Gå til innhold

To rett og en vrang....


Bettie

Anbefalte innlegg

Må si jeg langt på veg støtter mummi her. Jeg ser jo i foreningen hvordan mange eldre blir boende i altfor store og upraktiske gamle hus. Det er sånt som sliter ut både dem selv og familien deres. Samtidig som jeg ser hvor godt de fleste får det når de flytter til en mindre og lettstelt bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også enig med mummi. Mine foreldre bor også i et temmelig stort hus og de begynner å dra på årene. Jeg foreslår å kjøpe hjelp til storrengjøring og andre ting - men neida, "skal klare selv" er refrenget. Nå er de jo heldige på sett og vis for alle bruksrom ligger på bakkeplan så de må ikke kravle i trapper til stadighet. Slik sett er de heldigere enn mange andre, men likevel - huset er stort og det følger med hage som også må gjøres noe med innimellom.

Leilighet hadde vært tingen, og da helst i et "eldrekompleks" slik at de hadde mulighet til å få hjelp når den tid kommer. Foreløpig rusler og går det jo, men det varer ikke i all evighet. (Mor på 70 er nettopp ferdig med vårrengjøringa og i går sto de visst og lempa inn vinterved :ler: .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Hei hei Bettie!

Jeg har falt litt ut i det siste jeg. Snuppa stjeler vel det meste av tiden min om dagen.

MEN jeg er innom og leser, bare ikke så flink til å kommentere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 3.mai

Hei :vinke: Cata, Sauen, mummi og bella.

Forstår forresten godt at du har mer enn nok å henge i med, bella, så det er veldig koselig å se et spor etter deg.

Foreldrene mine har nådd en anseelig alder, og de har faktisk tenkt på at de har blitt eldre og ikke orker så mye. For noen år siden solgte de sitt store hus og kjøpte seg en leilighet/rekkehus på ett plan og med grei planløsning og i materialer som krever lite vedlikehold. Og de byttet også en stor hage med masse busker og bed med en liten hage med lite gress og noen få bed med stauder, så de har gjort mye for å klare seg selv.

Men når far har blitt så puslete som han har blitt nå, ser jeg at selv den lille hagen blir en utfordring for dem. Det tar meg ikke mer en et par timer å sette hagen i vårstand, så det gjør jeg gjerne. Og jeg får sikkert god hjelp av broren min og svigerinne, for de er veldig inne inne det med hagestell.

Lørdag hadde jeg en dag hvor jeg kjente at jeg hadde kropp. Jeg liker ikke slike dager. Så da ble det gjort fint lite i Bettieheimen. Jeg vakset klær, da. Det hadde hopet seg litt opp nå, for Frøkna har brukt vaskemaskinaen tidligere i uka. Vasket klær, og lagt på plass klær. Av en eller annen grunn går de fortsatt ikke opp fra kjelleren til klesskapet, selv om Halvdelen tror det.

På tidlig kveld kom Poden og LillePoden innom og spiste middag sammen med oss. LilleFrøkna hadde nemlig jentefest med sjokoladekake, film og singstar.

I dag hadde vi tenkt at plenen skulle bli klippet, så jeg var klar til å finne fram riva for å samle sammen gresset, men ikke søren og klipperen ville klippe, så nå må den på service - igjen. Jeg kommer virkelig til å gå på jakt etter en ny klipper, for den vi har er det noe feil med hele tiden. Vi har snart betalt en splitter ny bare med reparasjoner.

Så da fortsatte jeg som steinarbeider. Jeg var jo i gang med å lage steinkant rundt et ovalt bed. Så der fortsatte jeg i dag. Hakket vekk plen og la steinen slik at den ligger i flukt med plenen. Gjør det for at det skal bli lettere å klippe. Det var egentlig en drittjobb, for det er så masse røtter der. I bedet er det storkonvall, astilber, peoner og horta - og siden det er et bed som har vært litt neglisjert - masse gress og løvetann. Gressrøtter er noe forferdelig træl, så jeg måtte hakke ganske mye for å få det vekk.

Vi kommer til å plante en del lave sommerblomster der og jeg har vedlig lyst til å plante masse ulik løk i det bedet, men vi får se.

Et annet sted som det er vanskelig å komme til med gressklipper er rundt sandkassa, så jeg begynte steinleggingen også der. Å legge steinene er ikke det verste, selv om jeg må justere en del for å få jevn høyde, men å få vekk gresset, grrrrrrr. Jeg fikk hakket vekk gresset på en side, og steinlagt der, så da er det bare tre sider igjen. Fikk vannblemme inne i hånda i dag. Det er tydelig at det er en vinter siden jeg håndterte hageredskap.

Jeg fikk også flyttet den store eplegrenen. Den ble liggende igjen på plenen, for jeg har sagt at det skal bli ved eller noe. Fikk vippet den opp på trillebåra, for jeg klarte ikke løfte den, og kjørte den bak huset.

I ettermiddag kom Poden med begge barnebarna innom. LillePoden er kjempeglad i brannbilen sin, særlig når bestefar har satt i battereier. Ved å trykke på noen knapper blir det masse lyd, og så kjører den et lite stykke av seg selv. LillePoden sto og hoppet, så ivrig ble han. Og bestefar måtte gang på gang få bilen til å gå. Og hver gang den rullet framover, hoppet LillePoden og lo.

Vi har også fått låne et aktivitetshus som gir fra seg mange lyder, sanger og regler. Og LillePoden trykker og snurrer og synger med. Heldigvis finnes det en knapp som demper lyden noe, eller tror jeg huset hadde fått plass i kjelleren temmelig fort.

LilleFrøkna fortalte fra festen sin, og den hadde tydeligvis vært vellykket.

I morgen må vi ut og se på vaskemaskin. Vår gikk jo i vinter, og ejg har brukt Poden sin til nå, for det var vaskemaskin der de leier. Men nå skulle huseieren ha maskinen sin, så da må Poden få sin, og jeg må ha en ny. Skal se hva en kjøkkenvifte koster også, for den som er på kjøkkenet er i stykker.

Og så er jeg spent på om det er noen sjef på jobben til uka. Kommer jo an på om hun orker ut fra den motbøren hun har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag hadde jeg en dag hvor jeg kjente at jeg hadde kropp.

Enig med du - kropp skal ikke kjennes, den skal bare være der og gjøre som den får beskjed om. :forvirret:

Å, nå kom jeg på at jeg må vaske klær.

:fnise: Den store klesvaskedagen i dag tydeligvis. Kom i siste liten på at jeg måtte slenge noe arbeidstøy i en maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det hadde vært spennende å se på hagen din. Du får legge ut bilder på face ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Innom og oppdaterer meg!

Sier meg enig med andre her; du må ha en flott hage!!

Når det gjelder gamle mennsker og store hus så har jeg også litt og si!

Min bestemor valgte å flytte inn i omsorgsbolig etter at bestefar døde. Hun ble alene igjen på gården etter at mamma flyttet og pappa begynte å ukependle og forstod raskt at det ikke gikk. Hun gledet seg veldig til å flytte inn en sånn leilighet og stortrives!! Det er jeg veldig glad for, der får hun den hjelpen hun trenger men har allikvel det privatlivet hun hadde tidligere :)

Men så er det farmormen til min mann. Hun ble enke nå i høst og bor i et nokså stort hus med hage hvor det må taes vårrengjøring, plenklipping og snømåking.

Det er hyggelig å hjelpe til, det er ikke det. Men av og til så kan det bli litt vel mye mas! Hun synes ikke noe om tanken på å flytte men orker jo ikke å holde ved like hage selv og heller ikke vaskinga over flere etasjer.

Hun har hjemmehjelp en dag i uken tror jeg det er, men det er ikke nok.

I vinter så hørtes det ut som hun tok det som en selvfølge at hennes nabo måkte snø for henne - det synes jeg er ganske frekt! Nå er det sånn at både hennes sønn, barnebarn og vi "inngifte" i familien trår til når det er noe som skal gjøres men det er ikke alltid at vi kan møte sporenstraks!

Jeg skjønner at hun trenger hjelp, og som sagt det er hyggelig å hjelpe til, men hun har litt problemer med å respektere at vi andre har andre ting som også må gjøres. Tror alt hadde blitt litt bedre om hun fikk seg en mindre leilighet... :jepp:

Vel vel, det var nok "syting" for i dag!

Håper du har hatt en strålend lang-helg Bettie, ønsker deg en forstatt god mandag!

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Hei Bettie :)

Ikke rart at du kjenner kroppen slik som du henger i. Og hagen er sikkert flott, det er jeg enig med de andre her i :) Hage er gøy da, men her i huset er det mest mannen min som lager hage, mens jeg nyter den, og luker litt av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at Poden og LillePoden har dere å rømme til når det er jentefest hjemme hos dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker ikke lese nå, øynene renner (ikke pollen, bare sliten), så jeg ser nesten ikke, men tenkte jeg skulle stikke innom å si hei om ikke annet, så får jeg lese meg opp litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie, jeg må være verdens sløveste om ikke har oppdaget deg her før nå! :sjokk: Som alltid koser jeg meg med betraktningene dine samtidig som jeg er råimponert over deg og alt du gjør og alt du får til. Du har et pågangsmot og en styrke jeg misunner deg.

Jeg har forresten tatt av meg skoene på konsert, jeg også. :sjarmor: Jeg har til og med gått på gaten barbeint. Jeg bryr meg ikke om andre ser det heller. :fnise:

Håper uken din er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søndag 10.mai

Hei Miley. Kos å se deg.

Har kjent kroppen i alt for stor grad denne uka, Cata

Nei, jeg har ikke akkurat en drømmehage, loffen, men den blir litt bedre for hvert år.

Skal ta noen bilder i løpet av sommeren, caskr, så får jeg se om de er egnet til spredning.

Det er jo hyggelig å kunne hjelpe til mjau-mjau, men det er ikke hyggelig å bli tatt som en selvfølge.

Her i huset er det jeg som står for grovarbeidet i hagen. Halvdelen tar seg av sommerblomstplanting og slikt, Ulva.

Gutter trenger et rømningssted, ja, Sauen

Takk for klem, Kit

Hei Marianne :vinke:

Håper du har fått hvilt litt i helgen, mysan

Skofritt er toppen, Fresi

Takk for hilsen, mummi.

Du verden så mye kropp jeg har ahtt denne uka. Men nå har det blåst mye, og da blir kroppen min fort uvenn med meg.

På jobben tusler og går det. Det er jo en litt usikker stemning i og med ingen vet hva som vil skje med avdelingen vår. Jeg teller på knappene og vurderer om jeg skal søke lederjobben når den blir utlyst. Det kommer litt an på hvordan utsiktene vil være, og lønnsvilkårene, da. Jeg holder det for meg selv, for jeg vil ikke tone noe flagg før en del forutsetninger er på plass. Og om jeg skulle søke, er det slett ikke sikkert jeg ville komme i betraktning.

Onsdag hadde jeg med meg voffsen på jobben. Halvdelen skulle til spesialist, og Frøkna jobbet langskift. Det gikk greit, det, for han sov størstedelen av tiden. Vi var ute et par turer, og så var det mye spennende å undersøke på kontoret, og ikke minst - nye mennesker.

Det ble litt trælete da jeg skulle hjem, for han er enda ikke særlig erfaren med trafikk. Jeg puttet ham derfor inn i reiseburet og spaserte til bussholdeplassen. Det var forferdelig. Hyl og klynk. Men da vi vel var inne på bussen og den begynte å kjøre, sovnet han. Han pleier det i bilen også. Belønningen var å få gå tur fra bussholdeplassen og hjem. Han gikk fortere og fortere jo nærmere hjemme vi kom, og etterpå fikk han løpe fritt i hagen. O lykke. Han fikk også tak i halen til pus, så kraftig at han hadde en skikkelig pelsdott i munnen. Jeg skal hilse og si at det var en fornærmet og snurt pus etterpå. Hun gjemte seg under en veltet stol og nekter å leke på en lang stund.

Torsdag var jeg utskremt på en konferanse. Det var mye bra der, bla ei dame som kunne sitt stoff, hadde en humoristisk snert, krydret det hele med anektoter og passende avsporinger. Slike folk er det moro å høre på.

Men de hadde puttet inn minst hundre for mange personer i lokalet, så jeg havnet på galleriet, og der vaar det ingen lufting. Etter en halv dag var det umulig å sitte der, det ble ubehagelig varmt, selv på en ganske grå dag.

Etter seminaret dro jeg til Poden, for de var voffsevakter, og jeg skulle overta. Det var jo fotballkamp må vite.

Fredag kom vaskemaskinen og tørketrommelen, og de tok med den gamle. Godt å bli kvitt det man ikke skal ha lenger.

Så var det neste storhandel, da. Gressklipperen vår har jo vært en mandagsmaskin. Vi har sendt den til reparasjon flere ganger hver sommer, og jammen startet den også nå med å ikke ville klippe. Så jeg sjekket på nettet og fant et sted i nærheten hvor pris på en ny klippetraktor ikke hadde en alt for avskrekkende pris.

De hadde igjen en klipper, så den kjøpte vi. Halvdelen er kjempefornøyd, da, for det er en ganske stor og flott klippetraktor han har fått seg, med masse hestekrefter og gear og lys og .... Stor maskin, altså. Det var bare så vidt vi fikk den på varehengeren vår. Poden hjalp Halvdelen med å sette den sammen. Det var noe småtteri som måtte ettermonteres. Så i dag har det vært en riktig fornøyd mann som har klippet plenen etter alle kunstens regler. Han vil bygge hus til den nå, så fin synes han den er. Jeg er jo enig at den må ha et tak over seg, så vi blir nok enige om det.

Ellers så gjorde jeg om på badet. Til nå har jo tørketrommelen stått i kjelleren, men nå har jeg vaskeriet på badet. Så da ble det ikke plass til håndkleskapet. Jeg prøvde først å sette begge maskinene oppå hverandre. En tørketrommel er ganske tung å lempe på, så først fikk jeg den opp på en krakk, så opp på vasken for til slutt å ta etappen opp på vaskemaskinen. Men det ble fullstendig galt. Uansett hvordan jeg snudde på det, sperret de for en eller annen skapdør. Ned gikk den i to etapper.

Så nå står de pent ved siden av hverandre, og kan også brukes til stelleplass til LillePoden. Etter at jeg fikk håndkleskapet opp i 2.etg, fikk jeg frigjort trådkurver, så de er flyttet ned på badet, til å ha håndklær mm i.

Barnebarna kom sammen med Poden i går, og de ble igjen her. Vi hadde jo avtalt det. Vi har hatt en rolig helg, ungene og jeg. Siden det var ettermiddagen at de kom, var vi litt ute og lekte i sandkassa, før vi gikk inn og mekket middag. Sjokoladepudding med vaniljesaus var bare midt i blinken som dessert. LillePoden var mer begeistret for vansiljesausen og LilleFrøkna mest for sjokoladepuddingen, så den fordelinga var grei.

I dag gikk vi også ut midt på dagen og lekte. LillePoden fikk sitte på den gamle klipperen og var i ekstase over å få vri på rattet. LilleFrøkna ville gjerne gjøre noe, så jeg utstyrte henne med en liten bøtte og ba henne fylle den med løvetannhoder. Hun klarte det glatt, go ble ti kroner rikere, samtidig somd et blir færre løvetann som vil spre seg.

Det blåste godt i dag også, så vi gikk inn etter en stund. Halvdelen hadde bestilt noe til å henge på nøkkelen til gressklipperen, så jeg fant fram tråd og perler, og så laget hun en perlepynt til den. LillePoden fikk også tre på treperler på en snor, og var kjempefornøyd med å perle. Noen gikk det greit å få på snora, og andre måtte han ha litt hjelp til.

Vi så en film også, LilleFrøkna og jeg, mens LillePoden lekte. Til formiddagsmat lagde vi ostesmørbrød sammen. De gikk jammen unna.

Etterpå sovna LillePden på fanget mitt. Liten, sliten gutt.

Halvdelen dro, som vanlig, på fotballkamp i dag, cup må vite. Og i kveld kom Frøkna hjem. Hun var ikke veldig godt humør. Helgen hadde ikke vært bra, og dette halvveisforholdet sliter på henne. I tillegg hadde voffsen vært umulig, så det hele var trist.

Heldigvis var voffs eksemplarisk ute i dag. Hun ropte på ham, og han kom løpende i full fart - gang på gang.

Jeg hadde tenkt meg en full dagbokrunde i kveld, men nå er det så seint at jeg får komme meg i seng hvis jeg skal ha håp om å komme opp i morgen. Fortsetter runden i morgen.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...