Gå til innhold

To rett og en vrang....


Bettie

Anbefalte innlegg

Kan ikke annet enn ønske deg lykke til i morgen. Er ikke noe kjekt når man må ta sånne samtaler. Men det må nok til. Du er tøff, Bettie. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine foreldre er også godt voksne.. Særlig pappa, han er skrantete nå. :( Men hjelp? Nei det skal de IKKE ha!

Syns jeg ser pusen din. :ler: Den høres så søt ut.

Lykke til med den samtalen i morgen da... :klem:

Endret av loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langfredag 10.april

Noen ganger bare må man, ja, Sauen

Sta, gamle foreldre kan være en prøvelse noen ganger, Loffen, men jeg har en svak anelse om at jeg kanskje kommer til å bli like sta selv. Det er noe mer å klare sjøl.

Etter et par kaffekopper på morgenen, satt jeg meg ned med Halvdelen. Da hadde jeg satt opp et fullstendig budsjett for 2009, med inntekter og utgifter fordelt både pr.mnd og gjennomsnittsberegnet. Så gikk vi sammen gjennom en og en post, hvor Halvdelen kunne spørre, kommentere og vi gjorde noen endringer ut fra hans forslag.

Bunnlinja viste i hvert fall med all tydelighet at å forbruke 8-10 000 uten mål og mening, det vil føre oss rett ut i konkurs, og det fort. Samtalen gikk lettere enn jeg fryktet, men jeg var i jo bestemt på at dette måtte gjennomføres. Nå var jeg verken sint, skuffet eller hissig i dag. Jeg tror også jeg lot pekefingeren være i ro, og jeg nevnte ikke pengene som forsvant så fort. Reelt sett kan jeg ikke få gjort noe med det som har vært, bare med det som kommer.

Men det kom da noe ut av samtalen. Vi har blittenige om at jeg støvsuger inn alle penger som kommer inn, for så å fordele dem ut igjen. Da får Halvdelen to kontoer - en til mathandel, og en til personlig bruk, hvor jeg setter inn de summene vi har blitt enige om.

Vi har blitt enige op å sette opp en slags månedsmeny og gjøre en storhandel i måneden ut fra menyen. Da blir det bare suppleringshandel resten av måneden, og det blir lettere å administrere. Det kan vi spare mye på, for middagen blir ofte etter innfallsmetoden, og det kan bli dyrt. Siden det er Halvdelen som har bilen, og ofte handler, ble vi enige om et matbudsjett framover, hvor pengene settes inn på en konto han kan disponere.

Og vi har blitt enige om hvor mye vi skal ha til personlig bruk. For at det skal bli lettere for Halvdelen å holde styr på dette, får han disponere to kontoer - en mat og en privat.

Jeg har skaffet oss bensinkort, så der kan han bare bruke kort og trenger ikke penger. Så kan jeg ta hånd om regninga når den kommer.

Jeg håper og tror at vi har blitt kvitt et gnisningsområde nå, men det blir nok en overgang for Halvdelen å måtte tenke seg om før han bruker penger. Jeg må jo også si at jeg er litt spent på om han klarer å holde seg innenfor budsjettet, eller om han kommer til å spise av matbudsjettet for å dekke privat forbruk. Og ejg regner med at når realitetene slår inn, så kommer han til å få noen sure dager hvor han synes jeg styrer ham for mye. Men- den tid, den sorg.

Utfordringen min bli å holde tak i dette over tid. Der har jeg - hva er det det heter - et stort forbedringspotensiale. Har lett for å gi etter og ikke holde trykket oppe, men det skal jeg greie denne gangen.

Ellers i dag har jeg sittet med firmaregnskap. Ligger litt etter, så jeg må ta et skippertak der. Og så ble det så nydelig vær ut på ettermiddagen, at Halvdelen og jeg pakket ut hagemøbler og grill. Så satt vi oss ut i sola og nippet til en kald vitvin.

Nå har jeg LillePoden her. Han sovnet som en stein. LilleFrøkna overnatter hos en venninne, og da ville mor gjerne ut en tur på byen i kveld. Og jeg er ikke vond å be. Poden med familie kommer en tur i morgen uansett, og det er meldt flott vær i morgen,. så da kan LillePoden og jeg tusle oss en formiddagstur og begynne å finne fram utelekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at samtalen gikk bedre enn fryktet, alltid en god følelse det!

Flinke dere er som setter opp månedsmeny, her blir det ukesmenyer nå og da, men burde vært mye flinkere på det punktet der.

Økonomisk fornuftig er det uansett!!

Har du en bra påske, Bettie?

Syns KG er stille om dagen, så det er tydelig at folk har tatt påskeferie.

Godt noen av oss er igjen og holder liv i leieren!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med pengeplan, Bettie. Krysser fingre for at ikke privatforbruk vil spise for mye innpå matbudsjett, men det kan vel lett hende at det skjærer seg. Avhengihet har ikke så mye med vilje å gjøre bestandig... :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hallo: Aha, ny bok ja. Ikke rart jeg syntes det var lenge siden den forrige var oppdatert.

Ønsker deg god påske - med katt og hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 11.april

Det er nok mange som har påskeferie her inne, ja, Marianne.

Takk for hilsen, Kit

Å kjempe mot avhengighet er vanskelig, ja, mysan, uansett vilken fasong den kommer i.

Heisan Cata. Velkommen tilbake fra utlandet.

I dag ahr det vært en fantastisk dag.

LillePoden våknet tidlig, som vanlig, men i dag kom kremuttalelsen da jeg bar han over i vår seng: Ikke stå opp nå, missemor. Kose nå.

halv ti var vi likevel oppe og frokosten var fortært, så da gikk vi til butikken. Det er ikke så langt til butikken, men jeg tok med vogna for sikkerhets skyld. Den store undringen denne gangen var hvor vannet ble av. Det var vann i grøfta igjen, men når en stikkvei går over grøfta, forsvinner vannet inn i rør og kommer ut på den andre siden. Det måtte studeres nøye, så hver gang det skjedde, måtte vi gå fram og tilbake og se vannet bli borte - og komme igjen. Og plutselig ble det helt borte. Men vi kunne høre vannet, og lyttet oss fram til en kum, og der kunne vi skimte vannet igjen - o under.

På butikken fant vi en traktor, som selvfølgelig måtte bli med hjem. Det gjorde hjemveien lang, for traktoren måtte jo prøves på veien.

Og vi har vært ute i hele dag. LillePoden har vært i sandkassa og i huska. I sandkassa fikk han selskap av pusen. Så når LillePoden gravde med spaden, gravde hun med labbene. At LillePoden dynket henne i sand, gjorde visst ingenting, for LillePoden pratet med henne hele tiden. Han ble jo sliten etter hvert, for han har ikke sluttet helt med å sove på dagen. Så etter en stund kom han bort til meg og ville at jeg skulle hente vogna. Jeg lurte på om han skulle sove, men nei, han skulle hvile med teppe og kose med basse. Den hvilen varte en time den, med godt lukkede øyne.

Litt for Poden og resten av familien kom, var LillePoden og jeg inne en stund for å lage vafler. LillePoden fikk stå på en stol og han hjelp meg med å ha oppi mel, melk og sukker. Nesten alt havnet oppi bollen.

Da Poden og resten av familien kom litt ut på dagen, satt Poden opp trampolina, noe som var stas. LillePoden fikk også lov til å være på trampolina med storesøster. Og jammen ville pusen også være med. Hun hoppet opp på trampolina mens ungene var der, og fikk jo litt ekstra sprett. Jeg trodde at hun ville gi seg og hoppe ned, men nei - hun ble, og hver gang ungene var på trampolina, hoppet hun også opp.

LillePoden hadde bestilt middag i dag. Pølse med lompe. Og det fikk han selvfølgelig, for vi hadde vår første grill.

Etter middagen fikk ungene lete etter egg. De var gjemt inne - noen lette å finne og noen vanskelige. LilleFrøkna fant dem selvfølgelig, men hun gjorde det også sånn at hun hjalp LillePoden så han oppdaget noen av dem selv. Stor lykke.

Som sagt, jeg har vært ute i hele dag, fra rundt halv ti på formiddagen til halv sju i kveld, så jeg er litt stiv i fjeset. Litt ekstra krem tar seg av det. Det har bare vært en så nydelig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært nydelig her også! :sol:

Så jeg har også vært ute i hele dag. Kjempedeilig!

Sykkeltur, rydding i hagen og lesing av interiørblader på terrassen.

:hoppe:

Endret av loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Hei Bettie :)

Høres ut som en fin dag med LillePoden :) Så gøy med katten som spratt på trampoline :ler:

Ha en fin dag Bettie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese om pus som også ville leke på trampolinen. Jeg husker en av våre tidligere puser, da vi bodde i rekkehuset for noen år siden. Han syntes det var moro å gå ut på markisen gjennom vinduet på guttas rom. Så skled/løp han ned markisen, inn gjennom stuedøren, opp i annen etasje og én gang til. Han tok noen sånne runder for seg selv, og hadde det tydeligvis veldig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke stå opp nå, Missemor. Kose nå" - det var et barnebarn etter mitt hjerte, er ikke den ungen skjønn! Heldige Missemor, sier nå jeg. :jepp:

Så flott at du ordnet opp med budsjettplaner på fredag og likevel bevarte husfreden... Det var nok blandingen av rolig og saklig info, respekt og tillit som gjorde susen. Er vel ikke så lett heller å ha et avhengighetssyndrom og føle seg som en hemsko. Du var flink som klarte å ivareta hans følelser samtidig som du gjorde det klart hvilke regler som gjelder.

AnneKatt sine ablegøyer er morsomme, da! Katten her i huset er mest opptatt av å spise og sove og fly ute, men så er han en gammel mann på snart 11 år.

Tenker du har fått påskebrunfarge så det holder! Jeg var også ute hele dagen på lørdag, men med nesa vendt mot husveggen og beisekosten, så jeg blei ikke mye brun, nei!! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 12. april

Sykkeltur, rydding i hagen og lesing av interiørblader på terrassen må da være topp aktiviteter på en solrik påskeaften, loffen

Ja, det katten er litt merkelig, Ulva, og veldig opptatt av å være der det skjer, så det er vel derfor hun vil være på trampolina.

Katter finner på mye rart, mysan. Så din hadde egen akebakke på markisen - merkelige dyr.

I dag er det au-au. Det var ikke akkurat samme været i dag som i går, men det gikk fint an å være ute. Og jeg ahr en del trær som må beskjæres. Og nå er det jammen tiden for å få gjort sånt. Vi har 16 ask som danner en skjermet vinkel i hagen. Det skal jo alle greiner vekk og bare knutene skal stå igjen. Så jeg tok dem i dag.

Det er mange greiner, det. Så allerede nå er det et pent lass med kvist på hengeren. Grunnen til at jeg sier au, er at håndtaket på saksa er godt hundegragd, og når jeg startet beksjæringa gnagde det på fingertuppene, så jeg måtte inn og sette plaster på to av dem, og sette på meg en hanske. Men to store vannblemmer har jeg fått. Det er au 1.

Au 2 er verk i armen. Jeg kan godt klippe med begge hender, men skjæret er ikke slik at det lett lar seg gjøre. Skulle hatt en høyre og en venstresaks så hadde belastningen blitt jevnere. Men den ganske statiske bevegelsen som slik greinklipping er, det kjennes godt i armen når det 16.treet er ferdig og tre timers klipping er gjort unna. Kunne sikkert ha delt jobben over lengre tid, men - det må jo gjøres nå.....

Men nå nærmer selve våronna seg ferdiggjort. Har igjen å beskjære tre epletrær, så er den i boks. Jeg skal sage ned en stor grein på det ene treet, og det blir en oppgave jeg må ta over litt tid. Jeg ødela motorsagen i fjor, den gikk varm, så det må gå med håndmakt. Kan ikke si at jeg ser fram til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler2:

Pus på trampoline, jo!

Da jeg var barn hadde vi en katt, og når jeg og mine to søsken skulle ut og ake gikk jeg først siden jeg er eldst, så min søster og broder'n som er minst nestbakerst. For helt bak tuslet vesle Mikkel etter.

Og var ikke akebakken for bratt akte katten med oss....

Ifølge naboene var det vist veldig søtt der vi gikk på rekke og rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bok igjen.

Har kost meg med å lese om dine uteaktiviteter, bare ryggen blir bra skal hageflekken min også få litt stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres så koselig ut med den hagen din. Som leieboer slipper jeg alt hagestell, og det passer meg bra. Selv om jeg faktisk begynner å få lyst på noen krukker med urter og blomster på verandaen i år. Men først må jeg jo bli kvitt en teit fryseboks og noen gamle råtne tepper der. Håper nabo'n har tenkt å rydde litt før sommeren... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos å lese om LillePoden og AnneKatt og alt du rekker å gjøre.

Vannblemmer er vondt. Jeg har fortsatt igjen mye snø i hagen min, så jeg må ha gummistøvler skal jeg ut og måke i snøen og "hjelpe" den å smelte.

Ha en flott uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 14.april

Vannblemmene er heldigvis bedre nå, Loffen

Håper ryggen din tar til vett slik at du får holdt på ute, kamela.

Du kan jo kalle inn til dugnad, Sauen. Du og naboen. Så kan du stå for kaffen og naboen for ryddiga. Det er vel en rettferdig fordeling, vel.

Forstår godt at du vil hjelpe snøen på vei bort, sjandark

Er bare innom en liten snartur, for jeg er valpevakt i dag.

Frøkna har anskaffet seg en liten valp, en god blanding, men avgjort liten. Vofsen er halvparten så stor som pusen.

De møtte hverandre, hund og katt, i går, og den lille dotten av en vofs var skikkelig tøff i trynet. Bjeffet og bar seg mot pus. Hoppet framover på stive bein og skvatt tilbake igjen. Pus brydde seg mindre. Hun satt seg under bordet og betraktet dette bråkete vesenet. Men hun var hele tiden klar over hvor vofsen befant seg, og fulgte etter ham på god avstand. For valpen bak en stol, la hun seg forran stolen. Noen ganger ble vofsen vel overmodig, og pus løftet forlabben advarende og ga vofsen en liten klapp på hodet - type "nå er det nok". Men hun holdt klørne inne.

Vofsen er jo så liten at rett som det er sovner han, og da la pus seg til rette også. Det så ut som de begge var interessert i å leke, men språkproblemer gjorde sitt til at de ikke fikk det til.

I dag har jeg vært hjemme med begge dyrene, og på morgenen hadde visst pus veldig lyst til å leke med vofs, så de løp etter hverandre her inne, bak stoler og under bord.

Halvdelen var hundevakt på morgenen i dag, for jeg hadde en legetime. Prøvene mine er ikke helt gode, og leveren min sliter litt. Så jeg skal ikke bruke noe særlig paracet eller paralgin (noe jeg sjelden gjør), og være forsiktig med alkohol (og så ofte som jeg drikker, da). Men noe nærmere om hvorfor leveren sliter, se det er jeg ikke. Skal ta nye prøver om en stund for å se hvordan utviklingen er.

Når vofs hadde sovet sin første formiddagslur og jeg tok ham ut for å tisse, ble pus med. Hun later selvfølgelig som hun ikke bryr seg, og gikk i en parallell bane med vofs og meg. Vofs ville veldig gjerne bort til pus, og hun aksepterte det, og også å bli slikket på snuten og i ørene. Og når pus gikk litt forran oss, fortet vofs seg etter, så raskt de små beina hans kunne klare det.

I ettermiddag har de lekt litt her inne. Vofs er jo så liten at katteleker er midt i blinken, og han og pus har vært på jakt etter samme ball.

Vofs har et lite hus han sover i, og når han legger seg inn der, tar pus en runde for å sjekke at han sover, og så legger hun seg i kurven.

Jeg hadde ikke regnet med at pus ville akseptere vofs så kjapt, men enda så ung hun er, ser det ut til at hun tar en litt moderlig rolle. Hun ha nå klart å sette rangen her, og gitt beskjed om at hun er sjefen, og når vofs har akseptert dette, han bjeffer ikke lenger på henne, så tror jeg det kan bli et greit vennskap.

Selv om vofsen, som bare er 8 uker gammel, sover mye, så sover han forholdsvis kort om gangen, så jeg har ikke fått gjort så mye her hjemme. Jeg må jo passe på slik at jeg ser tegnene for når han skal tisse eller bæsje. Jeg har nesten klart å forhindre uhell i dag. Oppfattet litt seint at han satt seg for å legge fra seg en liten klædd, men tok ham i gjerningsøyeblikket og løp ut med ham, så noe ble gjort inne og noe ute. Rene pottetreningen dette.

Jeg har hatt på ham bånd i dag, men jeg tror ikke jeg hadde behøvd det, for han går ikke mange skrittene bort fra meg, og så har jeg jo hatt pus som medhjelper på utfluktene. Stakkars vofs, jeg har tatt ham med på langtur i dag - helt bort til postkassa og tilbake. Måtte bære ham den siste biten. Og så har vi gått hagevandring - bak grantreet og tilbake. Det var slitsomt, det.

Akkurat nå er det stille i huset. Halvdelen og Frøkna er på fotballkamp (jeg ser på fra go'stolen, jeg), vofsen sover i huset sitt og pusen i kurven. Og der ble det mål - feil vei. Ja-ja.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ser vofs og annekatt som leker med katteleker sammen, og en liten vofs som må bæres tilbake fra postkasse. Vi var der i fjor på denne tiden. Det var tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...