Cuckold Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter #181 Skrevet 6. oktober 2009 Men ser du ikke at mange gutter og menn - ikke alle, men en del av oss - faktisk opplever det å kunne tisse stående som en selvsagt del av det å være gutt/mann? Så selv om den kvinnedominerte barneskolen ikke skulle ha noe bevisst ønske om å feminisere guttene vil mange av oss oppleve det som et angrep på gutters måte å være på. Jeg synes også det er en selvfølge å få lov til å stå å tisse, så lenge man samtidig klarer å enten treffe nedi skåla eller tørke vekk selv når man bommer. Når mange ikke klarer dette, så får de gjøre noe som gjør at de unngår søl INNTIL de lærer seg å gjøre det uten å søle. Når det kommer tips og ideer om hvordan få smågutter til å treffe nedi skåla, så må jeg faktisk påstå at de aller fleste tips om hvordan treffe, kommer fra kvinner. Ball i doskåla så det blir moro å prøve å treffe den, fremfor bare å stå på å kjempe for retten til å grise, slik gutta gjør. Så jeg ser ikke sammenhengen med feminisering nei, og jeg tror ikke en døyt på at mødre flest ønsker at sønnene deres ikke skal lære seg å stå å tisse. Hadde de hatt et slikt ønske, hadde de vel ikke kjøpt baller til å putte i do for treff-trening (for jeg tviler faktisk på at det er gutta som kjøper disse ballene, eller som kommer på ideen, eller som sørger for rensligheten til disse småguttenes treff og hygienetrening. Mulig jeg er fordomsfull der.) Jo, men da står vi ikke så langt fra hverandre. Vi er enige om at gutter må få lov til å tisse stående, og at gutter må læres til å treffe doen - og skulle man søle må man tørke opp etter seg. Det tror jeg Brutal mann også er enig i. Rene idyllen dette. Når det gjelder at fedre gjerne har rollen som b-forelder er det noe politikerne får ta sin del av ansvaret for. Som gutt trodde jeg alltid at mor og far var like mye foreldre, det var først i ungdommen jeg ble klar over at far ble betraktet som annenrangs og at det offentlige så det som mer naturlig at mor ble hovedforelder med far som hjelpe- eller gjesteforelder etter et eventuelt samlivsbrudd. Kvinner som gikk med på å dele omsorgen i to like deler ble straffet på pungen så det var ikke så rart at de fleste valgte en skjev fordeling. Først i senere tid har det kommet enkelte politikere som ønsker en reell likestilling mellom mor og far. Og de blir lett uglesett, både fra høyre og venstre. Angrepene kommer både fra gammeldagse menn som egentlig trives godt med at mor tar hovedansvaret, men også fra feminister som nødig vil gi slipp på mors privilegier. Resultatet er at menn ikke føler seg som fullverdige foreldre og ofte lar mor ha styringen, siden hun tross alt er den som har overtaket juridisk. Så man ønsker ikke å legge seg ut med henne.
Gjest brutal_mann Skrevet 6. oktober 2009 #182 Skrevet 6. oktober 2009 Jo, men da står vi ikke så langt fra hverandre. Vi er enige om at gutter må få lov til å tisse stående, og at gutter må læres til å treffe doen - og skulle man søle må man tørke opp etter seg. Det tror jeg Brutal mann også er enig i. Rene idyllen dette. Jepp. Jeg tror det vi ikke er enige om er årsaken til disse urimelige kravene fra kvinnelige lærere. Når det gjelder at fedre gjerne har rollen som b-forelder er det noe politikerne får ta sin del av ansvaret for. Som gutt trodde jeg alltid at mor og far var like mye foreldre, det var først i ungdommen jeg ble klar over at far ble betraktet som annenrangs og at det offentlige så det som mer naturlig at mor ble hovedforelder med far som hjelpe- eller gjesteforelder etter et eventuelt samlivsbrudd. Kvinner som gikk med på å dele omsorgen i to like deler ble straffet på pungen så det var ikke så rart at de fleste valgte en skjev fordeling. Jeg fikk alltid høre at min far måtte være en drittsekk som aldri var en del av mitt liv, som voksen har jeg jo sett at han aldri fikk muligheten. Lenge leve bittre kjerringer... Først i senere tid har det kommet enkelte politikere som ønsker en reell likestilling mellom mor og far. Og de blir lett uglesett, både fra høyre og venstre. Angrepene kommer både fra gammeldagse menn som egentlig trives godt med at mor tar hovedansvaret, men også fra feminister som nødig vil gi slipp på mors privilegier. Resultatet er at menn ikke føler seg som fullverdige foreldre og ofte lar mor ha styringen, siden hun tross alt er den som har overtaket juridisk. Så man ønsker ikke å legge seg ut med henne. Mye sant i dette... Men det skal en, som nevnt, ikke snakke høyt om. for da er en bare en bitter mann...
aline Skrevet 6. oktober 2009 #183 Skrevet 6. oktober 2009 Jepp. Jeg tror det vi ikke er enige om er årsaken til disse urimelige kravene fra kvinnelige lærere. Kan du vise til ETT sted i artikkelen, eller noe annet sted, der det står at det er kvinnelige lærere som har krevd eller satt i stand dette? Jeg kan nemlig ikke se at det er nevnt i artikkelen, mulig du vet mer om saken en det som står, eller bare gjetter du, siden kvinner er så fæle?
Gjest brutal_mann Skrevet 6. oktober 2009 #184 Skrevet 6. oktober 2009 Kan du vise til ETT sted i artikkelen, eller noe annet sted, der det står at det er kvinnelige lærere som har krevd eller satt i stand dette? Jeg kan nemlig ikke se at det er nevnt i artikkelen, mulig du vet mer om saken en det som står, eller bare gjetter du, siden kvinner er så fæle? Her er en tidligere sak http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article401772.ece (Ja, det er en gryende trend). Legg merke til kjønnet på rektor her... Og ja, jeg er sjeleglad for at det er en mor som protesterer! Pen er hun også
Gjest brutal_mann Skrevet 6. oktober 2009 #185 Skrevet 6. oktober 2009 Flere elendige skoler http://www.f-b.no/article/20090420/NYHET/431673308/1232 Men de har hatt vett til trening i det minste! Kanskje fordi det er en mann på topp?
Gjest Live-mor Skrevet 7. oktober 2009 #186 Skrevet 7. oktober 2009 F.eks om man hadde kommet over veldig billige jentetøfler og en del andre jenteklær slik at man kunne spare mye på et stramt husholdningsbudsjett ved å la sønn og datter gå likt kledd. Og så synes man det er avlegs å oppfatte babyrosa jentetøfler som feminine, så man føler at det objektivt sett er helt kjønnsnøytrale klær. Så lenge mødrenes/lærernes motiv ikke handler om ønske om feminisering av guttene er det greit? Min mann går i rosa skjorter og han kjøpte rosa skjorte til sønnen vår også - slik at han skulle matche pappaen sin da vi nylig var i bryllup. Jeg kan egentlig ikke fordra rosa på menn... Men har de lyst så greit nok. Det handler ikke om at jeg synes det er feminint. Jeg liker bare ikke fargen rosa. Jo, men da står vi ikke så langt fra hverandre. Vi er enige om at gutter må få lov til å tisse stående, og at gutter må læres til å treffe doen - og skulle man søle må man tørke opp etter seg. Det tror jeg Brutal mann også er enig i. Rene idyllen dette. Når det gjelder at fedre gjerne har rollen som b-forelder er det noe politikerne får ta sin del av ansvaret for. Som gutt trodde jeg alltid at mor og far var like mye foreldre, det var først i ungdommen jeg ble klar over at far ble betraktet som annenrangs og at det offentlige så det som mer naturlig at mor ble hovedforelder med far som hjelpe- eller gjesteforelder etter et eventuelt samlivsbrudd. Kvinner som gikk med på å dele omsorgen i to like deler ble straffet på pungen så det var ikke så rart at de fleste valgte en skjev fordeling. Først i senere tid har det kommet enkelte politikere som ønsker en reell likestilling mellom mor og far. Og de blir lett uglesett, både fra høyre og venstre. Angrepene kommer både fra gammeldagse menn som egentlig trives godt med at mor tar hovedansvaret, men også fra feminister som nødig vil gi slipp på mors privilegier. Resultatet er at menn ikke føler seg som fullverdige foreldre og ofte lar mor ha styringen, siden hun tross alt er den som har overtaket juridisk. Så man ønsker ikke å legge seg ut med henne. Dette blir veldig farget av enkelte menns dårlige erfaring med ekser... Jepp. Jeg tror det vi ikke er enige om er årsaken til disse urimelige kravene fra kvinnelige lærere. Jeg fikk alltid høre at min far måtte være en drittsekk som aldri var en del av mitt liv, som voksen har jeg jo sett at han aldri fikk muligheten. Lenge leve bittre kjerringer... Mye sant i dette... Men det skal en, som nevnt, ikke snakke høyt om. for da er en bare en bitter mann... ....og dårlige erfaring med egne foreldre. Det kan være andre veien også!!! Det kan være to foreldre (skilt eller ei) som samarbeider!! Det kan være sånn at det er mødrene som må lære gutta sine opp fordi fedre er fraværende og gir blaffen. Selv har jeg lært min sønn å STÅ og tisse. Han hadde problemer. Syntes det var ekkelt og ville helst bare sitte på potte. Jeg brukte sånn plastball i do for å motivere han til å STÅ og tisse ned i doen. Faren var av den mer late typen og lot sønnen sitte på potte og deretter sitte på do. Faren mente nemlig at det var greiere for da slapp han (faren altså) å tørke opp etter sønnen vår. Det finnes også mødre som helt sikker bruker enkle løsninger istedenfor å måtte jobbe litt for å lære sønnene (og døtrene) hva de egentlig skal gjøre. Når det gjelder skoler så synes jeg vel ikke at det skal være en del av læreplanen å lære gutter å stå å tisse. Dette er noe gutta skal lære hjemme. Har de ikke lært det så synes ikke jeg at vi skal gjøre det til skolens problem at gutta tisser utenfor do og griser til for andre. For vi kan da ikke være uenige i at det er grisete med tiss på gulvet? Min mening er og blir at jeg kan ikke klage over at andre må finne løsninger som jeg kanskje ikke liker på et problem som jeg selv ikke har klart å gjøre noe med! Så hvis det var min gutt som ikke kunne stå og tisse uten å treffe utenfor doskåla, så måtte jeg og gutten finne oss i at han på skolen måtte sitte og tisse frem til JEG hadde lært ham å klare det uten søl. En annen ting vi må huske på er at mange av de som tisser utenfor gjør det på pur faenskap! De klarer fint å stå og tisse oppi do, men de vet at andre blir sure og sinte for at det er tiss på gulvet og nettopp derfor står de og tisser litt utenfor. Jeg vet dette fordi min egen sønn og to av hans kamerater sto og tisset i samme do (en eller annen konkurranse de hadde) og da ble det søl... Dette var på skolen og jeg synes egentlig ikke at lærerne skal bruke tiden sin på å tørke opp tiss etter min sønn. Men det må jo læreren når vaskehjelpene kun jobber etter skolens stengetid. Derfor må vi foreldre forholde oss litt mer til realiteten her! Det er viktig for gutta å stå og tisse. Men det er det også viktig at det ikke er grisete på skolens toaletter! Ingen hadde vel godtatt dette på en arbeidsplass - hvorfor skal det godtas på skoler?
Gjest Gjest_tante_* Skrevet 7. oktober 2009 #187 Skrevet 7. oktober 2009 Flere elendige skoler http://www.f-b.no/article/20090420/NYHET/431673308/1232 Men de har hatt vett til trening i det minste! Kanskje fordi det er en mann på topp? Tissing utenfor do er et velkjent problem på skolene i Fredrikstad, bekrefter renholdssjef i kommunen, Freddy Johansen. – Vi får stadig tilbakemeldinger om at guttene tisser utenfor, også med vilje. Det skjer ikke daglig, men er heller ikke uvanlig, sier renholdslederen.står det i artikkelen. Jeg tror dette gjelder overalt i landet og ikke bare i Fredrikstad. Tenker da på Cockold som flere ganger har påpekt at han ikke kunne huske at dette var noe problem før da han gikk på skolen. Men det er et problem nå. Å avfeie et nåværende problem med at man selv i barndommen aldri opplevde dette blir bare dumt. Man må jo se på situasjonen nå. Jeg tror mye ligger i at barna som starter på skolen nå er yngre enn de var før. De starter på skolen det året de fyller 6 år. Før (da vi som er voksne nå) startet var vi 7 år. Det er de yngste på skolene som har problem med å tisse utenfor doen. Ser dere ikke sammenhengen? Jeg vet at de i barnehager har samme problem fordi jeg har jobbet i barnehage i mange år. Det er mest kvinner som jobber i barnahager og gjett hva vi bruker mye tid på? Jo, hjelpe gutter og lære de å stå og tisse. Dette med feminisering som det her fokuseres sånn på er bare tull. Hvis det var en reell sak at kvinner prøver å feminisere guttene og nekter dem å stå å tisse så hadde jo dette vært noe som ble gjort i barnehager også! Forskjellen på barnehager og skoler er at i barnehager er det flere voksne per barn og det å skifte bleier og hjelpe barn på do er en del av jobben. Det er ikke det på skoler!! Kvinner som jobber i barnahager er med på å lære guttene å stå og tisse, og guttene får være gutter! Jeg tror ikke at lærerne i skolen ønsker noe annet heller. Men de har ikke kapasitet og det er ikke lærernes jobb heller å hverken lære barna hvordan de går på do eller å vaske gulv og do!
la Flaca Skrevet 7. oktober 2009 #188 Skrevet 7. oktober 2009 Vi bryr oss om ungene våre, men syntes det er motbydelig å skulle måtte samarbeide med mennesker som er så simple at de ønsker å nekte guttene å ha sin helt naturlige kjønnsidentitet. Det viser hvor total mangel på respekt skolen har overfor gutte elevene. Og hvem er det som har gitt dem den "kjønnsidentiteten?" (hva søttan har egentlig pissing med kjønnsidentitet å gjøre?), jo det må nødvendigvis være mamma og pappa som er låst i visst kjønnsrollemønster. Ingen guttebarn blir født med en trang til å stå når de skal tisse! Jeg kunne ikke bry meg mindre om hvordan sønnen min ønsker å gjøre det, eller mannen min for den saks skyld. Det er en måte å kvitte seg med avfall på, end of story.
Cuckold Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter #189 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) F.eks om man hadde kommet over veldig billige jentetøfler og en del andre jenteklær slik at man kunne spare mye på et stramt husholdningsbudsjett ved å la sønn og datter gå likt kledd. Og så synes man det er avlegs å oppfatte babyrosa jentetøfler som feminine, så man føler at det objektivt sett er helt kjønnsnøytrale klær. Så lenge mødrenes/lærernes motiv ikke handler om ønske om feminisering av guttene er det greit? Min mann går i rosa skjorter og han kjøpte rosa skjorte til sønnen vår også - slik at han skulle matche pappaen sin da vi nylig var i bryllup. Jeg kan egentlig ikke fordra rosa på menn... Men har de lyst så greit nok. Det handler ikke om at jeg synes det er feminint. Jeg liker bare ikke fargen rosa. Nå var det ikke jeg som fant på eksempelet med babyrosa tøfler, men jeg skjønner jo Alines poeng, at dette av mange vil oppfattes som feminint. Om gutten selv ønsker seg babyrosa tøfler er det selvsagt noe helt annet. Jeg synes det er helt flott om noen gutter velger å danse ballett fremfor å spille fotball, kle seg i rosa eller hva det nå måtte være, så lenge det er etter eget ønske og ikke etter pålegg av en voksen - fordi det ifølge den voksne er tåpelig å oppfatte dette som feminint. Jo, men da står vi ikke så langt fra hverandre. Vi er enige om at gutter må få lov til å tisse stående, og at gutter må læres til å treffe doen - og skulle man søle må man tørke opp etter seg. Det tror jeg Brutal mann også er enig i. Rene idyllen dette. Når det gjelder at fedre gjerne har rollen som b-forelder er det noe politikerne får ta sin del av ansvaret for. Som gutt trodde jeg alltid at mor og far var like mye foreldre, det var først i ungdommen jeg ble klar over at far ble betraktet som annenrangs og at det offentlige så det som mer naturlig at mor ble hovedforelder med far som hjelpe- eller gjesteforelder etter et eventuelt samlivsbrudd. Kvinner som gikk med på å dele omsorgen i to like deler ble straffet på pungen så det var ikke så rart at de fleste valgte en skjev fordeling. Først i senere tid har det kommet enkelte politikere som ønsker en reell likestilling mellom mor og far. Og de blir lett uglesett, både fra høyre og venstre. Angrepene kommer både fra gammeldagse menn som egentlig trives godt med at mor tar hovedansvaret, men også fra feminister som nødig vil gi slipp på mors privilegier. Resultatet er at menn ikke føler seg som fullverdige foreldre og ofte lar mor ha styringen, siden hun tross alt er den som har overtaket juridisk. Så man ønsker ikke å legge seg ut med henne. Dette blir veldig farget av enkelte menns dårlige erfaring med ekser... ....og dårlige erfaring med egne foreldre. Neida, jeg har hverken gode eller dårlige erfaringer med barnefordeling med mine ekser, da jeg ikke har barn ennå. Jeg har heller ingen dårlige erfaringer med egne foreldre, det var tvert imot slik at jeg tok det som en selvfølge at mor og far var like mye foreldre. At det likevel ikke var slik samfunnet så det gikk langsomt opp for meg etter at jeg begynte å se kameratenes foreldre skille lag, det ene paret etter det andre, og det var nesten alltid mor som ble sittende igjen med huset og barna, mens far mistet både kjærsten, hjemmet og den daglige kontakten med barna. Og så forstod jeg jo etter hvert hvorfor det som regel ble slik: Disse kvinnene ville tapt økonomisk på å godta å dele omsorgen likt med far. Så det lille mindretall mødre som gjorde dette ble straffet på pungen. Det kan være andre veien også!!! Det kan være to foreldre (skilt eller ei) som samarbeider!! Det kan være sånn at det er mødrene som må lære gutta sine opp fordi fedre er fraværende og gir blaffen. Selv har jeg lært min sønn å STÅ og tisse. Han hadde problemer. Syntes det var ekkelt og ville helst bare sitte på potte. Jeg brukte sånn plastball i do for å motivere han til å STÅ og tisse ned i doen. Faren var av den mer late typen og lot sønnen sitte på potte og deretter sitte på do. Faren mente nemlig at det var greiere for da slapp han (faren altså) å tørke opp etter sønnen vår. Det finnes også mødre som helt sikker bruker enkle løsninger istedenfor å måtte jobbe litt for å lære sønnene (og døtrene) hva de egentlig skal gjøre. Når det gjelder skoler så synes jeg vel ikke at det skal være en del av læreplanen å lære gutter å stå å tisse. Dette er noe gutta skal lære hjemme. Har de ikke lært det så synes ikke jeg at vi skal gjøre det til skolens problem at gutta tisser utenfor do og griser til for andre. For vi kan da ikke være uenige i at det er grisete med tiss på gulvet? Min mening er og blir at jeg kan ikke klage over at andre må finne løsninger som jeg kanskje ikke liker på et problem som jeg selv ikke har klart å gjøre noe med! Så hvis det var min gutt som ikke kunne stå og tisse uten å treffe utenfor doskåla, så måtte jeg og gutten finne oss i at han på skolen måtte sitte og tisse frem til JEG hadde lært ham å klare det uten søl. Det er jeg enig i, men det er altså ikke det jeg har reagert på her. For på Tonsenhagen aktivitetsskole må alle guttene tisse sittende, dette er ikke bare en nødløsning for de som ennå ikke har lært å tisse på vanlig guttevis. Endret 7. oktober 2009 av Cuckold
Gjest Mendes Skrevet 7. oktober 2009 #190 Skrevet 7. oktober 2009 For på Tonsenhagen aktivitetsskole må alle guttene tisse sittende, dette er ikke bare en nødløsning for de som ennå ikke har lært å tisse på vanlig guttevis. Der der der du gang på gang tar feil. For i startinnlegget ditt så linker du til artikkelen hvor det svart på hvitt står: Men det er selvfølgelig opp til foreldrene om de velger å gjøre dette. Vi har ikke noe dopoliti her på aktivitetsskolen Flere har påpekt dette i tråden men du ignorerer det glatt og påstår at alle guttene blir tvunget til å stå å tisse. Skolen tvinger ikke guttene til noe som helst. Men apellerer til foreldrene om at noe må gjøres, så er det opp til foreldrene hva de ber eller lærer barna sine å gjøre når de går på do og hva de velger av løsning for å slipper søl på skolen.
Gjest Mendes Skrevet 7. oktober 2009 #191 Skrevet 7. oktober 2009 Der der der du gang på gang tar feil. For i startinnlegget ditt så linker du til artikkelen hvor det svart på hvitt står: Men det er selvfølgelig opp til foreldrene om de velger å gjøre dette. Vi har ikke noe dopoliti her på aktivitetsskolen Flere har påpekt dette i tråden men du ignorerer det glatt og påstår at alle guttene blir tvunget til å stå å tisse. Skolen tvinger ikke guttene til noe som helst. Men apellerer til foreldrene om at noe må gjøres, så er det opp til foreldrene hva de ber eller lærer barna sine å gjøre når de går på do og hva de velger av løsning for å slipper søl på skolen. Jeg mente selvfølgelig tvunget til å sitte.
Cuckold Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter #192 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Der der der du gang på gang tar feil. For i startinnlegget ditt så linker du til artikkelen hvor det svart på hvitt står: Men det er selvfølgelig opp til foreldrene om de velger å gjøre dette. Vi har ikke noe dopoliti her på aktivitetsskolen Flere har påpekt dette i tråden men du ignorerer det glatt og påstår at alle guttene blir tvunget til å stå å tisse. Skolen tvinger ikke guttene til noe som helst. Men apellerer til foreldrene om at noe må gjøres, så er det opp til foreldrene hva de ber eller lærer barna sine å gjøre når de går på do og hva de velger av løsning for å slipper søl på skolen. Hvis du hadde lest hva jeg svarte tidligere ville du ikke fortsatt å påstå dette. Foreldrenes reaksjon viser tydelig at dette har vært innført som en regel for alle, og at talskvinnen for skolen er uredelig nok til å benekte dette overfor media sier bare litt om hva slags lærere vi har å gjøre med her. Hadde dette fra dag én vært opp til hvert enkelt hjem ville det aldri blitt noen sak, det tror jeg alle forstår. Endret 7. oktober 2009 av Cuckold
Lizzee Skrevet 7. oktober 2009 #193 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Jeg lurer på jeg, om reaksjonen til et foreldrepar hadde blitt anderledes om de i en konferansetime (hvor det kun er foreldrene til et barn og læreren) fikk beskjed om at det var et problem med deres barn fordi han tisset så mye utenfor doen. Hvor læreren da fremmet dette problemet og ønsket å finne en løsning. Som mor ville jeg umiddelbart sett på mitt barn som mitt ansvar. Og gjort hva jeg som forelder måtte gjøre for å hindre at barnet mitt tisset ned andres gulv, utenfor doskåla og hva det måtte være. For gutte-foreldre så føles det kanskje både pinlig og vel strengt når man i et foreldremøte (med alle andre foreldre til stede) å få beskjed om at noen gutter griser til doen og at nå må guttene sitte å tisse. Alle de som vet at deres gutt ikke tisser utenfor går da selvfølgelig til angrep og skal forsvare sin gutt som ikke gjør noe galt og hans rett til å få tisse som en mann. Jeg skjønner det. Jeg har to gutter selv. Og jeg skjønner også at det oppleves som urettferdig å ha felles avstraffelse for noen som kanskje bare er et problem for mindretallet. Greia er vel at lærerne umulig kan vite hvem det er som tisser utenfor og hvem det er som har "knekt koden". Derfor må de ta det opp med alle foreldrene og be alle om å gjøre noe. For å være litt realistisk her. Skolen kan ikke kreve dette. Uansett hvordan man tolker dette. Ganske enkelt fordi lærerne aldri kommer til å følge en og en gutt inn på do og se på ham tisse! Derfor tar de det opp med foreldrene og så er det i bunn og grunn opp til foreldrene å be sine gutter om å sitte. Oppleves sikkert som et pålegg og et krav til foreldrene - at de skal be sine gutter om dette. Og det oppleves selvfølgelig som urettferdig å skulle be gutten sin om å sitte når du vet at han ikke er av de som tisser utenfor! Det blir sånn "hvorfor skal min sønn straffes for noe galt som andre har gjort" - ikke sant. Hvorvidt dette er snikfeminisering eller ei gidder jeg ikke bry meg om. Gutter kan gjøre mye som er 'jentete' når de er små uten at de blir feminine. Det verste som kan skje er vel heller at de blir kritisert og mobbet fordi de ikke er maskuline nok. Det kan være like så ille for en gutt som ennå ikke klarer å treffe doskåla å høre at han må stå og tisse ordentlig for å være mann. Kanskje like greit å hjelpe han med løsninger som fungerer og slutte å prakke på barna holdninger om at det ene er feil fordi det grenser til noe feminint og det andre (som han ikke får til) er tøfft fordi det er maskulint. Prestasjonsangst har vi vel hørt om. Skal vi dytte på barna våre det for en slik ting som å stå å tisse? Alle gutter lærer seg å stå å tisse. Noen når de er 3 år andre når de er fylt 8 år (ettersom det er flere skoler som opplever dette tisseproblemer så må det jo være mange gutter opp til 8 år som ikke har lært å stå å tisse enda). Mine gutter har både sittet på potte og do for å tisse. Med både min og farens velsignelse så det har ikke vært noen pålagt feminisering fra min side. Og det har vært av praktiske årsaker hvor ingen har tenkt tanken på at dette har vært jentete! Der hvor det har vært store doer (det vi mener er vanlige doer) har mine gutter selv syntes at det har vært best å sitte. Dette var den gang de var i barnehagealder - og husk i barnehager er det ofte sånne mini-doer som er tilpasset de små! På skolen har de ikke det. Husk at gutter også er forskjellige! Mine gutter står som ekte menn og tisser nå. Den ene er nesten myndig så det skulle bare mangle! Endret 7. oktober 2009 av Lizzee
Gjest brutal_mann Skrevet 7. oktober 2009 #194 Skrevet 7. oktober 2009 Og hvem er det som har gitt dem den "kjønnsidentiteten?" (hva søttan har egentlig pissing med kjønnsidentitet å gjøre?), jo det må nødvendigvis være mamma og pappa som er låst i visst kjønnsrollemønster. Ingen guttebarn blir født med en trang til å stå når de skal tisse! Jeg kunne ikke bry meg mindre om hvordan sønnen min ønsker å gjøre det, eller mannen min for den saks skyld. Det er en måte å kvitte seg med avfall på, end of story. Jo, menn gjør det.
Gjest Hall Skrevet 8. oktober 2009 #195 Skrevet 8. oktober 2009 Jo, menn gjør det. Nei de har bare trang til å tisse og de ligger gjerne å gjør det. Etterhvert når de lærer å stå på beina så synes de det er gøy å se at tissen spruter frem. Men mange, veldig mange gutter, sitter og tisser til å begynne med. Nettopp fordi de setter seg for å bæsje, også kommer gjerne tisset samtidig. Det er jo en grunn til at man sier at gutter må LÆRE å stå å tisse. Hvorfor må de lære det? Jo fordi de ikke kan det i utgangspunktet!!!
Gjest Logos Skrevet 25. mars 2010 #196 Skrevet 25. mars 2010 Det er vanskelig å diskutere uten logikk. For å bruke logikk må man ha premisser før en konlusjon. Så kan diskutere premissene, strukturert. Første premiss er at det ligger kjønnsidentitet i det å stå og tisse. Freud mente at penismisunnelsen starter med dette. Det er diskreditert senere, men det kan være liten tvil om at den første forskjellen man oppdager er at gutter har utovertiss, markert ved at de kan stå og tisse. Et annet bevis for dette premisset er at menn føler seg krenket dersom de blir tvunget til å sitte. Følelsene hadde neppe vært så sterke hvis ikke dette hadde med kjønnsidentitet å gjøre. Premiss to er nettopp at gutter og menn føler seg krenket ved å stå og tisse. Jeg tror vi alle er enige om at vi er svært lydhøre når jenter og kvinner føler seg krenket og at samfunnet er villig til å bruke betydelige ressurser for å unngå slike krenkelser. Premiss nummer tre er likestilling. Dersom vi skal akseptere likestilling så bør gutters følelser telle like mye. Det at det motsatte kjønn ikke kan forstå at noen føler seg krenket kan ikke være avgjørende. Når noen opplever en krenkelse må det aksepteres, ikke latterliggjøres eller avfeies. Selv om ikke alle gutter/jenter føler seg krenket, kan heller ikke det være avgjørende. Det avgjørende må være om det finnes en betydelig gruppe som føler seg krenket. Du kan lett tenke deg til mange situasjoner der en gruppe kvinner føler seg krenket og samfunnet har tilpasset seg deres følelser, selv om mange menn da har forsøkt seg på latterliggjøring og avvisning av deres følelser. Hvis man aksepterer disse premissene så er konklusjonen uungåelig, slik det ofte er med logikk. Man må finne andre løsninger på tisse problemet uten å krenke gutters følelser. Det har vært mange gode forslag, som ball i do, krakk eller pissoar. Kanskje det kan være en ordensperson som får ansvar for å vaske? Hvis dette roteres ofte nok vil nok mange slutte å søle da de vet at de må vaske opp etter seg. Denne debatten er mest interessant, etter min mening, som symbol på det trådstarter tar opp, feminiseringen av skolen, der kvinnelige lærere håndhever det de mener er objektive kriterier og dette rammer gutter i større grad enn jenter. Det er et faktum at snittkarakterer ligger lavere for gutter enn jenter. Dersom man antar at gutter i snitt er like intelligente som jenter er det skolen det er noe galt med. Når 60 % av første års studenter nå er jenter er det grunn til tiltak. Det er mulig at kjønnsdelte skoler kan være en løsning? Dette er langt mere viktig enn denne tisse-debatten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå