Gå til innhold

Matvraket skal bli helomvendt


Matvraket

Anbefalte innlegg

Ikke gi opp Matvraket! Du vet det, at jo nærmere man ligger "ideal-vekta" jo lengre tid tar det å se forbedring og forandringer! Det tok et par måneder etter omgjøring av kosthold og trening 3 ganger i uka før jeg begynte å se forandringer hos meg, og jeg ligger ca 3 kg vekk fra "ideal-vekta" mi..

Jeg syns du har vært flink på maten lenge nå, og du har jo også begynt å trene igjen, men kunne du kanskje fått inn litt mer kardio? Sykling som du nevner hadde nok vært kjempefint! Har du vurdert pulsklokke? Da kan du sette deg et mål på antall kcal brent i uka f.eks, og følge med på klokka hvordan du ligger ann, det tror jeg er kjempemotiverende! (Sparer til pulsklokke selv om dagen).

Hva med belønningssystem? Klarer du 3 treninger i uka pr. måned så får du en belønning, eller om du klarer å forbrenne så-og-så mange kcals i uka får du belønning el.? Jeg begynte med et poeng-system tidligere i høst, hvor jeg fikk 4 poeng pr. halvtime, 8 poeng pr. time for styrke, og 1. poeng pr. kilometer på jogging og sykling. Når jeg nådde forskjellige nivåer så fikk jeg belønning! Massasje av kjæresten, kjøpe en bok/dvd/cd, middag lagd av kjæresten osv som de "små" belønningene, og utekveld på restaurant, utekveld på pub, kinokveld og nye klær som de "store" belønningene. Det er kanskje litt mye å holde styr på, men jeg er veldig glad i lister og likte dette veldig godt :fnise:

Jeg vil anbefale spesifike mål hvertfall! Trene x-antall ganger i uka, forbrenne så-og-så mye i uka, pluss resultat-baserte mål som "passe i denne buksa" eller "gå ned 3cm rundt hoftene" osv. Ikke bare "se bra ut" hvertfall! Jeg har mange dager fortsatt hvor jeg ser meg i speilet og syns jeg ser helt lik ut som for et år siden, men sjekker jeg cm. og bukser så ser jeg at jeg har gått ned mye i størrelsen (om ikke i vekta)! Så ikke stol på din egen oppfatning av deg selv, speilbildet etc, men bruk bukser eller centimeter.

Dette ble mye, unnskyld! Men jeg håper du ikke gir opp :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Shamim sier mye bra her! Ikke gi opp! :troest: Det er lov å ha sånne teite dager, man må bare tenke at i morgen kommer en ny dag og nye muligheter til å være snill mot kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :sjenert:

Jeg henger mine siste håp i sykling som du sier og håper det kan hjelpe på........... sykling må vel være bra og være mitt siste håp...

Ja idag er det ille :snufs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan si helt spesifikt hva sykling hjelper for? Forsøkt å gjøre et søk men finner inte mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan sikkert andre (Twinkle?) svare bedre enn meg her, men jeg kan jo nevne noe! :)

Sykling funker jo kjempefint som kardio (altså trening som brenner kcal og forbedrer kondisjonen etc), og er et alternativ til jogging/løping/roing/ellipse og alle de andre tingene man tenker på når man vil slanke seg. Så kommer det jo ann på hvor du sykler, sykler du mye i bakker osv. (eller på skikkelig tungt gir) tar det godt i lår og rumpe! Sykling er jo mye bedre for knær og ledd enn jogging, og et fint alternativ siden det er tungt for deg å jogge!

Du må bare passe på at du ikke automatisk spiser mye mer fordi du har begynt å røre på deg, men det er du vel obs på :) Har du vurdert å telle kcal i et par dager for å se sånn ca. hvor mye du får i deg? Det gjør jeg innimellom for å sjekke at jeg ligger nogenlunde ok ann.. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk:)

*JA jogging er ikke tingen for meg, men skal forsøke et forsøk med sykling! Må starte litt rolig, for det er leeenge siden jeg har syklet. Men etterhvert får jeg utfordre meg selv med lengre og tyngre turer.

Med andre ord er jo dette supert i forhold til kardio trening da, og for å fjerne litt fett..samtidig som det kan stramme opp rumpe og lår ja! Stemmer dette, er det PERFEKT! Så lenge jeg blir andpusten og hjertepumpa slår så antar jeg at det er god trening for meg som ikke er så flink på dette området.

Joa, kunne ha telt litt kcal, men vil i grunnen ikke forsøke meg på det...For det første er jeg TOTALT grønn på dette. Synes det er kjempe vanskelig i forhold til å få det riktig når det er snakk om å dele opp matvaren osv. Jeg vet ikke hva Osteskive er osv.....en annen ting er at jeg tror ikke jeg skal begi meg ut på det området med tanke på hvor manisk jeg kan bli og hvilke konsekvenser dette kan få for min egen helse og med tanke på tidligere erfringer...Men jeg ser poenget:) Setter min lit til sykling jeg nå...Til uken, til uken!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! :) Blir du sliten og svett så er det bra, alt hjelper på og så kan du heller øke intensiteten/varigheten etterhvert! :trene:

Hvor bor du forresten? Du må gjerne svare på PM (eller ikke svare om du vil holde deg anonym) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er slik jeg tenker også, så lenge hjertepumpa slår så er det trening god nok for meg! hehehehehe...Skal ikke så mye til for at den slår gitt :fnise:

Bor rett utenfor Oslo, så ikke midt i gryta, men allikevel ikke på landet heller....Men midt i mellom:) Forholdsvis ganske anonym selvom det blir sagt for Oslo OG OMEGN er ganske stort:=)

Da tar Matvraket helg!!! ENDELIG!!! Har gledet meg til dette minutt i hele dag!!

riktig god helg jenter:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Helg!

Så fint innlegg av Shamim. Håper det fikk opp motet dit litt.

Du har jo vært så flink, så du må bare stå på.

Blir kanskje litt enklere når det går mot vår også nå?

Jeg synes iallfall det er enklere å være aktiv når det er lyst og isfritt ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet sykkelsesongen idag, knallkjekt å suse bortover på sykkelen igjen! Gir en god frihetsfølelse.. og man styrer jo veldig hvor mye krefter man vil gi. Anbefaler sykling veldig, da helst ute!

Har du en fin søndag? :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen:=) Eller snart, god formiddag! Mandagen er allerede godt i gang og snart over....Hehehehehe..Det var å ta litt i, men jo nærmere ettermiddag jo bedre er det! Mandager er noe hærk! Men teller (på høyt nivå) ned til påskeferie nå - hadde det bare gått litt fortere!

Jo takk, søndagen var sosial og god:)Helgen generelt var sosial og god! Og litt for mye inn i munnen, men men....Planer om sykling idag, men snødde igjen i går og var kaldt igjen i morres så mye is ute på veien igjen! Dessuten våknet jeg opp med pottetett nese! Vi får se.....Men ja, det går mot lysere tider og dermed blir det lettere både med sykling og turer ute :=)

Ha en strålende mandag jenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!!!

Ble ingen sykling i går, kroppen er bare ikke helt i form om dagen! Så drøyer det, dessuten er det så slafsete og grusomt ute nå så like greit å drøye den litt. Målet og planen er å sykle hardt, flere ganger i uken! men ikke ta meg helt på ordet på det, men det er det jeg har lyst til å klare hvertfall!! Skal gjøre et hedert forsøk bare været og kroppen blir bedre:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn morn! :kaffekopp:

Hva med å sette opp at du skal sykle x-antall km i uka?

Det er jo noe vi kan følge med på :pisk:

Evt. km før sommeren, da kan du lage ticker (jeg liker tickere) :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, ingen dum ide...ser poenget med slike mål:=) MEN, da må jeg anskaffe meg et eller anna som kan måle km......Hm.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sjekke opp på google map f.eks den ruta du sykler :) Det blir jo litt styr da, spesielt om du sykler forskjellig rute hver gang, men det er hvertfall det jeg har gjort med joggingen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan jeg gjør det, men lover å sette meg ned og se på det...men er det noen som kan hjelpe meg med å sette opp et mål? Feks antall km i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=trondheim&daddr=Oslo,+Norge&hl=no&geocode=FYbvxwMd96qeACn7auAQvzFtRjE75cJ6pMQlOQ%3BFVw2kgMdNdyjACm9EgiZwm1BRjGaHiPTX2CSfg&mra=ls&sll=59.91382,10.738741&sspn=0.264703,0.699692&g=oslo&ie=UTF8&z=7 sånn f.eks :fnise: Så kan du høyreklikke og "add destination" osv.

Antall km er jeg nok ikke den beste til å hjelpe til med, kommer jo vedlig ann på når du har tenkt å sykle da. Er det til/fra jobb? Eller på fritiden? B syklet 8km hver ukedag i hele høst, 4km til skole og 4km fra, da blir det jo 40km i uka.

Jeg føler at jeg spammer dagboka di om dagen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...