Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #81 Skrevet 1. oktober 2009 Det er ingen som insisterer på at gutter skal stå og tisse, de eneste som i dette tilfellet insisterer på en løsning som skal tres ned over hodet på alle er de som vil tvinge alle guttene på skolen til å tisse sittende, alle som en. Fordi vi velger å gjøre dette til et kjempeproblem. Enig. Men det er kanskje likevel for farlig for Tonsenhagen aktivitetsskole. I et miljø der kvinnene er i betydelig flertall er det nok en fare for at løsningene blir litt for mye på jenters premisser, mens guttekulturen blir skjøvet til side - med rent saklig argumentasjon og sett fra den kvinnedominerte lærerstands ståsted helt kjønnsnøytrale tiltak. Du trekker dette veldig langt. Jeg er kvinne, og bryr meg ikke en plass hvordan menn og gutter tisser i utgangspunktet, men jeg opplever ofte å komme til tilgriset toalett, og ser spor av spruten oppetter vegger og tilgrensende møblement, og det er svært motbydelig å måtte vaske toalettet før jeg setter meg der. Hadde nå sølet kommet fra familiens 3-åring skulle jeg ikke og holdt munn, men det er faktisk voksne som ikke respekterer andre brukere av toalettet, og som ikke vasker bad selv. Skolen har ikke personell til å vaske mellom hver elev som skal bruke toalettet, og jeg tør gjette, Cuckold, at du ikke er vant til å møte andres urinsøl på toalettet du bruker daglig.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #82 Skrevet 1. oktober 2009 Helsemessig er det en fordel å sitte og tisse, fordi tømmingen blir bedre. Nå er det jo maskulint å få prostatakreft selvsagt, men det er likevel ikke spesielt hyggelig å få den beskjeden som 50-åring, med spredning til skjelett, måtte ha morfin og hjelpemidler for å gå, og kirurgi og medisiner som tar potensen. http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesglasset/1.895975 "Men ureolog Per Lundemo ved St. Olavs Hospital forteller at det ikke er mer helsebringende for menn å sitte når de skal tisse, og kan avkrefte påstanden om at menn kan unngå sykdom ved å sitte når de tisser. - Dette er individuelt, noen tømmer blæra best når de sitter, mens andre tømmer den best når de står, forteller Lundemo. "
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. oktober 2009 #83 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg forstår svært godt at menn ikke ønsker å bli lærere lengre. Det skinner tydelig gjennom hva slags arbeidsmiljø skolenorge har. Og jeg forstår godt fedre som syntes det er noe herk å ha med oppfølgingen av ungene ift skolen å gjøre, når man så til de grader ser hva slags simpel hurpegjeng det er som er ansatt innen skoleverket.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #84 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg forstår svært godt at menn ikke ønsker å bli lærere lengre. Det skinner tydelig gjennom hva slags arbeidsmiljø skolenorge har. Og jeg forstår godt fedre som syntes det er noe herk å ha med oppfølgingen av ungene ift skolen å gjøre, når man så til de grader ser hva slags simpel hurpegjeng det er som er ansatt innen skoleverket. Ja, for hvis de synes kontakten med skolen som arbeidsplass eller som institusjon for barna deres er uutholdelig, er det jo mye bedre å gi blaffen i hva barna deres opplever der, så de slipper å irritere seg selv, ikke sant?
Pasjonsblomst Skrevet 1. oktober 2009 #85 Skrevet 1. oktober 2009 synes det blir litt feil holdning å si at guttene må sitte og tisse, for at dette skal løse problemet. Hva med å gi guttene (og jentene) ansvar for å holde toalettet rent? Ikke at de trenger å vaske det selv kanskje, men f.eks at hver klasse/trinn får stjerne i boka hver uke toalettet er rent, og at man får belønninger som følge av at man klarer å holde det rent. Eventuelt bruke "kjeft", dvs ta det opp med klassen/guttene at dette er problem og at de må skjerpe seg.. og skjer det igjen og igjen så må en ta det opp igjen og igjen. Selv om vel det egentlig er foreldrenes ansvar å lære barna sine gode og rene toalettvaner.. IKke vett jeg, synes bare det virka som en for lettvindt og fravikende løsning å få dem til å sitte. som om det skulle gi gullende rene toaletter sånn plutselig.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. oktober 2009 #86 Skrevet 1. oktober 2009 Ja, for hvis de synes kontakten med skolen som arbeidsplass eller som institusjon for barna deres er uutholdelig, er det jo mye bedre å gi blaffen i hva barna deres opplever der, så de slipper å irritere seg selv, ikke sant? Vi bryr oss om ungene våre, men syntes det er motbydelig å skulle måtte samarbeide med mennesker som er så simple at de ønsker å nekte guttene å ha sin helt naturlige kjønnsidentitet. Det viser hvor total mangel på respekt skolen har overfor gutte elevene. Dersom du drar til hvilken som helst stamme som lever i naturen vil du garantert finne menn som står når de tisser og kvinner som setter seg på huk. Det er naturlig! Dersom du går til den norske skolen så ser man på det som et ordensproblem som må forbys. Lærere har for høy lønn og for korte arbeidsdager!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #87 Skrevet 1. oktober 2009 Vi bryr oss om ungene våre, men syntes det er motbydelig å skulle måtte samarbeide med mennesker som er så simple at de ønsker å nekte guttene å ha sin helt naturlige kjønnsidentitet. Det viser hvor total mangel på respekt skolen har overfor gutte elevene. Så det er en del av gutteidentiteten å søle urin over hele toalettet, og man skal respektere dem ved å tillate det? Hva er din løsning? At jentene finner seg i stanken? At (den kvinnelige) læreren vasker etter hver gutt?
Cuckold Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #88 Skrevet 1. oktober 2009 Skolen har ikke personell til å vaske mellom hver elev som skal bruke toalettet, og jeg tør gjette, Cuckold, at du ikke er vant til å møte andres urinsøl på toalettet du bruker daglig. Nei, det er riktig. Jeg har gått på skolen i 12 år og senere brukt toaletter daglig gjennom flere år på universitetet, og det var aldri så mye gris av folk som tisset utenfor at det var snakk om å tvinge gutter til å tisse sittende. Om noen en gang i blant tisset utenfor var det jo på porselenet, ikke på setet, da vi frem til i dag ikke har pleid å tisse med sitteringen nede. Tror ikke skolene hadde mer rengjøringspersonell tidligere, så enten har guttene fått mindre tisser/trangere forhud/dårligere kontroll på tissen siden jeg gikk på skolen, eller ... dagens kvinnedominerte skole har en lavere toleranse for alle små utslag av guttekultur, slik at man skriker opp og lager store problemer ut av det.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. oktober 2009 #89 Skrevet 1. oktober 2009 Så det er en del av gutteidentiteten å søle urin over hele toalettet, og man skal respektere dem ved å tillate det? Hva er din løsning? At jentene finner seg i stanken? At (den kvinnelige) læreren vasker etter hver gutt? Det er en del av gutteidentiteten å stå å pisse. Dersom du drar til indianerstammer i amazonas eller buskmenn i Kalahari så finner du ut at da vi bodde i skogen så satt damene på huk da de tisset og mennene sto. Det er naturlig! det er ikke en feil! Det er ikke et ordensproblem som må forbys! Det at et feminint skolemiljø deretter bygger samtilge doer som jentedoer og anser alt annet enn jentetissing som et avvik som må forbys sier mer om skolen enn det gjør om guttene. Skolen skal da virkelig være et sted for læring og forståelse. Hvordan skal den få til det når den er bygget på fundamental institusjonalisert dummskap? Det er institusjonalisert mangel på respekt for halvparten av elevene. Det snakkes om å jobbe MOT mobbing i skolen og så går skoleledelse og lærerinder i spissen for å innføre systematisk mobbing som vedtatt regel. Skamme seg skulle de. Du spør om hva som er løsningen. Min enkle, billige, velprøvde og velkjente løsning heter pissoar!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #90 Skrevet 1. oktober 2009 Du spør om hva som er løsningen. Min enkle, billige, velprøvde og velkjente løsning heter pissoar! Og det skal bygges av.... læreren? Læreren må forholde seg til den situasjonen som eksisterer. Noen har bestemt at jenter og gutter skal dele toalett. Det kan vi gjerne være uenig i (jeg tror at jeg er det), men i mellomtiden må man leve med situasjonen. Er det så viktig for guttene å stå at jentene bare skal tåle stanken?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #91 Skrevet 1. oktober 2009 dagens kvinnedominerte skole har en lavere toleranse for alle små utslag av guttekultur, slik at man skriker opp og lager store problemer ut av det. Små utslag? Guttekultur å søle tiss over hele do? Ta deg en tur til nærmeste barneskole og se, du. Jeg har sett nok, som mor til tre, derav to gutter.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #92 Skrevet 1. oktober 2009 Og det skal bygges av.... læreren? Læreren må forholde seg til den situasjonen som eksisterer. Noen har bestemt at jenter og gutter skal dele toalett. Det kan vi gjerne være uenig i (jeg tror at jeg er det), men i mellomtiden må man leve med situasjonen. Er det så viktig for guttene å stå at jentene bare skal tåle stanken? Dersom en arbeidsplass med bare menn og bare mannedass med pissoar fikk en kvinnelig ansatt så fikk de vel bare ta å bygge et dametoalett. Dersom en arbeidsplass med bare funksjonsfriske og som ikke var tilpasset rullestolbrukere fikke en rullestolbrukende ansatt så får de vel bare tilrettelegge for det da. Dersom en skole bygger bare jentedoer og plutselig oppdater at halvparten av elevene til deres store overaskelse er gutter ... ja da får vel skolen for ***** *****
Gjest Gjest_Sanna_* Skrevet 1. oktober 2009 #93 Skrevet 1. oktober 2009 Dersom en arbeidsplass med bare menn og bare mannedass med pissoar fikk en kvinnelig ansatt så fikk de vel bare ta å bygge et dametoalett. Dersom en arbeidsplass med bare funksjonsfriske og som ikke var tilpasset rullestolbrukere fikke en rullestolbrukende ansatt så får de vel bare tilrettelegge for det da. Dersom en skole bygger bare jentedoer og plutselig oppdater at halvparten av elevene til deres store overaskelse er gutter ... ja da får vel skolen for ***** ***** De bygger ikke jentedoer. De bygger doer som skal brukes av alle. På jobben hos meg har vi dame- og herretoalett. Og de ser helt like ut. Ikke et pissoar i sikte. Jeg er ikke så nøye på det så om dametoalettet er opptatt går jeg inn på herre. Men noen ganger rygger jeg ut igjen fordi det er tisset utenfor. Og ja det er gule drypp oppå-ringen som man vel skal ta opp når man står og tisser. Det er ikke mange som innstallerer pissoar lenger. I vårt moderne kontorbygg finnes ikke et eneste ett. Så det er ikke noe sånt som at man bygger spesielt herredo lenger. De ser helt like ute som dame. Det er bare skilte på døra som er anderledes. Grunnen til at det ikke var noe problem før i tiden var vel at det var adskilte doer for gutter og jenter. Den gang klaget ingen for det måtte i så fall være guttene som klaget på gutter. Men det brydde seg ikke for de skulle jo ikke sitte allikevel. Men nå som gutta deler do med jentene så er det klart at jentene som sitter synes det er ekkelt. SKAL JENTENE BARE FINNE SEG I DET DA? JENTENE HAR IKKE BEDT OM FELLESDO NOE MER ENN GUTTA!!! Og lærerne, inspektører og rektor har ingenting de skulle ha sagt når det gjelder å få anderledes toaletter. Herregud, de finnes gamle skoler med ubrukelige toaletter hvor myndighetene ikke bevilger en krone for å utbedre!! Det er ikke skolens ansatte som bare kan bestemme at de skal bygge doer. Dette er ikke noe å kimse av - det er sannheten. Og det er mange unger som får problemer med mangen fordi de ikke orker å gå på do i løpet av en lang skoledag + sfo.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #94 Skrevet 1. oktober 2009 De bygger ikke jentedoer. De bygger doer som skal brukes av alle. De bygger jentedoer, setter et guttedosymbol på døra og forventer at det "skal brukes av alle", forstått som at de siste milionene av generasjoners naturlige oppførsel skal utslettes gjennom et byrokratisk vedtak. Det å være gutt er feil, det må forbys og dersom doen er en jentedo så må vi trakasere smågutter på 6-7 år og late som det er for at de tømmer seg bedre av det. For noen feige krek! De burde være menn nok til å prøve seg på noen på sin egen størrelse! ... Det er vel akurat det de ikke er når jeg tenker over det. På jobben hos meg har vi dame- og herretoalett. Og de ser helt like ut. Det er ikke et herretoalett. Det er et dametoalett med et herreskilt på døren! Ikke et pissoar i sikte. Jeg er ikke så nøye på det så om dametoalettet er opptatt går jeg inn på herre. Men noen ganger rygger jeg ut igjen fordi det er tisset utenfor. Og ja det er gule drypp oppå-ringen som man vel skal ta opp når man står og tisser. Hva har du på et herretoalett å gjøre. Dersom en mann kom inn på damedoen og klagde over avfallsbøtta for bind?.. Ja du kan vel sikkert fortelle meg hvordan det hadde blitt håndtert. Det at dere bruker så lang tid på do at dere oppsøker herrer er da vel deres eget problem. Det er ikke mange som innstallerer pissoar lenger. I vårt moderne kontorbygg finnes ikke et eneste ett. Så det er ikke noe sånt som at man bygger spesielt herredo lenger. De ser helt like ute som dame. Det er bare skilte på døra som er anderledes. Det at bygninger blir dårlig tilpasset de som skal bruke bygningen er dumt nok, men der er jo betimelig at dette forbudet kommer et sted hvor voksne kvinner kun får bryne seg på smågutter. Det sier litt at de største guttene de prøver seg på er 6-7 år gamle. Jeg er ikke jente jeg er MANN. Jeg lærte allerede som liten gutt at du bøller ikke med de som er mindre enn deg du sloss med noen på din egen størrelse. Det er tydeligvis ikke noe de på lærerskolen lærte seg. Det er så lavt, så ynkelig og så til di grader feigt å skulle ta ut kjønnsfrustrasjonen sin for at menn pisser anderledes enn kvinner på smågutter. Dersom de hadde kranglet med mannen sin eller sin mannlige kolega så hadde det vært greit, men å bruke doen til små gutter i barneskolen som kamparena det må være det laveste nivået feminismen har sunket til. Har dere virkelig ingen stolthet eller skam i livet? Dette er så tvers igjennom ynkelig og stakkarslig at jeg blir kvalm. Jeg ser helt ærlig ned på en voksent kvinne som heller enn å krangle om tissing utenfor kanten med en voksen mann gyver løs på en 105cm høy liten gutt på barneskolen. Grunnen til at det ikke var noe problem før i tiden var vel at det var adskilte doer for gutter og jenter. Den gang klaget ingen for det måtte i så fall være guttene som klaget på gutter. Men det brydde seg ikke for de skulle jo ikke sitte allikevel. Men nå som gutta deler do med jentene så er det klart at jentene som sitter synes det er ekkelt. SKAL JENTENE BARE FINNE SEG I DET DA? JENTENE HAR IKKE BEDT OM FELLESDO NOE MER ENN GUTTA!!! Og lærerne, inspektører og rektor har ingenting de skulle ha sagt når det gjelder å få anderledes toaletter. Herregud, de finnes gamle skoler med ubrukelige toaletter hvor myndighetene ikke bevilger en krone for å utbedre!! Det er ikke skolens ansatte som bare kan bestemme at de skal bygge doer. Dette er ikke noe å kimse av - det er sannheten. Og det er mange unger som får problemer med mangen fordi de ikke orker å gå på do i løpet av en lang skoledag + sfo. Dersom et bygg har det byggtekniske problemet at det er bygget feil toaletter så får vel de voksne ansatte ta den kampen med de voksne som står for slike ting. Det skal ikke småguttene lide for. Voksne må takle voksne problemer med andre voksne. De kan ikke skyve ansvaret for voksnes feil over på barn og vedta at det er barn som er problemet når det voksne bygger ikke samsvarer med barnas behov.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #95 Skrevet 1. oktober 2009 Det går virkelig ikke an å diskutere saken med folk som mener at vanlige toaletter er "jentetoaletter" og at kun pissoarer er bra nok for gutter. Lurer på hvor mange av dem har pissoar hjemme...
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #96 Skrevet 1. oktober 2009 Det går virkelig ikke an å diskutere saken med folk som mener at vanlige toaletter er "jentetoaletter" og at kun pissoarer er bra nok for gutter. Lurer på hvor mange av dem har pissoar hjemme... Som jeg skrev i den andre tråden så kan du ikke sammenligne toalettfasilitetene eller kapasiteten i et privat hjem og i et offentlig bygg. Det er for eksempel helt selvfølgelig for de fleste at man må ha et handicap toalett i et offentlig bygg, mens man vet at det samme ikke er vanlig hjemme. Man har andre krav til er offentlig bygg. Det faktum alene at mange gutter og menn reagerer på det at dette innføres som et tvangstiltak og opplever det som krenkende burde være godt nok, og når det ikke er det så sier det svært mye om de bakenforliggende holdningene. Her skyver man en hel rekke med vikarierende motiver forran seg nåe det som ligger bak er manglende respekt, feighet og kjønnshat.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #97 Skrevet 1. oktober 2009 Som jeg skrev i den andre tråden så kan du ikke sammenligne toalettfasilitetene eller kapasiteten i et privat hjem og i et offentlig bygg. Det er for eksempel helt selvfølgelig for de fleste at man må ha et handicap toalett i et offentlig bygg, mens man vet at det samme ikke er vanlig hjemme. Man har andre krav til er offentlig bygg. Det faktum alene at mange gutter og menn reagerer på det at dette innføres som et tvangstiltak og opplever det som krenkende burde være godt nok, og når det ikke er det så sier det svært mye om de bakenforliggende holdningene. Her skyver man en hel rekke med vikarierende motiver forran seg nåe det som ligger bak er manglende respekt, feighet og kjønnshat. Som jeg svarte i den andre tråden så ser ikke jeg likheten mellom handicaptoaletter og pissoar. De som trenger handicaptoaletter har det hjemme hos seg. Guttter trenger ikke pissoar for å kunne gå på do. At du ikke klarer å skjønne at det er hygiene som er stikkordet, ikke manglende respekt, feighet og kjønnshat sier meg at du kun er ute etter å krangle.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. oktober 2009 #98 Skrevet 1. oktober 2009 Som jeg svarte i den andre tråden så ser ikke jeg likheten mellom handicaptoaletter og pissoar. De som trenger handicaptoaletter har det hjemme hos seg. Guttter trenger ikke pissoar for å kunne gå på do. At du ikke klarer å skjønne at det er hygiene som er stikkordet, ikke manglende respekt, feighet og kjønnshat sier meg at du kun er ute etter å krangle. Nei jeg er ikke "bare ute etter å krangle". Det jeg gjør er å ta inn over meg hvordan det ville føltes for meg dersom jeg på barneskolen skulle bli tvunget av en voksen til å gjøre noe som kjentes feil for meg, samt at jeg observerer at mange av de kvinnelige innleggene faktisk er forlengelser av uenighet de har hatt med voksne menn, og som de nå ser det hensiktsmessig å overføre til en annen arena. Jeg tror at de ansatte på denne skolen har falt i den samme fellen. De skyver sin uenighet med voksne menn over i situasjonen med små gutter. Det er fair å krangle om doringen med kjæresten sin, men å ta denne krangelen med seg på jobb som lærerinde og å trøkke den ned over hodet på smågutter er bare ikke akseptabelt. Det er ikke å være kranglete, det er å forlange at voksne mennesker skal sille mellom private følelser og utøvelse av sin profesjon.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #99 Skrevet 1. oktober 2009 Nei jeg er ikke "bare ute etter å krangle". Det jeg gjør er å ta inn over meg hvordan det ville føltes for meg dersom jeg på barneskolen skulle bli tvunget av en voksen til å gjøre noe som kjentes feil for meg, samt at jeg observerer at mange av de kvinnelige innleggene faktisk er forlengelser av uenighet de har hatt med voksne menn, og som de nå ser det hensiktsmessig å overføre til en annen arena. Jeg tror at de ansatte på denne skolen har falt i den samme fellen. De skyver sin uenighet med voksne menn over i situasjonen med små gutter. Det er fair å krangle om doringen med kjæresten sin, men å ta denne krangelen med seg på jobb som lærerinde og å trøkke den ned over hodet på smågutter er bare ikke akseptabelt. Det er ikke å være kranglete, det er å forlange at voksne mennesker skal sille mellom private følelser og utøvelse av sin profesjon. Hvordan kan du trekke konklusjonen at de skyver uenighet med menn over i situasjon med små gutter? Når guttene tisser på gulvet så er faktisk den enkleste løsningen å si at de må gå på toalettet på en måte som gjør at de ikke tisser på gulvet. Å bygge om skolens toaletter for å få inn pissoarer er ikke en lettvint løsning. (At det tydeligvis er så viktig med pissoar på skolen, men ikke hjemme får være en annen diskusjon.)
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #100 Skrevet 1. oktober 2009 http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesglasset/1.895975 "Men ureolog Per Lundemo ved St. Olavs Hospital forteller at det ikke er mer helsebringende for menn å sitte når de skal tisse, og kan avkrefte påstanden om at menn kan unngå sykdom ved å sitte når de tisser. - Dette er individuelt, noen tømmer blæra best når de sitter, mens andre tømmer den best når de står, forteller Lundemo. " Som mann merker man selvsagt dette best selv. Ingen kvinne skal fortelle meg at jeg tømmer blæra best av å tisse, men de var veldig opptatte av å vise til den pingle-urologen som mente dette. Når det nå viser seg å være tull, så burde kanskje pipen få en litt annen lyd, men det tviler jeg på. Dette er de samme kjerringene som dundrer løs med lover og regler om hvordan guttene skal ha dasslokket. Sjarmerende kjønnskamp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå