Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
Mea Culpa: jeg har hatt det sånn lenge at jeg har følt meg sulten omtrent med en gang etter et måltid. Jeg er usikker på hva som utløste det, men jeg tror kanskje det var en "feiltolket" følelse fra magen (har hatt endel ubehag og småvondt pga stress og noen få ting jeg ikke tåler noe særlig, men det tok veldig lang tid før jeg koblet alt), og dermed ble det til at jeg gjerne gikk og småspiste eller spiste rester av middagen i flere omganger. Det igjen forverret nok følelsen. Mulig det kan være halsbrann, trykksensitivitet i magesekken, og/eller tykktarmgreier - jeg aner faktisk ikke akkurat HVA som ga sultfølelse.

Men det hjalp veldig mye å begynne å spise mer til bestemte måltider (sett i hvert fall 2,5-3 timer mellom dem, kanskje opptil 4), og droppe "uregulerte" mellommåltider/småspising. Jeg merker at det er lettere å legge på meg også når jeg spiser ordnet, jeg gikk mer ned i vekt da jeg småspiste hele dagen, enten jeg faktisk spiste mindre enn nå, eller fordi magen får ro på seg til å fordøye og nyttiggjøre seg ting og produsere riktige mengder magesyre og andre væsker som er med på å bryte ned maten. For meg funker det bedre å ha maks 1-2 mellommåltid om dagen, spise til relativt faste tider og gjerne så lite som mulig utover kvelden (bortsett fra at man ikke bør legge seg sulten, men jeg har faktisk mye mindre sultfølelse på kvelden nå). Mer (animalsk) protein gjør meg også mer ordentlig mett, dessuten funker ikke altfor fiberrik kost for meg i det hele tatt, ikke på metthetsfølelse heller.

Men for all del; ta det opp med lege, jeg tok også blodprøver for å utelukke andre ting, også stoffskifteproblemer.

Ellers bør du tenke over om du er utsatt for mye stress, jeg mistenker at jeg omtrent ikke ville hatt mageproblemer i det hele tatt hvis det ikke var for langvarig stress og uhensiktsmessig håndtering av dette. Og husk at stress ikke bare er høyt tempo på jobb eller tydelig psykisk belastning, det kan være fysiske ting også.

Takk for langt og godt svar. :)

Jeg vet ikke hva som er aarsaken til mageproblemen min, men jeg tror ikke det er stress. Det kan jo tenkes at det startet pga. stress? Jeg var selvstendig naeringsdrivende for noen aar siden, og var stort sett alltid stressa, men naa har jeg en temmelig avslappet hverdag. Jeg skal uansett proeve aa finne ut hva det er for noe. :)

Jeg har aldri tenkt paa at all smaaspisingen kan gjoere meg mer sulten, men jeg kan jo alltids proeve aa gjoere som du sier og se om det bedrer seg.

Jeg merker ogsaa det at masse fiber ikke gjoer meg saerlig mett saa jeg proever aa faa i meg mer protein og fett.

Kanskje spisetider som dette kan funke:

kl. 08:00

kl. 10:15 (da faar vi mat paa jobben)

kl. 13:00

kl. 16:00

kl. 18:00-19:00 (er hjemme 17 saa middag blir tidligst ca. 18)

kl. 21:00-22:00 (trener ofte om kvelden og da maa jeg ha noe aa spise etterpaa)

Og husk at stress ikke bare er høyt tempo på jobb eller tydelig psykisk belastning, det kan være fysiske ting også.

Hva slags fysiske ting tenker du paa da?

Endret av Mea Culpa
Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Frokost:

Havrekligroet laget med rismelk + banan, frukt og kanel paa toppen.

Ellers har jeg spist:

Eple

Banan

Tunfiskgryte med groennsaker og noen oliven

Potetgull med salt og balsamicoeddik

Vingummi

Morell cordial med vann

Scotch egg

Appelsinjuice

Vaert ute paa tur saa da ble det smaaspising. Fryktelig sunt gitt! :sjenert::fnise:

Endret av Mea Culpa
Skrevet
Og husk at stress ikke bare er høyt tempo på jobb eller tydelig psykisk belastning, det kan være fysiske ting også.

Hva slags fysiske ting tenker du paa da?

Det kan være allergier du ikke er klar over, irritabel tarm evnt andre fysiske ting som vises ved fysiske undersøkelser. Ei venninne hadde store problemer med magen og lengre tid, men legene fant aldri noe. Hun visste med seg selv at det ikke var psykisk relatert, så hun valgte å sende blodprøver til utlandet for grundigere analyse. Hun fikk tilbakemelding om allergi på noe matvarer, så hun kuttet ut disse i kosten, og halleluja.

Skrevet

Brunsj: To brødskiver med banan, et eple, en kopp kaffe og et lite glass eplejuice

35 min. løpetur

Mellom: En banan og noen cherrytomater

Middag: Litt lasagne og salat, litt sitronfromasj og en remse fruktnøtt

Blir sikkert noe senere i dag også :)

Skrevet

Hittil:

* Smoothie av 1 banan, et stort krus frosne jordbær bringebær og blåbær, ca 4 ss yoghurt, litt appelsinjuice og en dæsj linfrøolje

* Focaccia med ovnsbakt hvitløk, rosmarin og rødløk

* Grønne druer, en Lohengrin sjokolade, en neve nøtter (valnøtter & peanøtter)

* Ovnsbakte potetbåter, en grillet maiskolbe, diverse grønnsaker (asparges, gulrot, brokkoli...)

* En liten skål rabarbragrøt

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Det kan være allergier du ikke er klar over, irritabel tarm evnt andre fysiske ting som vises ved fysiske undersøkelser. Ei venninne hadde store problemer med magen og lengre tid, men legene fant aldri noe. Hun visste med seg selv at det ikke var psykisk relatert, så hun valgte å sende blodprøver til utlandet for grundigere analyse. Hun fikk tilbakemelding om allergi på noe matvarer, så hun kuttet ut disse i kosten, og halleluja.

Aha. Ja, det kan jo vaere noe saant.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Frokost: Havregrøt (kokt på vann, ikke noe på)

Lunsj: Yoplait yoghurt med skåret frukt og 4-korn

Middag: Kyllingsuppe med tilsatt kylling

Mellommåltid: yoplait

Kvelds: 2 knekkebrød med leverpostei, og det samme som til lunsj.

Noen innspill? Til vanlig spiser jeg i tillegg 2 knekkebrød til lunsj. Middag varierer, men holder meg til ca 1500 kcal om dagen.

Skrevet
Frokost: Havregrøt (kokt på vann, ikke noe på)

Lunsj: Yoplait yoghurt med skåret frukt og 4-korn

Middag: Kyllingsuppe med tilsatt kylling

Mellommåltid: yoplait

Kvelds: 2 knekkebrød med leverpostei, og det samme som til lunsj.

Noen innspill? Til vanlig spiser jeg i tillegg 2 knekkebrød til lunsj. Middag varierer, men holder meg til ca 1500 kcal om dagen.

Du bør ha i deg mer kalorier, minst 1800. Jeg tar utgangspunkt at du lever et normalt liv hvor du går på skole/jobber/er aktiv.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Takk for svar:)

Ja, jeg går på universitet. MEGET stillesittende dager. Skolebenken 8-16, sofaen 16-23 (oi hørtes ille ut). Jeg tror 1800 blir for mye.. Er 162 og veier 55,5 nå. Vil bli kvitt det overflødige fettet. Og ja, jeg har sideflesk og lår, selvom vekten kanskje ikke tilsier det :)

Skrevet
Takk for svar:)

Ja, jeg går på universitet. MEGET stillesittende dager. Skolebenken 8-16, sofaen 16-23 (oi hørtes ille ut). Jeg tror 1800 blir for mye.. Er 162 og veier 55,5 nå. Vil bli kvitt det overflødige fettet. Og ja, jeg har sideflesk og lår, selvom vekten kanskje ikke tilsier det :)

Hehe, jeg vet alt om at man kan ha sideflesk selv om vekta ikke er høy :gjeiper:

Selv om du sitter stille så trenger kroppen kcal, skolebenken er jobbing for kroppen det også. Du blir ikke kvitt sideflesk ved å spise mindre, skal du bli kvitt sideflesket så må du røre på flesket :jepp:

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Mange som blir irriterte når de hører vekten min, og at jeg vil ned! Så mente det ikke frekt:)

Begynte å trene i forrige uke, så prøver å røre litt på flesket :P

Vi får se om det fungerer, men i mitt hode blir det bare ikke riktig å spise så mye for å bli kvitt fettet:P

Skrevet

Du spiser ihvertfall ikke mye mat om det er hva du lurer på??..

Ville variert maten mer om du spiser det samme til alle måltidene hver dag bortsett fra middagen som du sier at varierer. Veldig lett å bli lei av maten en spiser om en ikke varierer den, finnes mange sunne og gode oppskrifter der ute=)

Har du forsøkt kanel, noen fruktbiter, syltetøy, nøtter ol. i havregrøten din? Anbefales på det sterkeste, kan bli litt kjedelig med bare gryn og vann..

Skrevet
Mange som blir irriterte når de hører vekten min, og at jeg vil ned! Så mente det ikke frekt:)

Vi får se om det fungerer, men i mitt hode blir det bare ikke riktig å spise så mye for å bli kvitt fettet:P

Dette er desverre noe som sitter i mange hoder der ute, men kroppen trenger brensel for å brenne og som Pjusket skriver, bevegelse er viktig i tillegg til ett bra kosthold!

Skrevet

Jeg tok det ikke frekt, jeg vet hva du mener siden jeg selv ikke veier så mye men har overflødig flesk likevel ;)

Når du i tillegg trener må du få i deg enda mer kcal, husk at du skal ikke ned i vekt, du skal bygge muskler.

Skrevet

Jeg spiser så usunt/dårlig/lite lurt for tida at jeg ikke vil skrive det inn her engang :sjenert:

Skrevet

Frokost: Litt omelett på et lite polarbrød, en skive grovbrød med gräddost. Et stort glass lettmelk og et glass oboy.

Mellom: En banan og litt mango, et glass biola blåbær.

Middag: Grovt pitabrød med salat, taco-kyllingkjøttdeig og mager kesam. Vann.

Mellom: En gulrotkakemuffins og en kopp rett i koppen sjokolade for å kurere halsonde :jepp:

Kvelds: Smoothies

Skrevet
Frokost: Litt omelett på et lite polarbrød, en skive grovbrød med gräddost. Et stort glass lettmelk og et glass oboy.

Mellom: En banan og litt mango, et glass biola blåbær.

Middag: Grovt pitabrød med salat, taco-kyllingkjøttdeig og mager kesam. Vann.

Mellom: En gulrotkakemuffins og en kopp rett i koppen sjokolade for å kurere halsonde :jepp:

Kvelds: Smoothies

Var dette så ille da? :klø:

Skrevet
Var dette så ille da? :klø:

Hm?

Skrevet
Hm?

Doh, jeg blanda deg og Desperate, sorry :klaske:

:)

Skrevet
Doh, jeg blanda deg og Desperate, sorry :klaske:

:)