Gå til innhold

Skolegutter må sitte og tisse

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det egentlig som er så maskulint ved å stå og tisse?

Skrevet

Nøyaktig samme diskusjon hadde vi her på KG for rundt året siden. Jeg mener det samme nå som da: Om guttene ikke klarer å treffe do, og ei heller har lært nok folkeskikk hjemme til å vakse opp etter seg, så får de sitte. Det gjelder forøvrig voksne menn også. Det er ikke traumatisk å måtte tisse sittende.

Gjest Gjest_L_*
Skrevet

Signerer spørsmålet.

Alternativt kunne man jo som samboeren min foreslo la guttene vaske opp etter urinbommene, men det hadde kanskje også vært for lite maskulint? :fnise:

Skrevet

Det er sjelden lett å forklare akkurat hva som gjør noe maskulint eller feminint. Du kan jo forsøke å forklare hva det er med jenteturndrakter som gjør det feminint.

Skrevet
Det er sjelden lett å forklare akkurat hva som gjør noe maskulint eller feminint. Du kan jo forsøke å forklare hva det er med jenteturndrakter som gjør det feminint.

For et usaklig svar. Urinering er et praktisk gjøremål som jeg har vanskelig å se har noe med kjønn å gjøre. Alle gjør det. Enkelte måter å pisse på skaper mer søl. Enkelt og ferdig.

Om du er avhengig av å stå og tisse for å føle deg maskulin, er det noe fundamentalt feil med maskuliniteten i utgangspunktet.

Skrevet

Urinveisinfeksjoner og prostatakreft er mandig.

Må riktignok innrømme at jeg står selv (men så kan jeg også sikte), men hele prostatagreien gjør at det ikke frister så veldig lenger. :<

Gjest Gjest_L_*
Skrevet
Nøyaktig samme diskusjon hadde vi her på KG for rundt året siden. Jeg mener det samme nå som da: Om guttene ikke klarer å treffe do, og ei heller har lært nok folkeskikk hjemme til å vakse opp etter seg, så får de sitte. Det gjelder forøvrig voksne menn også. Det er ikke traumatisk å måtte tisse sittende.

:hoho:

Jo, det er kjempetraumatisk. Man kan komme til å finne seg selv snikfeminisert noen år etterpå, med varige skader på sjelslivet og skadet manndom. Dessuten vil man kunne komme til å poste innlegg på Kvinneguiden i voksen alder, og i fullt alvor lure på om ikke jentene burde ta av seg turndrakten når guttene må sitte og tisse.

Skrevet

Hvordan skal de klare å tvinge guttene til å sitte når de tisser?...

Håpløs sak med mindre planen også innebærer overvåkning ;)

Skrevet

For et usaklig svar. Urinering er et praktisk gjøremål som jeg har vanskelig å se har noe med kjønn å gjøre. Alle gjør det. Enkelte måter å pisse på skaper mer søl. Enkelt og ferdig.

Om du er avhengig av å stå og tisse for å føle deg maskulin, er det noe fundamentalt feil med maskuliniteten i utgangspunktet.

Du får i tilfelle vise til hvor usakligheten ligger. For meg er det ikke åpenbart hvorfor det skulle være mer feminint å bære jenteturndrakt enn å sitte og tisse.

Jeg vil jo ikke nekte gutter å sitte å tisse, på samme måte som jeg heller ikke synes det er the end of the world at vi får en del Jan Thomaser blant oss. Så du må ikke misforstå, jeg synes det bør være rom for både det ene og det andre. Men jeg liker ikke tendensen til nedrakking av alle typiske uttrykk for guttekultur. Det er en fare for at kvinnedominansen i barnehagen og barneskolen bidrar til at den "fornuftige" jentekulturen blir foretrukket og tredd ned over ørene på guttene.

Skrevet

Kanskje de kan løse problemet ved å sete opp urinaler. Porselenstypen som stikker litt ut i rommet lager ikke søl.

Skrevet

skulle virkelig ønske sambo kunne sitte å tisse og:opplyser:

syntes ikke det gjør noe om mine barn må det på skolen..

Skrevet
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=574117

Synes også godt guttene kunne hatt på seg jenteturndrakter i gymmen. Feminiseringen av den norske mannen har ikke kommet langt nok. Det er enda flust med muligheter. Hadde bare de unge guttene vært like snille og fornuftige som jentene... :)

Skjønner ikke problemet.

Guttene kan få pissoarer på sin do, akkurat som jenter for eksempel får egne beholdere for sanitærbind. Dette er jo nevnt i artikkelen også.

Det er selvsagt ikke en fysisk nødvendighet for gutter/menn å pisse stående, men det er også en sak som mange foreldre har sterke meninger om, og som derfor bør løses uten overkjøring.

Personlig ville jeg ikke i det hele tatt ha vurdert å pisse sittende, og mine gutter skal selvsagt slippe å gjøre det. Jeg er en slik som dreper uskyldige dyr og svinger motorsag før jeg drikker meg harrydrita og synger Sivs lovsang, så at jeg skulle ta urin-hensyn? Not bloody likely.

Skrevet
Personlig ville jeg ikke i det hele tatt ha vurdert å pisse sittende, og mine gutter skal selvsagt slippe å gjøre det. Jeg er en slik som dreper uskyldige dyr og svinger motorsag før jeg drikker meg harrydrita og synger Sivs lovsang, så at jeg skulle ta urin-hensyn? Not bloody likely.

Nå trenger man hverken være Frp-velger, harry eller motorsagmann for å se at kvinnedominansen i barneskolen kan bidra til at jentekulturen foretrekkes og kanskje også i fornuftens navn trekkes ned over hodet på guttene.

Skrevet

Sitte å tisse er for de som er lat, noe damer er. Vi menn er store å sterke og tøffe og vi står. Menn er menn og ikke noen late pyser slik damer er. Damer tør jo ikke en gang å gå på do alene.

Skrevet
Du får i tilfelle vise til hvor usakligheten ligger. For meg er det ikke åpenbart hvorfor det skulle være mer feminint å bære jenteturndrakt enn å sitte og tisse.

Hvem er det som har fremsatt problemstillingen om hvorvidt det er mer feminint å bruke jenteturndrakt enn å sitte å tisse? Når du nå først har fremmet den, vil jeg dog si at en jenteturndrakt er et kulturelt produkt på linje med andre klesforskjeller mellom kjønnene (som berører slike ting som forplantningssymboler). En kan sikkert diskutere hensiktsmessigheten av dette også, men må man ikke da samtidig være åpen for at alle går i jentedrakt og ikke bare omvendt?

Uansett, du avsporet heftig. Problemstillingen var jo om tissemåte har noen innvirkning på maskulinitet og maskulin identitet. Urinering er et praktisk spørsmål. Slik jeg ser det, er eneste grunn til at gutter står og jenter sitter at vi har snabel som gjør det enklere å stå. Når da likevel halvparten av oss ikke treffer, blir det for meg et praktisk spørsmål som ikke berører min mannsidentitet som sådan. Jeg satt og tisset ganske lenge (alle barnehagebarn gjør det), og har ikke tatt noen skade av det, såvidt jeg kan se.

Skrevet
Nå trenger man hverken være Frp-velger, harry eller motorsagmann for å se at kvinnedominansen i barneskolen kan bidra til at jentekulturen foretrekkes og kanskje også i fornuftens navn trekkes ned over hodet på guttene.

Hehe, nei, man trenger ikke å være alt det. Ikke er jeg det heller, egentlig.

Jeg er mannlig lærer i en skole hvor halvparten av elevene er gutter, og hvor 90% av lærerne er kvinner.

Jeg ser det du snakker om hver eneste dag, men ikke en eneste av mine kvinnelige kolleger vil innrømme at de favoriserer jenter i karaktersetting av skjønnlitterære tekster, at de så fort det er mulig stempler aktive gutter som hyperaktive eller at de har mer fokus på jentenes problemer generelt enn på guttenes.

Jeg jobber i motvind hver dag, cuckold, og dessverre ser det ut som det også er nytteløst.

Skrevet

Som mann føler jeg det er andre arenaer for kjønnskamp som er mer prekære. Om man nå først skal drive kjønnskamp, mener jeg. Når jeg er full sitter jeg alltid på do. Det er rett og slett det mest praktiske og ikke minst hensynsfulle overfor mine medbeboere. Om noen identitetsfrustrerte mannfolk på et internettforum tar det til inntekt for feminisering av samfunnet, får stå på deres kappe. Lenge leve fornuften!

Skrevet
Som mann føler jeg det er andre arenaer for kjønnskamp som er mer prekære. Om man nå først skal drive kjønnskamp, mener jeg. Når jeg er full sitter jeg alltid på do. Det er rett og slett det mest praktiske og ikke minst hensynsfulle overfor mine medbeboere. Om noen identitetsfrustrerte mannfolk på et internettforum tar det til inntekt for feminisering av samfunnet, får stå på deres kappe. Lenge leve fornuften!

Det kan vel tenkes at det er noen av oss som engasjerer oss på de arenaer som finnes, kanskje er det også noen av oss som jobber slik at vi ser en tydelig feminiseringstendens. Den ser man ikke når man kjører vogntog, er fisker, industriarbeider eller roughneck.

Skrevet

Det kan vel tenkes at det er noen av oss som engasjerer oss på de arenaer som finnes, kanskje er det også noen av oss som jobber slik at vi ser en tydelig feminiseringstendens. Den ser man ikke når man kjører vogntog, er fisker, industriarbeider eller roughneck.

Festlig insinuasjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...