Gå til innhold

You can tune a piano


-Mags-

Anbefalte innlegg

Jeg er nok ingen drømmepasient, men begynner å bli flinkere! Etter å ha gått på trynet så mange ganger (mtp skader, vondter, treningsforbud osv.) bør man jo strengt tatt innse et par ting. Han synes nok ikke at jeg er drømmepasienten, siden samtalen forløp slik:

- Men, atte, du vet jeg må spørre. KAN JEG TRENE?!

- Du kan trene lett.

- Vekter?

- Hvis du er i stand til å trene L E T T, så... (sagt med oppgitt mine)

Men, som sagt, jeg bedrer meg!

:ler: Han forstår i det minste hvor han har deg. Og så lenge du tøyler iveren som best du kan, og lytter til ham, så burde det jo gå fint. :)

Trøtt i dag.

Endte opp med verdens lengste diskusjon med Mannen, og det var så koselig og vi ble bare liggende å bable og småprate altfor, altfor lenge. Verdt det! :hjerte:

Den bablingen man egentlig kanskje ikke har tid til er ofte den beste. Og stort sett alltid verdt det. :hjerte:

Jeg må fungere som del av en gruppe noen uker fremover nå, og gruppa er ikke godt sammensatt. Jeg kan ikke fordra det. Men.

To lyspunkter:

#1: Neste samarbeidsprosjekt foregår med noen jeg virkelig jobber godt sammen med - gleder meg!

#2: Jeg fant i dag ut at jeg har hatt feil lønnstrinn (!), og får dermed etterbetalt en goood del.

:kaklehone:

Grupper kan være både utrolig frustrerende og utrolig morsomt, alt ettersom. Godt du får balansert det i det minste, og kan fokusere på at det blir bedre neste gang.

:hoppe: for etterbetaling!

Endret av Imogen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sant. Jeg trives nok stort sett bedre med å jobbe på egen hånd enn i gruppe, men det kan jo være både engasjerende og nyttig om gruppa er riktig sammensatt. Nå viser det at det blir en litt annen sammensetning enn det jeg først trodde, også nå først, så det kommer nok til å bli ganske bra likevel!

Jeg har vært på trening i dag! Har ikke orket tirsdag og onsdag, men formen kom litt tilbake igjen i dag. Løp litt på mølla, og trente lett knebøy, lett strakmark og biceps. Passet på at det ble en ganske kort økt, siden jeg ikke har så mye å gå på for tida. Løpingen gikk mye bedre enn forventet etter så lang pause!

Igjen er jeg i et lite dilemma med tanke på styrketreninga. Jeg har bestemt meg (ihvertfall for en periode) for å slutte å logge treningene. Jeg pleier å logge hver eneste rep og hver eneste vekt på hver eneste trening, og det har mange gode sider, som for eksempel motivasjon. Men for meg har det også en bakside, nemlig at jeg blir veldig fokusert på hvor tungt jeg løfter. Det gjør alt litt mer stress (som jeg har skrevet om før), og det gjør at jeg lettere utsetter meg selv for skader. Jeg tror jeg derfor skal fokusere på "bygging", det vil si litt flere repetisjoner - GOD kontakt - ekstremt pirkete utførelse. Da blir det ikke persing hver uke, slik det har vært en periode, men det blir nok mindre skader, mer energi (noen av øktene tar helt livet av meg for resten av dagen), mer forming av kroppen, mer fokus på utholdenhetstrening og jeg slipper det jaget i hue om å hele tiden perse. Det blir litt mer bimbotrening, rett og slett, men OK... :ler:

Måtte bruke litt tenketid på å omstille meg i dag, men det føles bra nå. Ikke sånn å forstå at jeg aldri skal trene skikkelig tungt. Det blir sikkert noen perioder med det i løpet av året, og litt innimellom, men å hele tida skulle øke har gått til hodet på meg.

Hei, jeg heter Mags, og jeg er avhengig av å øke i styrke på hver trening. :ler:

Det blir litt vanskelig å se på at andre jeg kjenner, som trener mer styrkerettet, kommer til å øke og gå forbi og blablabla - helt seriøst! Men jeg må bare fokusere.

Innser at dette ble en syk post å lese for alle som ikke kan sette seg inn i hva jeg mener. :blink::icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg heter Mags, og jeg er avhengig av å øke i styrke på hver trening. :ler:

:hoho:

Men jeg skjønner hva du mener. :sjenert: Jeg kommer tilbake og skriver mer senere, måtte bare kommentere den der akkurat nå før jeg flagrer videre. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Herrejemini, jeg er så støl i rumpa og lårene at jeg ikke kan huske det har vært verre. Første økt på 4-5 uker kjennes, tydeligvis. Knegg. Det er rett og slett umulig å gå i trapper, og jeg holder til i 4. etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
:)

Herrejemini, jeg er så støl i rumpa og lårene at jeg ikke kan huske det har vært verre. Første økt på 4-5 uker kjennes, tydeligvis. Knegg. Det er rett og slett umulig å gå i trapper, og jeg holder til i 4. etasje.

:tommelopp: SLIK skal det være!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

..og jeg forstår forresten akkurat hva du mener :lol: Kjørte maksstyrketest i dag, bra på noen områder, ikke så bra på andre. MEN, det er motiverende! Nå har jeg nye mål å nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin start på dagen!

Sov akkurat passe lenge, tok en laaang dusj, og da jeg tuslet inn igjen hadde Mannen laget frokost med egg, bacon og smoothie. :hjerte:

Nå sitter vi bare her og slapper av, ferieplanlegger litt og nyter en helg uten planer.

lucy d-.-b: ja, det er slik det skal være! Jeg blir riktignok nesten alltid skikkelig støl (spesielt i rygg, rumpe og lår) selv om jeg har trent lenge (mange sier de ikke blir støle etter en stund - det gjelder visst ikke meg!), men det er noe spesielt med første økt etter så lang pause. Det føles som om hver eneste lille bit av låret er stølt, rett igjennom.

Tøff video du linket til, forresten. Det hadde vært noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig start på dagen! :hjerte:

Jeg pleier å logge hver eneste rep og hver eneste vekt på hver eneste trening, og det har mange gode sider, som for eksempel motivasjon. Men for meg har det også en bakside, nemlig at jeg blir veldig fokusert på hvor tungt jeg løfter. Det gjør alt litt mer stress (som jeg har skrevet om før), og det gjør at jeg lettere utsetter meg selv for skader.

Jeg logger også alt, og det har lett å bli en "besettelse" å løfte tyngre for hver gang. Spesielt når jeg får resultatene grafisk fremstilt i programmet jeg bruker. :sjenert:

Men jeg liker også å periodisere treningen. Nå har jeg drevet med tung løfting ganske lenge, og kommer nok sannsynligvis til å gå over til flere reps med lettere vekter etterhvert jeg også. Jeg har uansett stor tro på at kroppen trenger variasjon, og det er tross alt veldig belastende for hele kroppen å trene tung styrke hele tiden.

Jeg blir riktignok nesten alltid skikkelig støl (spesielt i rygg, rumpe og lår) selv om jeg har trent lenge (mange sier de ikke blir støle etter en stund - det gjelder visst ikke meg!), men det er noe spesielt med første økt etter så lang pause. Det føles som om hver eneste lille bit av låret er stølt, rett igjennom.

Jeg blir stort sett alltid støl også. Beina er alltid verst. Som du påpeker er det alltid verst etter de første øktene etter en lengre pause, men jeg synes aldri at det gir seg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, regnvær!! :hoppe:

Jeg er åpen for at jeg er litt spesiell, men jeg elsker regnvær. Når jeg er ute i det, riktignok. Jeg liker å løpe i regnvær, og jeg liker å stå ute i regnværet, rett opp og ned, og bare "ta imot". :ler:

Engle:

... og logging er jo absolutt et godt verktøy! Men jeg må være litt streng med meg selv nå kjenner jeg, og barbere bort alt som gjør at jeg fokuserer feil. Og for meg er det lettere å godta å gjøre det annerledes om jeg definerer noen mål som faktisk gjør at jeg MÅ legge om - da kan jeg trives veldig godt med det. Men hvis jeg ikke bruker tid på denne omdefineringen/omstillingen, og i hodet fortsatt har lyst til å oppnå mål om å løfte mest mulig osv, ja da føler jeg meg utrolig misfornøyd om jeg ikke gjør det.

Blir jeg enig med meg selv om at målene f.eks. er å øke i styrke med egen kroppsvekt, bygge litt på overkroppen, øke hurtighet og litt ned i fettprosent for eksempel, ja da er det helt greit så lenge jeg ikke egentlig mentalt henger igjen i et mål om å løfte mest mulig i "de tre store". Og det var ikke tilfeldig de tingene jeg nevnte der - jeg sysler med tanken om å legge treninga litt etter de greiene der... :lur: Ihvertfall de delene av året som tillater utetrening. Vinteren egner seg jo veldig godt til mer tung innetrening, og det er jo greit.

Surfer litt på såkalt Crossfit-trening her, det består av styrke og kondisjon, litt i "militærstil". Og det har jeg jo sansen for. :sjarmor: Som du sier så er periodisering sannsynligvis viktig, og det er jeg dårlig til. Samtidig så blir det naturlig slik i løpet av året, som vi har snakket om før; det blir gjerne mindre i perioder enten pga ferie, skader, latskap... Jeg tror crossfit (eller noe ala prinsippene ihvertfall) kunne vært bra for meg, for å sørge for at treningen blir variert og jeg får inn andre ting enn tung styrke. Det blir liksom gjerne det hvis jeg tar avgjørelsene spontant. ;) Jeg begynner å merke på kroppen at det har blitt mye tung styrke over lang tid (fra nyttår har det vært voldsomt, men også lenger), og det er vel en grunn til at jeg etter tre kiropraktorbesøk enda ikke er frisk. Jeg liker ikke helt det der, så kanskje det er på tide å ta et hint og gjøre noe jeg IKKE har prøvd, nemlig å legge inn mye mer bevegelse/utholdenhet og alternativ trening. Og det betyr i PRAKSIS, ikke bare å snakke om det. :ler: Øvelser med egen kroppsvekt er jo ganske tøft det også, men tærer litt annerledes på kroppen enn mye maxing.

Bare for å understreke det - jeg forventer ikke kommentarer til alt det jeg babler om altså (slapp av :ler: ). Jeg skriver mye for å samle tankene i hodet for min egen del. Det virker sikkert litt småsykelig å ta treningen så alvorlig, men det er tross alt min største hobby og det jeg bruker klart mest tid på utenom jobb - og det er derfor viktig å finne noe som både fungerer i lengden og noe jeg trives med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker sikkert litt småsykelig å ta treningen så alvorlig, men det er tross alt min største hobby og det jeg bruker klart mest tid på utenom jobb - og det er derfor viktig å finne noe som både fungerer i lengden og noe jeg trives med. :)

Jeg synes ikke det er sykt! :sjenert:

For min del må jeg alltid ha en tanke bak treningen, jeg gidder ikke bare trene for å "stramme opp og forbrenne kalorier". Jeg ønsker å få en nytte av treningen min, få noe spesifikt ut av den (som forsåvidt godt kan være å gå ned i fettprosent etc., men like gjerne kan det være at jeg ønsker å bli bedre i klatring, ha det lettere når jeg er på fjell/klatretur osv), og da vil jeg vite hva jeg gjør. Da må man jo nødvendigvis tenke på hva man gjør, og man må tenke mye og alvorlig på det for å få frem den nytten man ønsker. Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fnis.

Digg lørdagskveld! Pizza, øl og etterhvert film.

Håper på en løpetur i morra, er så friskt ute etter regnværet. Noen av dere sporty sjeler som har tips mot hold, forresten? Har fått hold etter få minutter de siste joggeturene, og det er jo utrolig irriterende.

Har forøvrig kommet LITT lenger i min politiske utvikling :fnise:, og ihvertfall utelukket et parti jeg ikke visste nok om og derfor trodde jeg kanskje kunne høre til. Det gjør jeg visst ikke. Står nå mellom to når det gjelder hva jeg skal stemme, men det er ett område ingen av dem er tydelige nok på - og dermed får jeg ikke lyst til å stemme på noen av dem likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel

Mitt eneste tips mot hold er å ikke spise eller drikke noe 2, helst 3 timer før løping. :roll: Ikke alltid like praktisk. Så sverger jeg jo til å klemme hardt på en stein om jeg likevel får hold, og placeboeffekten skal man ikke kimse av! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal ut og løpe om ikke så lenge, og har da ikke spist på minst fire timer, så jeg håper det funker.

Jeg ønsker meg kaffemaskin!

Drikker mest kaffe på jobb, men har begynt å få sansen så nå har vi reddet oss med litt pulverkaffe.

Ellers går det i ferieplanlegging, juhu! :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli litt lei av å bo her jeg bor med tanke på løpetrening. Det er bare asfalt ihvertfall de første 20-30 minuttene, og det er kjipt. Det er jo så deilig å bare kunne løpe rett ut i skogen/terrenget!

På en annen side er jeg utrolig heldig med tilgang til vekttrening og gymsal rett ved siden av her jeg bor, og det er jo litt av en luksus når det gjelder trening på vinteren, og også hvis jeg vil ha flere økter på én dag. Det blir nok aldri lettere å komme seg på styrketrening og trening generelt på vinterstid, enn slik jeg har det nå.

... konklusjonen blir derfor at jeg ikke bør klage, tror jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen i helvete. Hold igjen. Jeg blir litt frustrert, dette har aldri skjedd på mølla, mens utendørs kan jeg få hold mens jeg går. Dermed ble det en gåtur i raskt tempo istedet, og vi var vel ute i litt over en time. Deilig, selv om jeg gjerne skulle løpt.

Dessuten har jeg endelig ryddet i klesskapet, og er ganske stolt. :fnise: Det så grufullt ut, og jeg trodde jeg hadde altfor mye klær - men det ble riktig så pent og pyntelig når de bare ble brettet. Kremt.

Jeg har til og med fikset et par plagg slik at de ble "nye" (veldig enkel operasjon, det skal sies), og føler meg som et skikkelig husmoremne. Jada, det sier nok litt om nivået sånn ellers, men hei - jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig rart med den hold-greia di! :klø: Jeg får hold om jeg spiser for tett innpå (må ha minst to timer mellom mat og løping) og/eller spiser for tung mat (for mye proteiner og veldig grovt brød f.eks). Men det ser jo ikke ut til at det er det som er problemet. Mystisk.

Dessuten har jeg endelig ryddet i klesskapet, og er ganske stolt. :fnise: Det så grufullt ut, og jeg trodde jeg hadde altfor mye klær - men det ble riktig så pent og pyntelig når de bare ble brettet. Kremt.

Jeg har til og med fikset et par plagg slik at de ble "nye" (veldig enkel operasjon, det skal sies), og føler meg som et skikkelig husmoremne. Jada, det sier nok litt om nivået sånn ellers, men hei - jeg er fornøyd.

Husmormags! :tommelsmil:

Mitt klesskap trenger også sårt opprydding. Tar du turen hit også? Jeg har sikkert noen klær du kan få sy litt på også. Høhø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...