Gå til innhold

Skolegutter må sitte og tisse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må si meg enig med trådstarter. Og skjønner 110% hva han mener! Jeg har tre sønner og hvordan de velger å gjøre når de tisser er helt og holdent deres eget frie valg. Jeg kommer aldri til å formane/mase/forlange eller trykke på diverse følelsesmessige knapper for å få dem til å gjøre noe annet enn det de gjør spontant, og føler seg vel med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes du har et merkelig syn på barn Cuckold:

Her er det snakk om hva som skjer når man tisser - hvorvidt urinen treffer doskålen eller om man tisser utenfor doen.

Hvorvidt man treffer eller ei har ingenting med snillhet eller fornuft å gjøre!

En jenter som setter seg på do og tisser tenker hverken på at hun er snill eller fornuftig - hun bare tisser!

Ja, men her er det altså snakk om å tvinge gutter til å følge jentenes eksempel. Det er jo ikke jentene som krever at guttene gjør som dem, det er lærerne som ikke tåler at guttene står når de tisser. Jentene gjør det som faller naturlig, og lærerne i barneskolen (der et flertall er av hunkjønn) legger merke til at det er mye mindre styr og bråk med jentene. Slik har det nok alltid vært, men i dag er det mindre vilje til å akseptere slike forskjeller. Så man krever at guttene endrer adferd.

Skrevet
Ja, men her er det altså snakk om å tvinge gutter til å følge jentenes eksempel. Det er jo ikke jentene som krever at guttene gjør som dem, det er lærerne som ikke tåler at guttene står når de tisser. Jentene gjør det som faller naturlig, og lærerne i barneskolen (der et flertall er av hunkjønn) legger merke til at det er mye mindre styr og bråk med jentene. Slik har det nok alltid vært, men i dag er det mindre vilje til å akseptere slike forskjeller. Så man krever at guttene endrer adferd.

Det er ikke snakk om styr og bråk og endring av adferd, det er snakk om å få urinen ned i do. Det er ikke fordi at jentene er flinke og sitter, det er fordi man opplever mye urin på utsiden av doen og det er vanskeligere å få urin på gulvet om man sitter.

Verken mer eller mindre. Guttene kan fremdeles stå og tisse i skogen og hjemme, men ikke på ett toalett som mange andre skal bruke i løpet av dagen.

Som en annen fordel er det jo helsemessig bedre å sitte også.

Gjest Gjest_Eline_*
Skrevet

Det er ingen som har sagt at de skal gjøre som jentene.

Heller ikke tvinge gutta til å følge jentenes eksempel.

Jentene har ingenting med dette å gjøre!

De har fått beskjed om å sitte å tisse hvis de ikke klarer å stå og treffe doen.

Skolen har forsøkt andre tiltak (krakk og stol å stå på osv.) men noen gutter har ikke klart å treffe doen! Tissen renner utover gulvet.

Man trenger da ikke dra inn den greia med at de må være "snille" sånn som jentene er. Jentene er da ikke noe snillere enn gutta fordi om de naturlig sitter og tisser! Gutta er heller ikke slemme som tisser utenfor (hvis de da ikke gjør det med vilje! Det finnes de også). For du sier jo på en måte det - at gutta er slemme - men det tror jeg ikke gutta trenger å oppfatte det som, om man bare formidler dette på rett måte.

Det er forskjell på hvordan man ordlegger seg her. Din måte å fremstille dette her på er jo virkelig med på å gi gutta problemer!

Forøvrig så sitter også gutter på do - når de bæsjer. Så det er ikke noe ukjent fenomen for gutta å ha hudkontakt med doringen.

Skrevet

Hva skal vi gjøre med alle de jentene som er lei seg for at de ikke kan stå og tisse da?

Hva med alle jentene som nå kommer til å føle skam over at de sitter og tisser ettersom det å sitte er noe som skal brukes som straff?

Som jente tenker jeg, har jeg vært slem jeg da som har blitt lært at jeg skal sitte...

:ironi:

Skrevet
Det er ikke snakk om styr og bråk og endring av adferd, det er snakk om å få urinen ned i do. Det er ikke fordi at jentene er flinke og sitter, det er fordi man opplever mye urin på utsiden av doen og det er vanskeligere å få urin på gulvet om man sitter.

Verken mer eller mindre. Guttene kan fremdeles stå og tisse i skogen og hjemme, men ikke på ett toalett som mange andre skal bruke i løpet av dagen.

Som en annen fordel er det jo helsemessig bedre å sitte også.

Det er vel endring av adferd hvis guttene plutselig tvinges til å sitte og tisse? Og jeg kan ærlig talt ikke tro at tidligere generasjons strenge lærere eller pertentlige hjemmeværende husmødre hadde større toleranse for urenslighet. I de 12 årene jeg gikk på skolen var det aldri så stort problem med søl på do at det hadde hatt noe for seg å innføre et forbud mot å tisse stående. Om noen innimellom traff kanten har man jo uansett ikke sitteringen nede når man tisser...

Gjest Gjest_Ylva_*
Skrevet

Bare lurer. Dere menn som tar så på vei for dette; står dere og tisser for så å sette dere å bæsje?

Skolens jobb er ikke å lære gutta å tisse ned i do. Sikte treningen får foreldrene ta seg av og inntil gutta har lært å treffe i do så får de sitte. Det er ingen straff men en konsekvens av at de ikke har lært noe ennå.

Dette er ikke urettferdig med tanken på at jentene slipper dette problemet.

Det er mange ting gutta ikke trenger å bekymre seg om som jentene må styre med.

Har selv to tenåringer, en gutt og en jente. Jenta har fått mensen og driver å kaster truseinnlegg og ob'er i doen sånn at doen blir tett. Jeg har sagt i fra til henne "1000" ganger. Skal hun da bli snurt og si at det er urettferdig at hun får kjeft og ikke broren som ikke har mensen?

Gjest Gjest_Tilde_*
Skrevet
Det er vel endring av adferd hvis guttene plutselig tvinges til å sitte og tisse? Og jeg kan ærlig talt ikke tro at tidligere generasjons strenge lærere eller pertentlige hjemmeværende husmødre hadde større toleranse for urenslighet. I de 12 årene jeg gikk på skolen var det aldri så stort problem med søl på do at det hadde hatt noe for seg å innføre et forbud mot å tisse stående. Om noen innimellom traff kanten har man jo uansett ikke sitteringen nede når man tisser...

Doene på skolen er anderledes nå. På SFO der mine barn går er det EN DO på deling til alle barna (den er for både gutter og jenter). Da jeg gikk på skolen hadde vi jentedo og guttedo, med 3-4 båser i hver "avd". På guttedoen på ungdomsskolen var det også pissoar.

På SFO her hvor mine er så er det egen base for de minste - altså 1. klassingene. Det er 4 klasser og det er EN DO tilgjengelig i SFO'tiden. Det er både problemer med tett do fordi 6-åringene stapper oppi for mye papir. Det er oversvømmelse fordi de legger papir i vasken og lar vannet renne. Det er tiss rundt do. Mest av alt fordi gutta har dårlig tid på do. Det står noen utenfor og banker og tuller - og han som tisser er opptatt av andre ting enn det han skal gjøre der og da. Og spruter ut over.

Det er stor forskjell på 7-åringer som begynte på skolen før og de 5-6 åringene som begynner på skolen nå.

Og jenter har ofte skyld i at det blir tett do - det er ofte de som tørker seg mest og bruker mest papir.

Foreldrene må jo lære barna opp! Og har ikke barna lært så kan ikke skolens personale si at det er greit at de tisser utenfor og la være å bry seg.

Det er også andre barn som synes det er ekkelt og som kvier seg for å gå på do fordi det er tiss utover og fordi det lukter av det som har kommet på gulvet. Det gjelder både gutter og jenter.

Skrevet
Om noen innimellom traff kanten har man jo uansett ikke sitteringen nede når man tisser...

At det teffer kanten på keramikken betyr noen ganger at det sildrer ned på gulvet og ikke ned i do.

Problemet er nok ikke (bare) at det tisses på sitteringen, men at tissen havner på gulvet!

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet
Bare lurer. Dere menn som tar så på vei for dette; står dere og tisser for så å sette dere å bæsje?

Skolens jobb er ikke å lære gutta å tisse ned i do. Sikte treningen får foreldrene ta seg av og inntil gutta har lært å treffe i do så får de sitte. Det er ingen straff men en konsekvens av at de ikke har lært noe ennå.

Dette er ikke urettferdig med tanken på at jentene slipper dette problemet.

Det er mange ting gutta ikke trenger å bekymre seg om som jentene må styre med.

Har selv to tenåringer, en gutt og en jente. Jenta har fått mensen og driver å kaster truseinnlegg og ob'er i doen sånn at doen blir tett. Jeg har sagt i fra til henne "1000" ganger. Skal hun da bli snurt og si at det er urettferdig at hun får kjeft og ikke broren som ikke har mensen?

Ja for sønnen din er veldig snill som ikke har mensen. Snill og fornuftig.

Mens datteren din burde få lov til å være feminin og kaste bind og ob hvor hun vil. Hun er jo jente og det burde få være naturlig for henne!!!

hehehe... (min kommentar er ironisk)

Skrevet
Ja for sønnen din er veldig snill som ikke har mensen. Snill og fornuftig.

Mens datteren din burde få lov til å være feminin og kaste bind og ob hvor hun vil. Hun er jo jente og det burde få være naturlig for henne!!!

hehehe... (min kommentar er ironisk)

Her har du nok misforstått meg. Jeg mener jo ikke selv at vi bør se på jentene som snillere; jeg påpeker at lærerene lett kan oppfatte jentenes adferd som mindre problematisk. Derfor blir jenteadferden oppmuntret og gutteadferden sett som et problem. Hvis guttene bare kunne bli litt mer som jentene...

Gjest Gjest_Elisabet_*
Skrevet
Her har du nok misforstått meg. Jeg mener jo ikke selv at vi bør se på jentene som snillere; jeg påpeker at lærerene lett kan oppfatte jentenes adferd som mindre problematisk. Derfor blir jenteadferden oppmuntret og gutteadferden sett som et problem. Hvis guttene bare kunne bli litt mer som jentene...

Men en adferd som fører til at det blir tiss på gulvet bør vel ikke oppmuntres?

Det spiller ikke noen rolle om hvem sin kjønnsmessige adferd det er. Det er ikke godtatt å tisse på gulvet!

Når noen gutter tisser på gulvet fordi de åpner buksa og begynner å tisse en meter før de er ved doen så er det vel adferden det er noe i veien med eller?

Jenter pleier ikke i begynne med tissing før de har satt seg på do. Har de ulykker så havner det i buksa.

Noen gutter kan heller ikke noe for at de tisser til alle kanter. De kan ha trang forhud og får ikke "hodet" ut av forhuden slik at de heller ikke har kontroll på hvilken vei strålen tar, selv om de står med tissen sin rett over do. Min sønn var slik og han måtte sitte å tisse og ville det selv fordi han var så fortvilet over at han ikke hadde kontroll på tissestrålen. Han ville ikke bli mer som jentene og følte ikke noe jentete ved å sitte. Bare at det var mest praktisk.

Skrevet
Men en adferd som fører til at det blir tiss på gulvet bør vel ikke oppmuntres?

Det spiller ikke noen rolle om hvem sin kjønnsmessige adferd det er. Det er ikke godtatt å tisse på gulvet!

Når noen gutter tisser på gulvet fordi de åpner buksa og begynner å tisse en meter før de er ved doen så er det vel adferden det er noe i veien med eller?

Jenter pleier ikke i begynne med tissing før de har satt seg på do. Har de ulykker så havner det i buksa.

Noen gutter kan heller ikke noe for at de tisser til alle kanter. De kan ha trang forhud og får ikke "hodet" ut av forhuden slik at de heller ikke har kontroll på hvilken vei strålen tar, selv om de står med tissen sin rett over do. Min sønn var slik og han måtte sitte å tisse og ville det selv fordi han var så fortvilet over at han ikke hadde kontroll på tissestrålen. Han ville ikke bli mer som jentene og følte ikke noe jentete ved å sitte. Bare at det var mest praktisk.

Men det er jo helt greit at den som ikke får til å tisse stående setter seg! Det jeg reagerer på er at man på enkelte skoler ønsker å tvinge alle guttene til å sitte og tisse. Som jeg har sagt et par ganger før: Skulle tro vi var helt ferske i verden eller at det først var nå for et par år siden det oppstod mennesker med utovertiss.

Selv har jeg gått på skolen i 12 år og dette var aldri et så stort problem at det ville vært naturlig å påby sittende tissing. Jeg opplevde det aldri som et problem, og jeg er ganske renslig av meg. Det kan selvsagt være at gutter i de siste årene har blitt mer grisete eller har dårligere kontroll på tissen. Men jeg heller til å tro at forklaringen er at det er blitt mindre vilje til å tolerere utslag av gutters måte å være på. Hvis dette medfører den aller minste ulempe.

Skrevet

Du svarer jo ikke på det man spør om i tråden, Cuckold. Man angriper ikke det å stå å tisse fordi det er noe maskulint, man prøver å få dem til å sitte fordi de søler urin på gulvet! Det er jo ingen som bryr seg om de som står og tisser dersom de ikke skvetter på gulvet! Det er altså ikke det å tisse stående det slås ned på, men det å tisse på gulvet og ikke tørke etter seg. Hadde man tørket etter seg etter at man hadde bommet hadde det jo ikke vært noe problem overgodet! men det å lære seg å tørke opp sitt eget søl er kanskje også et eksempel på snikfeminisering?

Det er noe som heter å velge sine kamper. Jeg er veldig enig i at det er en feminisering i skolen, men det å unngå tiss på gulvet er ikke akkurat et angrep på den maskuline kulturen. Er da angrep på jentemobbing en snikmaskulisering av jentene siden jentemobbing er en metode for jenter å hevde teritoriet sitt på?

Gjest Gjest_pusi_*
Skrevet

Æsj-æsj-æsj! Mennesker som ikke kan treffe når de er på do, burde i såfall lære seg hvordan man vasker opp skikkelig etter seg! Så uhygienisk og egoistisk å levne en dam av piss på gulvet. Barn har jo kanskje litt større problemer med dette enn voksne, men absolutt noe de bør lære seg. Mine barn ville aldri sluppet unna hvis de ikke hadde truffet skåla. Fram med gummihansker og desinfiseringsmidler, de som ikke kan vaske, må lære seg.

Skrevet
Du svarer jo ikke på det man spør om i tråden, Cuckold. Man angriper ikke det å stå å tisse fordi det er noe maskulint, man prøver å få dem til å sitte fordi de søler urin på gulvet! Det er jo ingen som bryr seg om de som står og tisser dersom de ikke skvetter på gulvet! Det er altså ikke det å tisse stående det slås ned på, men det å tisse på gulvet og ikke tørke etter seg. Hadde man tørket etter seg etter at man hadde bommet hadde det jo ikke vært noe problem overgodet! men det å lære seg å tørke opp sitt eget søl er kanskje også et eksempel på snikfeminisering?

Det er noe som heter å velge sine kamper. Jeg er veldig enig i at det er en feminisering i skolen, men det å unngå tiss på gulvet er ikke akkurat et angrep på den maskuline kulturen. Er da angrep på jentemobbing en snikmaskulisering av jentene siden jentemobbing er en metode for jenter å hevde teritoriet sitt på?

Her har du åpenbart ikke skjønt hva jeg vil frem til. For jeg påstår da ikke at det kvinnedominerte miljøet på barneskolen ønsker å påby sittende tissing for gutter fordi de bevisst ønsker å feminisere guttene. Hvis du har oppfattet meg sånn har du misforstått totalt. Det er tvert imot slik at jeg mistenker at det for disse lærerne fortoner seg som det eneste fornuftige, og et helt kjønnsnøytralt tiltak. På samme måte som mange av gutters litt røffere leker "helt objektivt" blir bedømt som uansvarlig, farlig, sjenerende osv, slik at man heller ikke i disse tilfellene trenger å ha noe bevisst ønske om å feminisere guttene når man ønsker seg en annen adferd.

Skrevet
Her har du åpenbart ikke skjønt hva jeg vil frem til. For jeg påstår da ikke at det kvinnedominerte miljøet på barneskolen ønsker å påby sittende tissing for gutter fordi de bevisst ønsker å feminisere guttene. Hvis du har oppfattet meg sånn har du misforstått totalt.

Da må jeg ha misforstått totalt, ja :klø: for det var virkelig det jeg trodde du mente.

Skrevet

Dette handler i stor grad om "naturlig" adferd. Som i enkelte kretser ikke er politisk korrekt; det er INGEN forskjeller på kvinner og menn.

Gutter er per definisjon mer bråkete, urolige, fysisk utfordrende og så videre. Merkelapper som vi setter på gutter og menn og som noen mener KUN kommer av miljø og oppdragelse. Man velger bevisst å se bort i fra det alle foreldre etterhvert erfarer; det ER forskjeller på gutter og jenter. Like it or not.

I denne sammenhengen blir dette brukt for å få guttene til å edre adferd til noe som synes mer praktisk for SYSTEMET. Og som ikke tar hensyn til den enkelte gutt og hans ønsker. Det er blitt et problem at selve systemet fremelsker de kvalitetet jenter gjerne har, og fordi vi defineres som helt like. Så er det blitt slik at vi fornekter guttenes "annerledeshet" i forhold til dette. Som for eksempel at guttene faller ut i skolesammenheng fordi fagene i stor grad er teoretiske. Og lagt opp slik jenter helst liker å lære. Mange gutter trives bedre og lykkes mer med praktiske fag. (Nei ikke alle jenter og ikke alle gutter, for å poengtere det) Men langt fler enn det er PK å innrømme.

Selv her inne vil en mann som FAKTISK opplever det krenkende å måtte sitte å tisse bli latterliggjort og mobbet!

DET er ikke riktig!

Man må gjerne henstille til å lære barna å søle mindre når de er på do. Men å forlange at alle gutter skal sitte å tisse er et overgrep mot hankjønnet. Like mye som å forlange at alle jenter SKAL begynne med BH den dagen de fyller 12.

Synes jeg.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Dette handler i stor grad om "naturlig" adferd. Som i enkelte kretser ikke er politisk korrekt; det er INGEN forskjeller på kvinner og menn.

Gutter er per definisjon mer bråkete, urolige, fysisk utfordrende og så videre. Merkelapper som vi setter på gutter og menn og som noen mener KUN kommer av miljø og oppdragelse. Man velger bevisst å se bort i fra det alle foreldre etterhvert erfarer; det ER forskjeller på gutter og jenter. Like it or not.

I denne sammenhengen blir dette brukt for å få guttene til å edre adferd til noe som synes mer praktisk for SYSTEMET. Og som ikke tar hensyn til den enkelte gutt og hans ønsker. Det er blitt et problem at selve systemet fremelsker de kvalitetet jenter gjerne har, og fordi vi defineres som helt like. Så er det blitt slik at vi fornekter guttenes "annerledeshet" i forhold til dette. Som for eksempel at guttene faller ut i skolesammenheng fordi fagene i stor grad er teoretiske. Og lagt opp slik jenter helst liker å lære. Mange gutter trives bedre og lykkes mer med praktiske fag. (Nei ikke alle jenter og ikke alle gutter, for å poengtere det) Men langt fler enn det er PK å innrømme.

Selv her inne vil en mann som FAKTISK opplever det krenkende å måtte sitte å tisse bli latterliggjort og mobbet!

DET er ikke riktig!

Man må gjerne henstille til å lære barna å søle mindre når de er på do. Men å forlange at alle gutter skal sitte å tisse er et overgrep mot hankjønnet. Like mye som å forlange at alle jenter SKAL begynne med BH den dagen de fyller 12.

Synes jeg.

Bra og vellformulert innlegg!

Skrevet
Her har du åpenbart ikke skjønt hva jeg vil frem til. For jeg påstår da ikke at det kvinnedominerte miljøet på barneskolen ønsker å påby sittende tissing for gutter fordi de bevisst ønsker å feminisere guttene. Hvis du har oppfattet meg sånn har du misforstått totalt. Det er tvert imot slik at jeg mistenker at det for disse lærerne fortoner seg som det eneste fornuftige, og et helt kjønnsnøytralt tiltak. På samme måte som mange av gutters litt røffere leker "helt objektivt" blir bedømt som uansvarlig, farlig, sjenerende osv, slik at man heller ikke i disse tilfellene trenger å ha noe bevisst ønske om å feminisere guttene når man ønsker seg en annen adferd.

Da må jeg ha misforstått totalt, ja :klø: for det var virkelig det jeg trodde du mente.

Håper du så hva jeg skrev etter det du siterte? Poenget mitt er at i et miljø som blir så feminisert som barnehagen og barneskolen fortoner alle slike små og store grep seg som helt kjønnsnøytrale og i mange tilfeller som "det eneste fornuftige". Feminiseringen er altså ikke bevisst, men oppleves som kjønnsnøytral, nettopp fordi miljøet er så dominert av kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...