Gå til innhold

To rett og en vrang....


Bettie

Anbefalte innlegg

Jeg starter på nytt.

Og nå har jeg påskeferie. Skal jobbe litt, da, men det kan jeg gjøre hjemmefra.

Det er ikke så lenge siden freden senket seg over Bettiehuset. Jeg har hatt ungene i helgen; LillePoden, LilleFrøkna og Bonusbarn. De kom fredag ettermiddag og har vært her for å ha påskepyntverksted.

Heldigvis har LillePoden blitt kvitt mageproblemene sine, så han har både spist godt og holdt på maten. Og dermed har han sovet godt også, selv om han våkner ganske tidlig. Men - han lar seg gjerne overtale til å kose litt i senga vår, så jeg behøver ikke stå opp alt for tidlig.

LillePoden er en frokostmann, så det er bare å få på ham klærne om morgenen og få frokosten på bordet. Jentene - de synes det er godt å sove litt lenger, og de vil gjerne våkne litt før de spiser frokost, så da spiser de frokost og og LillePoden formiddagsmat.

I går var det meldt sol, men skodda kom rullende inn, så den så vi ikke. Men vi skulle ut og hente kvister, så vi kledde på oss og jeg puttet en greinsaks i lomma og så travet vi av gårde. LillePoden hadde ikke til intensjon å sitte i vogne. Han skulle gå selv, så jeg lot jentene gå i forveien, for når LillePoden er på vandring, går det ikke fort. Det er jo så mye å se på og studere på veien: en stein, et papir, en kvist, vann i grøfta - hva som helst egentlig. Og når han lurer på noe, spør han: Dette? og da er det viktig for en bestemor å gjette hva han tenker på når han spør. Det kan jo like gjerne være en lyd han har hørt som noe han har sett.

Jentene syntes det var kjempemoro å gjemme seg underveis og sprette fram og skremme oss med jevne mellomrom. LillePoden syntes det var helt topp og ristet av latter etter å ha blitt skremt litt.

Vi hadde et mål for turen, ei slette med masse såmkjerr. Der skulle vi hente greiner. Høydepunktene for LillePoden, bortsett fra å bli skremt, var en hund som løp fram og tilbake bak et gjerde da vi gikk forbi. Vi måtte si både hei og ha-det til den. For ikke å snakke om en mann som reparerte en motorsykkel. Der insisterte LillePoden på å slå av en prat før vi kunne gå videre.

Da vi til slutt kom fram til sletta fikk jentene utlevert greinsaksa med beskjed om å klippe greiner og ikke fingre, mens LillePoden fikk en kvist som han vandret rundt med. Der ble jeg også til verdens dummeste bestemor, for jeg løftet opp LillePoden og bar ham over sletta da vi skulle videre, for sletta var dekket av mye vann - dypere enn støvlene til LillePoden var høye, og det var utrolig forlokkende for en liten gutt. Jeg ble tilgitt da jeg kunne fortelle at på veien ville vi se en traktor, og da vi så hele tre traktorer var jeg populær igjen.

Jentene hadde fått løpe i forveien, for jeg tipset dem om at det var noen hester lenger bort. Så da LillePoden og jeg kom dit, var jentene i full gang med å fore hestene med tørt gress. LillePoden syntes også hestene var fine, og ville at bestemor skulle synge hest. Så bestemor sang Fola, fola blakken. (vi synger også hund, katt, sau, gris og sau)

Vi var på tur i dag også, for sola skinte. Denne gangen gikk turen ned til stranda. Vel var det solskinn, men det blåste temmelig mye, så jentene som løp ut i sola uten jakke, fikk beskjed om å ta på seg jakkene. De surmulte ikke lenge.

På stranda var alle tre like opptatt av vannet, og jeg måtte nesten passe like mye på de to eldsete som på LillePoden, for de var ivrige etter å finne de fineste skjellene, og de lå selvfølgelig i vannet. Men vi hadde det fint i blåsten, da. På veien hjem, fant LillePoden en hestehov, som han straks døpte til gul blomst. Hestehov ble for vanskelig å si.

I går var det påskepyntlagedagen og vi malte isoporegg alle sammen. Jentene er jo kreative, så eggene ble malt, pyntet med fjær og perler. LillePoden synes fortsatt ikke det er moro å få maling på hendene, men han ble ikke så frustrert over det denne gangen, for jeg hadde kjøpt inn noen eggmalestativ fra Panduro, og da gikk det an å male eggene uten å holde i dem. At det også kom maling i panna og på nesa og på armene, det gjorde ingenting - men hendene - æsj.

Vi lagde også kyllinger av gule vattkuler, fjær og filt, og vi lagde hvite påskeharer av isoporkuler med hvite og rosa ører. Det ser ut som det har vært påskeverksted her, men det tar støvsugeren i morgen.

I dag har det vært påske i matveien. Neida, ikke annet enn gule påskevafler og gul brus. Men ungene synes sånt er moro, da.

Så de var fornøyde med helgen da de dro hjem med påskepynten sin. OG for å si det sånn - det var jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der fant jeg deg Bettie, gratulerer med ny dagbok.

Skjønner du har hatt en koselig helg med barn og aktiviteter. Synes du er flink til å finne på ting å gjøre med barna. Og ork har du også, jeg blir sliten bare av å lese om alt du gjør. Så mye ork har ikke jeg.

Ønsker deg en flott påskeferie, selv om du skal jobbe litt hjemmefra.

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 6.april

Hei Sjandark. Det å finne på noe med barnebarna, det er avslapping for meg, det. Min hemmelighet for å kunne kose meg sammen med dem, er å ha forberedt en del på forhånd, og tenkt igjennom noen alternativ.

Hei Marianne. Fint å se deg her også.

Luksusen i dag var å sove litt lenger enn vanlig. Jeg våknet av en ilter telefon, men gadd ikke stresse for å ta den. Fant ut at hvis noen ville ha tak i meg, så ringte de sikkert igjen. Og etter avisa og kaffen, kledde jeg meg til arbeid ute. Det var jo sol dag, og ikke så alt for mye vind, så jeg fant ut at jeg skulle være jordarbeider.

Så nå er det ryddet opp i sydveggen. Gammelt gress, løv og annet er borte, det som skulle skjæres ned er beskjært og vårblomstene kom bedre til sin rett. Urtespiralen fikk også en opprusking, og de fleste urtene ser ut til å ha klart seg gjennom vinteren.

Vi var jo og hentet en masse knekkstein i høst, så i dag har jeg brukt noen av dem. Vi har hatt et provisorisk bed nedfor trappa, men nå har jeg bygd opp en liten mur fra trappa og langs østveggen.

Jeg må jo si at det gikk ikke fort. Først var det fram med krafsa for å få grunnen nogenlunde jevn, og for å få opp gress og ugress - jepp løvetannen er på vei opp . Krafse fem, seks tak - puste, pese og hoste, krafse fem, seks tak - puste, pese og hoste. Hente en stein, legge den på plass, pust og pes osv.

Men jeg ble ferdig, med 12 steiner i lengden og tre i høyden. Det ble nå rundt 350 kg å løfte, det. Må bare ha litt mer jord, så er det klart til å fylle på med flere planter. Det ble ganske pent og jeg skal si det selv. Selvskryt er nå i hvert fall ærlig.

Restmassen fylte jeg på et område som ungene mine har ødelagt i løpet av vinteren. Det er mest leire der, og når de har parkert der, har de sunket ned i leira, og har laget dype spor for å komme løs. Min lille reperasjon gjorde i hvertfall sitt til at det ser penere ut.

Så får jeg se an været hva jeg gjør i morgen. Har nok å ta tak i - frukttrærne skal beskjæres bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det var litt merkelig at du hadde skrevet i dagboka mi, uten å ha oppdatert din egen ja. Tok litt tid før det gikk opp for meg at den gamle boka di var borte, og at du hadde ny.

Og jeg liker tittelen på nye boka di. Det er en fin beskrivelse av livet det. Det består jo også av rette og vrange. Og forhåpentligvis flere rette enn vrange. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Hei Bettie :)

Der var du jo. Akkurat som Sauen Shaun begynte jeg å stusse når jeg så deg i dagboka mi, men ikke fant din.

Gratulerer med ny dagbok :)

Høres ut som en herlig dag med barnebarn. Du er nok en superbestemor du Bettie :jepp:

Ha en kjempefin påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Takker for besøk i min bok, og titter nå innom din!!

Blir nok å finne senere her også, selv om jeg ikke fikk lest i den gamle :(

Håper du koser deg med påskefri!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 7.mars

Heisan Blåmeisa. Jo, jeg hadde deilige dager med barnebarna.

Takk for hilsen loffen. Kos å se deg her.

Jeg er enig, Sauen, vil gjerne ha flere rette enn vrange. Men, skal man ha et mønster, må det nok noen vrange til også.

Så langt har det vært en deilig påske, Ulva

Hyggelig å se deg her, mjau-mjau

Dagen i dag startet på samme måte som i går, og det er behagelig. Jeg liker slike langsomme morgener.

Siden det var fint vær i dag, bestemte jeg meg for at det var hagedag i dag også. Jeg må jo si at jeg kjente at jeg hadde jobbet i går. Den ene skulderen var så vond i natt at jeg hadde problemer med å sove. Men det hadde gitt seg litt i løpet av natta.

Så i dag fant jeg fram riva og begynte å samle sammen gammelt løv. Det var faktisk såpass temperatur, sammen med at jeg selvfølgelig ble varm av arbeidet, at jeg dro opp ermene på jakka og brettet opp buksebeina.

Hver høst lar jeg en del nedfallsfrukt ligge igjen til fuglene, og hver vår angrer jeg, for det som ikke er spist opp, må jo rakes opp, og det er ikke så lett.

Jeg ble ikke ferdig i dag, for etter at jeg hadde holdt på i noen timer begynte det å regne, men 2/3 er ferdig (10-12 trillebårlass). Jeg hadde tenkt å bli ferdig i dag, men rsten får jeg ta en annen solskinnsdag.

Jeg tror også kroppen min setter pris på litt pause, for jeg kjenner at jeg har kropp - au i hendene og armene, og jeg kjenner at jeg har lårmuskler. Med tanke på at jeg har gått for halv maskin siden i høst, er ikke det så rart

Stakkars Pus. Hun var jo ute sammen med meg i går, men da jeg gikk inn, var hun borte, og hun kom ikke inn i går kveld heller. Jeg tenkte at hun kanskje hadde fått det for seg at hun skulle ha en utenatt, selv om det er veldig uvanlig til henne å være. Men da hun ikke kom inn på morgenen heller, begynte jeg å bekymre meg. Først tenkte jeg at jeg kanskje hadde kommet til å lukke henne inne på et rom, så det ble sjekket, men ingen pus.

Da jeg gikk ut for å jobbe tenkte jeg at kanskje jeg hadde lukket henne inne i boden da jeg hentet redskapene, men hun var ikke der heller. Plutselig kom jeg på at jeg hadde vært i kjellerinngangen for å hente hagesaksa, og der, sperret inne mellom to dører, fant jeg en meget fortvilte katt.

Enda mer fortvilet ble hun da hun gikk i matskåle. Hadde gått tom for tørrfor, og ga henne boksmat. Tenkte det måtte være en kompesasjon for innesperringa. Men nei, det var slett ikke noe som bekom henne vel, så hun har klaget til meg hver gang hun har vært bortom matskåla.

For øvrig var hun til stor "hjelp" da jeg raket løv. Hun var overbevist om at det gjorde jeg bare for å more henne. Hun gikk uforferdet til angrep på blader og kvister som jeg prøvde å samle i hauger. Der hadde hun lite sans for. Og når jeg lot riva hvile litt, gikk hun til angrep på den også. Ellers for hun rundt som en rakett og rett so m det var smatt hun mellom beina mine for å forstyrre meg ytterligere.

Nå ligger hun i i kurven og sover og pønsker nok på hva hun skal finne på av hyss i morgen. Støvkluter er også underholdende, nemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av en katt du har ja Bettie. Tenker du var glad for all hjepen du fikk i hagen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

:vinke: Bettie

Stakkars pus som ble innelåst. Bra du kom på det sånn at hun fikk slippe ut :jepp:

Morsomt å lese når du forteller. Kan se pus for meg når hun hjelper deg å rake :ler:

Blir nok en del hagekos på oss også i påsken. Vi liker det bedre en fjellet og snø vi :)

Ha en fin dag Bettie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte pusekatten :catmilk: , regner med hun var nokså fortvilt over å bli stengt inne ja... Godt hun viste at hun likevel var glad i deg og hjalp til i hagen :fnise:

Ville egentlig bare ønske deg god påske! :kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Bettie! Her var det ny bok, ja - du er så kreativ på titler med dobbelt bunn, du! Likte denne, du er jo både et håndarbeidsmenneske OG har et liv med rette og vrange masker, som de fleste av oss. :enig:

Og så er du så flink til å beskrive det du gjør slik at det oppleves som jeg er der ved siden av og ser på deg mens du gjør det! Turen med ungene hadde jeg hatt stor glede av å bli med på, det er jo så koselig med Lillepoden som spør om alt! :)

Nesten så jeg er litt misunnelig på deg som driver i hagen. Her ligger det store snøfonner fremdeles. Det vil si, staudebedet langs fronten mot sør-øst har dukket opp de siste dagene, men der er det ikke så mye å gjøre før ugrasset titter fram. Jeg vil bare begynne å rake plenen så fort det blir tørt nok. Men i dag regner det hos meg også, så jeg får testet tålmodigheten. Er så bra med det at jeg er glad i å krype oppi godstolen med en bok... :jepp:

Bra at pusen dukket opp igjen, er aldri godt å vite hva sånne småpuser kommer ut for.

:sol: GOD PÅSKE! :sol:

Endret av mummi53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil gjerne ha flere rette enn vrange. Men, skal man ha et mønster, må det nok noen vrange til også.

Veldig fint sagt, Bettie!

Morsom liten pus du har, forresten!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 8.april

Pus er ytterst hjelpsom, Sauen, i de fleste henseende.

Jeg er veldig enig med deg, Ulva. Når våren kommer vil jeg være der den er, for jeg blir ganske fort ferdig med vinteren.

Jeg har en veldig selskapssyk Pus, mjau-mjau, så når jeg fant henne fikk hun endelig kontakt med noen igjen og gledet seg over det, tror jeg.

Ja, vi er heldige som kan holde på i hagen nå, mummi. Det er en av fordelene med klimaet her.

Pus er morsom, men ikke spesielt klok, Marianne. Det er sikkert derfor hun stadig havner opp i et eller annet.

Nå har jeg akkurat sett en påskekrim, Engelen på nrk. Den var litt guffen. Ikke fordi det var mange mord og mye blod. Det var mer en psykologisk triller. Jeg liker krim på tv, særlig engelsk krim, så i påsken skifter jeg fra en kanal tol en annen for å få med meg så mye som mulig.

Siden det var vått og grått ute i dag, fikk huset en påskevask. Jeg pleier ikke pynte så mye til påske. Men jeg har hengt opp en del "egg" på kvistene jentene klippet i helgen. Og gjett hvem som straks tror at det gjør jeg bare for å more henne?

Det har n emlig vært en våt og fornærmet katt her hjemme i dag. Vannpistolen har vært i hyppig bruk når pusen har sett sitt snitt til å hoppe opp på bordet - noe som er forbudt - for å slå til eggene og leke med dem. Jeg har blitt temmelig treffsikker med vannpistol etter hvert.

Det skal bli spennende dager her i slutten av påska. Frøkna får valpen sin og jeg lurer på hvordan det blir med katt og hund i samme hus. Pusen er ganske hissig når det gjelder å forsvare de hun mener er sitt område, men valpen er mindre enn pus, bare en kilo "stor", så jeg satser på at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjærtorsdag 9.april

Takk for påskehilsner enigma og mysan

Jo, jeg er en dreven jeger med vannpistol, Sauen, selv om mine håpefulle mener at jeg ikke kan sikte. Og pusen blir like overrasket hver gang vannstrålen treffer henne.

I dag har vi besøkt foreldrene mine. Vi pleier ta en tur i påska. Det er litt vemodig å se dem nå, for nå ser jeg virkelig at alderen preger dem. Mor har jo hatt sitt i mange år, med skjelvinger og ødelagte nervebaner i hender og føtter. Men nå har det blitt så ikke at hun nesten ikke kan løfte en kaffekopp uten å søle. Øynene har hun også hatt problemer med, men med dråper holdes det i sjakk. Heldigvis har hun godt humør, leser bøker og løser kryssord, men malingen har hun måttet gi opp på grunn av skjelvingen.

Den som har blitt mest redusert på kort tid, er far. Han har fått påvist kreft i urinblæra, og blir behandlet for det med lokal cellegift, så jeg forstår at det tar på. Men han har liksom sunket litt sammen og har ikke samme snerten i bevegelsene.

Sta er de nå begge to, og de skal klare alt selv. Å ta imot hjelp, nei, det er vanskelig, det. Det er vel kanskje også det som holder dem oppe også.

De satt jo stor pris på at oldebarna var med, og når oldebarna viet dem begge oppmerksomhet, var dagen vellykket.

Vel hjemme gikk jeg over finansene, og min forrige tale til Halvdelen hadde ikke akkurat hatt den store virkningen for å si det sånn. Så da han kom hjem etter en tur ut, var det voksenopplæringstime igjen. Han føler seg temmelig utilpass når jeg tar opp dette med penger, men det får han bare tåle.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at nå - nå skal jeg ta tak, nå, og så bare begynt og ikke fullført. Men nå skal jeg fullføre helt til vi er på fote og har et overskudd. Så i kveld har jeg sittet med regneark, og i morgen fortsetter vi voksenopplæringen. Det vil bety at jeg tar inn nesten alle kort, og sperrer et par kontoer. Og så får han få de pengene vi er enige om at han skal ta hånd om.

Den samtalen skal vi ha i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...