Gå til innhold

To rett og en vrang....


Bettie

Anbefalte innlegg

:vinke:

Hørtes ut som du har vært på et fantastisk B&B!! :jepp:

Det hørtes ut som tatt ut av en drøm.... :rødme:

Lykke til med jobbsøking!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åå, du har ikke en link til den B&B, vel? :pls: Vi har kjente i Falkenberg, og dette hørtes ut som stedet å bo på. Det er så fint i Falkenberg! :jepp:

Håper du får byttet det bassenget da. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Høres ut som et fantastisk sted dere har vært på i Gøteborg Bettie :rødme: Og til den prisen da. Helt utrolig.

Krysser fingre for at du snart får en nye jobb som du vil trives i :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg fikk lyst til å dra på ferie til Falkenborg nå... :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 7.juli

Ja, det var et drømmested, Cata og mjhau-mjau. Også et sted hvor jeg godt kunne være helt alene.

Falkenberg er et nytt bekjentskap for meg, men det var en veldig koselig by. Sender deg en link, loffen.

Prisen var selvfølgelig også et pluss ved stedet, Ulva

Hei Marianne

Det er "bare" å sette seg på et tog og dra, Sauen.

I går var det slutt på finværet. Temperaturen sank boms ned til 16 grader - en halvering fra lørdagens temeratur. Men det er helt nødvendig med regn nå, for plenen vår er gul. Vi prioriterer ikke å vanne den, for nå er det bare lov å vanne med kanner. Det blir nok å bære når blomstene skal ha vann.

Og så fikk jeg tid til å gjøre noe inne, da. Får sommergjester i løpet av uka, så jeg skiftet på sengene i "jomfruburet" og ryddet ut støv og småsaker som jentene har lagt igjen. Skifta på våre senger også, og ryddet ut støv inne hos oss også. I det hele tatt - 2.etg fikk en runde med støvklut og såpevann.

For å få orden på økonomien nå som jeg har hånd om det meste, tok jeg opp et kortsiktig lån og har nå betalt ut all gjeld, kredittkort og annet. Det var mer lønnsomt med ett lån en masse smågjeld. Så i går ringte jeg rundt til kreditorer og forhandlet meg litt ned når jeg kom med et tilbud om å betale ut alt på en gang. Det tok litt tid, for det er jo ferie nå, og det var ikke så lett å få tak i "rette vedkommende". Men nå har jeg ett sted å forholde meg til, og en fast sum pr.mnd. Så nå kan ikke Halvdelen, nesten samme hva han gjør, lage alt for mye krøll med økonomien lenger.

Det var litt opphold mellom regnbygene, så Voffsen og jeg fikk oss en tur. Han begynner å forstå ordet UT, og fra å måtte dras ut tidligere, er han nå veldig ivrig når jeg sier ordet. Og sier jeg TUR, hopper og spretter han. Det er også en forandring fra da han løp og gjemte seg når vi hentet båndet. Han har lært seg å sitte når jeg kobler på båndet, og sitte før jeg åpner døra. Og han som måtte lokkes med godbiter i flertall for å gå skrittene mot veien. Nå svinser han av gårde og er nesten eplekjekk.

Akkurat nå trener jeg ham på at han ikke skal dra i båndet når vi går tur. Det er ikke det at det er vanskelig å holde ham igjen, for han er jo bare så vidt større enn katta. Men i prinsippet skal han ikke dra. Så jeg ser kjempelur ut der jeg går med ham.

Vi går i ganske god fart bortover veien, og Voffsen blir ivrig og begynner å dra i båndet, hvorpå jeg gjør en helomvendig og går i motsatt retning. Han følger mer eller mindre forfjamset etter og når båndet er slakt igjen, snur jeg tilbake og fortsetter i vanlig "fartsretning". På enkete strekninger blir det veldig mange snuoperasjoner, så folk som ser meg må jo lure på om jeg er riktig vel bevart.

Et stykke på veien har han funnet en kompis. Nå er jo Voffsen en modig hund - på avstand, og kompisen befinner seg bak et gjerde. Så da løper de fram og tilbake langs gjerdet - den ene på innsiden, den andre på utsiden. Løpe-løpe - bråstopp. Snuse, snuse - løpe-løpe. Tror det er dagens høydepunkt.

Jeg trener han også på å komme til meg når vi er ute og går, komme og sette seg ved siden av meg. Den tar han snart. Når det ikke er noe som distraherer, går det veldig fint, og godbitene sitter løst. Han synes det er vanskelig når vi møter mennesker, men det kommer seg. Mennesker er nemlig det beste som finnes, og han vil hilse på alle.

Det er også et treningsområde nå. For han blir så ivrig at han hopper opp på folk. Det er greit at han er liten, men det er ikke ok uansett med hoppende hunder. Så når han får lov til å hilse på folk, har jeg godbiter i handa, og holder handa lavt slik at det ikke blir noen belønning å hoppe. Men dette er kjempevanskelig, så her må vi visst øve mye. Han har sluttet på hoppe opp på meg når han skal hilse på meg, for jeg ignorerer hoppene og koser masse lavt.

Så Frøkna har fått seg hund og mor har fått seg ansvar. Nå er jo Frøkna sydover, så jeg er hundevakt hele uka, og det er ikke bare-bare å være hundevakt. Han krever mye oppmerksomhet, og han er en ugangskråke. Sko er nemlig helt uimotståelig, og en hver ting som havner på gulvet er hans - og skal rives i stykker.

Sånn da er jeg tilbake igjen. Jeg har vært ute en skogstur med en masete Voffs som fant på alt mulig galt for å få oppmerksomhet. Jeg håer han er litt sliten nå, så han kanskje tar det litt med ro. Jeg er i hvertfall varm. Jeg tok ham med på et nytt område for at han skulle få noen nye inntrykk. Den tette skogen var litt skummel, så han gikk bak meg og ikke foran meg som han ellers pleier.

Og der fant han den nest siste godbiten jeg hadde gjemt på stua. Tror han kjeder seg litt, og da er godbitjakt fin nese- og hjernetrim.

I dag har jeg sost bort store deler av dagen. Har gjort rent halve 1.etg og ryddet en del. Ommøblerte også litt, slik at det passer bedre med sommerbesøk. Og så er alt sengetøy vasket og tørket. Det har jo vært innejobbedag i dag også.

Jammen fikk jeg ikke en flått på meg på skogsturen. Gikk bararmet og der, på den ene armen kravlet en flått. Den fikk en rask død. Men det bare bestyrker min uvilje mot skogsturer. Jeg har svært dårlig erfaring med flått fra før. En erfaring med betennelse og sykehusbesøk. Jeg måtte være siste pasient på skadestua pga at de måtte skjære hull på byllen som ble dannet og tømme den for verk flere ganger. Jeg var vel 8 år da det skjedde, og jeg husker det alt for godt. Kunne ikke få bedøvelse, for den ville ikke virke pga infeksjonen eller noe sånt.

Så det var min første - og siste - virkelige skogstur denne sommeren. Heretter blir det bare turer der stiene er brede og med vegitasjon i passende avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff! Flått er skumle saker. Håper du har sjekket voffsen grundig etter turen også. Jeg og eks mistet nesten voffsen vår pga flått for tre år siden. Og jeg har fått litt skrekk etter den episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - Voffsen er sjekket. Og jeg sjekker Pus hver dag. Hun har vært tilnærmet flåttfri et par uker nå, men tidligere på sommeren var det minst to om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Flått er så fælt! Jeg er masse i skogen, men holder meg mest mulig på brede stier. På armen også da, trodde mest de krøp oppover bena, jeg.

Bra du oppdaget den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Så lurt å få samlet all gjelda i et større lån, letter å holde styr på på den måten og mindre renter :jepp:

Flått er noe skit ja, vi har det ikke der jeg kommer fra så jeg har aldri hatt det. Men mamma og mannen hennes var på ferie på mørekysten i fjor og ble nesten spist opp av de. Fikk feber og ble satt på antibiotika.

Ha en fin onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 8,juli

Jeg trodde også at flått angrep nedenfra, men det kan jo hende at den har krabbet seg oppover for å komme til bar hud, loffen.

Jedg er vel helt på grensen til å ha flåttfobi, mjau-mjau, så det du skriver passer godt inn i mine skrekk-tanker.

Det blir bare en kort greie i kveld. Voffsen har lagt seg oppå meg og gnager i vei på en strutsesene. Den smaker visst fortreffelig, men den lukter ikke godt. Og så er det litt vanskelig å skrive nåt han ligger sånn.

I kveld har jeg vært på konsert- utendørskonsert. Det er risikosport her i landet. Vi ble litt overrasket da vi ankom konsertstedet, for bortsett fra et par telt med mat og drikke og scenen, var det et vip-telt med stoler var området tomt. Ingen sitteplasser. Og det er et par kvarter siden jeg syntes det var ok å stå på asfalt i flere timer. Men vi klarte å kapre to stoler i den ene enden av vip-teltet, selv om vi ikke var så velding vip-ete. Og det var bra, for 20 minutter før konserten skulle starte, bare bøttet det ned. Det var jo kommet ganske mange folk da, og alle strømmet mot teltet. Halvdelen var omringet av pupper, lår og rumper. Det var nesten så han fikk et par av damene på fanget. Selv hadde jeg magen til en mann i bakhodet.

Teltet var dessuten så "lurt" konstruert at vannet rant ned fra taket - og inn i teltet. Så de som sto ytterst prøvde jo å flytte seg lenger inn. Slikt passer jo meg som er så glad i folkemengder.

Det regnet så kraftig at en mann som sto i første rad, tok av seg skolene to ganger og helte ut vannet.

Og teknikerne hadde et svare strev med å dekke til høyttalere og instrumenter. Her ble alt mulig, inkludert gladpack brukt. Men likevel var det svært usikkert om konserten kunne gjennomføres.

Heldigvis ble det konsert - en time etter planen. Da var alle kontakter tørket av, og de hadde tørket av scenegulvet med hånklær. Oppfinnsomheten var stor, så for å få vekk vannet fra scenetaket, klatret en opp med slange mens en annen sto under med bøtte, og så brukte de hevertmetoden

Lysshowet kunne de bare glemme, men det sørget værgudene for. Det lynte ganske kraftig litt unna.

Konserten, en konsert med Pink Floyd stykker, var kjempebra. Det var driv og trøkk, og selv om folk var blitt mer eller mindre våte, hadde den tette kontakten det blir med 800 mennesker inne i et telt beregnet på 100 virket positivt inn, så stemningen var upåklagelig. De fleste som var der kunne jo stykkene, så innimellom var det nesten allsang.

Regnværet må ha vært veldig lokalt, for det var masse vann inne i byen, så var det tørt et stykke før vi kom til et område der vannet gikk over veien. Hjemme hadde det ikke regnet.

Det er noen konsertet til denne uka, så vi får se an været i forhold til om vi tusler oss av gårde eller ikke.

I morgen skal jeg hente alle tre ungene og ta dem med meg til byen. Det er jo tivoli og salgsboder, litt uinderholdning og kakeservering, så vi skal nok kose oss noen timer.

I morgen ettermiddag får vi sommerbesøk. Det skal bli kos. Og mulig Halvdelen får seg ny firmabil i morgen. Vi får se hvordan den ser ut og hva som er bra/mindre bra. Så det blir en hektisk dag i morgen. Godt jeg fikk gjort rent resten av huset i dag så alt er klart til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en våt :regn: konsertopplevelse ja :fnise:

Men enda godt at konserten var bra da!!

Tivoli og salgsboder m.m. blir stas kan jeg tenke meg :biggrin:

Kos deg masse med barna også blir det spennende og se om bilen er noe tess :jepp:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer alltid så mye hos deg, Bettie! Det er sikkert fordi du er handlekraftig og setter ideene ut i livet i stedet for å sitte og gruble for og imot....! :jepp:

Utekonsert, refinansierte lån, hundeoppdragelse, rengjøring, skautur, tivoli, bilkjøp, sommerbesøk - jeg blir helt andpusten. Skulle jeg få sommerbesøk på ettermiddagen, ville jeg helt sikkert vært hjemme på formiddagen og ladet opp/sjekket at alt var klart/bakt en kake eller noe! :)

Kos deg med ungene, og lykke til med sommerbesøkende! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare stikke innom og si hei hei før jeg stikker på ferie :vinke:

Blir borte i 2 uker og med lite nettilgang blir det nok lite kG :sjenert:

Stikker innom når jeg er tilbake!!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk blitt 11.juni, og jeg sitter fortsatt oppe, for jeg skal hente Frøkna på flyplassen ved halv fem tiden, og da må jeg kjøre to timer før. Ingen vits i å legge med i hvert fall.

Ønsker deg en riktig god ferie mjau-mjau.

Jeg hadde jo gjort klart alt til besøket dagen i forveien, så da er det ikke så farlig å gjøre noe annet til gjestene kommer, mummi.

Gårsdagen med ungene ble en fin dag, det. Vi la opp en grei plan, syntes både ungene og jeg. Først vandret vi mellom salgsbodene. Jentene fikk lov til å ønske seg to ting, så det ble ei t-skjorte på hver av dem, og noe snop. LilleFrøkna fikk også lov til å ta en "tatovering" på armen . en hest selvfølgelig. Den varer ei uke eller vel det, og ser veldig ekte ut. Så da var hun fornøyd. Helgebarnet ville ikke tatoveres, så hun fikk trekke snor på tivoli og vant en drage. LillePoden forelsket seg i et helikopter, så det fikk han. Ellers var det den vanlige blandingen av ræl og skrot, men med noen go-biter innimellom.

Så satt vi kursen mot scenen, for der var det et utdrag fra Hakkebakkeskogen - og hamburgere. LillePoden fulgte godt med når det var sanger, men praten mellom skuespillerne brydde han seg ikke om. Han er for lite til å få med seg poengene, og da blir prat kjedelig.

Jeg hadde truet med å sette bånd på LillePoden, for med masse mennesker, trafikk og vann i nærheten, ville jeg ha 100% kontroll på ham. Så han ble sittende i vogna størstedelen av tiden. Akkurat under underholdningen fikk han gå løs, for da var vi på et avgrenset område.

Etter underholdningen var det tivoli. Der møtte Poden oss, og ungene fikk velge hva de ville kjøre. Nå begynte det å regne temmelig ettertrykkelig, så tivolituren ble kort. Vi fant oss et sted under tak, og ungene fikk lunsj før vi satt kursen hjemover.

HelgeFrøkna ville også være med hjem til oss, så da ble det jammen fullt hus igjen. Sommergjesten, Poden, LillePoden og begge jentene ble til middag, Det er så positivt å se Helgedatter nå, for hun smiler og er med på en spøk. Og i går spurte begge jentene om de kunne få overnatte hos meg. Jeg har lovet dem å se på det neste uke. Kommer an på været og hva jeg legger inn for planer.

I dag fikk vi flere overnattingsgjester. En tremenning til ungene og barna he nnes var på tur i distriktet, men det var blitt noe kluss med overnattingen deres. Så vi inviterte dem til oss. Det medførte en del stokking av senger og dyner og sånt, og jeg måtte av sted for å kjøpe en ny gjesteseng for Poden har anektert vår.

Så på formiddagen ble det en ny runde i byen med nye mennesker. Det begynte å regne ganske kraftig etter hvert, så vi ble ikke lenge i byen. Nå satt jeg hele familien i arbeid, jeg. Våre nye overnattingsgjester fikk i oppdrag å skru sammen gjestesenga som en av dem skulle sove i, mens jeg ordna kaffe og halte opp is fra fryseren. Poden og hele familien kom også innom, så da ble det ganske livlig her en stund. Voffsen elsker jo mennesker, så han visste ikke hvilket fang han skulle satse på. Pus ertet ham under bordet, LillePoden skulle vise fram alle lekene sine, mens LilleFrøkna smatt opp i 2.etg for å spille litt. De to "nye" barna/ungdommene ble med på det.

Vi for til byen etter middag, alle fire overnattisgsgjester og vi, til en konsert med Tante Gørilds Hobbyorkester. Det er et morsomt band, med madde liv og leven, og gode covermelodier med høy nynnefaktor og tramme-takt rytme. De har en fantastisk gitarist. Heldigvis regnet det veldig lite, og med utekonsert er jo været en risiko. Mot slutten av konserten sto folk på bordene, foran scenen eller i gangpassasjen mellom bordene og danset. Ungdommen fikk lov å gå bort på tivoliet og kjøre en del ting som de selv valgte. De ble borte ganske lenge, men da de kom tilbake, klappet det takten og sang med.

Det var første gang disse ungene hadde vært på konsert, men de klappet og sang, de også. De var temmelig mette av inntrykk da vi kom hjem.

Vel, da er det snart på tide å dra av gårde. Skal bare helle kaffe på et krus, og finne fram litt sjokolade sånn at jeg holder meg våken.

Natt-natt til de som kan sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Onsdag 8,juli

Jeg trodde også at flått angrep nedenfra, men det kan jo hende at den har krabbet seg oppover for å komme til bar hud, loffen.

Jedg er vel helt på grensen til å ha flåttfobi, mjau-mjau, så det du skriver passer godt inn i mine skrekk-tanker.

Flått angriper i alle himmelretninger... De kan ramle ned fra trærne der det er skog, eller de kan "strykes på" hvis man beveger seg i kratt. Og selvsagt sitter f$#"skapet og venter i gresset også.

Som om ikke det er nok så kan de også slå seg til ro i klær og vente til du tar på deg tøyet neste dag. Aner ikke hvor lenge de overlever på den måten da, men smarte er de - krekene.

Det burde finnes flåtthalsbånd for mennesker også ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en skikkelig dårlig flått-erfaring, men heldigvis gikk det bra. Ekle er de i allefall, det er sikkert og visst.

Tempoet ditt er like høyt som ellers, tross ferie. Jeg sier som resten, du imponerer. Håper du har det fint da, selv om det er mye som skjer. Det virker jo heldigvis sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 13. juli

Tempoet er ikke så høyt, Sauen og Ulva, det bare virker sånn når jeg skriver.

Kanskje det kunne være en ide, Cata - flåtthalsbånd til mennesker. Noen med perler eller annen pynt så de kunne være praktiske og pene.

ja, flått er noen ekle kryp, Bustetroll.

Nå har jeg satt i gang Voffsen med leteleken. Godbiter er gjemt - ikke så veldig, men nok til at han må snuse en del for å finne alle bitene. Fin hjernetrim for en Voffs som kjeder selg litt.

Jeg fikk hentet jentene på flyplassen, så etter tilsammen fire og en halv time i bil var jeg hjemme igjen. Egentlig hadde jeg tenkt å legge meg da jeg kom hjem, skulle bare sette meg litt i stolen for å "dale" litt før jeg la meg, men der sovnet jeg. Jeg fikk nå tre timers søvn før resten av huset våknet, og etter noen kopper kaffe var jeg menneske igjen.

Det regnet nå ikke lørdag, så jeg tok med meg hele bunten på markedet. Denne gangen var det masse bra, men jeg skulle ikke ha noe egentlig. Jeg var innom en av butikkene og kjøpte meg noen morsomme servietter til dekopage, og så fant jeg noen hvite, store tallerkener til 10 kr stykke som jeg kan dekorere.

Gjenstene mine fant mange ting de ville ha med seg, og siden det var mye bra på markedet, gjorde de noen kupp. Ungene fikk litt penger av meg til å finne egneskatter og kjøpte både filmer og bøker.

Vi tok en kopp kaffe og jordbær og is etter at handlinga var unnagjort, men jeg tror neppe jeg kommer til å besøke det spisestedet ofte. Stedet er nydelig men det var det hele. Vel var det mange mennesker ute, men først tok det en halv evighet å få noen bort til bordet. Etter at vi hadde bestilt, fikk vi kaffe og brus etter akseptabel ventetid, men det var ikke før jeg hadde reist meg for å avbestille isen, etter nye 25 minutters ventetid, at isen kom på bordet. Og i isen fant en av ungene et langt, rødt hår, og tremenning en plastbit. Prisene var vel stive (119 kr for litt vaniljeis og to skjeer jordbær), men jeg nektet å betale full pris for dette. Det slapp jeg også.

Ungene var litt slitne, og det var vi voksne også, så vi dro hjem og slappet av. Ungene fikk se en film, og Halvdelen satt i gang grillen. Været var temmelig ubestemmelig, så vi spiste inne før vi for til byen igjen, alle seks. Der møtte vi Frøkna og en god del venner av henne, og Poden pluss ungene.

Poden er sliten av at ting ikke fungerer så godt mellom ham og Svigerdatter. Det er så mye sjalusi ute og går, og ubegrunnet mistenksomhet. Og slik ufred slår seg på magen til Poden, slik at magesåret blomstrer. Jeg håper jo at dette går over, men samtidig er det viktig at Poden ikke strekker seg for langt heller. Han har ikke godt av det. Jeg prøver å være støttende, men også litt diplomatisk, for dersom dette forholdet fortsetter, er det viktig at jeg ikke har sablet ned på Svigerdatter.

Halvdelen tok med seg Poden, LillePoden, LilleFrøkna og våre to unge gjester til tivoliet, noe ungene syntes var gøy. Da Poden dro hjem, lånte vi LilleFrøkna, for hun hadde funnet tonen med våre unge gjester. De fikk penger til å tivoli og forsvant som ånder i fillehaugene for å komme tilbake etter en god stund, leende og tørste. Og så var det markedsbodene som skulle besøkes, ny tivolirunde og bare vandring for å se på livet. Vi fant oss et bord før konserten, og også den hadde høy gjennkjenningsfaktor, selv om det denne gangen var mer funk.

LilleFrøkna og våre to unge gjester var strålende fornøyde og gode venner da kvelden var slutt.

Siden jeg ikke hadde sovet mer enn tre timer på morrakvisten, kjente jeg at jeg var en smule trøtt da vi kom hjem, men gjestene ville gjerne ha et glass vin og prate litt før de ville legge seg, og da ble det til at vi pratet litt. Og da jeg var klar til å legge meg, kom førkna for å sette igjen Samboers bil og hente sin egen. Og hun ville også prate litt. Klokka var vel nærmere to før jeg kom meg i seng og sovnet med en gang.

Det er godt at våre gjester ikke tar ting så nøye, for da jeg våknet søndag, var klokka halv elleve, og gjestene satt ute med en kaffekopp de hadde mekket selv. Ungdommen satt oppe og spilte. De skulle dra i løpet av formiddagen, så jeg avtalte med Poden at jeg skulle komme inn til byen og få med meg avslutningen av programmet. Ikke siste konsert, da, men det ungene syntes var morsomt.

Poden inviterte meg på middag etterpå, for Frøkna og Halvdelen skulle på fotballkamp (vi tapte igjen). Dro hjem tidlig, for jeg kjente at nå hadde jeg vært sosial så det holdt for en stund.

I dag har jeg vært hjemme, vasket klær (egne og Frøknas) passet Voffs, betalt regninger og ellers ikke gjort noe som helst som innbefatter kontakt med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...