Gå til innhold

To rett og en vrang....


Bettie

Anbefalte innlegg

Vi var over grensa søndag,

Det var vi og.

Deilig med en skikkelig utenlandstur i ferien!

(sverige er jo tross alt utlandet....)

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal si det er masse inspirasjon til å få ting unna her hos deg, Bettie! Jeg fikk også lyst til å gå løs på klesskapet. Men jeg er kjempedårlig til å kaste ting, og så tror jeg alltid at jeg skal få bruk for det. Når jeg kaster noe, så går det max tre uker før jeg begynner å tenke på at jeg skulle ha brukt det til noe! :laugh:

(Men 80-tallet har jeg altså kvittet meg med forlengst!) :biggrin:

Synes det høres ut som du gjør en kjempejobb med Helgedatter. Ut fra din beskrivelse må hun da ha tødd opp i betydelig grad siden første gangen hun var hos dere? Godt for henne at dere finnes og er villige til å ofre tid og omsorg. Jeg blir helt varm om hjertet! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring, håper du er frisk og rask igjen nå, og har en siste ferieuke med sol og varme grader.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 30.juli

Nei, noe kjedelig liv lever jeg ikke, Sauen. Når jeg har så tett kontakt med den yngre generasjonen kan kan ikke ha det kjedelig.

Jepp - en utenlandstur gjør seg i ny og ne, Marianne

Helgedatter har forandret seg vedlig mye denne våren, Mummi. Nå er hun aktiv, kan komme med ønsker og tør hevde egne meninger. Og så synes hun det er moro at vi leker sammen med henne.

Skulle gjerne hatt noen solrike dager, Bustetroll, men det ser ikke ut til at værgudene synes det er en god ide.

Hittil har denne uka vært en hard uke. Ikke at jeg har gjort så mye, men psyken er for nedadgående, noe som ofte skjer når jeg har vært aktiv og hatt masse energi en stund.

Mandag handlet vi, Halvdelen og jeg. Kaffebordet, bordet mellom go'stolene våre + tvbenken har vært modent for utskifting ganske lenge, og nå var det salg i møbelhusene. Første stedet vi var, fant vi noe som kunne gå som et bord mellom oss, men de hadde bare utstillingsmodellen igjen, og der var det en god del riper. Andre stedet vi var, fant vi et kaffebord som vi tenkte vi kunne bli fornøyd med, men det hadde de ikke inne, så det måtte bestilles. Tredje stedet - der hadde de det bordet som vi hadde sett for oss, og de hadde det inne, så vi kjøpte det, og et bord til å ha mellom oss - med skuffer m+ tv-benk. VI var også innom et fjerde sted, og der kjøpte vi noen lave hyller/skap til kjøkkenet.

Og alt kommer selvfølgelig flatpakket. Men vi fikk skrudd sammen kaffebordet og bordet mellom oss den kvelden. Alt som var i skuffene i det gamle bordet, lempet jeg over i en kurv for seinere sortering.

Tirsdag var treklatrer. I år hadde jeg tenkt å gi fuglene litt konkurranse om kirsebærene. Jeg klatret så høyt jeg turte, men det blåste en del, så jeg følge meg ikke helt trygg, men jeg fikk nå ned en fem kilo. Resten skal fuglene få.

Da jeg skulle starte syltinga, fant jeg ut at jeg manglet en del ingredienser - og glass, så jeg tok en liten handletur for å få tak i vaniljestang og hel kanel. Den sure kirsebæra blir veldig god når gelen blir smakssatt med vaniljestang og kanel eller anis.

Det ble nå 10-12 glass med gele og syltetøy og halvannen flaske saft. Så nå har jeg noen julegaver klar.

Onsdag hentet jeg HelgeFrøkna. Hadde avtalt å handle litt klær sammen med henne. Det er greit å ha et skift eller to her. Og samtidig fikk jeg litt mer innsikt i hva hun liker. Det var moro å se at hun hadde bestemte meninger om hva hun ønsket seg. Og så fant jeg ut noe hun ønsker seg, en kjempestilig topp, som hun skal få som en overraskelse før skolestart. LilleFrøkna skal også få, selvfølgelig.

Etter handlinga, spiste vi må McDonalds før vi gikk på kino og så Harry Potter.

Da jeg kom hjem så jeg at foreldrene mine hadde ringt meg. Min siste tante døde onsdag. Det var et sjokk, for vi trodde hun var på bedringens vei, men hun sovnet inn uten å komme skikkelig til bevissthet etter hjertestopp. Og hun som har vært så sprek og aktiv. Så da skal jeg i begravelse i Nord-Sverige om en stund. Fikk tak i kusinen min i dag, for vi har hatt veldig mye kontakt fra vi var ganske unge, og tanten min var en av yndlingstantene mine.

I dag har jeg tatt meg selv i nakken og jobbet innomhus. Jeg flyttet ut Frøknas kjøleskap, for det sto der og bare tok opp plass. Skal få det ned i kjelleren etter hvert, men jeg må ha litt bærehjelp. Og så monterte jeg de to hyllene - eller småskapene jeg hadde kjøpt. Det passet kjempefint inn under vinduet. Og dermed var den halvstore ryddinge i gang. Skap er en fin ting, for da blir saker og ting borte - synes ikke. Og så fikk jeg kastet en del - igjen. Poden "arvet" kjøkkenmaskinen vår og var godt fornøyd med det, go jeg fikk mer hylleplass og er godt fornøyd med det.

Poden kom en tur innom mens det var på sitt mest kaotiske her. Han hadde behov for å snakke. Han sliter i forholdet sitt, og vet snart ikke hva han skal gjøre. Svigerdatter har mange gode egenskaper, men hun er psykisk ustabil og fungerer pt dårlig. Humøret svinger og raseritoktene tar knekken på ham, samtidig som han ser at det får effekt på barna også. Det er vanskelig å råde ham, men jeg antydet at han kanskje måtte sette foten ned og få henne til å innse at hun trenger behandling igjen. Det sitter nok langt inne. Men slik det er nå, og slik jeg har sett det, klarer hun verken ta hånd om ungene eller hjemmet. Jeg mener ikke at hun skal gjøre alt - bevare meg vel. Poden må jo sannelig ta sin del av det hele. Men hun sitter stort sett på PC'n - til langt på natt, gjerne samtidig som hun spiller sims eller noe sånt eller zapper på tv'n med det resultat at hun ikke får lagt seg før i fire-femtiden om morgenen og derfor ikke orker stå opp når ungene våkner.

Huff - nå høres jeg ut som svigermoren som ikke kan finne en god nok svigerdatter, og det er ikke meningen. Men jeg ser hvordan situasjonen sliter på Poden, og jeg ser at LillePoden har endret atferd, og det gjør meg bekymret.

Jeg vil jo fortsatt stille opp for dem, og det er kjempehyggelig å være sammen med dem, men jeg kjenner at jeg blir sliten etter en helg.

Ja-ja. Det var dagens bekymring.

Som jeg skrev først psyken er på vei nedover - forhåpentligvis ikke helt til kjellernivå. Men det gir seg fysiske utslag. Jeg er stort sett kvalm om dagen, og har vondt i hodet. Den ene armen har nesten låst seg så jeg klarer ikke rette den ut i skulderhøyde uten at det gjør kjempevondt, og jeg har vondt fra nakken og til albuen på den andre siden. Det er rett og slett muskler som har knytt seg. Jeg hater det, rett og slett.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Huff Bettie, det høres ikke godt ut sånn du har det nå. Og du høres slett ikke ut som noen svigermor som ikke kan finne noe godt om svigerdatteren din.

Tvert i mot så virker du på meg som en person som finner noe godt med alle mennesker, pluss at du gir masse av deg selv til andre :klemmer:

Det er ikke sunt for mennesker som sliter psykisk og sitte oppe om nettene med pc spill og sånt. Søvn er beste medisin. Bror min er litt sånn og mamma har lakenskrekk. Jeg prøver å si til mamma at det er bedre å ta sovepilla si noen timer før, enn å sitte oppe å se på skrekkfilmer og spøkelsegreier på tv. Gjør ikke akkurat nervene bedre.

Stakkars Poden som sliter og LillePoden som har forandret adferd :troest: Skjønner som sagt at du er bekymret.

Og midt oppi det hele så mister du ynglingstanten din :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre om tanten din :klem:

Det er vanskelig med parforhold, spesielt når det er ting som dette inne i bildet. Håper svigerdatter har styrke til å ta imot hjelp, så hun kan få det bedre - det vil jo på sikt være det beste for alle parter selv om det er vanskelig nå.

Ønsker deg og dine en rolig helg, Bettie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke så mange ord akkurat nå jeg, Bettie. Men jeg har :klemmer: i bøtter og spann til deg.

:klemmer: :klemmer: :klemmer::klemmer: :klemmer: :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med tanten din!

:klem:

Forresten,

gratulerer med nytt bord!

Alltid morro med noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjellertrappa, Bettie! :fy_fy:

Forøvrig: kondolerer med tante.

Og for å slenge på den positive delen - gratulerer med nytt bord. Hyggelig med nyanskaffelser i heimen i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist med tanten din, kondolerer.

Håper svigerdatter kan innse at hun trenger hjelp. Det høres ikke sunt ut for noen slik det er nå.

Ønsker deg en riktig god helg, Bettie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 1.august

Tusen takk for gode ønsker, Bustetroll.

Tar i mot alle klemmer jeg kan få, Sauen - takk

Skal prøve å ikke ramle ned kjellertrappa, Cata

Tusen takk for hilsen, Enigma

I dag merket jeg det første tegnet på at høsten er i anmarsj. Jeg ser da fullstendig bort fra høststormen som virkelig rusket opp her. Makan til vær, og det tordnet og lynte som besatt. Voffsen ville ikke ut. Det vil si - han ville ut helt til han kom ut på trappa. Da tverrvendte han og ville inn igjen. Og nå er jo han så liten at han kunne risikert å bli blåst over ende, eller blitt hengende som en drage i båndet.

Men i dag var det høst selv om det var sol og nydelig vær. Det er noe med fargen på himmelen. Den er ikke sommerblå lenger. Og selv om det var sol, var det en kjørlighet i lufta som egentlig hører september til.

Jeg vil ikke ha høst enda, jeg. For sommeren har jo bare forsvunnet uten at jeg har sett så mye til den.

I går gikk jeg løs på enda en flat pakke. Rettere - to flate pakker. De skulle tilsammen bli en tv-benk. Med bruksanvisning og ørten poser med skruer og plugger gikk jeg løs på monteringen. Utrolig så mange deler man klarer å dele et slikt møbel opp i.

Voffsen skulle selvfølgelig hjelpe til, og han klarte å snappe den ene skrueposen og gjemme seg under bordet med den. Heldigvis var den ikke åpen, og han begynner å forstå såpass at NEI betyr at det er noe han ikke skal ha.

Alt gikk fint til jeg skulle montere glassdørene. Da var det ikke noen tegning som viste hvordan jeg skulle montere dem. Men etter et par prøver, fant jeg ut av det også.

Så nå begynner det å bli en helhet over stua. Bokskapene, kaffebordet, bordet mellom Halvdelen og meg tar alle igjen mahognitoner som matcher. Det jeg mangler nå for å få gjennomført stilen, er en hylle eller to bak tv'n - til alle filmene. Jeg har ei hylle, men den er temmelig full, og jeg ønsker jo ei hylle som tar igjen mahognyfargen. Men de hyllene jeg har funnet er rådyre, så det får vente. Takket være at tv-benken/skapet har en bedre utforming enn den gamle, så har jeg fått bedre plass til filmene, så nå står de sånn nogenlunde i orden i den hylle jeg har.

Jeg fikk også montert en strømbryter til tv'n. Så når jeg slår av tv'n med fjernkontrollen nå, så aktiverer jeg samtidig en sensor, og så brytes strømmen inn til tv'n etter ett minutt. Når jeg skal se på tv igjen, kan jeg bare trykke på fjernkontrollen igjen, og sensoren sørger for at tv'n får strøm igjen. Tenkte det kunne være en grei sikkerhetsgreie, jeg.

Det tok sin tid å montere greia, og å rydde vekk all isopor, papp og annen emballasje. Så bortsett fra lufteturer med Voffsen, og den daglige turrunden vår, gjorde jeg ikke mer i går.

I dag har jeg vært mer ativ. Huset har nå blitt rent. Hvor kommer alt støv og all sand fra? Og så er jo det hele "krydret" med katte- og hundehår her i huset. Klær er vasket, tørket og brettet, men ikke lagt på plass enda.

Jeg hadde tenkt å plukke villbringebær i dag da ejg gikk tur med Voffsen. Men det lot jeg være. Bærene var så knøttende små at det lot jeg være.

Vinden tidligere hadde fart ille med klematisen, så jeg fikk hengt dem opp igjen, og rosebedet var fullt av ugress, så det fikk jeg også ryddet opp i i dag.

Avsluttet jobbinga med egenpleie på badet. I og med jeg skal begynne å jobbe igjen mandag, fant jeg ut at føtter som har boltret seg i friluft i hele sommer, trengte en skikkelig behandling.

I morgen skal vi ha LillePoden her. Får se hva vi finner på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag merket jeg det første tegnet på at høsten er i anmarsj. Jeg ser da fullstendig bort fra høststormen som virkelig rusket opp her. Makan til vær, og det tordnet og lynte som besatt. Voffsen ville ikke ut.

HYSJ!!

Må ikke si sånt!

Ikke enda!

Det er for tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Bettie!!

Håper du har hatt en fin sommmer, skjønner det sånn at du som meg har første dag tilbake på jobb etter ferien i dag?

Jeg må si at akkurat nå føles det ikke engang som om jeg har hatt ferie... :tristbla:

Godt det bare er en time igjen til jeg kan gå hjem :jepp:

Så leit å høre om tanten din, sender deg en :klem:

Håper også at svigerdatteren din får hjelp, ikke noe koselig når det går utover en familie på den måten... Og jeg synes absolutt ikke du høres ut som noen grusom svigermor - som andre her sier så tror jeg du har evnen til å se noe godt i alle :jepp:

Ha en fin mandagskveld!!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre om tanten din. Og håper virkelig du slipper en kjellertur med psyken, fælt at det skal være sånn. Pass på deg selv (som vi har sagt så mange ganger!).

Du høres ut som en person som bryr deg, ikke som en fæl svigermor.

Hyggelig å lese at stua får en ansiktsløftning, det kan hjelpe på humøret bare det :) Håper jeg da.

Og jeg synes også det er litt tidlig å si at høsten er i anmarsj. Det kan virke slik, men...det *må* jo bli bra i august nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettie! :hug: Du er jo klippen i familien, med overskudd til å tenke løsninger for alt og alle, og stille opp under den praktiske gjennomføringen. Åssen du kan tenke at du ikke er en bra svigermor, det går over min forstand!

Svigerdatter trenger nok litt hjelp utenfra når hun har det som beskrevet. En småbarnsmor som mister fokuset på barna sine og ikke makter å være der for dem, har det ikke bra med seg selv, tenker nå jeg. Da trenger hun hjelp. :Nikke:

Det var leit å høre om din yndlingstante. Du har sikkert mange gode minner om henne, men aller helst ville du vel hatt henne i livet ditt så lenge som mulig...

Så bra at dere fant akkurat de møblene dere var på jakt etter! :hoppe: Vi etablerte oss i furuperioden, så nå er det nesten umulig å finne noe i butikkene som passer. "Furuhelvete" kaller ungdommene det! :laugh: Vi måtte gå over til lys eik i stua, det stikker seg MINST ut!

Og så har du rufset i hagen, også. Det har jeg meldt pass i det siste, med alt det våte som bøtter ned fra himmelen.... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...