Gå til innhold

To rett og en vrang....


Bettie

Anbefalte innlegg

Greit å få litt tid til å lande igjen etter så mye besøk ja. Skjønner at du har slappet av og kost deg i ditt eget selskap i dag. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lørdag 18.juni

:vinke: Hei på dere.

Her sitter jeg inne foran tv'n og nipper til et glass :vin: mens der :regn: ute.

Så har enda en ferieuke tuslet seg av gårde, og ikke så mye har skjedd denne uka. Tirsdag var en ganske bra dag, værmessig sett, og Poden med familie kom en tur på dagen for å hilse på. Jeg hadde litt småtteri å servere, og LillePoden var aktiv som bare han kan være. De ble ikke så lenge, så jeg fikk tid til meg selv og ei bok på solsenga. Voffsen syntes også solsenga var en passende soveplass, men vi har god plass begge to når vi slanger oss.

Onsdag var den dag der været var meget vekslende. Tunge, svarte skyer og sol om hverandre. Siden Halvdelen nå igjen har "sin" firmabil, har jeg tatt tilbake bilen "min". Men den var jo noe så inni hampen møkkete utvendig og innvendig at jeg hadde bestemt meg for en god rengjøring av doningen. Så etter at jeg hadde "ryddet ut" Halvdelen, kjørte jeg den til noen karer som vasker biler ut- og innvendig for en grei pris. Jeg synes det er helt greit å betale 250 kr, vente en time og få en ren bil tilbake. Det kostet litt mer enn normalt denne gangen, for det var mye å støvsuge og vaske innvendig.

Etterpå kjørte jeg den til et verksted for eu-kontroll. Jeg var litt spent på den, for jeg tenkte at her kunne både det ene og det andre være feil, men det var bare en feil som måtte rettes, og den får jeg rettet til mandagen. Heller ikke her synes jeg prisen var avskrekkende.

Med nyvasket bil på gårdsplassen, hentet jeg Voffsen og gikk tur med ham. Han begynner å bli flink til å gå i langt bånd. Våre stadige stopp og tilbakesteg har gitt resultater, så nå skal bådnet bare stramme litt, så stopper han og venter får han går videre. Og nå adlyder han innkalling i 90% av tilfellene, så når jeg er ute nå, så går han for det meste løs.

Han sitter også pent og venter på å få på seg båndet, sitter og venter til jeg åpner døra ut, og kan, i tillegg til kommandoen sitt, også gi labb og nesten "danse" som er å stå på to bein. Det er ikke lenge før han kan "dekk" også.

De neste prosjektene blir å fortsette å trene på at han skal gå pent i kort bånd, og å hilse på folk uten å hoppe opp. Så får vi trene på "på plass" og "fot" etter hvert. Han liker å trene i hvert fall.

Torsdag kom Poden med LillePoden. Ting har roet seg mellom Poden og Svigerdatter, og det er jo bra for dem alle. Så nå skulle de male rommet til LilleFrøkna og ville gjerne ha LillePoden ut av veien. Ikke greit med en 2,5åring i nærheten av malingsbokser.

Været var ikke så verst, så LillePoden, Voffsen og jeg gikk ut på tur. Hadde med meg vogna, da - og en boks til å putte bær i, for jeg hadde sett på turene med Voffsen at både blåbær og bringebær begynte å bli modne. Etter en tur innom lekeplassen, var LIllePoden klar til å plukke bær. Jeg viste ham hvordan bringebær så ut, og han fikk smake på dem. Jo, han syntes det var godt, men da vi kom til blåbær, ble bringebær uinteressant. Så vi plukket litt, gikk litt og plukket litt mer. LillePoden plukket for direkte forbruk - rett i munnen. Jeg puttet bærene i boksen, og LillePoden plukket dem ut av boksen som "niste". På veien måtte vi dessuten studere fine steiner, sommerfugler og løpe litt. Hestene fikk vi også hilst på. Vi brukte rundt to timer på turen vår, og da vi kom hjem rørte vi bringebær og blåbær og hadde på ferskt brød. For å si det sånn - det gikk ned på høykant.

Poden ringte seinere og lurte på om LillePoden kunne overnatte hos oss, så de kunne få malt litt til, og det var jo greit.

I går ringte Halvdelen meg mens LillePoden og jeg spiste frokost. Det vil si - LillePoden hadde spist frokost tidligere, men ble sulten igjen da jeg skulle ha meg et par brødskiver. Nybilen hadde stoppet opp, og heldigvis ikke langt fra et verksted. Han fikk Falck til å taue seg dit, og fikk en mekaniker til å se hva som kunne være galt. I følge dem - et merkeverksted - var registerreima enten ikke skiftet eller feil montert, og det forårsaket stoppen. Dette skulle vært ordnet før vi kjøpte bilen - vi hentet den på verkstedet som hadde utført reperasjonen, men noe var blitt gjort feil. Vi reklamerte på arbeidet både overfor selger og verksted. Så da måtte vi til Tigerstaden en tur. Etter avtale skal Falcken kjøre bilen vår til Oslo mandag. Jeg påpekte i telefonen at vi var avhengige av å ha bil tilgjengelig til bilen var reparert igjen, så verkstedet halte fram en leiebil som vi måtte hente.

Jeg har en litt kilen magefølelse for dette, for det kan bli vanskelig å få verkstedet til å innrømme feil, og gjør de ikke det, blir det kostbart for oss, med bilfrakt, leiebil etc. Men innrømmer de ikke feil, skal jeg raskt på en NAF-stasjon og få en uavhengig vurdering av tidligere utført arbeid. Det kommer jeg også til å gjøre dersom de innrømmer at noe var utført feil også, for å forsikre meg om at jeg ikke blir lurt. Informerte verkstedet om disse planene, jeg.

Resten av fredagen brukte jeg ute, for det var jo slett ikke ille vær. Leste litt og gikk tur med Voffsen.

I dag hadde jeg avtalt at jeg skulle hente alle tre ungene. Jeg hadde funnet et arrangement i nærheten med masse barnevennlige aktiviteter. Men i dag regnet det, og det har regnet mye. Så den planen ble avlyst. Jeg tok dem heller med hjem, og serverte pizza til lunsj før jeg fant fram malesaker. For en stund siden hadde jeg kjøpt tre hvite porselenssparegriser til en regnværedag. Maleduk, maleskjorter, pensler og tilbehør ble satt på bordet, og så var alle tre i gang med å dekorere hver sin sparegris.

LilleFrøkna er helt klart av den kreative sorten, så hun fant raskt ut hva hun skulle dekorere sim gris med. HelgeFrøkna har tydeligvis ikke vært i et så kreativt miljø, for hun ble sittende lenge uten å finne ut hva hun skulle gjøre. Uten å anbefale henne noe, mer som - se hvilke muligheter vi har til å male en gris, foreslo jeg prikker, hjerter, border, rosa gris, badegris osv. Men hun nappet ikke på noen. Det endte med at hun malte grisen i en farge og ba meg hjelpe henne med å male på en krokodille på siden.

LillePoden malte i vei, han også, og han fikk velge farger selv, og hvor på grisen fargene skulle være. Det ble en meget fargerik gris, men takket være en alltdekkende maleskorte, ble det ikke farge på så mye mer, da. Ja bortsett fra fingrene og panna og bak øret.

Etter malingen fikk jentene lov til å gå opp på jomfruburet, mens jeg lekte med LillePoden. Vi hadde en ganske lang diskusjon om hvor det var lov å tegne. Han synes det var en dum regel at han bare skulle få tegne på ark. Det var jo så mye gulv å tegne på.

Poden og Svigerdatter hentet dem etter at de hadde fått litt kaffe og kake. Da var LillePoden svært sliten og trøtt - men hvile skulle han ikke.

Vi måtte legge Voffsen på rommet hans, for han ble helt stresset. Ungene kommanderte ham, og da Poden og Svigerdatter også kom med sine NEi og FY, ble det for mye for ham. Nå ligger han ved bena mine og sover. Han har ikke veldig lyst til å være ute i regnværet, og i dag passer det meg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke greit å være liten voffs når alle rundt skal kommandere nei. Stakkars liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jammen ikke greit å være liten voffs, men akkurat nå er begge dyrene på billigsalg. De løper etter hverandre og bruker meg som rundingbøye - rett over tastatur og det hele. Og så jeg som hadde tenkt meg å sitte i fred og ro her og skrive litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie! :vinke:

Hos deg skjer det alltid noe koselig, morsomt eller oppsiktsvekkende! :biggrin:

Skulle til å skrive "håper du koser deg i ferien", men det har jeg jo akkurat lest at du gjør! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 22. juli

Hei caskr. Har vært innom deg og lest. har hatt en fin ferie, forstår jeg.

Jo, jeg kunne absolutt venne meg til å ha ferie, mummi.

Ja, nå har jeg kommet til "jobbe hjemme"-uka. Ikke at jeg har jobbet med jobb-ting, men jeg har jobbet hjemme. Jeg hadde bestemt meg for å foreta en kritisk gjennomgang av klesskapet i løpet av ferien, og siden været ikke har vært det aller beste, med mye grått og vått vær, fant jeg ut at det var en passende syssel.

Så nå gir jeg bort alle plagg som har hengt i skapet både lenge og vel - i tilfelle jeg skulle komme til å bruke dem en eller annen gang. I tillegg har jeg lagt vekk alle slitte olabukser, for jeg har planlagt å sy vesker og bager av dem. Pluss andre bommulsklær (skjørt fra 80-tallet f.eks.) som jeg kan bruke til andre arbeider, eller for, eller aplikasjon eller noe sånt. Jeg har bare puttet dem i to store dunker jeg har, for en eller annen gang skal jeg få meg ei hylle og renklippe stoffene og legge dem sortert i hylla - en eller annen gang.

Så nå er klesskapet mitt ryddig, og borte er alle slitne t-skjorter og håpløst undertøy mm. Det ble halvannen sekk med klær som skal gis bort, og en halv som skal kastet.

Og når jeg først var i gang, flyttet jeg skapet som sto på LillePodens rom (mitt hobbyrom) ut i gangen og satt det opp på skapet som sto der fra før. Det ble litt bedre plass på LillePodens rom, og nå blir det også mulig å lukke skapdørene. Skrudde opp en knaggrekke over klesskapet mitt, så da fikk jeg hengt opp jakkene mine også.

Vi var over grensa søndag, og da fikk jeg overtalt Halvdelen til å kjøpe seg litt klær. Han er ikke akkurat blant dem som kjøper mye klær til seg selv. Men da måtte en del lukes ut av klær hos ham også. Og så har jeg irritert meg over at det er vrient å holde orden på en del av Halvdelens klær, så i går for jeg av gårde og lette etter noen passende hyller. Var innom flere steder, men de jeg likte - de kostet for mye. Så det endte jeg på Europris og handlet masse annet for 10 og 20 kr. Og der fant jeg hyllene, gitt.

Halvdelens hylle la jeg, og da passet den akkurat opp kommoden. Så halte jeg ut gensere og alt annet og hadde en hurtiggjennomgang med Halvdelen. Dermed ble det til sammen to fulle sekker med klær som jeg skal ta med til Blå Kors.

Frøkna har egentlig ikke noe klesskap, så hun kjøpte seg en stang og hang opp der rommet har en huk. Men med alle klærne hengende oppe, ble det for tungt, for spennet ble for langt. Så de to andre hyllene jeg kjøpte, monterte jeg i dag og dermed hviler stanga på noe på midten, og hun kan legge t-skjorter etc i hylla. Så da var 2.etg ryddet og i orden. Ja bortsett fra at jeg må støvsuge, da. For Voffsen fikk tak i en isoporbit og gjett hva han gjorde med den..... Det ser ut som det har snødd opp.

Innimellom regnbygene har jeg ordna med det store bassenget, så nå er det fyllt og klart til bruk. Ungene kommer i helgen, og det kan jo hende at det blir sol også. Jentene har spurt om å få sove ute, så dersom været ikke er helt håpløst, skal de få ligge i telt. Vi har et lite telt som er kjekt for slik bruk.

Etter at jeg var ferdig med med frøknas "klesskap", var det ikke vær til å være ute, så jeg begynte på neste "sommerjobb", kjelleren. Halvdelen har jo innredet den ene boden til røykerom. Og har røyker så mye at de tingene som står i den boden blir "røykskadd". Og så behøvde vi en liten snekkerplass.. Så jeg har begynt på prosjekt kjeller. I dag fikk jeg tømt den ene hylla i "furtebua" og etter en del mindre pene ord, fikk jeg montert den sammen også. Hyller som skal hvile på stålplugger er et mareritt å sette sammen. Det skal så lite til før hyllene ramler ned før man får sikret vangene.

Men etter dagens økt har vi nå et lite mekkehjørne, og alt verktøy, skruer og annet "kjekt å ha" er samlet der.

Men jeg trenger nok mer enn en regnversdag for å bli ferdig med å systematisere kjelleren på nytt.

Jeg har ikke bare jobbet, da. Voffsen og jeg går vår faste tur hver dag. Han begynner å få hannhundtakter nå, og løfter på beinet titt og ofte. I dag var han kjempeivrig da vi skulle ut på tur, og halen sto optimistisk til værs. Men vi ble "overrasket" av en kraftig regnbyge. Da dalte halen noe hakk, og han satt opp farten, for han ville hjem. Og så har jeg lest litt.

Men neste uke vil jeg ha mye fint vær, for det er den siste ferieuka mi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig med en opprydding i klesskapet innimellom! :Nikke:

Håper også godværet kommer tilbake. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprydding i klesskapet er ikke så dumt. Kanskje det er det jeg burde bruke min ferie til også?

Håper resten av ferien din blir fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klesskapsopprydning er en aktivitet man ofte griper til om høsten, har jeg skjønt. Eller, FØR høsten mener jeg, jeg sier ikke at det er høst ennå! Men det er noe med opprydding og ny fresh start. Jeg ryddet i mitt i fjor, jeg, og tok litt finrydding før ferien, så nå får det som er der være. Selv om jeg har kjøpt endel nytt :sjenert:

Som vanlig imponert over all aktiviteten din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære Bettie!

Lenge siden jeg har vært innom deg, så jeg synes det var på tide. Jeg har planer om å skjerpe meg, så jeg håper jeg klarer det denne gangen. Jeg har prøvd flere ganger før, uten å lykkes.

Jeg har klart å rotet meg inn på facebook. Var ikke meningen at jeg skulle inn der. Men jeg ble litt fristet og nå angrer jeg meg ikke. Har truffet igjen så mange gamle kjente. Både tidligere naboer, barndomsvenninner, skoleklasser og slektninger. Er på leiteaksjon av to søskenbarn. Men det er så mange som heter det samme og de er ikke norske. Må bruke litt tid på å leite videre en dag. Hadde vært artig å finne de, dersom de er der inne.

Jeg får ikke mulighet til å oppdatere meg nå i dagboka de, men skal prøve å få gjort det senere.

Høres ut som dere har en herlig hund.

Ha en nydelig lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydde klesskap ja... Jeg visste det var noe jeg hadde glemt/fortrengt i sommer... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 25.juli

Jeg håper også at godværet kommer tilbake, loffen, og det skal visst ikke bli så aller verst i morgen.

Egentlig skulle jeg ønske at jeg ikke skrev om skaprydding, enigma, for det hadde betydd at været hadde vært for bra til å jobbe inne.

Så kjekt å være inspirator, da, Kitten.

Jeg har også kjøpt en del nye klær, caskr, så nå har jeg nesten ikke plagg i skapet fra 80-tallet igjen. Tror det er en genser eller noe sånt som har sluppet gjennom alle ryddinger. Var kanskje på tide å pensjonere en del plagg, da.

Hei Heart. Det er alltid hyggelig å se deg her.

Helt greit å fortrenge sånne ting som skaprydding, Sauen. Som jeg pleier si når rot truer med å overta huset - det ser ut til at vi som bor her har gjort andre hyggelige ting.

Er bare en snartur innom i kveld, for jeg må få mer søvn enn jeg fikk i natt. Skal ta en dagbokrunde i morgen.

Skal vi se - torsdag - jo da hadde jeg tenkt å gjøre minst mulig. Hadde ville planer om å lese, høre på musikk og ta en liten handletur for å handle bursdagsgave til faren min. Det var slik jeg hadde planlagt det, i hvert fall. Men ble det slik - neida.

Jeg startet med handleturen. Planen var å finne en grei kurv, fylle den med vin, kjeks, gode oster og litt tilbehør. Var innom flere butikker for å finne en kurv som jeg ville ha, og det hadde de ikke. Så jeg angrep det hele fra en annen vinkel og startet med vinen. Om ikke annet, så gjorde jeg en ekspeditør glad da jeg bar om råd for å finne en hvitvin med karakter som passet til ost. Han lyste opp og hentet fram flere alternativ mens han snakket om at flere burde bruke hvitvin til ost og kjeks, for rødvin var sjelden en god kombinasjon med de grønnsakene man ofte har som tilbehør.

På min videre kurvekspedisjon var jeg innom Europris, og der hadde de 10- og 20 kr.marked, og en del andre varer til en meget sympatisk pris. Så jeg som bare skulle ha en kurv, kom ut med tre bæreposer - mye til juleverkstedene, da og to soveposer.

Uansett - enden på kurvproblemet ble at jeg brukte en kurv jeg hadde stående hjemme, puttet oppi oster, kjeks, vin, tørkede fruker og honning. Jeg kunne altså spart meg hele kurvrunden.

Og jeg fikk jo skikkelig problem underveis, for magen min slo seg totalt vrang. Jeg måtte be om å få låne toalett både her og der, og ikke turte jeg prompe.

Halvdelen og jeg kjørte til foreldrene mine på ettermiddagen. De er litt mer puslete for hver tur vi tar. Jeg skal sette i gang og undersøke hjelpemidler og en del andre ting for dem, for de klarer ikke å finne fram i rettighets- og mulighetsjungelen selv. Men de gir seg jo ikke, da. Og de er aktivt med både kulturelt og sammen med venner. Det er jo bra. Men jeg er forberedt på at de kanskje ikke varer så lenge.

Vi smatt en tur innom IKEA på veien tilbake. Vi skulle ikke ha så mye, men endte med å handle en del likevel. Endelig har vi fått oss dessertskåler. De siste årene har vi hatt fire at et slag, tre av et annet osv.

Fredag var den store "gjøre rent dagen". Jeg kan ikke skryte av at det ble rent fra loft til kjeller, men begge etasjene ble nå tatt grundig. Sommermagen fortsatte også fredag, så det var ikke bare enkelt å få flyt i arbeidet. På ettermiddagen kom Poden med barnebarna, og Halvdelen med HelgeFrøkna. Jentene skulle få sove ute i telt, så Frøkna hjalp dem med å sette opp teltet. Så hentet jentene underlag, dyner og soveposer, og Halvdelen ordnet med lys til dem. Selv om været var så som så, var temperaturen ikke ille, så jentene fikk lov til å ta kveldsbad i bassenget. LillePoden fikk bade i badekaret, og med alle lekene oppi, var han svært fornøyd.

Naboen hadde en stor fest i går, og plutselig så jeg to gutter/ungdommer på trampolina, men da jeg tittet på møfrøene, så jeg at dette var noe de hadde godkjent og syntes var spennende. Halvdelen skulle til å bryske seg litt opp, men jeg roet ham ned, for den type "flørt" er noe som hører alderen til. Halvdelen var ikke helt enig.

Jeg måtte hale jentene ut av vannet, og forlangte at de fikk varmen i kroppen før de gikk ut i teltet.

All erfaring tilsier at når to jenter skal sove sammen i et telt, så blir det lite soving. Så også med disse to frøknene. En ting var at naboens fest besto av mye gitarspill og allsang av ymse kvalitet, men å sove var visst svært vanskelig når man lå i telt. Med ujevne mellomrom roet jeg dem ned med beskjed om at nå skulle det soves, men de var våkne da jeg la meg ved halv totiden. Halvdelen var ute hos dem ved halv tretiden og først da ble det stille i teltet.

LillePoden sluknet som et lys i går, men halv fem syntes han det var morgen. Etter å ha netet ham i vår seng, sov han til nesten åtte i hvert fall.

I dag var det grått og vått vær. Jentene hadde fått valget mellom å dra til badeland eller eventyrfabrikken. De valgte eventyrfabrikken - for da kunne de bade også når de kom hjem.

Jentene farer jo rundt og klatrer og hopper og holder på der, og LillePoden utvidet sitt territorium stort i dag. Han var bare en kort tur innom "babykroken" før han ville prøve hoppeslottet. Det var kjempemoro, så der var vi en stund, og etter en felles drikkepause, fikk han øye på trehjulssykler, og på det arealet ble vi lenge. Han er jo ikke mer enn 2 1/2 år, men trehjulssykkel hadde han dreisen på - både forover, i sving og bakover.

Jentene tok ham med seg opp i de store labyrintene. Jeg må si at jeg hadde hjertet litt i halsen da jeg så LillePoden fem meter over gulvet. Men - alt er jo sikret, og jentene var flinke til å passe på ham, så det gikk bra. Selv var han strålende fornøyd.

Og etter en tur innom leketøysbutikken dro vi hjem, hvor jentene kastet seg ut i vannet. LillePoden foretrakk sandkassa.

LilleFrøkna måtte dra hjem i kveld, for hun skal til syden med en filletante i morgen. Vi spurte HelgeFrøkna om hun ville hjem eller være sammen med oss, og hun valgte å være sammen med oss. Kjempehyggelig synes vi. Hun har virkelig tødd opp her, for i dag kom hun med ønsker til bursdagen sin, og det å uttrykke egne ønsker er noe som har kommet nå i det siste. Det, sammen med at håret nå er trukket bort fra fjeset.

LillePoden ga også beskjed om at han ikke ville hjem. Han skulle være her. Det er fortsatt en del problemer i forholdet mellom Poden og Svigerdatter, så jeg får prøve å få Poden på tomannshånd og se om jeg kan bidra med noe.

I morgen formiddag får vi besøk av broren min og svigerinne. Har avtalt med Helgefrøkna at vi skal steke vafler til dem. Har også avtalt ne kinotur med henne onsdag - Harry Potter selvfølgelig.

Nei - jeg får se til å komme meg i seng. Jeg er litt usikker på magen min, for det virker som om sommermagen ikke har gitt seg helt. Sitter og er småkvalm, så jeg gidder ikke legge meg før jeg er sikker på at det ikke blir noe mer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mangt og mye som har skjedd siden sist ja. Det er så koselig å lese om alt du og ungene finner på. Du har ihvertfall ikke et kjedelig liv, Bettie. :ler:

God bedring til magen din. :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...