Gå til innhold

To rett og en vrang....


Bettie

Anbefalte innlegg

Jeg humrer godt når jeg leser om valp og pus som herjer rundt hos deg. Det herjes her også, men her jo hund litt større og liten pus nokså liten. Det hindre ikke henne. Hun angriper hvem som helst, og veldig god venn med vovsen. Synd jeg ikke kan ha henne, hun er den kuleste kattungen jeg noen gang har vært borti.

Håper seminaret har vært interessant i dag, så du har slippet maur i armer og ben, og måtte drikke vond kaffe for ikke å sovne.

Burde man egentlig være så freidig at man bare sovner når foredragsholder er et mareritt? Kanskje man på sikt kunne luket ut de som strengt tatt burde takke nei til slike oppdrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag 22.april

Kanskje man skulle legge hodet på bordet og sove når innleggene blir for kjedelige, mysan. Det kan jo også hende at jeg har blitt mer kritisk med årene, og forlanger mer nå.

Nei, jeg vet ikke Cata, men jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal ha alarm hjemme, for da ville antagelig vaktselskapet få mange utrykninger hit.

Jeg strandet i dag. Sjefen overnattet ikke likevel, for hun hadde noe å gjøre på kvelden, og i dag fikk jeg en melding om at noe hadde skjedd så hun ikke kunne komme tilbake i dag. Verken Halvdelen eller Frøkna kunne hente meg, men "heldigvis" er Poden fortsatt sykemeldt med dårlig bak, så han kom og hentet meg.

Det var jo tilnærmet sommertemperatur da jeg kom hjem, så jeg skiftet til shorts. Frøkna skulle på jobb, så jeg tok med meg voffs ut. Jeg har utsatt en stund å rufse opp i et "bed", eller samling planter uten mål og mening, rundt et komlokk i hagen.Så i dag gikk jeg løs på det. Og en ting er i hvert fall sikkert - gress er ekkelt når det er på plasser det ikke skal være. Det er jo røtter over alt, og fryktelig seigt. Jeg hakket og spadde og og røsket og dro, og fyllt et trillebårlass med gress og røtter. Jeg fikk kjempegod "hjelp" av voffs og pus. Voffs ga seg til å grave så jordspruten sto.

Og det gjorde den rundt meg også. Jeg hakket opp jorda, og satt krafsa fast i en tust med lange og mange røtter. Og jeg halte og dro - til en av røttene ga etter og jordspruten sto rundt meg så jeg fikk jord fra topp til tå. Møkkarøtter.

Etter grovopprenskingen hentet jeg kantstein og begynte jobben med å legge dem rundt bedet. Legger dem for at det skal bli lettere å klippe gresset. Men det er ikke bare enkelt å få dem til å ligge i omtrent samme høyde i forhold til plenen, og i en sirkel. Så det har blitt mye hakking på meg i dag. Har vel igjen å legge sju stein. Pus er jo kjempefornøyd, da,.Hun har allerede prøveligget de steinene jeg rakk å legge. De blir jo varme i sola. Jeg holdt på ute til å sekstiden, og det var helt greit å jobbe i shorts.

I kveld gikk Frøka og jeg tur med voffsen. Han liker ikke kveldsturer. Det er mørkt og kaldt og skummelt. Så han snur optimistisk flere ganger før vi kommer til selve veien. Der er det gatelys og gangvei, så når vi kommer dit, tripper de små beina raskt og greit av gårde. Det gjorde ikke mine bein. Eller feil - beina gikk, men pust var det verre med, Ble kjempetett og hveste meg runden og hjem igjen. Hadde selvfølgelig ikke med meg medisinen, så det måtte vente til jeg kom hjem.

Det irriterer meg. Jeg blir tett så ofte nå. Det er nok mye pollen i lufta, men det skal jo ikke være det om kvelden, for det var ganske kjølig og stjerneklart. Noe møkk er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollen er noe dritt ja...

Jeg har aldri vært allergisk men nå så nyser jeg og nyser og nyser og nyser. og kan til tider være pottetett..

Trodde kanskje det var en forkjølelse i anmarsj, men så lang tid tar det vel ikke??

Kan man bare sånn plutselig bli allergisk?

:klappe: for Bettie som er så flink i hagen og som har tatt fram shortsen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bare sånn plutselig bli allergisk?

Jada, det kan man. Jeg ble det i en alder av 25 eller deromkring. Hadde aldri vært allergisk en dag i mitt liv så vidt jeg visste. Trodde jeg var forkjølet helt til jeg satte meg på toget for å reise til en annen kant av landet. Da slutta plutselig "snørr & gørr" å renne og jeg ble frisk som en fisk. Og tilsvarende sjaber igjen på vei hjem noen dager senere.

Og det er mye pollen for tida ja. Bilen min er helt gul (og jeg kan love den har lakk i en helt annen farge.) Jeg er ikke egentlig astmatisk, men kjenner jeg er langt mer tungpustet nå enn jeg pleier være - vet ikke om det er pollenet i seg selv eller medisinen som lager rot. Heldigvis startet jeg medisinering såpass tidlig i år at jeg har unngått snufs og kløende øyne. Holder meg også mest mulig inne og lufter ikke før sola har gått ned godt og grundig. (Kan gjøre det sånn når jeg bare er allergisk mot bjørk. Sesongen varer jo ikke så lenge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man bare sånn plutselig bli allergisk?

Ja, jeg er vel inne i min tredje sesong med pollenallergi nå. Så jeg var 38 da jeg merket det første gangen. Og for noen uker siden snakket jeg med ei dame på 78 som går i foreningen. Hun skjønte ikke hvorfor forkjølelsen hennes ikke gikk over. Nesa bare rant og rant. Jeg ba henne om å få tatt en allergitest. Og det stemte, hun har for første gang i sitt liv reagert på pollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata: Da kan det være at jeg har utviklet allergi da...

Neeeei :grine: Vil ikke ha det! Alltid vært så glad for at jeg ikke er allergisk mot noe... Huffa, får vel bare ta det som det kommer...

God helg alle sammen! :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Innom for å ønske deg en god helg Bettie :klem:

Og ja, man kan utvikle allergi. Selv har jeg hatt det siden jeg var liten, men har fått flere allergier i voksen alder.

Har blitt myyye bedre etter at jeg flyttet hit til vestlandet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bettie - jeg har også rufset i bed i dag, og laget et helt nytt bed også. Kjøpte jo en hel drul med løk og annet i høst, som også skulle vært puttet i jorda i høst, men de er i jorda nå da - eller halvparten omtrent. Resten går i morgen. Må lage et bed til.

Jepp, skippertaksmenneske til tusen - det blir neppe gjort noe mer i den hagen i sommer, bortsett fra plenklipping :ler:

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 25.april

Som Cata sier, mjau-mjau, kan man plutselig bli allergisk mot noe. Kan være lurt å sjekke hvis du går med en langvarig forkjølelse.

Ja, Cata, det er masse pollen som svever i lufta, og bjørka er i gang, den også. Så selv med medisin, hveser jeg etter å ha gått 100 m.

Værmeldingen slo til den, Enigma, i dag har det vært nestensommer igjen.

Kanskje jeg må flytte på meg, Ulva. Å bo i skogbrynet er jo å innvitere allergier på fest.

Da er vi to skippertaksmennesker, mysan. Men du verden så mye vi får gjort når vi setter i gang.

Er bare innom en snartur i kveld, for jeg er sliten, og morgendagen bør jeg måte opplagt og frisk. Tar en runde i dagbøkene i morgen, for da har jeg det roligere.

Torsdag og fredag ble hektiske jobbedager. Torsdag skulle det egentlig være dugnad, men den sto jeg over. Så tett som jeg er, fant jeg ut at å banke madrasser og sette på sengetøy i lokaler som har stått tomme i vinter, det var ikke jobben for meg. Så jeg holdt fortet, jeg. I tillegg har jeg hatt en ganske stor jobb liggende på pulten min. Det å være avhengig av tilbakemeldinger fra andre for å få gjort jobben, er en utfordring. Det går en grense for hvor mange purringer jeg gidder å sende. Jeg ble ferdig med jobben, både registrering og analyser, så det er i rute.

Da jeg kom hjem torsdag, hadde voffsen vært alene hjemme et par timer. Han hadde nok sovet mesteparten av tiden, men var veldig glad for å se meg. Vi var ute en stund, men det blåste kjørlig, så jeg tok med meg voffsen inn da jeg begynte å synes det ble kjørlig.

Jeg hadde en sliten-dag torsdag, så det var ikke mye jeg fikk gjort verken av det ene eller det andre.

Frøkna tok med seg voffs til kjæresten torsdag kveld, så da jeg kom fra jobben fredag, svingte jeg meg rundt med klut og støvsuger og fikk huset sånn ca presentabelt.

For fredag kveld kom alle tre ungene hit. De skal være her til søndag. Fredagen er det lite program her i huset, for da kommer de jo såpass seint at LillePoden nesten er sengeferdig når han kommer,.

I dag våknet jo LillePoden tidlig, som vanlig, og var ikke veldig interessert i å sove mye da han først hadde våknet. Etter flere innstendige: Stå opp, missemor, lot missemor seg overtale til å stå opp. Nå hadde jeg varslet de to unge hønene at jeg kom til å vekke dem tidlig. Hadde lagt opp til ekspedisjon i dag.

Med gammelt brød, bleier, servietter og ellers annet nødvendig utstyr, tuslet vi til bussen, for vi skulle på eksepdisjon, må vite. Bussen var i rute, og jentene satt seg selvfølgelig bakerst, mens Lillepoden satt på fanget mitt og hilste en hver ny pasasjer med et muntert hei.

Fra buss gikk vi over til ferga - nytt og spennende for LillePoden og så var vi i gamlebyen - målet for ekspedisjonen. Christian Radick lå ved kai, så vi fikk tatt den i øyesyn. Og så var det et rebusløp på gang, så jentene fikk utlevert kart og oppgaver, og så for de rundt og lette opp poster. LillePoden og jeg tuslet etter, for LillePoden ville gå sjøl. På veien ned til hovedmarkedet kom vi forbi en salgsplass hvor det sto en stor brannbil. Derfra kom vi ikke hvor mye jeg lokket og fristet. Den er nesten halvmeteren lang, med masse blank krom og teleskopstige.. Jeg må jo si at jeg forstår ham, for den var jo riktig gild. Og da han skakket på, så på meg med store øyne, pekte på brannbilen og sa med sin søtesete stemme - min, missemor? ja da ble den det. Fikk protet den ned til 50 kr, så da var saken grei.

Etter at jentene var ferdige med rebusløpet, fant vi oss et sted med softis, før vi gikk innom et antikvariat og kjøpte en ladning "nye" donaldpocket. Så fikk jentene litt penger og gikk løs på markedet for å se om de fant noen skatter. LillePoden og jeg tuslet litt rundt før vi fant en benk og ventet til jentene kom tilbake. Etter at jentene hadde handlet ferdig, tok vi en liten runde på lekeplassen og vi matet endene (og måkene), før vi avsluttet gamlebyturen.

LillePoden var kjempefornøyd. Først og fremst med brannbilen som han ikke slapp taket i før vi kom hjem. Og så for at vi kjørte buss og båt (ferge). I tillegg fikk han se motorsykler,. en sykebil, tog og fly. Det gikk nesten rundt for ham, så på veien hjem sovnet han.

Vi var ute i hagen en stund etter at vi kom hjem, og LillePoden hadde energi nok til en runde på trampolina, å huske og sparke ball. Jentene forsvant inn i bladene vi hadde kjøpt, men de ble med ut litt de også. Da utetiden var ute, fant jeg fram en norsk film - SOS på Svartskjær. Den var midt i blinken for jentene, grei handling og passe spennende.

Det var en trøtt gutt som måtte i dusjen før han la seg. Både han og trøya hans var tydellig merket av det han hadde spist og druukket i løpet av dagen.

Jeg kjente det i følttene, jeg, for det er jo stort sett bare brostein i Gamlebyen, og jeg hadde valgt et par sandaler med hæl. Ikke akkurat lurt, men - det går seg til.

I morgen får vi se an været, men det kan hende det blir en strandtur i morgen, og vafler.

Men nå skal en litt sliten missemor legge seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk om jeg hadde bodd nær nok til å være med dere på en sånn utflukt. Det høres så utrolig koselig ut. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg må flytte på meg, Ulva. Å bo i skogbrynet er jo å innvitere allergier på fest.

Det er faktisk et lite poeng der. Da jeg flyttet hit jeg bor nå så var et av kriteriene at det skulle være minst mulig skog (dvs. i praksis bjørk) rundt her. Pollen har det nå med å blåse rundt, men jeg bor i det minste ikke midt inni en pollenprodusent (og det er jeg veldig glad for på denne tida av året.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

:vinke: Bettie

Så koselig dag dere hadde :) Også skjønner jeg godt at LillePoden ville at den brannbilen skulle være hans, og jeg skjønner ennå bedre at Missemor ikke klarte å stå for de bedene øynene han.

Jeg har vært i gamlebyen der du bor 2 ganger. En gang på klassetur og en gang i voksen alder. Veldig koselig der :)

Ha en fin søndag Bettie :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søndag 26.april

Du får ta deg en sommertur hit, Sauen, så kan vi tusle i gamlebyen sammen.

I tillegg til at jeg bor i skogbrynet, Cata, har naboen en stooooor bjørk, så flytting er et tema - i hvert fall på litt sikt.

Det var en koselig dag, Ulva. Det er sånt som jeg kan ta meg tid til sammen med ungene, og jeg tror tid er en viktig ressurs i møtet med barn.

Sånn - da har jeg huset nesten for meg selv. Det er bare voffsen og jeg som er hjemme, og voffsen har sovet i snart to timer på skulderen min. Han driver og våkner nå, så da skal vi snart ut på tissetur.

LillePoden var blid og fornøyd da han våknet i dag også, og jentene var også oppe ganske tidlig. Det ble litt tv-tid på dem på morgenen før de våknet skikkelig.

Etter frokost og et par kaffekopper, pakket jeg ungene i bilen og så kjørte vi til en av strendene i nærheten av oss. Der er det lekeapparater og variert terreng- som passer både store og små. Jentene løp i forveien, som vanlig, og LillePoden og jeg tuslet bak. Det tar tid før vi kommer fram, og det som tok tid i dag, var å studere maurene som krøp over stien. Det var mange av dem, så det ble ofte stopp for å se hvordan de gikk. Det kom jo da i tillegg til alle pinner, steiner og trerøtter man kunne klatre opp på for å hoppe ned.

Det ble full deling på stranda. LilleFrøkna ville klatre på svabergene, EkstraFrøkna ville sitte og kaste ting ut i vannet, og LillePoden ville klatre litt og kaste ting ut i vannet. Så de fikk gjøre det de hadde lyst til. Selv om ikke sola skinte, var det fint å være ved sjøkanten.

Vel hjemme stekte vi vafler. Vi hadde laget røra før vi dro ut, og alle tre barna hjalp til både med å ha oppi ingrediensene og røre. LillePoden står på en snudd bruskasse og rekker da fin opp til benken. Han fikk også holde håndmixeren og røre litt - o lykke. Det var Tilleggsfrøkna som stekte vaflene, for hun hadde lyst til det. LilleFrøkna ville spille litt på PC.n og LillePden ville leke med brannbilen.

Frøkna og voffsen kom til vaffeltid, og da ble det skikkelig liv i stua. Et reservert barn, et oppspilt bar, og et barn som så på voffsen med skrekkblandet fryd og en veldig ivrig voffs - det hørtes, så etter at alle vaflene var fortært, gikk vi ut hele gjengen. Frøkna hadde med seg arveleker til LillePoden. To lastebiler til sandkassa og et svært aktivitetshus. Jeg vet ikke riktig hvor jeg skal sette det, for det tar ganske stor plass. LillePoden syntes det var kjempemoro, og trykket på knapper så det spilte, plinget, ringte og laget masse lyd. Godt det finnes en av-knapp.

Poden og Svigerdatter hentet ungene etter at de hadde spist middag, og Halvdelen leverte Tilleggsfrøkna på veien til fotballkampen. Så derfor er bare voffsen og jeg hjemme. Jeg ser jo kampen på TV, og synes det er helt greit med litt ro i heimen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du nyter stillheten etter en slik helg. Høres bare så herlig ut når du forteller om alt du og ungene finner på. Men det er lov til å si at man trenger litt ro etterpå. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Høres ut som du har hatt en fantastisk helg Bettie! Så koselig med utflukt!

Det virker som du er så flink til å ta med barnebarna på saker og ting og tenker på alt og alle! :jepp:

Ha en fortsatt fin søndag!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige barnebarn som har Missemor-Bettie som finner på så mange koselige små og store turer. Har særlig sansen for det med vafler etterpå!!! :)

OG heldige Poden, Svigerdatter og Frøkna som får være litt barnfrie på en trygg måte. OG heldige Bettie som har så koselige barnebarn. En vinn-vinn situasjon, selv om det høres litt slitsomt ut også. Godt du kan slappe av i stille hus etterpå, Bettie!

Blomsterbed med stein rundt høres ut som en praktisk hageinstallasjon. Mye raskere å kjøre langs med klipperen, mot for å gå med kant-trimmer etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...