Gå til innhold

Skolegutter må sitte og tisse

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvem er det som har fremsatt problemstillingen om hvorvidt det er mer feminint å bruke jenteturndrakt enn å sitte å tisse? Når du nå først har fremmet den, vil jeg dog si at en jenteturndrakt er et kulturelt produkt på linje med andre klesforskjeller mellom kjønnene (som berører slike ting som forplantningssymboler). En kan sikkert diskutere hensiktsmessigheten av dette også, men må man ikke da samtidig være åpen for at alle går i jentedrakt og ikke bare omvendt?

Uansett, du avsporet heftig. Problemstillingen var jo om tissemåte har noen innvirkning på maskulinitet og maskulin identitet. Urinering er et praktisk spørsmål. Slik jeg ser det, er eneste grunn til at gutter står og jenter sitter at vi har snabel som gjør det enklere å stå. Når da likevel halvparten av oss ikke treffer, blir det for meg et praktisk spørsmål som ikke berører min mannsidentitet som sådan. Jeg satt og tisset ganske lenge (alle barnehagebarn gjør det), og har ikke tatt noen skade av det, såvidt jeg kan se.

Det var jeg som trakk frem dette med jenteturndrakt. Og siden det også var jeg som opprettet tråden kan det vel knapt kalles en avsporing. Det er tross alt en problemstilling jeg skisserer i startinnlegget, du kan selvsagt mislike det, men det er en høyst relevant sammenlikning.

Det er mye mulig det er kulturelt betinget når det å tisse stående blir oppfattet som maskulint, men det er nok også oppfattelsen av jenteturndraktens femininitet. Spørsmålet er derfor om vi skal forsøke å bortforklare eller benekte at dette oppleves som feminisering.

Så lenge vi ikke engang vil innrømme at favorisering av jentekulturen og nedrakking av guttekultur handler om feminsering er det heller ingen mulighet til å motsette seg utviklingen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorvidt disse guttene skal stå eller sitte å tisse har INGENTING å gjøre med at det å sitte er feminint!

Det handler om at de ikke skal tisse utenfor doen!

Klarer de ikke å stå og treffe do så får de sitte for da treffer de jo.

Foreldrene til de gutta som lar strålen treffe gulvet og veggen får lære de å treffe der de skal. Og inntil de har lært det så må de respektere at de ikke kan drive å tisse ned gulv og vegger på skolen! (eller er det veldig mandig?)

Anbefaling: Kjøp en plastball som flyter og legg ned i do. Gutten må treffe ballen når han tisser. Dette fungerte på mine gutter.

Kanskje skolen også burde ha plastballer i do?

Skrevet

1) Hvis du ikke klarer å teffe doen når du står så må du finne en måte å gjøre det på så du treffer doen.

2) Hvis du ikke klarer å teffe doen når du står så må du sitte å tisse.

3) Hvis du ikke klarer å treffe doen når du står så må du tisse på jentemåten.

4) Hvis du ikke klarer å treffe doen når du står så må du tisse på en sånn måte at alle synes du er jentete og det er skikkelig flaut.

eller:

5) Bare stå og tiss og gris til vegger og gulv du gutten min.

6) Bare stå og tiss men tørk opp på gulvet etter deg.

7) Bare stå og tiss, men stå stille til du er ferdig og sikt ned i doen HELE tiden. Helt til du har ristet tissen og det ikke kommer et drypp ut av den.

Får man ikke til punkt 6) eller 7) så må man nok henvise til punkt 1), 2) 3) eller 4) - og velger formulering alt ettersom hvordan man vil at gutten skal oppfatte situasjonen.

Noen menn vil visst at man bare skal velge punkt nr. 5)

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Det var jeg som trakk frem dette med jenteturndrakt. Og siden det også var jeg som opprettet tråden kan det vel knapt kalles en avsporing. Det er tross alt en problemstilling jeg skisserer i startinnlegget, du kan selvsagt mislike det, men det er en høyst relevant sammenlikning.

Det er mye mulig det er kulturelt betinget når det å tisse stående blir oppfattet som maskulint, men det er nok også oppfattelsen av jenteturndraktens femininitet. Spørsmålet er derfor om vi skal forsøke å bortforklare eller benekte at dette oppleves som feminisering.

Så lenge vi ikke engang vil innrømme at favorisering av jentekulturen og nedrakking av guttekultur handler om feminsering er det heller ingen mulighet til å motsette seg utviklingen.

Hvis du Cuckold ikke klarer å treffe doen når du skal tisse, hva gjør du da?

Jeg går ut ifra at du som voksen mann klarer å treffe - men bare tenk deg situasjonen. Du er kanskje litt pussa, eller veldig trøtt eller noe. Mener du at det da er feminisering at du blir bedt om å sette deg sånn at det ikke kommer tiss utover hele badet?

Skrevet

Er Up&Go et alternativ som er bedre enn å sitte kanskje? :lete:

Skrevet
Hvis du Cuckold ikke klarer å treffe doen når du skal tisse, hva gjør du da?

Jeg går ut ifra at du som voksen mann klarer å treffe - men bare tenk deg situasjonen. Du er kanskje litt pussa, eller veldig trøtt eller noe. Mener du at det da er feminisering at du blir bedt om å sette deg sånn at det ikke kommer tiss utover hele badet?

Det finnes nok også mange fornuftige grunner til å se med bekymring på de litt røffere lekene vi praktiserte da jeg var gutt, men det er jo nettopp denne snikfeminiseringen jeg angriper. Å skyve fornuften foran seg og be guttene ta etter jentene. Jeg synes vi skal ha mer romslighet. Og faktum er jo at gutter hadde akkurat samme kjønnsorgan og tisseorgan for 10, 15 og 50 år siden. De "uoverkommelige problemene" med at gutter tisser stående er altså hverken større eller mindre enn før. Det eneste som er endret er læreres vilje til å godta at gutter tisser stående.

Skrevet
Det finnes nok også mange fornuftige grunner til å se med bekymring på de litt røffere lekene vi praktiserte da jeg var gutt, men det er jo nettopp denne snikfeminiseringen jeg angriper. Å skyve fornuften foran seg og be guttene ta etter jentene. Jeg synes vi skal ha mer romslighet. Og faktum er jo at gutter hadde akkurat samme kjønnsorgan og tisseorgan for 10, 15 og 50 år siden. De "uoverkommelige problemene" med at gutter tisser stående er altså hverken større eller mindre enn før. Det eneste som er endret er læreres vilje til å godta at gutter tisser stående.

Hva med meg som er jente og lekte røft? Satte meg selv og andre i fare, slet ut en olabukse i mnd, klarte ikke å sitte stille og havnet i slosskamper? Er jeg egentlig en liten gutt? Hvorfor er det gutter som skal få drive med dette, ikke barn generelt?

Om du ikke klarer å treffe doen så sitter man. Enkelt og greit.

Skrevet

Min gutt på fire år sitter og tisser og det har han lært av sin far (som i og for seg står). Men jeg trodde alle visste at helsemessige er det definitivt å foretrekke at gutter sitter. Men hvis det er mer mandig å ha au i prostata og sånn så får de heller ta det valget, men små gutter kan ikke velge, derfor bør de sitte uansett.

Dessuten er det jo ofte at når man sitter og tisser at man kjenner man må bæsje også (i hvert fall jeg og ofte min sønn) - skal man da ikke la det komme når det tydeligvis er naturlig, eller skal man tisse ferdig og så sette seg og drite.

Guuuud, mannfolk er så jæskla ulogiske og upraktiske!

Gjest Gjest_kim_*
Skrevet

Ærlig talt, hvor langt skal man egentlig dra et lite dobesøk? Har ikke små gutter lært å treffe doen når de tisser, får de sitte å tisse når de er på skolen. Dette er ene og alene et spørsmål om hygiene og helse.

Skrevet (endret)

Før i tiden hadde de pissoar vet du... Nå er man heldige om man får eget jente- og eget guttetoalett.

Unisex-toalett har vi på jobben hos meg. Ikke et eneste pissoar der heller.

Jeg har jobbet en del i utelivsbransjen (ikke nå lenger) og sett en del doer der.... Damedoene er preget av mye griseri i form av overfylte søppelbøtter, Herredoene er preget av at gutta ikke treffer... Der det er pissoar fungerer det selvfølgelig bedre, men det blir tisset på gulvet fordet. Herretoalettet på selskapsavd. på Hotell Continental bærer ikke alltid preg av at det er fine menn som gjester stedet.... Ikke dametoalettet heller.

Selv har jeg en sønn som holdt seg hele dagen på skolen fordi han ikke ville sitte og bæsje på doen fordi så mange andre "sølte tiss" som han sa... Det er jo ikke bra. Så det er ikke bare av hensyn til de som skal vaske der at man vil ha slutt på tissing "i vilden sky" men også av hensyn til barn som synes at tiss på gulv og på doringen er ekkelt. Selv klarte han å treffe doskåla (vi har fakstisk brukt det tipset til gjest over med plastball i doen).

Også har jeg en mann som setter seg når han skal gjøre begge deler. Han gidder ikke stå for så å sette seg, som han sier.

Det rare er jo at det er menn som sitter lengst på do. Leser avisa eller spiller et spill på mobilen og sånn. Jeg kjenner ingen kvinner som gjør det, men det finnes sikkert. Så jeg er ikke så sikker på at det er så feminint å sitte på do jeg. Det er litt maskulint også...

Problemet med denne skolen (for å gå tilbake til avisartikkelen) er vel at foreldrene opplever at guttene blir straffet for å tisse utenfor - og straffen oppleves som å måtte gjøre en jenteting.

Det blir litt feil i mine ører. For det omvendte må jo da være at om de klarer å treffe så slipper de å gjøre jenteting, som da blir en belønning. Og hva med jentene da - de vil jo oppleve at måten de tisser på er en straff?

Man kan fabulere mye over dette temaet......

Endret av Cava Queen
Gjest herre med bart
Skrevet

Jeg må si meg enig i innleggene til Ben i denne tråden her. Det er synd å se at noen menn drar feminismediskusjonen ned på et så latterlig lavt nivå. Jeg tror ikke TS egentlig vet hva begrepet feminisme står for.

Skrevet

Hva med meg som er jente og lekte røft? Satte meg selv og andre i fare, slet ut en olabukse i mnd, klarte ikke å sitte stille og havnet i slosskamper? Er jeg egentlig en liten gutt? Hvorfor er det gutter som skal få drive med dette, ikke barn generelt?

Om du ikke klarer å treffe doen så sitter man. Enkelt og greit.

Er det noe av det jeg skrev skulle tilsi at jeg mener rammene skal være trangere for jenter? Selvsagt er det jenter som også liker røffe leker. Slik har det nok også alltid vært. Romslighet er stikkordet. Om noen gutter foretrekker ballet fremfor fotball er det absolutt ikke noen grunn til å beklage det. Men vi trenger heller ikke tvinge alle gutter til å tisse sittende. La individene utvikle seg i alle retninger, på sine premisser. Og la oss slippe snikfeminseringen i barnehagen og på barneskolen, med "fornuften" som påskudd. For mye av guttekulturen er nok ikke så fornuftig som jentekulturen, sett med kvinnelige læreres øyne.

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet
Er det noe av det jeg skrev skulle tilsi at jeg mener rammene skal være trangere for jenter? Selvsagt er det jenter som også liker røffe leker. Slik har det nok også alltid vært. Romslighet er stikkordet. Om noen gutter foretrekker ballet fremfor fotball er det absolutt ikke noen grunn til å beklage det. Men vi trenger heller ikke tvinge alle gutter til å tisse sittende. La individene utvikle seg i alle retninger, på sine premisser. Og la oss slippe snikfeminseringen i barnehagen og på barneskolen, med "fornuften" som påskudd. For mye av guttekulturen er nok ikke så fornuftig som jentekulturen, sett med kvinnelige læreres øyne.

Nei men de som ikke klarer å tisse stående må kanskje tisse sittende.

Eller er det greit å sprute tissen sin utover bare for at man skal få lov å være maskulin? (markering heter det i dyreverden....)

Spør heller gutten som tisser utenfor hva han kan gjøre for å ungå å tisse utenfor doen. Jeg tror de fleste gutter på 6 år vil forstå logikken i at tissen lettere kommer ned i do om man sitter.

Og gutter sitter jo når de bæsjer så det går an for gutter å sitte på do.

Gjest B E A T E
Skrevet
Men vi trenger heller ikke tvinge alle gutter til å tisse sittende. La individene utvikle seg i alle retninger, på sine premisser. Og la oss slippe snikfeminseringen i barnehagen og på barneskolen, med "fornuften" som påskudd. For mye av guttekulturen er nok ikke så fornuftig som jentekulturen, sett med kvinnelige læreres øyne.

La guttene tisse i alle retninger mener du vel?

Er det guttekultur å tisse utenfor do?

Jeg tror det er mange fler en kvinnelige lærere som synes at det ikke er særlig "fornuftig" å tisse utenfor doen.....

Jentekultur å tisse oppi do du liksom.... :skratte:

Skrevet
Nei men de som ikke klarer å tisse stående må kanskje tisse sittende.

Ja, helt greit. Så lenge vi ikke prøver å tvinge alle til å følge én mal - tisse sittende, fordi dette er den renslige og fornuftige måten jentene gjør det på.

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet
Ja, helt greit. Så lenge vi ikke prøver å tvinge alle til å følge én mal - tisse sittende, fordi dette er den renslige og fornuftige måten jentene gjør det på.

Jenter tisser sittende fordi de ikke har utovertiss.

Gutter tisser stående fordi de kan.

Det er like renslig og fornuftig å tisse stående så lenge du treffer doskåla!

Gutta må gjerne stå på henda og tisse i vinkel for min del - bare de treffer doskåla!!

Skrevet
Gutter tisser stående fordi de kan.

Er ikke det standardbegrunnelsen til hvorfor bikkjer sleiker seg på ballene? Fordi de kan :)

Skrevet
La guttene tisse i alle retninger mener du vel?

Er det guttekultur å tisse utenfor do?

Jeg tror det er mange fler en kvinnelige lærere som synes at det ikke er særlig "fornuftig" å tisse utenfor doen.....

Jentekultur å tisse oppi do du liksom.... :skratte:

Hehe, skulle tro verden var ny og at gutter ikke har begynt å gå på do før nå. Dette har altså plutselig blitt et kjempeproblem. Hva kan det komme av? Jeg har jo selv gått på do på skolen i 12 år, og selv om det nok hendte at en og annen kom til å søle på kanten har man jo ikke sitteringen nede når man tisser, så det var jo sjelden tiss der man skulle sitte. Men kanskje guttene i dag er mer urenslige?

Gjest Gjest_Eline_*
Skrevet
Hadde bare de unge guttene vært like snille og fornuftige som jentene... :)

Jeg synes du har et merkelig syn på barn Cuckold:

Her er det snakk om hva som skjer når man tisser - hvorvidt urinen treffer doskålen eller om man tisser utenfor doen.

Hvorvidt man treffer eller ei har ingenting med snillhet eller fornuft å gjøre!

En jenter som setter seg på do og tisser tenker hverken på at hun er snill eller fornuftig - hun bare tisser!

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet
Er ikke det standardbegrunnelsen til hvorfor bikkjer sleiker seg på ballene? Fordi de kan :)

Jo! :gjeiper:

Og når vi er inne på bikkjer. De sitter og står de også alt ettersom hvilket kjønn de er. Og hannbikkjene skvetter litt overalt mens tispene setter seg og tisser ferdig.

Det er nok kjønnsbestemt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...