Gå til innhold

To rett og en vrang....

Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Søndag 24.mai

Kos å finne spor fra deg, Heart

Er jo heldig, jeg også, loffen

Takk for hilsen, Marianne E og Ulva

Nå er det ikke så lenge før jeg skal legge meg, for jeg er sliten i kveld. Ikke vondt sliten, men godt sliten, så det har vært deilig å sitte helt alene hjemme, uten tv eller radio på, og ta meg inn igjen.

LillePoden våknet midt på natten natt til lørdag. Han hadde sikkert drømt noe, for han hikstet da jeg gikk inn til ham. Jeg flyttet han inn i senga til oss, og da sovnet han igjen, men var kjempeglad og våken da klokka var halv sju. Klarte å drøye den til nesten halv åtte, men da var det nok, syntes han.

Jentene vekket jeg ved halv ellevetiden. De syntes ikke det var direkte moro å stå opp, men siden vi skulle ta bussen, og disse førknene ikke akkurat er morgensultne, måtte jeg ha dem opp slik at de fikk våknet og spist før vi dro av gårde.

Vi måtte venten noen minutter mellom to busser, og den tiden brukte vi til å proviantere (boller og drikke). Sånt er sikringskost på tivoli.

Vi ankom tivoli omtrent da de åpnet for dagen, så det var ikke plagsomt mye kø ved karuseller og annet. Vel var det halv pris i går, men det var drøye nok priser likevel.

Jentene fikk utlevert noen biletter og for av gårde, mens LillePoden og jeg tittet på det som kunne være aktuelt for ham. Og vi fant et tog som gikk en liten bane. Vi kom ikke forbi toget, og LillePoden var et eneste stort smil da han fikk lov til å sette seg i lokomotivet og kjøre runde etter runde. Har styrte med ratt og vinket til missemor og var kjempefornøyd.

Da et antall runder var tatt, var han kjempeivrig og løp i full fart mot noen biler som også gikk i bane. jeg måtte holde ham igjen, for han var klart til å klatre inn i en bil mens den enda gikk rundt og rundt. Da han endelig fikk lov til å velge seg en bil, fant han en grønn lastebil. O lykke.

Neste post på programmet for ham, var små fly. Der fikk jeg LilleFrøkna og Helgedatter til å være med opp i flyet. Og for en liten to-åring, ble det jammen et luftig svev. Han syntes nok det var litt skummelt, men han gråt ikke og var ganske blid da han kom ned igjen, og enda blidere ble han da han fikk lov til å kjøre tog enda en gang.

Han sjarmerte jo han som styrte antall runder, da, for etter hvert sluttet LillePoden å vinke. Han gjorde "tommel opp" tegnet til denne mannen hver runde, og mannen ble med og ga tegnet tilbake. LillePoden fikk en del ekstrarunder på det.

Jentene de beveget seg gjennom spøkelseshuset - mange ganger. Det finner selvsagt mer enn en måte å forsere ulike hindre på, og det måtte testes. LilleFrøkna ville gjerne kjøre sånne karuseller som gikk fort rundt, men det ville ikke Helgedatter, så det ble til at LilleFrøkna kjørte te-koppen alene noen ganger mens vi så på.

Jeg spurte LillePoden om han ville kjøre fly en gang til, men det ville han ikke. Det ville derimot de to store frøknene, så de er ikke bare store, da.

Så da alle karuseller som var verd å prøver, var prøvd, bollene spist opp, drikkeflaskene tomme, og de også hadde fått tatt trekke-snor-lodd og fått hver sin bamse, tuslet vi mot bussholdeplassen igjen. Vi tok en ekstrastopp på butikken for å kjøpe is på veien, da, for det var jo en varm og solrik dag i går.

Ventetiden mellom bussene på veien tilbake brukte vi til å gå innom dyrebutikken. Der kunne ungene studere fisk, fugler, mus og marsvin, mens jeg tittet etter en voffseleke i passende størrelse. Fant ei "kråke", da, som ga lyd fra seg, men den var jo nesten like stor som voffsen, så jeg lot det være.

LillePoden var dyktig sliten da vi gikk på siste bussen hjem, så etter en stund så ejg at han glippet med øynene. Men - han bedyret at han ikke var trøtt. Han ville bare kose missemor litt, og vips, så sov han. Han sov så godt at jeg måtte lirke ham oppi vogna da vi var framme, og da jeg spurte om han ville være med inn på nærbutikken for å kjøpe lørdagsgodt, bare snudde han litt på seg, svarte "etterpå" og sovnet igjen.

Det var for fint vær til å gå inn da vi kom hjem, så jeg satt meg ut i hagen med ungene. Det vil si -. ungene satt jo ikke. De to eldste hoppet på trampolina til de fant ut at de ville lage hinderløype. Da ble alt tilgjengelig materiale, som plaststoler, river og annet hageredskap valgt/stablet ut over plenen, og stå travet de som noen hester mens de hoppet over hindrene. Lurer på hvor de får energien fra, jeg.

LillePoden lekte i sandkassa og så etter hvert herlig møkkete ut. Han hadde jo selvfølgelig sølt is på seg, Bollene hadde sjokoladebiter i seg, og det kunne man godt se på trøya. Rød saft var det også en vareprøve av der, alt blandet sammen med støv fra tivoli og sand fra sandkassa. Jeg vasket av det grøfste før vi spiste middag. Vi hadde taco, og det ble spist med innlevelse både av LillePoden og jentene. Servietter er en fin oppfinnelse.

Så etter middagen tok jeg LillePoden under armen og puttet ham i badekaret for å spyle av skitten. Det tok ikke lang tid før han sovet i går, og han sov til halv sju i dag.

Siden sola skinte, gikk Halvdelen, LillePoden og jeg ut i hagen og tok morgenkaffen etter at LillePoden hadde spist frokost. Jeg hadde bare en shorts til LillePoden, så jeg tok ei olabukse og klippet av beina. Fant ut at jeg heller fikk kjøpe ei ny olabukse til ham seinere. Han ble riktig så tøff.

Jeg hadde lovet jentene at de skulle få sove litt lenger i dag. De fikk også lov til å være alene hjemme mens jeg kjørte Halvdelen til møteplass med Frøkna. Han og Frøkna skulle på fotballkamp i dag, så jeg overtok voffsen og kjørte hjem. Jentene hadde stått opp da vi kom tilbake, så det var bare å ta med litt strandutstyr som spader og sånt, pakke barn og hund og utstyr i bilen og kjøre til en av strendene i nærheten. Det var familiedag der i dag.

For å si det sånn, det er ikke bare lett å administrere to jenter i vimsealderen, en gutt med utferdstrang og stor kvote nysgjerrighet og en ivrig voffs. Resultatet ble at de vimsete jentene fikk gå i forveien til avtalt møteplass, LillePoden ble satt i vogne til krafitge protester, og voffsen ble plassert oppå kallesjen på vogna mens vi forserte parkeringsplassen. Bøtter, spader og sånt fikk plass under vogna. Vi var nok litt av en ekvipasje, ja.

Vel ute av parkeringsplassen og innn på stien, fikk LillePoden lov til å gå selv, og vimsevoffsen fikk bakkekontakt igjen. Jeg ble litt svett der jeg gikk, for voffsen vimset jo fram og tilbake og rundt vogna, eller beina til LillePoden, så jeg følte meg nesten som en vindmølle der jeg skifte båndet fra hånd til hånd, surret det løs fra vogna og holdt det høyt så LillePoden ikke skulle få båndet i ansiktet. Å skyve en vogn med en hånd på skogsstier er ikke enkelt, i hvert fall når man ikke har trening.

LillePoden stoppet på hver litt større stein og insisterte på at det var en va bukkene bruse. Og så var det jo så mange fine steiner å plukke opp på veien - og pinner, da.

Men vi kom oss ned til strandkanten. Voffsen var ganske sliten da.

Jentene tok spade og bøtte og forsvant helt ned til vannkanten - og uti vannet. De vasset, og de fikk lov av meg. Det vil si - de spurte ikke, men jeg så dem jo og sa ingenting. Tenkte som så at dersom de ikke synes det er for kaldt, så er det neppe det.

Men de lot jo spader og sånt ligge i vannet, og det skulle LillePoden ha tak i. Jeg fikk litt mer fart på meg da jeg så han strente mot vannet, for jentene hadde nå tatt av seg på beina og vandret barføtt. Jeg for altså ned mot vannkanten med voffsen bokstavlig talt på slep, for jeg hadde ikke tid til å lokke med meg den på vei ned mot vannet. Jeg klarte å stoppe LillePoden, men jeg måtte jo av med sko selv og vasse ut etter lekene. Der vi var er det veldig langgrunt, så vannet var ikke så ille kaldt, faktisk. Voffsa satt seg demonstrativt i sanden så langt vekk fra vannet han kunne komme der han gikk i bånd. Han skulle ikke i vannet, nei.

Vi var på stranda en drøy time, og jentene samlet skjell og sneglehus, og de begravde høytidelig noen glassmaneter som hadde havnet på land. LillePoden laget sandkaker og serverte meg og voffsen den ene kaka etter den andre. Ja - og så fant han ut at han skulle plukke blomster til meg. Det var jo masse løvetann på gressletta, så han strenet i vei, og kom strålende fornøyd tilbake med et par løvetannhoder som jeg fikk. Gjett om et bestemorhjerte smelter, da.

Da vi skulle gå tilbake til bilen fortalte jentene at de hadde sett huggorm langs stien da de gikk nedover til stranda. Jeg vet det er mye huggorm i år, men ejg var litt usikker med jentenes evne til å artsbestemme kravlende "pinner". Jeg valgte likevel å være på den sikre siden, så LillePoden fikk ikke gå tilbake, og voffsen ble holdt under god kontroll. Så ikke fjerten av en orm, jeg.

Jeg hadde lovet jentene å bake sjokoladekake i dag, så da vi kom hjem var det bare å slå på ovnen, finne fram mixer, og sette i gang. Jentene vekslet som vanlig på å ha oppi - og måle opp - ingrediensene, og LillePoden står på søpledunken med en slikkepott og rører som bare det. "Belønningen" er jo å få slikke redskaper og bollen etterpå, så da er det jo viktig at alle tre har noe å slikke av.

Mens kaka var i ovnen hjalp jeg LilleFrøkna med å finne fram til noen siden på nettet om Øystein Sunde, for hun skal holde foredrag om ham.

Middagen var enkel - Gradniosa.

Og når Poden, Svigerdatter og en venninne kom for å hente ungene, fikk de barnebakt sjokoladekake og kaffe. Så en tid hadde jeg hjemme tre unger, tre voksne, en voffs og en pus. Og i tillegg kom det en som hadde sett annonsen jeg ahdde satt inn for å få solgt den gamle gressklipperen vår. Jammen ble jeg kvitt den også, og fikk penger for den.

Poden og Svigerdatter fikk med seg noen slitne unger da de dro hjem .

Og jeg var sliten selv også. Voffsen var så sliten av tur og aktiviteter med unger og katt at han sovnet tvert da alle var gått.

Frøkna og Halvdelen kom molefunkne tilbake fra kamp etter enda et tap, og nå skal jeg legge meg hvis jeg skal klare å stå opp i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Det var litt av en helg bettie! Jeg må si jeg er imponert over hvor flink du alltid er til å aktivisere alle disse barna altså.

Du høres virkelig ut som en drømmebestemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en ordentlig drømmebestemor. Skulle ønske mine bestemødre hadde vært like spreke, og like flinke til å aktivisere søsknene mine og meg da vi var små. Blir imponert over hvor mye tid og overskudd du alltid ser ut til å ha til dine medmennesker, uansett hvor sliten du egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hallo: Bettie!

Høres ut som du har hatt en super helg! Som mange andre her er jeg mektig imponert over hva du får utrettet!! :jepp:

Ha en fortsatt fin tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som feirer, her? Det har jo blitt

:danser: 10 SIDER!! :danser:

Tivoli og sjokoladekake... Bettie, du er ekspert på å gjøre det koselig rundt deg! Selv om det kan være slitsomt for en bestemor å aktivisere barnebarna og være sammen med dem hele tiden i så høy grad som du er, så er jeg sikker på at du føler stor glede ved det. Og bare tenk på de gode minnene disse barna får!! De heldige foreldrene har "barnfri" og "voffsefri" hver helg, de, da? :)

Jeg kan nesten ikke vente på å få barnebarn, men kan ikke se for meg at jeg kommer til å orke å ha dem hver helg! :sukk:

Endret av mummi53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig heldige :Nikke: For en drømmehelg med bestemor! Og gratulerer med 10 sider! Du fortjener en :blomst: (egentlig hver dag!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

:vinke: Bettie

Som de andre her er jeg mektig imponert :tommelopp: Når jeg leste innelgget ditt så tenkte jeg: Wow, for en drømmebestemor. Og selv om flere har skrevet akkurat det så slutter jeg meg til koret.

Tivoli med masse karuseller er gøy for liten og stor. Selv tør jeg ikke være med opp i noen karusell(var modigere når jeg var yngre), men har stor glede av å tusle rundt med unger som fryder seg :)

Og familiedagen på stranda hørtes kjempekoselig ut også :)

Ha en fortsatt fin dag Bettie :smilyblomst:

Edit: Glemte jo: Gratla med 10 sider :duskedame:

Endret av Ulva35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag 27.mai

:rødme: Tusen takk, dere. Jeg finner jo på noe med ungene fordi jeg synes det er hyggelig og fordi jeg koser meg med dem, så det jeg gjør har jeg jo stor glede av selv.

Mandag hadde jeg en dag da kroppen min var uvenn med meg. Jeg var skikkelig tett, hadde vondt i hodet, og vondt i kroppen, sånn feberfølelse, så jeg tenkte at jeg brygget på noe. Siden ryggen var et av mine vondtsteder, tok jeg med meg voffsen og gikk tur, og det hjalp litt på baksiden. Ellers fikk jeg ikke gjort mye fornuftig etter at jeg kom fra jobben. Ut over kvelden fant jeg ut at det måtte være pollen som gjorde meg tett, for jeg ble bedre da jeg økte medisinen.

Jeg var bedre i går, men den ene skulderen min - der har jeg tannpine. Ikke hele tiden, heldigvis, men når jeg løfter armen fram eller til siden. Møkk. Og så kjeder jeg meg på jobben om dagen, for jeg har faktisk litt lite å gjøre. Så nå har jeg laget en masse lister. De er kjekke å ha, men - spennende jobbijng er det ikke.

Jeg gikk ikke tur med voffsen da jeg kom fra jobben i går, for det regnet ganske så mye. Verken voffsen eller jeg syntes det var noe stas å være ute. Fordelen er at jeg var mye mindre tett i går, for det var mye mindre pollen takket være regnet. Jeg vet at gress og meg ikke akkurat er et stjernepar, og jeg ser at blomstringen har begynt. Da passer det bra å ha to mål plen. Men pytt - det finnes jo mange fine piller, så jeg får ta en antigresspille når det blir for ille.

I dag har det blåst - og det blåser fortsatt. Jeg blir sliten av så kraftig vind, jeg, og kroppen min liker det ikke. Det er ikke moro å være uvenn med kroppen.

Poden var hos legen igjen i dag. Han har fått en ny infeksjon, og antibiotikakur nr 7 siden jul. I tillegg begynner fastlegen å bekymre seg over at han har gått på sterke smertestillende siden januar. Det er ikke bra, men han har så vondt at han må ta dem for å fungere. Legene vet ikke hvorfor han har en infeksjon nå, hva den kommer av, men vil ikke gjøre noe før han har vært på MR, og der er det ventetid her i byen. Er bekymret der, men han er jo voksen, så jeg kan ikke legge meg inn i hvordan han takler dette. Jeg ville jo mast livet av dem til de tok meg på alvor.

I kveld hjalp jeg Frøkna med å klippe klørne på voffsen. Milde himmel som han bar seg. Man kunne tro at vi tok livet av ham slik han hylte hver gang tanga nærmet seg labben. Han hylte lenge før kloa ble klippet og vred seg som en orm. Det gikk på et vis da jeg holdt ham og hadde en go-bit i handa for å distrahere ham.

Nei, jeg får ta med meg kroppen min og komme meg i senga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må ikke glemme å ta vare på deg selv. Vi er visst mange som stadig minner deg om det, men...god bedring til deg og Poden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så herlig å lese om deg og småfolket. Jeg sier som de andre her; du er en drømmebestemor.

Jeg gleder meg også til å bli bestemor, men tviler på om jeg blir en sånn som deg - selv om jeg gjerne skulle vært det, for ungenes skyld.

Liker ikke alle infeksjonene og antibiotikakurene til Poden din - ikke i det hele tatt. Antibiotika har jo den leie egenskapen at det bryter ned alt man har så man blir enda mer motakelig for alt mellom himmel og jord igjen etterpå... skikkelig dritt det der.. lett å havne i en durabelig vond sirkel.

Sender over noen "blir frisk på ordentlig"- ønsker til både deg og han.

:engel: <-- Godbedringsengel

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Bettie! Innom med "god-bedring-ønsker", jeg også. Ikke no' moro å være allergiker nå. Bra du har medisiner som hjelper. :Nikke:

Skulderen din høres ikke mye god ut, heller. Har du prøvd cortisonsprøyte? Det er ikke noe du bør ta gang på gang, men for et akutt tilfelle kan det være til god hjelp. Men da må du holde skulderen i ro etterpå, og det er vel ikke så lett for en dame med ditt aktivitetsnivå!? :biggrin:

Uansett, håper du har det fint på en junitirsdag, og at det ikke var nedtur å gå på jobben i dag etter en veldig sommerferielignende pinsehelg! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 6.juni

Jeg er visst ikke så flink til å ta vare på meg selv, caskr. Glemmer det.

Jeg liker ikke infeksjonene til Poden jeg heller, mysan, men nå hjelper foreldrene mine og jeg ham ut av helsekøen slik at han får betalt seg til en MR-time.

Har følt meg bedre, mjau-mjau, men jeg nekter å la kroppen ta styringa helt.

Jeg må ta meg en tur til legen med skulderen, mummi.

Pinssen var fantastisk nydelig. Først sluttet jeg tidlig på fredag. Jeg starter såpass tidlig på morgenen at jeg får litt plusstid gjennom uka, og da kan jeg slutte ved to-tiden fredager. Det er ikke dumt. Og da fikk jeg gjort unna husarbeidet fredag slik at hele helga lå klar foran meg.

Så lørdag hadde jeg en ganske langsom morgen, med morgenkaffe og avis på solsiden. Det var så fint tørkevær at jeg fikk tømt skittentøyskurven og fikk alt tørt i løpet av dagen. Resten av dagen vekslet jeg mellom å spa vekk gress og legge ned stein. Det er deilig å holde på ute og bruke kroppen litt, særlig når det er varmt og godt og sola skinner. Jeg fikk også farget noen plagg jeg har hatt liggende. En bomullskjole som var blitt litt falmet i fargen, et par t-skjorter med flekker som ikke gikk av og ei skjorte. Så nå er de greie, og sorte.

Siden det var meldt så fint vær, og varmt i pinsa, tok vi ut barnebassenget og fyllte det. Med sol og mange varme grader, regnet vi med å få besøk i løpet av helgen.

Søndag besøkte vi foreldrene mine. Halvdelen hadde plantet noen sommerblomster i en krukke som vi hadde med ut til dem. I løpet av juni er det en del jubileer i familien, og en svensk kusine fyller rundt og har invitert oss. Det blir foreldrene mine og jeg som skal dra. Vi hadde fått tips om overnattingssteder og jeg hadde sjekket dem ut. Måte finne et sted uten trapper, og med dusj/toalett på rommet - av hensyn til foreldrene mine. Så jeg hadde tatt med med notatene for å sjekke hva de syntes var ok.

Da vi kom hjem, var Poden med familie og en venninne kommet og satt i hagen. Haldelen dro i gang grillen, ungene spratt oppi bassenget, voffsen for fram og tilbake som en villmann, særlig da pus også dukket opp. Det var liv i leiren, kan man si. Men det var jo veldig hyggelig, da.

Mandag fikk jeg med meg Halvdelen til en opprydding ute, i kjelleren og boden ute. Vi fyllte varehengeren med skrot og ting som har vært kjekt å ha. Halvdelen og Frøkna dro etterhvert på fotballkamp, og da skyggen kom på rett plass, fortsatte jeg med graving og steinlegging, og jeg ble ferdig med å luke, rydde og legge stein rundt rosebedet. Så i løpet av pinsen flyttet og la jeg på plass 30 stein a 10 kg, og spadde bort 4 trillebårlass med gresstorv.Det ble ganske bra, og nå kan Halvdelen kjøre greit rundt bedet med klipperen.

Tirsdag skrev jeg søknad på sjefsjobben der jeg er. Det var siste frist. Jeg hadde luftet det for de andre på kontoret, for hvis jeg fikk en følelse av at det var uønsket, ville jeg ikke ha søkt. Tilbakemeldingene var ikke negative fra de andre på kontoret, så søknad er inne.

Jeg hadde en samtale med min gamle sjef, for det er han som eventuelt skal ansette meg, for å sjekke ut om det ville være noen vits i å søke i det hele tatt. Jeg fikk et veldig tvetydig svar, så jeg er slett ikke sikker på at han vil ha meg inn i en sjefsstilling igjen. Ut fra de signalene, bestemte jeg meg for at jeg ville ha søkerlista, for å se hvem jeg eventuelt vil bli målt opp mot. Jeg har fått søkerlista nå, og ut fra det jeg kan se, er det bare en annen kandidat som kan være aktuell ut fra de kriteriene som søkerteksten la opp til, og av oss to er jeg den som formelt sett er best kvalifisert. Men - jeg er ikke sikker på om min sjef vil tilby meg stillingen i og med jeg har utfordret ham før. Han glemmer ikke så lett, denne mannen.

Føler jeg at jeg blir forbigått, kan det nok hende at jeg protesterer.

Onsdag var jeg invitert med en annen avdeling til en kursdag. Det var en kjempeflott dag, med en flott foreleser. Jeg hadde litt vansker med å komme meg fram og tilbake, for stedet lå litt utenfor allfarvei, men det løste seg, for jeg fikk låne bilen til Frøkna, og så kjørte Halvdelen henne på jobb, mens jeg hentet henne på veien hjem.

Torsdag hadde jeg en skikkellig tungpustedag, Måtte ta ekstra doser astmamedisin. Jeg hadde tenkt å ta den vanlige turen med voffsen på ettermiddagen, men det ville ikke voffsen. Han hadde fått ny sele, og da vi gikk ut, begynte det å regne. Jeg kom ti meter bort i veien, så satt han seg rett ned og nektet å gå framover. Det begynte nemlig å regne. Jeg prøvde å lokke han videre med hundegodt, men han satt seg på bakbeina, og etter litt vrikking og tilbakeskritt var voffsen ute av selen, og for som en strek rett tilbake til huset og satt seg øverst på trappa rett utenfor døra. Han skulle IKKE gå tur, nei.

På ettermiddagen ringte Poden meg. LillePoden hadde løpt - og falt - og ikke greid å ta seg for. Resultatet var at en fortann var slått ut og den andre var løs, og verandaleppe hadde han så det holdt. Heldigvis mente tannlegen at det ikke var noen skade på de blivende tennene, men han vil jo mangle en fortann til han begynner å felle melketennene om noen år. Men vondt, det hadde han, og munnen er fortsatt vond.

I går for jeg raskt over huset da jeg kom hjem, for ungene skulle komme, både barnebarna og ekstrabarnet Jeg hadde invitert dem, for det var Barnas Miljødag på Hafslund hovedgård i dag. Jeg hadde kjøpt en ungdomsskrekkfilm, så jentene og jeg så den sammen. Den var akkurat så spennende og skummel at jentene av og til måtte titte gjennom fingrene, men ikke så skummelt at det ødela nattesøvnen, og de ville se filmen om igjen i dag.

LillePoden våknet veldig tidlig i dag. Halv fem syntes han det var morgen og på tide å stå opp, men det syntes ikke jeg. Jeg klarte å overtale ham til å vente til halv åtte ved å ta ham over i senga vår, men da var det slutt.

Han har lekt med bokser og andre lignende ting og liksom sittet på potte, Og i dag ville han sitte på den ordentlige potta. Så vi hentet den, tok av bleia og jammen kom det noen dråper etter en stund. Det var en meget stolt gutt som satt på potta med capsen på snei.

Så stablet jeg tre unger, en vogn, saftflasker, boller og ekstra jakker inn på bussen og så for vi av gårde til Barnas miljødag. Jeg hadde lagt det opp slik at vi var framme før Aleksander Rybakk skulle ha konsert, og jentene fikk lov til å åle seg framover i menneskehavet. LillePoden og jeg holdt oss litt lenger bak. Til å begynne med satt han på skuldrene mins, men det ble jo kjedelig etter en stund, så da fikk han gå litt rundt - så langt som jeg kunne se ham. Lykken var gjort da han fant en pinne. Ellers var vogna et fint klatrestativ, og da finalenummeret kom (gjett hva), sto LillePoden i vogna og gjorde som de andre konsertdeltakerne - henda over hodet.

Det var maaaaange mennesker som hadde tatt turen til Hafslund hovedgård - rundt 10 000 sa de. Så det var masse kø overalt, men litt fikk de nå gjort, både LillePoden og jentene. Et miljødataspill passet jentene godt, og en natursti med innlagt is. Prøve å gå på store føtter - to og to, var også en utfordring, og en tautrekking mellom jentene vant ekstrabarnet. Alle tre prøvde å gå på line - med og uten støtte, og jentene prøvde seg på å føre en metallring rundt en metallbane, uten at metallet kom i kontakt med hverandre. LillePoden syntes fortsatt pinner var mest moro, til vi fant Pelle Politibil og sykebiler og en stor traktor.

Jeg hadde tenkt at LillePoden skulle få ansiktsmaling, men den køen var kjempelang. Det var også køen der man kunne kjøpe is, brus etc, så de hjemmebakte bollene og safta var et sjakktrekk.

Vi bestemte oss for å vente i ponnyridingkøen, for begge barnebarna ville ri. LillePoden sto jo ikke stille. Han gikk opp og ned bakken, rundt en busk. Om igjen og om igjen, og lo hver gang jeg fanget ham inn og hufset ham i været.

LillePoden har ikke sittet på noe hestedyr før, men det gikk kjempebra. Han satt så fint i salen og syntes slett ikke en runde var nok. Hadde stigbøylene vært tilpasset, hadde han ikke behøvd noe støtte heller.

Jeg ringte Poden og ba ham hente oss, for jeg tenkte at to busser hjem, med unger som var ganske så mette på inntrykk, og meg selv sliten, det ville bli for mye av det gode. LillePoden sovnet på veien hjem, han.

Poden og svigerdatter var her en stund og spiste sammen med oss, men LillePoden var så sliten at de ble ikke lenge her. Ekstradatter ble med dem da de kjørte hjem. Hun skulle egentlig vært hjemme tidligere, men ville gjerne være hos oss litt til og hadde fått lvo til det.

Resten av kvelden har jeg sittet her og gjort minst mulig, for også jeg var sliten etter dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...