risiko med vaksinen enn uten. Andre får gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest risikogruppe

Hvor har du dette fra?

Har sett en oversikt over hva vaksinen inneholder. Har trolig link. Kan poste den når jeg finner den.

Svineinfluensaen har de samme symptomene som vanlig influensa har.

Dette stemmer nok ikke. Folk får det på forskjellige måter. Og man behøver ikke ha hoste, snørrete nese, vonde ledd osv. Mange starter direkte med pustebesvær.

En annen ting er at min sykdom begynte også med vanlig forkjølelse, inntil kroppen gikk krakilsk. Legen bad meg til å begynne med om å bare være hjemme. Han sa jeg var forkjølet. Det tok nesten livet av meg.

Vaksinen er godt testet ut, de bruker den samme vaksinen som ved alle andre influensaer, men bytter ut selve antigenet. Tror du legemiddelfirmaene hadde turt å sende ut et halvferdig produkt, "nei nå krysser vi fingrene for at det går bra dere"?

Ja, det tror jeg. Eksemplene på slike ting er mange. Eksempelvis jobber jeg selv som behandler. Og jeg har en rekke fortvilte ME-klienter som påstår at de har blitt syke av vaksine.

Vi hadde også svineinfluensatilfeller i 1976. Og der ble man også syke av vaksinen. Forhåpentligvis er vaksinen blitt bedre nå, men den sjansen tar jeg desverre ikke.

Men om du tidligere har reagert på mye medisiner, ville jeg nok ha tatt en samtale med legen om det. Enkelte mennesker skal ikke ta vaksine, på grunn av f.eks. allergier.

Der er jeg enig. Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en oversikt over hva vaksinen inneholder. Har trolig link. Kan poste den når jeg finner den.

Jeg fant frem til pakningsvedlegget selv, den inneholder sporstoffer av antibiotika.

Dette stemmer nok ikke. Folk får det på forskjellige måter. Og man behøver ikke ha hoste, snørrete nese, vonde ledd osv. Mange starter direkte med pustebesvær.

De aller, aller fleste får vanlige influensasymptomer også av svineinfluensaen.

En annen ting er at min sykdom begynte også med vanlig forkjølelse, inntil kroppen gikk krakilsk. Legen bad meg til å begynne med om å bare være hjemme. Han sa jeg var forkjølet. Det tok nesten livet av meg.

Sier ikke at det var forferdelig det som skjedde med deg, men dessverre er det sånt som skjer av og til. Om man skulle ta full sjekk og mulig innleggelse på alle som hadde forkjølelse, bare sånn i tilfelle, hvordan tror du det hadde gått med helsevesenet da?

Ja, det tror jeg. Eksemplene på slike ting er mange. Eksempelvis jobber jeg selv som behandler. Og jeg har en rekke fortvilte ME-klienter som påstår at de har blitt syke av vaksine.

Det er nok ikke så mange eksemplene på dette. Husk at de som driver med dette vet hva de driver med, det er de som kan dette. Om et firma hadde sendt ut vaksiner som skadet eller tok livet av mange mennesker, ville det nok ført til store konsekvenser. Jeg har også hørt om mange som påstår de har fått ME fra vaksiner, men poenget her er at de påstår. De vet ikke. Og dette stemmer jo ikke akkurat overens med den nyeste forskningen i forhold til ME. I og med at du jobber med ME pasienter så regner jeg med at du har fått med deg gjennombruddet?

Vi hadde også svineinfluensatilfeller i 1976. Og der ble man også syke av vaksinen. Forhåpentligvis er vaksinen blitt bedre nå, men den sjansen tar jeg desverre ikke.

1976 er over 40 år siden, hvor mye lengre tror du ikke de har kommet i forhold til kunnskaper og teknikker i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest risikogruppe

Beklager, jeg gidder faktisk ikke å diskutere dette. Synes det begynner å spore litt av. Spesielt med dette utsagnet.

Om man skulle ta full sjekk og mulig innleggelse på alle som hadde forkjølelse, bare sånn i tilfelle, hvordan tror du det hadde gått med helsevesenet da?

(jeg ikke har insumert noe om at jeg skulle ha hatt en full sjekk og bla, bla, bla. Jeg refererer her til at også jeg hadde symptomene)

Det er også trist at du bagateliserer menneskers personlige erfaringer og tusenvis av dokumenterte tilfeller. Både P-sprøyter og selveste spanskesyken er dokumenterte tilfeller på at man ikke skal stole blindt på alt. Og hvert eneste år finnes det medikamenter som både blir trukket fra markedet og som ikke holder mål.

At det nå eksisterer lover på at de som produserer vaksiner ikke vil stå ansvarlige for livsvarige skader, skjuler uansett ikke fakta og mange ulykkelige skjebner.

Selv synes jeg at folk skal velge selv. Jeg kom herved med min side av saken på hvorfor jeg ikke vil ta vaksinen. Og da forventer jeg ikke at jeg skal forsvare mitt syn, men heller det at andre skal komme med sine innspill på hvorfor/hvorfor ikke de ønsker å ta vaksinen. Du får uansett ikke overtalt meg til å ha et annet syn om saken. Ei heller overtalt meg til å bevise ting for deg.

Den eneste konklusjonen jeg finner det hensiktsmessig å trekke utfra dine svar er at du ønsker vaksinen fordi den er trygg, det skjer ikke feil i helsevesenet og fordi det i følge deg ikke eksisterer dokumentasjon på det motsatte. Fint for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tok vanlig influensavaksine, og selv om vaksinen nok framskyndet sykdommen, så mener legene at hun høyst sannsynlig hadde blitt syk før eller siden uansett om hun hadde tatt vaksinen eller ei.

Imidlertid er jeg veldig skeptisk til vaksinen, spesielt når leger fra mitt lokale sykehus går ut i media og sier at de nekter å la seg vaksinere fordi man ikke har god nok kjennskap til langtidsvirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager, jeg gidder faktisk ikke å diskutere dette. Synes det begynner å spore litt av. Spesielt med dette utsagnet.

(jeg ikke har insumert noe om at jeg skulle ha hatt en full sjekk og bla, bla, bla. Jeg refererer her til at også jeg hadde symptomene)

Poenget var jo nettopp at feil skjer, og det kommer det til å gjøre nettopp fordi man ikke kan sjekke opp hver eneste forkjøla person nøye. I sjeldne tilfeller vil det være noe mer enn forkjølelse, slik som det var i ditt tilfelle.

Det er også trist at du bagateliserer menneskers personlige erfaringer og tusenvis av dokumenterte tilfeller. Både P-sprøyter og selveste spanskesyken er dokumenterte tilfeller på at man ikke skal stole blindt på alt. Og hvert eneste år finnes det medikamenter som både blir trukket fra markedet og som ikke holder mål.

Hva skjedde under spanskesyken som har relevans for svineinfluensaen?

Og hvilke tusenvis av dokumenterte tilfeller er det jeg bagatelliserer?

Er selvølgelig klar over at det skjer feil i legemiddelindustrien, slik det skjer feil i absolutt alle andre industrier. Men av alle de medikamentene som er ute på markedet i dag, er det mange flere som redder liv enn som tar liv. Hvor mye har ikke gjennomsnittsalderen økt for folk flest på de siste 200 årene?

At det nå eksisterer lover på at de som produserer vaksiner ikke vil stå ansvarlige for livsvarige skader, skjuler uansett ikke fakta og mange ulykkelige skjebner.

Jeg har ikke satt meg ned å sett på hva som har blitt skrevet og ikke om akkurat denne saken her, så det kan jeg ikke uttale meg noe særlig om. Men som i andre industrier, er også legemiddelindustrien utsatt for konkurranse. Tror du at hvis et selskap pøste ut farlige og livstruende vaksiner, det ikke ville få konsekvenser for dem? Folk må ha tillit til at disse folka faktisk lager gode og trygge produkter for at de skal klare å få solgt.

Selv synes jeg at folk skal velge selv. Jeg kom herved med min side av saken på hvorfor jeg ikke vil ta vaksinen. Og da forventer jeg ikke at jeg skal forsvare mitt syn, men heller det at andre skal komme med sine innspill på hvorfor/hvorfor ikke de ønsker å ta vaksinen. Du får uansett ikke overtalt meg til å ha et annet syn om saken. Ei heller overtalt meg til å bevise ting for deg.

Jeg skulle ønske flest mulig tok vaksinen. Om folk velger bort vaksinen på grunnlag av alt det sprøytet som blir pøst ut av vaksinemotstanderne (Nyhetsspeilet og Fritt Helsevalgfolka), synes jeg det er veldig dumt. De kommer med direkte usannheter og masse sprøyt, og synes da det er viktig at folk får vite det. Om folk kommer med usanne eller usikre påstander, så ønsker jeg at disse skal dokumenteres.

Den eneste konklusjonen jeg finner det hensiktsmessig å trekke utfra dine svar er at du ønsker vaksinen fordi den er trygg, det skjer ikke feil i helsevesenet og fordi det i følge deg ikke eksisterer dokumentasjon på det motsatte. Fint for deg :)

Riktig, feil og feil. Jeg anser vaksinen som trygg, ellers så hadde jeg ikke tatt den. Jeg har aldri sagt at det ikke skjer feil i helsevesenet, det gjør det, hver eneste dag. Men jeg slutter ikke å stole på at de gjør jobben sin for det. Er jo derfor vi har pasientskadenemnda. Jeg vet også at det finnes masse dokumenterte tilfeller av feil i helsevesenet, men det er viktig å skille mellom det som faktisk er dokumentert, og det som er påstander og personlige meninger fra enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ?gjest?

Hvorfor er det sånn at de som selv har utviklet vaksinen nekter å ta den?????

Og nei, jeg har ingen link til dette. Hørte det på radioen, samt at noe leste det samme for meg i en avis(papirutgave)

3 stykker i min omgangskrets jobber i helsevesenet. På to forskjellige plasser i landet. Det ene stedet har fått vaksinen, det andre ikke.

Ingen der blir anbefalt å ta vaksinen, og ingen på den plassen der den har kommet har tatt den.

Helseperonal du hører på TV og de du ikke hører på TV sier forskjellige ting og anbefaler ulikt. Men fikk høre av hun ene at dette egentlig var taushetsbelagt.

Så hva pokker skal man tro på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at de som selv har utviklet vaksinen nekter å ta den?????

Og nei, jeg har ingen link til dette. Hørte det på radioen, samt at noe leste det samme for meg i en avis(papirutgave)

3 stykker i min omgangskrets jobber i helsevesenet. På to forskjellige plasser i landet. Det ene stedet har fått vaksinen, det andre ikke.

Ingen der blir anbefalt å ta vaksinen, og ingen på den plassen der den har kommet har tatt den.

Helseperonal du hører på TV og de du ikke hører på TV sier forskjellige ting og anbefaler ulikt. Men fikk høre av hun ene at dette egentlig var taushetsbelagt.

Så hva pokker skal man tro på?

Man skal hvertfall ikke tro på det en leser på internett av personer som har hørt at noen har sagt til en annen noe som har lest det på en blogg som har hørt A fortelle det til B på toalettet på kjøpesenteret.

Gå rett til kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...