AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3741 Del Skrevet 14. mars 2022 Er allerede en slik tråd, hvorfor ikke bare fortsette på den? Anonymkode: 8bbfa...11a 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3742 Del Skrevet 14. mars 2022 del 2? er den andre stengt? Anonymkode: 3941b...854 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zidji Skrevet 14. mars 2022 #3743 Del Skrevet 14. mars 2022 Neeeei ikke begyn med en ny tråd! Det blir så rotete! Moderator, plis slå sammen trådene! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3744 Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): del 2? er den andre stengt? Anonymkode: 3941b...854 Nei....ville vel bare ha sitt innlegg øverst tenker jeg 🤷♀️ Anonymkode: 8bbfa...11a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 Populært innlegg #3745 Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Måtte ligge over til en kompis av broren min i nabobygda. Skulle på trafikkskole kjøring for førerkort og det startet kl 07:00 om morgenen å det gikk ingen buss. Ble ikke kveldsmat da jeg kom som er vanlig folkeskikk hjemme hos meg. Selv satt han og knasket potetgull. Han hadde vært hjemme til sine foreldre og spist middag. Så han var "mett". Morgenen etter fikk jeg til nøden bruke dusjen. og han var sur mot meg. Han tilbydde seg å kjøre meg til trafikkskolen som lå fem minutter unna med bil. Hadde forbredt meg på å gå. Mens han skulle ut og hente bilen som stod bort til naboen i en annen vei i byggefeltet slukket han alle lysene. Så jeg måtte sitte i stup mørket å vente i 15 minutter. Takket for skyssen og tenkte at jeg aldri skulle dit igjen. Følte rett og slett jeg hadde overnattet til gjerigknarken selv. Det skal sies at da han brukte å komme til min bror så ble han diskett opp med kaffe og noe å bite i. Alt fra vafler til brødskive fra min mor. Anonymkode: f9e28...68e Sett fra andre siden tipper jeg det er noe slikt: "Søstra til en kamerat hadde et ærend i min by. Hun fikk da overnatte hos meg siden det ikke gikk noe transport så tidlig som hun hadde avtale her. (Hun spurte og følte jeg da ikke kunne si nei av hensyn til vennskapet med broren hennes). Når hun kom hadde hun ikke med noen ting og forventet å bli oppvartet. Jeg hadde vært borte på middag den dagen, og hun kom dessutten lenge etter middagstid. Så hadde ikke planlagt noe mer, men satte fram litt potetgull. Om morgenen var jeg nok litt morgengretten, men tilbydde meg å kjøre henne. Har ikke egen parkering så bilen står et et lite stykke unna. Jeg slokket lyse for at vi slal gå, da blir hun sittende og venter på at jeg skal hente bilen alen for å kjøre tilbake og hente henne. Ganske sært igrunn. Kommer ikke til å tilby noe mere hjelp til henne akkurat." Anonymkode: 8bbfa...11a 66 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3746 Del Skrevet 14. mars 2022 Jeg har en eldre og en yngre bror, vi yngste bor alene, men storebror har stort hus, samboer, ett felles barn og to bonusbarn. Dette gjør at store deler av mitt gavebudsjett hvert år går til storebror med familie. Passer på å gi fine gaver som de ønsker seg, men er student og sparer til leilighet så dette går hardt utover min økonomi. Lillebroren min og jeg gir bursdagsgaver til hverandre uansett hvordan dagen feires, men storebroren min har fått det for seg at man ikke skal gi gave når man ikke blir invitert til bursdagsfest. Jeg har ikke alltid verken lyst eller råd til å invitere til bursdag, så da får jeg sjelden gave av dem. Det endte med at jeg alltid har andre planer når han feirer bursdag. Anonymkode: f182e...9ea 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 14. mars 2022 #3747 Del Skrevet 14. mars 2022 Tråden er ryddet for avsporinger. Tråden er også slått sammen med tilsvarende emne. - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3748 Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Måtte ligge over til en kompis av broren min i nabobygda. Skulle på trafikkskole kjøring for førerkort og det startet kl 07:00 om morgenen å det gikk ingen buss. Ble ikke kveldsmat da jeg kom som er vanlig folkeskikk hjemme hos meg. Selv satt han og knasket potetgull. Han hadde vært hjemme til sine foreldre og spist middag. Så han var "mett". Morgenen etter fikk jeg til nøden bruke dusjen. og han var sur mot meg. Han tilbydde seg å kjøre meg til trafikkskolen som lå fem minutter unna med bil. Hadde forbredt meg på å gå. Mens han skulle ut og hente bilen som stod bort til naboen i en annen vei i byggefeltet slukket han alle lysene. Så jeg måtte sitte i stup mørket å vente i 15 minutter. Takket for skyssen og tenkte at jeg aldri skulle dit igjen. Følte rett og slett jeg hadde overnattet til gjerigknarken selv. Det skal sies at da han brukte å komme til min bror så ble han diskett opp med kaffe og noe å bite i. Alt fra vafler til brødskive fra min mor. Anonymkode: f9e28...68e Her vil jeg si at det et du som er rar. Hadde jeg overnattet til noen jeg ikke er venn med i den situasjonen der, hadde jeg ikke forventet kveldsmat. Ikke hadde jeg forventet frokost heller, hadde heller tatt med meg noe selv hjemmefra. Ikke hadde jeg forventet å låne dusjen heller, hadde heller dusjet hjemme før jeg kom. Og, jeg hadde HVERTFALL ikke forventet å bli kjørt den korte avstanden der! Man har bein å gå på. Vil si DU virker skikkelig kravstor! Anonymkode: ebeb5...bc0 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3749 Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en eldre og en yngre bror, vi yngste bor alene, men storebror har stort hus, samboer, ett felles barn og to bonusbarn. Dette gjør at store deler av mitt gavebudsjett hvert år går til storebror med familie. Passer på å gi fine gaver som de ønsker seg, men er student og sparer til leilighet så dette går hardt utover min økonomi. Lillebroren min og jeg gir bursdagsgaver til hverandre uansett hvordan dagen feires, men storebroren min har fått det for seg at man ikke skal gi gave når man ikke blir invitert til bursdagsfest. Jeg har ikke alltid verken lyst eller råd til å invitere til bursdag, så da får jeg sjelden gave av dem. Det endte med at jeg alltid har andre planer når han feirer bursdag. Anonymkode: f182e...9ea Når man er voksen er det faktisk ikke vanlig å gi bursdagsgaver med mindre man er invitert på feiring. Og det å forsørge 3 barn koster MYE mer enn jeg tror du kan forestille deg. «Stort hus» er temmelig nødvendig når man skal huse 5 stykker… Anonymkode: f90f4...feb 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 14. mars 2022 #3750 Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her vil jeg si at det et du som er rar. Hadde jeg overnattet til noen jeg ikke er venn med i den situasjonen der, hadde jeg ikke forventet kveldsmat. Ikke hadde jeg forventet frokost heller, hadde heller tatt med meg noe selv hjemmefra. Ikke hadde jeg forventet å låne dusjen heller, hadde heller dusjet hjemme før jeg kom. Og, jeg hadde HVERTFALL ikke forventet å bli kjørt den korte avstanden der! Man har bein å gå på. Vil si DU virker skikkelig kravstor! Anonymkode: ebeb5...bc0 Jeg vil si det motsatt. Hadde noen kommet på besøk for å overnatte, hadde de selvfølgelig fått både kvelds og frokost. De hadde til og med fått dusje sånn at de skulle komme fresh til kjøretimen i en innelukket bil. (Husk at mange dusjer kun om morgenen og om det da er over et døgn siden sist dusj, så KAN det hende at det ikke var så hyggelig å være i den bilen). Jeg hadde gjort mitt beste for at min gjest skulle ha det behagelig de timene h*n var hos meg, det er normal folkeskikk! 32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla25j Skrevet 14. mars 2022 #3751 Del Skrevet 14. mars 2022 sofie777 skrev (9 minutter siden): Jeg vil si det motsatt. Hadde noen kommet på besøk for å overnatte, hadde de selvfølgelig fått både kvelds og frokost. De hadde til og med fått dusje sånn at de skulle komme fresh til kjøretimen i en innelukket bil. (Husk at mange dusjer kun om morgenen og om det da er over et døgn siden sist dusj, så KAN det hende at det ikke var så hyggelig å være i den bilen). Jeg hadde gjort mitt beste for at min gjest skulle ha det behagelig de timene h*n var hos meg, det er normal folkeskikk! Enig i denne. Jeg hadde tilbudt både kveldsmat og frokost. Hadde dog ikke kjøpt inn masse nytt som jeg ikke spiser selv for øyeblikket (er student), men da hadde jeg isåfall gitt beskjed til gjesten om hva jeg hadde å tilby Har ofte ost, skinke og noe kjøttpålegg så vil tro det holder for de fleste. Selv hadde jeg tatt med noen knekkebrød med pålegg om jeg skulle bort, men det er kun fordi jeg er veldig kresen på frokost (sliter med å spise tidlig om jeg ikke har min faste mat 😂). Forventer aldri at folk skal kjøpe inn masse ekstra, spesielt fordi jeg spiser pålegg som kan være litt dyrere. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3752 Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her vil jeg si at det et du som er rar. Hadde jeg overnattet til noen jeg ikke er venn med i den situasjonen der, hadde jeg ikke forventet kveldsmat. Ikke hadde jeg forventet frokost heller, hadde heller tatt med meg noe selv hjemmefra. Ikke hadde jeg forventet å låne dusjen heller, hadde heller dusjet hjemme før jeg kom. Og, jeg hadde HVERTFALL ikke forventet å bli kjørt den korte avstanden der! Man har bein å gå på. Vil si DU virker skikkelig kravstor! Anonymkode: ebeb5...bc0 Helt uenig. Hvis noen overnatter får de selvsagt mat, noe annet er bare uhøflig. Hvorfor skrive «overnatte til noen»? Det heter da ikke det. Overnatte hos noen. Anonymkode: edef3...b55 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 14. mars 2022 #3753 Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 12.22): Skikkelig flaut, for en historie. Flyttet han? Anonymkode: 2eb94...557 Sånne folk har ikke vett til å kjenne skam. Han bor der ennå på branntomta. Jobbmessig er jeg usikker på hva han driver med, men han jogger immari mye og er veldig innvolvert i den lokale orienteringsgruppa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3754 Del Skrevet 15. mars 2022 sofie777 skrev (15 timer siden): Jeg vil si det motsatt. Hadde noen kommet på besøk for å overnatte, hadde de selvfølgelig fått både kvelds og frokost. De hadde til og med fått dusje sånn at de skulle komme fresh til kjøretimen i en innelukket bil. (Husk at mange dusjer kun om morgenen og om det da er over et døgn siden sist dusj, så KAN det hende at det ikke var så hyggelig å være i den bilen). Jeg hadde gjort mitt beste for at min gjest skulle ha det behagelig de timene h*n var hos meg, det er normal folkeskikk! De få gangene jeg overntter hos noen i stedet for å bo på hotell, tar jeg ALLTID med en flaske vin til verten, bestiller take away til oss begge/til familien jeg overnatter hos som takk for at jeg får overnatte. Jeg synes gjester har MINST like stort ansvar for å bidra som en vert, spesielt i dette tilfellet der jeg-personen fikk overnatte hos en bekjent av en annen, uten at de var gode venner selv i utgangspunktet. Når noen gjør en tjeneste ved å la deg få overnatte, stiller du med mat og drikke/snacks, eller en annen gave hvis verten ordner middag, det er i alle fall min mening. Anonymkode: 5e89e...534 29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3755 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 12.52): om dette var min søsken ville jeg ha sagt, greit, jeg vippser deg for dette så lenge du vet fremover skal vi sende vippskrav hver gang du er invitert til oss for drikke, kos, middag eller fest. Anonymkode: c75ca...cc5 Takker for tipset. Kan legge til masse her om mitt søsken. H*n bodde også hos oss i 4 uker, gratis. Huset så ikke ut heller. For noe ordensmenneske har h*n aldri vært.. kanskje jeg skulle sendte vipps krav på de 4 ukene h*n bodde her? Anonymkode: 7dd88...743 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3756 Del Skrevet 15. mars 2022 På midten av 90-tallet var jeg student og leide kjelleren i et privat hus. Det var ikke telefonlinje til kjelleren, og heller ikke vanlig med mobiltelefon, så mine foreldre fikk nummeret til husverten - med streng beskjed om at det bare skulle brukes i nødsfall. En kveld ringte min far dette nummeret for å få tak i meg og fortelle at min bestefar var død. Vi snakket kun et kvarter, det kostet ikke husverten ett eneste øre i tellerskritt, likevel var hun rasende og hang over meg for å få meg til å avslutte. Det var snakk om slitasje på telefonen... Da jeg selv ble utsatt for en ulykke noen uker senere, husker jeg at jeg informerte dem om dette per brev (!), der jeg tryglet dem om å ikke ringe. Nå bodde de bare 4 mil unna, så de kom kjørende isteden. Man kan jo lure på hva "nødsfall" innebar for henne. Anonymkode: 190aa...11d 28 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3757 Del Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 22.47): Hadde ei venninne i studietida som syntes det var veldig viktig å føre regnskap på kurvfester. På kurvfest mener jeg at man tar med det man vil, også er man ferdig med det. Den som har litt ekstra eller er spesielt opptatt av at noe MÅ være en del av måltidet eller er veldig flink til f.eks. å bake pavlova melder seg som regel til det. Frivillig. Den som står med litt mindre før nyttårsbord i januar eller til 17. mai velger å ta med noe enklere og rimeligere, men det er da et like kjært/nødvendig bidrag til måltidets helhet likevel. Blir for dumt å lage oppgjør på vipps slik at jeg får 8,60 kroner av den som tok med potetsalat, to andre gir 14 og 11 kr til den som hadde med kyllingvinger. Da må man nesten veie maten hver enkelt spiser, og ta høyde for at det tar lenger tid å bake focacciabrød enn å kjøpe røkelaks også... Blir matt! Anonymkode: d38d9...a64 Men her kan jeg av og til forstå at noen kan bli litt irritert. Men blir for dumt å skulle regne på kroner og vipse tilbake. Kommer litt an på hvilken situasjon man er i. I min gjeng har alle sånn ca like grei økonomi. Men er ofte de samme som tar med det billigste eller kjipeste. En gang var vi 6stk, så siden vi ikke var så mange, så foreslo noen at vi kunne ta med to ting hver. Feks tok en med røkelaks og eggerøre, en annen fenalår og majones osv. Hun ene ville ta med "godt brød". Så vi ble enig om at hun trengte kun å ta det med. Vi tenkte jo hun skulle kjøpe på bakeri, eller i det minste et bar bedre brød fra butikken. Det koster jo raskt litt. Hun dukket opp med kneipbrød! Ikke mye å rope hurra for på 17.mai. Syns det var litt spesielt også siden vi foreslo at hun ikke trengte ta med mer da. Jeg har lagt merke til at noen alltid velger det billigste og kjipeste. Også kan de etterpå si "å, vi må jo ha det og det, kan ikke noen lage det?" (litt dyrere retter). Så jeg veksler nå mellom hva jeg tar med. Legger litt mer penger i det av og til, mens andre ganger foreslår jeg noe billig. Anonymkode: c18a7...ccf 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3758 Del Skrevet 16. mars 2022 Det jeg irriterer meg mest over er de som låner penger / vi spleiser og de skal betale tilbake, men så gjør de ikke det automatisk. Har en venninne som er slik. Hadde en jentekveld hvor vi skulle ha taco og vi ble enig om å lage et par gode drinker, så vi skulle kjøpe noe felles alkohol. Jeg hadde fri og foreslo å handle. Jeg liker ikke å sitte å diskutere og regne på penger mens vi koser oss med middag, så dagen etter gikk jeg gjennom kvitteringene og ga beskjed til alle at det kom xxx kroner. Fikk tilbake av alle, bortsett fra henne. Ok, noen kan glemme seg. Jeg ventet et par dager for å gi henne tid. Fikk ikke noe og sendte en hyggelig melding og spurte om hun ikke kunne få vipset for helgen. Fikk den sinte meldingen tilbake. Jeg måtte jo forstå at hun hadde andre viktigere ting å betale nå. Hun hadde bestilt fly til et naboland for å besøke sin mor. Det var viktigere! Flyet bestilte hun mandagen etter vi var sammen, og hun snakket også da vi var sammen om at hun ville reise en tur til moren. Jeg ble jo litt paff, og jeg måtte bare skrive noe tilbake. Så jeg skrev litt undrende tilbake om hvorfor hun ble med på en venninnekveld hvor det skulle spleises dersom hun viste at hun ikke ville ha råd til både flybillett og middag/drikke. Det var vist jeg som var problemet, jeg måtte bare forstå at denne flyturen var viktigere å betale for enn at jeg skulle få tilbake mine penger. Det var ikke snakk om at moren var døende eller noe slikt. Jeg var også student på den tiden, så var ikke akkurat rik og hadde mine egne regninger som skulle betales. Ellers har jeg opplevd til stadighet at noen legger ut penger for spleising, men så er det noen som sier noen dager etter "jeg kan ikke betale før om 14 dager når jeg får lønn". Eier de ikke økonomisk sans? Det er ikke rart de alltid må vente til de får lønn om de sier ja til alt de ikke har råd til. Og ganske frekt å forvente at andre skal vente på pengene sine i 14 dager. Hva om alle 8 som ble med på spleis sa det samme? Anonymkode: c18a7...ccf 30 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3759 Del Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men her kan jeg av og til forstå at noen kan bli litt irritert. Men blir for dumt å skulle regne på kroner og vipse tilbake. Kommer litt an på hvilken situasjon man er i. I min gjeng har alle sånn ca like grei økonomi. Men er ofte de samme som tar med det billigste eller kjipeste. En gang var vi 6stk, så siden vi ikke var så mange, så foreslo noen at vi kunne ta med to ting hver. Feks tok en med røkelaks og eggerøre, en annen fenalår og majones osv. Hun ene ville ta med "godt brød". Så vi ble enig om at hun trengte kun å ta det med. Vi tenkte jo hun skulle kjøpe på bakeri, eller i det minste et bar bedre brød fra butikken. Det koster jo raskt litt. Hun dukket opp med kneipbrød! Ikke mye å rope hurra for på 17.mai. Syns det var litt spesielt også siden vi foreslo at hun ikke trengte ta med mer da. Jeg har lagt merke til at noen alltid velger det billigste og kjipeste. Også kan de etterpå si "å, vi må jo ha det og det, kan ikke noen lage det?" (litt dyrere retter). Så jeg veksler nå mellom hva jeg tar med. Legger litt mer penger i det av og til, mens andre ganger foreslår jeg noe billig. Anonymkode: c18a7...ccf Hvis dere har en så vrien vennegjeng er det ikke bedre at verten handler inn alt også bare vippser alle sin del? Da blir jo alt jevnt.. skjønner ikke helt poenget engang av at en hel gjeng planlegger hva alle skal ta med.. så drar 5stk på 5 forskjellige rema 1000 og menyer og kun handler 1-2 ting når en person kunne tatt alle tingene 😂 Anonymkode: d18f9...c20 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3760 Del Skrevet 16. mars 2022 En gang skulle venninnegjengen vår møtes for å grille. Alle skulle ta med seg noe mat. Type en tar med koteletter, en tar med burgere, en lager potetsalat osv. Den kronisk gjerrige tilbød seg å ta med ketchup. Anonymkode: edef3...b55 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå