Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Peonjenta skrev (3 timer siden):

Jeg også.  Og alt som folk legger igjen kanskje foruten ganske fulle trelitere regner jeg som mitt.  De er velkommen til å hente hva de vil men de gjør det aldri.  Hadde noen kommet for å hente noe snop hadde jeg ledd og trodd de hadde tullet.  Herregud så smålig. 

Tror jeg skrev dette helt i starten av tråden, men det passer her, så jeg tar en reprise. En kompis kom alltid dagen etter fest for å hente tomflaskene sine, og slanter av hjemmelaget vin som han hadde hatt med kvelden før. Vi snakker da to-tre cm vin nederst i en 1,5 liters flaske. Første gang det skjedde, trodde jeg han tullet. Jeg hadde tømt ut alle slanter, og ryddet vekk flaskene, men han fikk all panten, så det gikk greit :ler: 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Tror jeg skrev dette helt i starten av tråden, men det passer her, så jeg tar en reprise. En kompis kom alltid dagen etter fest for å hente tomflaskene sine, og slanter av hjemmelaget vin som han hadde hatt med kvelden før. Vi snakker da to-tre cm vin nederst i en 1,5 liters flaske. Første gang det skjedde, trodde jeg han tullet. Jeg hadde tømt ut alle slanter, og ryddet vekk flaskene, men han fikk all panten, så det gikk greit :ler: 

Tenk hvis man skulle hatt folk rennende hele dagen etter en fest fordi de skulle hente pant fra de 6 ølene de hadde med??  12 kr, 12 kroner!!!  Folk er sjuke

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (1 minutt siden):

Tenk hvis man skulle hatt folk rennende hele dagen etter en fest fordi de skulle hente pant fra de 6 ølene de hadde med??  12 kr, 12 kroner!!!  Folk er sjuke

Hehe, godt det stort sett bare er den ene raringen i hver vennekrets 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne i studietiden som alltid snyltet. Jeg inviterte ofte studiegjengen hjem til meg fordi jeg hadde best plass. Lagde middag og serverte velkomstdrink og snacks. Gjestene hadde med egen drikke ut over dette. Venninnen min tok ofte med seg siste slant med vin hjem igjen, selv om hun hadde drukket og spist på min regning samme kveld. De andre inviterte også hjem til seg, men hun her var vi kun hos én gang. 

Anonymkode: 5cd89...9cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så godt igjen i det at en i gruppen skal dele regningen likt på alle, selv om det er en stor skjevhet i prisen på det som er bestilt. Vi har en slik i min vennegjeng også (og igjen, dette er er hos oss også den som tjener aller mest). Om alle kjøper en rett til noenlunde samme pris, så har vi andre gjerne et par øl, mens han har en vinflaske til 1000 kr. Dette mener han fullt og holdent at alle skal betale likt av. Forrige gang betalte alle hver for seg og da ble det et voldsomt drama fordi hans regning ble på mye mer enn vår andres. Altså, hva?! Gangen før det betalte han regningen og alle vippset sin del, da ble det også et voldsomt rabalder på messengerchaten om at her manglet det penger, og at alle skylte han en øl neste gang vi skulle noe. 
 Jeg forstår virkelig ikke tankegangen, hvorfor skal vi andre sponse hans luksus? Det er sånn at man egentlig ikke har lyst å gå ut å spise med han kun pga dette, noe som er en synd, fordi han er en vi setter pris på ellers.

Hva svarer dere andre når folk vil dele regningen likt og det er en tydelig skjevhet? Jeg er egentlig ikke veldig konfliktsky, men det er noe med sånne situasjoner som gjør det ubehagelig. Som om jeg er den som lager drama ved å ta det opp, mens det egentlig er den andre parten som er idiot…

Anonymkode: d8017...9f9

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner meg så godt igjen i det at en i gruppen skal dele regningen likt på alle, selv om det er en stor skjevhet i prisen på det som er bestilt. Vi har en slik i min vennegjeng også (og igjen, dette er er hos oss også den som tjener aller mest). Om alle kjøper en rett til noenlunde samme pris, så har vi andre gjerne et par øl, mens han har en vinflaske til 1000 kr. Dette mener han fullt og holdent at alle skal betale likt av. Forrige gang betalte alle hver for seg og da ble det et voldsomt drama fordi hans regning ble på mye mer enn vår andres. Altså, hva?! Gangen før det betalte han regningen og alle vippset sin del, da ble det også et voldsomt rabalder på messengerchaten om at her manglet det penger, og at alle skylte han en øl neste gang vi skulle noe. 
 Jeg forstår virkelig ikke tankegangen, hvorfor skal vi andre sponse hans luksus? Det er sånn at man egentlig ikke har lyst å gå ut å spise med han kun pga dette, noe som er en synd, fordi han er en vi setter pris på ellers.

Hva svarer dere andre når folk vil dele regningen likt og det er en tydelig skjevhet? Jeg er egentlig ikke veldig konfliktsky, men det er noe med sånne situasjoner som gjør det ubehagelig. Som om jeg er den som lager drama ved å ta det opp, mens det egentlig er den andre parten som er idiot…

Anonymkode: d8017...9f9

Dersom du vet at vedkommende er slik så er det enkleste for å unngå konflikt å snike seg bort til baren/servitøren når måltidet nærmer seg slutten (si du må på toalettet eller noe), og si du gjerne vil betale for det du har spist/drukket. Når gjerrigknarken da foreslår å dele regningen så smiler du og sier du at du alt har betalt regningen for det du har spist.

Anonymkode: f90f4...feb

  • Liker 38
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tulla25j skrev (23 timer siden):

Hadde jeg lagt igjen en vin eller annen dyrere drikke så hadde jeg nok hentet det igjen, men snop - aldri i verden 😅 folk er rare, haha! 

Jeg har bedt venner på middag i tjuefem år, men aldri har noen hentet vin eller annen drikke etterpå! Så jeg hadde synes du var en skikkelig gjerrigknark om du gjorde det. 

Anonymkode: 326ff...512

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dersom du vet at vedkommende er slik så er det enkleste for å unngå konflikt å snike seg bort til baren/servitøren når måltidet nærmer seg slutten (si du må på toalettet eller noe), og si du gjerne vil betale for det du har spist/drukket. Når gjerrigknarken da foreslår å dele regningen så smiler du og sier du at du alt har betalt regningen for det du har spist.

Anonymkode: f90f4...feb

Så feigt. Jeg hadde nok sagt klart i fra om at det er uaktuelt å betale for andres mat og drikke, og at alle betaler for det de selv har bestilt. Det er jo konfliktskyhet som gjør at disse gjerrigpinnene bare kan fortsette med den dårlige oppførselen sin. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har bedt venner på middag i tjuefem år, men aldri har noen hentet vin eller annen drikke etterpå! Så jeg hadde synes du var en skikkelig gjerrigknark om du gjorde det

Da er min vennegjeng gjerrig da, for det har vi ofte gjort uten å tenkt noe over det.

Nå er det snakk om at om det er en full flaske vi  eller ganske mye sprit igjen f.eks. Da er det mer sånn at vi skal ut på byen og ikke får tatt det med oss. Så sier vi heller at vi henter det senere. 
 

Som oftest har jeg drukket opp det jeg har med, så ikke noe stress sånn sett. Er det igjen et glass eller to så får selvfølgelig bare verten den eller de kan tømmen ut for min del. 


Har jeg igjen en halv flakse med sprit så er det ganske mye penger for en student 🙈 (Selv om jeg de siste årene har tatt det over på en mindre flasker så blir det ofte bare en klunk igjen uansett) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla25j skrev (2 timer siden):

Da er min vennegjeng gjerrig da, for det har vi ofte gjort uten å tenkt noe over det.

Nå er det snakk om at om det er en full flaske vi  eller ganske mye sprit igjen f.eks. Da er det mer sånn at vi skal ut på byen og ikke får tatt det med oss. Så sier vi heller at vi henter det senere. 
 

Som oftest har jeg drukket opp det jeg har med, så ikke noe stress sånn sett. Er det igjen et glass eller to så får selvfølgelig bare verten den eller de kan tømmen ut for min del. 


Har jeg igjen en halv flakse med sprit så er det ganske mye penger for en student 🙈 (Selv om jeg de siste årene har tatt det over på en mindre flasker så blir det ofte bare en klunk igjen uansett) 

Er du 18, er vel dette helt innenfor. Men for meg på snart 40 hadde dette bare vært merkelig.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS skrev (2 minutter siden):

Er du 18, er vel dette helt innenfor. Men for meg på snart 40 hadde dette bare vært merkelig.

Nettopp. Innafor for unge studenter, ikke innafor for voksne folk i arbeid. 

Anonymkode: edef3...b55

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SS skrev (1 minutt siden):

Er du 18, er vel dette helt innenfor. Men for meg på snart 40 hadde dette bare vært merkelig.

Midten av 20-årene, men student uten jobb. 

Men da ser jeg hvorfor du reagere :) Så da er det jo litt på hvor man er i livet. Hadde jeg hatt bedre råd så kunne jeg absolutt satt igjen vinflaske til vertskapet uten å tenkt noe mer på det. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på hytta. Og i løpet av helgen, så ble det til at vi så noen filmen. Så kom søndagskveld. Jeg fikk en sms med ene søskenet mitt om vi hadde brukt hens Netflix. Ja svarte jeg, og skjønte ikke helt problemet. Da måtte jeg pent vippse beløpet til h*n. Merkelig. Om noen ser en film på koen av mine apper, når det kommer til familie, så vær så god! Kan nevnes at økonomien er ganske i orden hos mitt søsken..

Anonymkode: 7dd88...743

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som henter vinflasken deres hvis dere ikke drikker den.... Har dere kanskje drukket andre ting som verten har satt fram, og det var derfor dere ikke behøvde å drikke av den medbragte vinen deres? I så fall synes jeg det er gjerrig og frekt å komme og hente vinen senere Da går den inn i spleiselaget, tenker jeg.

Men hvis dere fant ut at dere skulle kjøre, og ikke drakk alkohol likevel, er det en annen sak.

Eller kanskje tok dere med to flasker vin og drakk kun den ene? :)

Anonymkode: 5e89e...534

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi var på hytta. Og i løpet av helgen, så ble det til at vi så noen filmen. Så kom søndagskveld. Jeg fikk en sms med ene søskenet mitt om vi hadde brukt hens Netflix. Ja svarte jeg, og skjønte ikke helt problemet. Da måtte jeg pent vippse beløpet til h*n. Merkelig. Om noen ser en film på koen av mine apper, når det kommer til familie, så vær så god! Kan nevnes at økonomien er ganske i orden hos mitt søsken..

Anonymkode: 7dd88...743

Måtte dere betale for å ha brukt netflixen? 😮 Men hvis dere leide film gjennom netflix, så skjønner jeg at han/hun reagerer. Da er det i allefall greit å spørre i forkant.

Anonymkode: 5e89e...534

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Måtte dere betale for å ha brukt netflixen? 😮 Men hvis dere leide film gjennom netflix, så skjønner jeg at han/hun reagerer. Da er det i allefall greit å spørre i forkant.

Anonymkode: 5e89e...534

Man leier ikke film gjennom netflix, man betaler én månedpris og har tilgang til alt innholdet. Prisen endres ikke av hvor mye man ser.

Anonymkode: df96a...542

  • Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men dere som henter vinflasken deres hvis dere ikke drikker den.... Har dere kanskje drukket andre ting som verten har satt fram, og det var derfor dere ikke behøvde å drikke av den medbragte vinen deres? I så fall synes jeg det er gjerrig og frekt å komme og hente vinen senere Da går den inn i spleiselaget, tenker jeg.

Men hvis dere fant ut at dere skulle kjøre, og ikke drakk alkohol likevel, er det en annen sak.

Eller kanskje tok dere med to flasker vin og drakk kun den ene? :)

Anonymkode: 5e89e...534

Hvis jeg har med to flasker vin til meg selv og drikker kun en tar jeg den med når jeg drar. Drikker hvitvin og da står det jo ofte i kjøleskapet, gjerne i en pose.  Men glemmer jeg den eller har bare en slant igjen drar jeg ikke tilbake dagen etter å henter den.  Den slanten holder seg jo ikke til neste helg likevel og jeg drikker ikke i ukedagene.  Sist helg var jeg på fest og hadde med 1 vin, 2 corona og en cider.  Drakk vinen og en corona men lot resten bare stå igjen. 

Anonymkode: 1ac60...f4d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men dere som henter vinflasken deres hvis dere ikke drikker den.... Har dere kanskje drukket andre ting som verten har satt fram, og det var derfor dere ikke behøvde å drikke av den medbragte vinen deres? I så fall synes jeg det er gjerrig og frekt å komme og hente vinen senere Da går den inn i spleiselaget, tenker jeg.

Men hvis dere fant ut at dere skulle kjøre, og ikke drakk alkohol likevel, er det en annen sak.

Eller kanskje tok dere med to flasker vin og drakk kun den ene? :)

Anonymkode: 5e89e...534

Da har jeg tatt med for mye eventuelt, ikke snyltet på verten :)  Men enig i den casen også.

Hadde jeg fått tilbudet om vin fra noen av de andre så hadde jeg så klart åpnet min for å dele senere eller gitt den uåpnede til verten/den som delte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...