Gå til innhold

To rett og en vrang....


Bettie

Anbefalte innlegg

Høres ut som om du har fine dager Bettie, selv om du har et tempo jeg aldri hadde greid å opprettholde. ;)

God langhelg. Skal dere gjøre noe koselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neimen, så trist at du kan ta helg i kveld... :ler: Kos deg med noen ekstra og velfortjente fridager. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv-n tippet nemlig ut da jeg åpnet bakdøra, og jeg fikk reddet den med kneet. Så nok ikke akkurat lur ut der jeg holdt på. Holdt på å miste buksa også, for knytinga gikk opp. Skulle tatt seg ut om jeg hadde blitt stående på rasteplassen med buksa på knærne, en tv på vei ut av bilen, med misfornøyd hund og en sutrerte LillePode inne i bilen.

:skratte: Jeg veksler mellom å humre og le så jeg nesten griner mens jeg leser de fornøyelige og tørrvittige kommentarene dine til hverdagens små og store hendelser!

Takk og pris for at Vovsen og Pus går så godt sammen, ellers så er jeg redd Frøkna måtte kvitte seg med valpen sin igjen!! Dyr som leker sammen er alltid morsomt å se på. :)

:hoppe: for langhelg her også. Har tusen gjøremål, men det gjør ikke noe så lenge jeg har alle dagens timer å ta av! Håper det går bra med allergien din framover. Mummipappa har fått konstantert allergi for timotei, så nå er det visst jeg som må klippe plen! Jeg prøver å argumentere med at plenen er stadig kortklipt, så den ikke rekker å lage frøene som han er allergisk mot.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag 20.mai

Tusen takk Marianne og Bustetroll.

Fryktelig trist å skulle ha så mange dager fri, ja, Sauen

Skal ha huset fullt av unger i helgen, enigma

Jo, jeg skal kose meg også, Ulva

I dag forsov jeg meg. Det er jo ikke så rart, for jeg får jo ikke lagt meg om kvelden. Klokka blir fort ett, halv to før jeg får tuslet meg i seng. lakenskrekk.

Det var bare å dytte til Halvdelen, da,og få ham til å kjøre meg på jobb. Han var ikke veldig fornøyd, men det er jo ikke så ofte han må gjøre det.

For tiden har jeg faktisk litt lite å gjøre på jobben, så nå skal jeg sette meg ned og lese faglitteratur. Jeg er ferdig med lister og annet pirkearbeid, og dagene blir lange når jeg ikke har nok å gjøre, selv med sommertid.

Vel hjemme igjen hentet jeg voffsen og så gikk vi turen vår. Jeg møter alltid på noen på veien, både av store og små, og også firbente, så det er litt moro å se hvordan han reageer.

I dag møtte vi en mamma som antagelig hadde hentet barna i barnehagen. To nydelige jenter på rundt to og fire år. Og eldstemann ville hilse på voffsen. Det fikk hun jo lov til, men jeg satt meg på huk og hindret ham i å hoppe opp på jenta. For å forsterke at han var flink og ikke hoppet, ga jeg ham en godbit. Den eldste av de to var kjempemodig og turte klappe voffsen, mens den yngste var litt mer tilbakeholden. Jeg forstår det godt, for voffsen er jo litt brå i bevegelsene, og for ei lita jente er han jo en stor hund. Men haledelen var ok.

Så når jeg ga ham en go-bit, ville den eldste også gi ham noe, så hun fikk en liten bit av meg. Voffsen var kjempeflink og tok biten pent ut av handa hennes. Den yngste ville ikke være mindre gavmild, så hun plukket litt gress og prøvde å gi ham gress å spise. Det funket heller dårlig, så jeg ga henne en go-bit, så hun også kunne gi voffsen noe. Men det hadde hun ingen planer om, så hun var godt på vei til å putte den i egen munn innen moren og jeg klarte å stoppe henne. Tror vel kanskje ikke hun hadde syntes at hundegodt var menneskegodt. Men hun var jo nydelig, da.

Vi møtte også to hester på stien. Da var det en voffs som trakk seg så langt unna som overhode mulig. Hester er skumle dyr.

I morgen, hvis det er vær til det, og det skal det bli, har jeg en avtale med hagen. Må rake opp gress, for det var mye som ble klippet da det ble klippet første gang. Og så får jeg fortsette med steinhellene. Halvdelen skal plante i noen flere urner og krukker.

Fredag kommer alle tre ungene på ettermiddagen. Da er det meldt dårlig vær, og det passer bra, for da får jeg tatt huset. Vet ikke riktig hva jeg skal finne på med ungene denne helgen. Får se hva som skjer i byen, tenker jeg. Ellers kan vi jo enten ta en skogstur eller en strandtur. Bake kan vi også. Kanskje en sjokoladekake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester er skumle dyr ja. Det minner meg om den voffsen jeg hadde. Om sommeren pleide vi å ha hester på beite på gården. Og voffsen syntes de var veldig spennende. Var han løs, så løp han etter hestene i full los.

Og en dag klarte han å slite seg. Jeg så bare bikkja i full fart mot en hest som sto rett innefor gjerdet. Men i farten klarte voffsen å kjøre hodet i strømtråden. Han bråsnudde og søkte tilflukt i hundegården. Siden gikk han så langt unna hestene som han kunne. For han trodde jo det var hesten som gav ham den karamellen i hodet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 21.mai

Hei mummi. Jeg så deg ikke i går. Hyggelig at du liker det skriver.

Stakkar voffs. Sauen. Jeg synes jeg ser ham, akkurat som loffen skriver.

I dag sov jeg lenge. Det vil si, jeg våknet tidlig - selvfølgelig når jeg ikke skulle på jobb, men - jeg klarte å overtale meg selv til å prøve å sove litt til, og jammen virket det.

Frøkna lo av meg da jeg kom ned trappa på morgenen, og etter en titt i speilet, forsto jeg hvorfor. Kinnet hadde striper etter puta og håret sto til alle kanter som på et lykketroll. Etter en kaffekopp var jeg klar til dagens dyst.

Halvdelen hadde jo klipt gresset for noen dager siden, og siden det ikke er oppsamler på klipperen, og gresset var temmelig høyt da det ble klippet, lå det hauger og striper ut over plenen. I dag var det oppholdsvær, og jeg hadde lyst til å være ute, så jeg fant fram riva og satt i gang. Jammen fikk jeg rakt gresset mange ganger, for det blåste ganske friskt. Rett som det var blåste gresstustene - også kalt høy - ut av haugene mine. Jeg prøvde nå å utnytte vinden med å rake "medvinds". Til å hjelpe meg, hadde jeg også pusen. Hun jaktet ivrig både på riva og på gresset. Jeg er sikker på at hun mente jeg holdt på bare for å glede henne., men hun levde farlig, for jeg hodlt på å ta henne med riva noen ganger.

Vi har jo litt plen, så det ble 10 lass med høy.

Lurer på om jeg skal snakke med en av bøndene om han kan være interessert i gress til kuene. Beiteområdet hans blir hardt beitet på, så rett som det er ser jeg at han slår gresset op andre siden av veien som tilleggsfor. Jeg skal være ganske rimelig - det skal ikke koste ham mye. Men han må rake det sammen selv. Det må jo være en deal han ikke kan si nei til - eller?

Ellers er ikke gressraking det lureste jeg gjør. Både øyne og nese rant. Måtte ta ut linsene i kveld, og jammen renner øynene fremdeles. Får huske på allergitabletter neste gang.

Jeg fortsatte med sandkassestensettingen i etterpå. Jeg kom på en annen måte å legge steinene på slik at det blir en rett kant hele veien. Så jeg måtte ta opp det jeg hadde gjort og legge det på nytt. Et nå ca halvferdig nå.

Grunnen til at jeg ikke gjorde meg ferdig, er at jeg hadde avtalt med Førlna at hun skulle hjelpe meg med å sette opp en sånn loftsseng på ungdomsrommet. Det er LilleFrøknas seng, og den har stått i sine enkelte deler i kjelleren. Vi hadde ingen monteringsanvisning, men regnet med at to kloke damer ville fikse det likevel.

Og kloke som vi er, fikset vi jo det, om enn med noen tilpasninger. Det manglet nemlig masse skruer. Noen skruer som kunne brukes, fant jeg i kjelleren, og ellers improviserte vi. Etter å nesten ha fått deler av senga i hodet noen ganger, bestemte jeg meg for å knyte den sammen med kraftig hyssing til vi hadde fått delene med skruer på plass. Hyssing kan brukes til å mangt, og noen halvstikk gjør fort susen. Når jeg tenker meg om, tror jeg at jeg glemte å fjerne hyssingene, så når Poden kommer i morgen kommer han nok til å lure på hva vi har holdt på med. Fjerner dem før han kommer, tenker jeg.

Under senga ble det en liten hule. Egentlig hadde jeg tenkt å ha en masse puter på gulvet der, men siden jeg ikke hadde det, bestemte jeg meg for å ta opp en to-seter sovesofa. Den sto demontert- noen deler i boden og noen i kjelleren. Jeg klarte å få opp alle delene alene, men trappa opp til 2.etg var en utfordring.

Jeg ble lemmelig fornøyd med hulen. Sofaen passet godt under senga, og jeg fikk plass til den ene julekista ved siden av - som et lite bord hvor bladene kan stå/ligge. Skal bare henge opp noen lamper så kan jentene sitte i sofaen og lese eller spille camecube.

Bokhylla med barne- og ungdomsbøker fikk jeg også skrudd sammen og skrudd fast i veggen. Da vi flyttet på den, tenkte vi at det måtte gå uten å ta ut alle bøkene. Det var feil, for det endte nesten med katastrofe. Hele hylla lente seg mer og mer over til den ene siden, og en hylleplate fikk seg en liten knekk. Men det er også fikset. Bare hevet hylla litt og satt de tyngste bøkene på gulvet under hylla.

Så i morgen skal jeg flytte et lite hjørneskrivehord slik at jentene kan ha et sted å tegne hvis de vil, og henge opp lamper, så er jomfruburet klart til besøk av to unge damer i morgen.

Kroppen min protesterer litt nå, men det får den bare la være, for jeg har tenkt å bruke den i morgen også. Ikke like mye som i dag, da, for jeg skal bare gjøre reint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, min vovs og jeg har også møtt to hester i dag. Vovs ble ikke redd, i hvert fall ikke værre enn at han ga de to hestene og deres ryttere klar beskjed om at de burde pelle seg vekk hvis de ikke ville bli spist. Av en eller annen grunn gliste den ene rytteren av ham :klø:

God langhelg, Bettie :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at ungene trives godt hos deg, slik du styrer og ordner for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredag 22.mai

Kan ikke forstå hvorfor den ene rytteren gliste, mysan. En så stor og tøff voffs som du har.

Det er jo koselig å gjøre det "ungdommelig" for jenter som nærmer seg tenårene, vet du, Sauen

Nå sitter jeg her og venter på alle barna. Nydusjet og med huset på stell. Jomfruburet har blitt et skikkelig ungdomsrom, nå. Jeg fikk satt skrudd opp lamper både i hulen uinder senga, og en nattlampe til selve senga. Bilder har jeg også hengt opp. Blir spennende å se hva jentene sier når de kommer.

Vi fikk noen lamper av foreldrene mine for en stund siden. Messing med vinrød skjerm. Siden jeg likevel hadde drillen framme, fikk jeg skrudd opp dem også. Men nå som jeg ser dem på veggen, lurer jkeg på om jeg skal gjøre et bytte. Jeg har noen andre høviklamper over den store skjenken, så det spørs om ikke lampene kommer til å bytte plass. De lampene jeg fikk fra foreldrene mine ser litt inneklemt ut der de henger.

Her jeg sitter ser jeg at jeg har slurvet med støvsuginga. Egentlig har jeg bare glemt å plukke opp en del dotter. Voffsen har fått en olebrumbamse, og den har han klart å rive hull i, så hvitt fyllstoff har liigget over hele gulvet. Har glemt å plukke opp dottene under spisebordet. Får vel gjøre det før ungene kommer.

I kveld har jeg ikke noe spesielt program for ungene. LillePoden skal jo legge seg i rimelig tid, og jentene skal få lov til å spille PC-spill, eventuelt se på tv sammen med meg.

I morgen tror jeg det blir en tivolitur. Det er halv pris på karuselllene i helgen, uten at det sier så mye. Det er jo meldt fint vær i morgen, så vi må i hvert fall være ute. Det blir enten det, eller en ny tur til Gamlebyen, for der skal det foregå noe utenfor/ved glasshytta. Hvis ungene får velge, vet jeg at det blir tivoli. Siden det er helgen som vårt ekstrabarn kommer, må jeg avsløre hva vi skal gjøre før vi drar, for hun er litt avhengig av forutsigbarhet.

Vi kan jo få en fin tur, for vi må ta bussen. Halvdelen må ha bilen i morgen også.

Søndag skal vi bake sjokoladekake. Halvdelen og Frøkna skal på fotballtur søndag, så jeg må lage middag, og da lager jeg pizza. Regner nemlig med at Poden og Svigerdatter også kommer til middag.

Når ungene er vel i seng i kveld, skal jeg ta meg en dagbokrunde, men nå skal jeg krabbe under bordet og plukke bamsefyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden til mamma har også en bamse. Den er det lite fyll igjen i.

Og når hunden skal tigge om å få en godbit, tar den med bamsen. For da er det liksom den som tigger, siden hunden ikke får lov! :ler:

Endret av loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og når hunden skal tigge om å få en godbit, tar den med bamsen. For da er det liksom den som tigger, siden hunden ikke får lov! :ler:

:hoho: Ganske smart liten vovve, det der :Nikke:

---

Kos deg med alle barna i helgen, Bettie. La oss håpe at regnet forsvinner og sola titter frem hvis dere skal på tivoli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smart å trene ved å gi hunden forsterkning av "riktig" atferd i en dagligdags situasjon. Så behøver dere kanskje ikke å ta hundekurs med den. Litt mer skeptisk til hester - har litt hesteangst påført av mannevond arbeidshest i barndommen. De er jo DIGRE!!

Barnebarna og besøksjenta er heldige - du har så mye overskudd og så mye å gi. Så flink til å planlegge og tenke gjennom hva som er hyggelig for dem! Men samtidig, det er rikdom å kunne gi!!

Leste at du hadde hatt det litt rolig en dag på jobben. HURRA! For ellers er jo bransjen karakterisert ved "kan aldri nå opp til idealene".... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt fredag

Tivoli fristet, ja. Sauen.

Hunder er smarte, ja, loffen. Voffsen bruker bamsen sin som en som han kan dominere, for han er jo nederst på rangstigen her i huset.

har planer om å kose meg, mysan. Og værmannen lovet pent vær i morgenø.

Det er sant, det, mummi, at det er rikdom i å gi. Og særlig når man gir til barn. Man får så mye igjen.

Nå har alle barn krøpet til sengs. LillePoden syntes forslaget om å legge seg var temmelig dumt, da, så han prøvde alle triks som er i boka for å utsette leggingen. Han skulle ha litt å drikke, og så måtte han finne bamsen, så var det feil sutt, og så skulle alle ha nattakos, flere ganger.

Til slutt var vi likevel kommet til senga og jeg løftet ham oppi. Jeg synger samme vuggevise for ham hver gang han skal legge seg, så også i dag. Og så er det nattakos og pakke teppet godt rundt ham. Jeg går ikke ned i stua med en gang, for jeg vil være sikker på at han har roet seg før jeg går ned.

Så i dag kom først et forsiktig "missemor??? Pappa hjemme????" Da det er bekreftet går det en liten stund og så kommer "missemor???? Mamma hjemme????" Ny bekreftelse og ny sov ogdt. Stille, og jeg beveger meg mot trappa. "Missemor (med litt gråt i stemmen) So-ro, missemor" Og missemor synger et vers - selvfølgelig, og natta igjen. Så blir det stille og jeg tror han har sovnet. "missemor, kom, se". Jeg kommer og ser, og LillePoden har funnet en ekstra sutt i senga. VI blir enige om at den kan ligge på hylla. Ny natta. - og stille. Så kommer "Missemor???? Drikke?????" Den hadde jeg forutsett, så jeg hadde en flaske vann stående. Ny natta. Stille - lenge, og jeg er på vei ned trappa. "Missemor??? Pappa hjemme????

Om han triller bestemor rundt lillefingeren? Ikke tale om. Jeg er meget bestemt og lar meg ikke påvirke av småtroll i det hele tatt. Jeg tar ham i hvert fall ikke opp av senga, da, så helt håpløs er jeg kanskje ikke.

Jentene var kjempefornøyde med rommet, så de har sittet en god stund oppe og spilt supermario. LilleFrøkna var litt usikker på om senga var trygg, men da jeg viste henne at jeg turte klatre opp, ble hun beroliget. Hun ligger jo veldig høyt med den senga.

Vi så en film sammen, jentene og jeg, etter at LillePoden hadde sovnet. Sånn passe lettbent familiefilm med litt eventyr og mye moro.

Og i morgen - tivoli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...