Gå til innhold

To rett og en vrang....


Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mandag 27.april

Det er herlig å ha ungene på besøk, men jeg kjenner at jeg ikke er i tjueårene lenger, Sauen, så fred og ro etter noen aktive dager smaker godt.

Et av mine bidrag i ungenes verden, er å bruke tid sammen med dem og gi dem opplevelser, mjau-mjau. Tror det kan være like viktig som å gi en masse ting.

Jeg er heldig, mummi, som har barnebarna så nære, og har så godt forhold til ungene mine at jeg får låne barnebarna ofte.

Hadde en koselig helg, ja, Enigma

I dag forsov jeg meg igjen. Jeg kan ikke huske at jeg har slått av klokka, men det må jeg ha gjort, så Frøkna stakk hodet inn og vekket meg. Skal si jeg fikk fart på meg, for ellers ville Frøkna fått for dårlig tid til sin jobb. Jeg sitter på med henne når hun starter på jobben slik at det passer.

På veien ut døra plukket jeg med meg hageskoene mine, noen gyselige, lyseblå plastsko, for det skulle være dugnad på området rundt husene på jobben. Jeg tok ikke med meg noen hageredskaper, for hvis jeg skulle ta bussen hjem, ville det ikke være bare enkelt å ha med river og lignedne. Fant ut at jeg kunne alltids luke.

Nå var det mange som hadde tatt med seg redskap, så jeg fant meg en rive og ga meg i kast med de store bedene utenfor "våre" lokaler. Det var en drittjobb, for de som har planlagt bedene har ikke tenkt på at de skal vedlikeholdes. Masse busker med lave, men ikke markkrypende greiner, og masse løv.

Fant mye rart innimellom buskene også, og jeg tenkte med meg selv at greit at det er busker der, men de er ikke spesielt tette eller høye, men likevel virket det som om noen hadde hatt seg der. Fant en del brukte kondomer. Sprøyter med spisser fant jeg også, så jeg var glad jeg hadde hansker på meg.

Men jeg gir meg selv opp. Jeg blir ikke sliten av slik jobbing, og kan holde på ganske så lenge, men etter fem minutter bare renner svetten. Det er meget ubehagelig, for jeg blir dryppende våt. Jeg svetter ikke spesielt mye under armene, i hendene eller på føttene, men fra hodet og ellers på kroppen.

Og en ting er at jeg blir overvarm når jeg er i bevegelse, en annen ting er at det tar veldig lang tid å komme ned i vanlig temperatur igjen. Hvis jeg går i normal fart i 15 minutter kan det ta opp til flere timer å komme tilbake til vanlig temperatur og slutte å svette.

Det er jo ikke snakk om hetetokter, for det var annerledes. I det heletatt er det ubehagelig og sjenerende. Det blir sånn at jeg gruer meg til å gå ut blant folk, særlig hvis ut skal tolkes bokstavlig, og jeg må nesten ta med meg skift.

Vel hjemme tok jeg ut voffsen så han skulle få herje litt ute. Det er litt søtt å se da, når voffsen og pus møter hverandre, for da slikker voffsen henne rundt snuta, og hun gnir ansiktet mot ham. Det varer bare et øyeblikk, for så setter de i gang leken og løper etter hverandre. Voffsen blir jo slått over ende gang på gang, men gir seg ikke, og han har blitt kjappere og mer treffsikker, så han får stadig oftere godt tak i halen hennes.

Når vi går kveldstur med voffsen, følger pus oss bort til hovedveien, og i dag ble hun med over veien, hvor hun satt og ventet til vi kom tilbake.

Oj - nå tordner det skikkelig. Bråkete vær med andre ord. Det blir spennende å se hvordan pus reagerer på tordenvær - og voffsen også.

Mens jeg var ute med voffsen etter jobben, var jeg sagfører. Jeg gikk løs på den store greina Frøkna hadde sagd ned, så nå er den betydelig mindre. Jeg er ikke ferdig med å dele den opp, men har kommet et godt stykke på vei. I morgen kan vi få levert kvist gratis, så da skal Halvdelen og Frøkna kjøre det første lasset - som allerede er lastet opp på hengeren, mens jeg fortsetter med den store greina og gjør klart til lass to.

Onsdag skal Halvdelen og jeg på konsert. Ser fram til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda godt at du fikk fjernet de brukte sprøytene. Det er skremmende at sånt ligger slik at dyr og unger kan skade seg på dem. *grøsser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så koselig å lese om deg og ungene, Bettie, og jeg kjenner at jeg bare gleder meg mer og mer til det blir min tur å bli noens bestemor. Men jeg vet også at jeg vil synes det er deilig at de reiser hjem etter besøk også, for uansett hvor søte de er så er man som du sier, ikke i tjueåra lenger.

Jeg har jo to brødre som ikke satte i gang produksjon før min begynte å bli store, så jeg har jo lånt helgbarn i ny og ne jeg også da de var små, og det er slitsomt - selv om de er til å spise opp også.

Ha en fantastisk uke, Bettie :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tirsdag 28.april

Ja, jeg syntes det var ekkelt med de sprøytene, Sauen. Heldigvis var det noen som hadde en sånn sprøyteboks slik at de ble forsvarlig tatt hånd om.

Du har helt rett, mysan. Ungene er herlige å få på besøk, og det er også godt når de drar hjem igjen.

bare hyggelig, Marianne

Hei Kit

I dag var det Frøkna som var litt seint ute. Så jeg gikk morgenturen med voffsen for henne. Det var greit nok, det, for jeg sitter jo på med henne de dagene hun starter på jobben slik at det passer.

På jobben har jeg holdt på med et ganske stort dokument noen dager, og i dag ble jeg ferdig med det. Godt med alt som er unnagjort. Egentlig skulle jeg på en konferanse torsdag, men den utgår. Har fått et møte da. For å si det sånn, så er jeg ikke så veldig lei meg.

Frøkna lurte på om hun skulle plukke meg opp på hjemveien, og det takket jeg ja til. Jeg skulle bare gå et stykke for at det skulle bli lettere å plukke meg opp. Men det er ikke alltid enkelt å gå fra A til B. En ting er at fortauet var delvis oppgravd, og med grus og pukk. Det passet mitt fottøy dårlig, så jeg vaklet meg forsiktig bortover og ventet bare på at jeg skulle tråkke feil og innta horisontalen på en eller annen måte. Og da jeg kom til undergangen, var den stengt. Da var det bare å tråkle seg mellom biler og rundkjøring for å krysse veien.

Og så skulle jeg ned undergangen fra den andre siden. For å komme dit, måtte jeg forsere en del busker som er plantet i skråningen mellom hovedveien og gangveien. To eldre damer så forskrekket på meg der jeg brøytet meg vei mellom furu og barlind. Men var det noe bedre på den andre siden? Neida. Fortauet er stengt, sto det på et skilt. Men da ble jeg irritert og ga blaffen i hele skiltet. Jeg vaklet meg over pukkstein og hoppet over ei grøft (med høye hæler) og kom fram.

På veien hjem fleipet Frøkna og jeg med svineinfluensahysteriet. Jeg klarer ikke ta det inn over meg, og tenker også på hysteriet rundt sars, ebola og fugleinfluensaen. Jeg skal bekymre meg når og hvis det kommer nærmere. Men vi fant ut at det nye ransvåpenet var å hoste: "Hit meg penga ellers hoster jeg på deg".

Vel hjemme hadde jeg delvis en avtale med meg selv om å bli kvitt kvisten fra beskjæringa. Fikk med meg Frøkna og Halvdelen og heiv det siste på hengeren og surret det godt. Det er sånne ruskendager, og da kan hageavfall leveres gratis. Halvdelen og Frøkna kjørte det bort, så nå kan jeg fylle hengeren med annet dritt og få levert det neste uke.

I morgen skal Halvdelen og jeg på konsert - Queenmusikk. Gleder meg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ser deg på høye hæler mellom busker og kratt og over grøfter og pukk... :fnise:

Også kan du glede deg til konsert. Skravla, Daria og jeg var på Queen-tribute i Olavshallen i høst. Og det var fantastisk. :digge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Hei Bettie :)

Jeg klarer heller ikke å ta hysteriet inn over meg. Selv om jeg innrømmer at det virker skummelt når man ser hvordan media hauser opp dette.

Men som du sier, det har vært sånn under fugleinfulensaen, sars og ebola. Man får ta det hvis det kommer, og ikke engste seg på forhånd.

Like den nye ransmetoden deres :fnise:

Ha en fin dag Bettie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant ransmetode :ler: . Nå må dere bare ikke prøve i praksis, for da blir dere kjapt avslørt ;) . Kan ikke være mange som benytter den (enda) .

Jeg er for øvrig enda en av dem som ikke er overbekymret pga. nøffeflu'en. OK, så er den heftigere enn en vanlig influensa, men lurer nå på hvor mange som dør av den kontra en vanlig influensa - eller sammenliknet med dødsfall i trafikken. Hm, kanskje jeg skulle ta med meg sammenliknet med "væpnet ran" også - og da snakker vi om Mexico City og langt andre metoder enn den nyutvklede Bettieogfrøkna metoden :fnise: .

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torsdag 30.april

Trøtt dame skal snart legge seg. Skal ta en skikkelig dagbokrunde i morgen, for da har jeg ikke program ut over kvelden.

Gårsdagen var rar på jobben. Sjefa hadde fått noen tilbakemeldinger som hadde satt henne helt ut. Vi har noen angstbitere på jobben har jeg funnet ut. Jeg vet jo noe om å få kipe tilbakemeldinger, så jeg åpnet for at dersom hun ville si noe mer om det, så kunne jeg lytte. Og det benytter hun seg av i dag. Kunne ikke gjøre så mye annet enn å lytte, og peke på noen perspektiv som kunne være alternative forklaringer til tilbakemeldingene. Jeg vet jo at det ikke er lett å stå på toppen når det blåser, og endringer og usikkerhet gjør ofte mye negativt med et arbeidsmiljø. Det er tøft å være leder, ja.

Men tilbake til gårsdagen. Da sæla Halvdelen og jeg på og for til tigerstaden. Vi skulle jo på One Night of Queen med Gary Mullen som Freddie Mercury.

Det var en fantastisk flott forestilling. Men jeg lo jo litt inni meg da jeg så an publikum. De fleste var på vår alder ++, og de som var yngre, så ut til å være med foreldre eller besteforeldre på konsert.

Det var helt fullt i salen, så det var vel drøyt 1000 mennesker der. Vi hadde fått flotte billetter, langt framme og midt foran scenen. Alle satt pent på plassene sine til første låt var ferdig, men derfra og ut var det ikke mye sitting. Vi sto, klappet, sang med - i det hele tatt.

Garry Mullen så ut som Freddie Mercury, beveget seg som ham og han sang flott. Han jobba på scenen så svetten skvatt. Og gitaristen var helt rå. I det hele tatt - kjempebra. Så Halvdelen og jeg vi var helt med vi.

Jeg hadde igjen de flotte skoa mine på meg - de som jeg forserte pukk og busker med. Nå var gulvet i salen skrådd, og det sammen med høye hæler ble skikkelig nedoverbakke, så etter to låter smatt jeg skoa av meg og sto heller barbein på gulvet. Regnet ikke med at noen så det, og egentlig brydde jeg meg ikke om det var noen som så det heller.

Ble jo litt seint før vi var hjemme, men det gjorde ingenting i går (men litt mer i dag da jeg skulle stå opp)

I dag har det jo vært nok en varm og solrik dag, med snufs og klø. Men det er jo deilig med sola, da. Og i morgen skal jeg til foreldrene mine og hjelpe dem i hagen. Far har så vondt i ryggen at han har vansker med å få satt den i sommerstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av mine bidrag i ungenes verden, er å bruke tid sammen med dem og gi dem opplevelser, mjau-mjau. Tror det kan være like viktig som å gi en masse ting.

Så flott at du sier det! Jeg tror det er veldig riktig, samtidig som det virker som om mange lett glemmer det. Husker fra min egen barndom at det voksne personen vi satte aller størst pris på (utenom foreldrene våre da) var en kompis av pappa. Fikk aldri noen gaver eller ting av han utenom julegaver, men hver gang han var på besøk brukte han masse tid på å leke med oss, og han hadde alltid tid til å snakke eller fortelle eventyr. Det er dennslags som teller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 1.mai

Det er forfengeligheten som gjør at jeg stolprer av gårde på høye hæler, Sauen, og så veien går gjennom kratt eller gatelangs.

Har flere varianter for å kunne bruke svineinfluensaen til noe fornuftig, Loffen.

Er veldig enig med dere, Ulva og Cata. Klarer ikke dette hysteriet, jeg, så jeg venter med å bekymre meg til det blir mer aktuselt.

Takk for hilsen, mjau-mjau.

Jeg tror også at barn setter like mye pris på opplevelser som ting, Fakse.

Jeg har enda en variant av hva man kan bruke svineinfluensaen til. Nå som sommeren er underveis, og det blir fullt på uterestauranter, kan den være anvendbar. Bare plukk opp mobilen og start en liksomsamtale der du høyt og tydelig snakker om ferien i Mexico, og nevner at du føler deg litt tufs, for så å hoste etterpå. Gjetter at du kan få et ledig bord da.

I dag har det vært sommer. Og jeg klør i øyne og nesa renner. Men sola skinner, så jeg er ute.

Vi var og besøkte foreldrene mine i dag. Jeg skulle hjelpe dem i hagen, men der var det fortsatt tele i bakken, så det utgikk. Fikk nå noen timer sammen med dem. Far er ikke i form, det er ganske så tydelig. Han har gått ned mange kilo, og han har vondt i ryggen. Han klarer ikke bøye seg noe særlig og ikke løfte noe særlig, så vi hjalp dem med å fylle noen krukker og verandakasser med jord. Men jeg likte ikke det jeg så i dag. Jeg er jo klar over at de har en høy alder, foreldrene mine, men de har vært spreke til nå. Huff, jeg fikk en litt vond følelse i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har enda en variant av hva man kan bruke svineinfluensaen til. Nå som sommeren er underveis, og det blir fullt på uterestauranter, kan den være anvendbar. Bare plukk opp mobilen og start en liksomsamtale der du høyt og tydelig snakker om ferien i Mexico, og nevner at du føler deg litt tufs, for så å hoste etterpå. Gjetter at du kan få et ledig bord da.

*notere god idé* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj - der fikk jeg en ide gjennom nyhetene. Håper bare ikke Bin Laden snapper den. Et fly nødlandet fordi det var mistanke om en smittet person om bord - så nå blir dette vel den nye måten å kapre et fly på.

Ser for meg en flykapring når man er på vei til Island, men har mer lyst på en sydentur. Det er bare å ta flyvertinnen som gissel og true med å hoste på alle hvis ikke flyet vender nesa sydover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg en flykapring når man er på vei til Island, men har mer lyst på en sydentur. Det er bare å ta flyvertinnen som gissel og true med å hoste på alle hvis ikke flyet vender nesa sydover.

En tur til Syden kunne egentlig vært greit nå. :lur:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den med tur til Syden! Men til Island har jeg aldri vært, så den hadde ikke virka på meg...

Skjønner den med gamle foreldre som bare blir mer og mer redusert. Det er IKKE greit, men hva skal man gjøre, Det kan hende at foreldrene dine burde begynne snarest mulig å tenke på en lettstelt leilighet eller leilighet på et omsorgssenter. Det høres ikke ut som noen løsning at du skal fly rundt og ordne alt det praktiske for dem. Det KAN du ikke rekke, på toppen av alt i hus og hage hjemme hos deg, samt all den omsorgen du oppviser for mannen din, barna dine og all den tiden du bruker på barnebarna. Så når du kommer til det punktet hvor du må prioritere, tipper jeg at du må hjelpe de gamle til å flytte.

Hos oss ble begge født av "godt voksne" mødre og foreldre/svigerforeldre gikk bort ved alderen 57/85 for mine foreldre, og 70/80 for Mummipappas. Vi har blitt enige om at selv om pappaene gikk for tidlig, ble vi samtidig spart for mange sorger og bekymringer relatert til alderdom og svekkede evner til å håndtere hverdagen. Det beste er å gjøre noe med det FØR det blir for dramatisk. Men det antar jeg blir din jobb, nok en gang? Si meg, er det ingen andre rundt deg som kan stille opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...