Gå til innhold

Let's work out...


Gjest fragment

Anbefalte innlegg

Stemmer det at dropsett er x antall reps helt til failure, og deretter x antall reps med mindre vekter helt til failure igjen? Hva begynner du med, og hvor mange sett tar du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fragment

I mitt program kjører jeg kun ett dropsett med vekter tilsvarende det jeg i uke 1 tok 15 reps med. Ideellt skal jeg da ha 12-15 reps etter de ordentlige settene. Kjører kun dropsett i knebøy, skråbenk og roing. Skråbenken gikk veldig bra i dag, og roingen var ganske grei den også. Knebøyen var nok ekstra tung pga. intervallene i går, så det går nok lettere på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Gikk en 45 minutter lang tur før frokost i dag, ettersom det faktisk er fint vær. Har fri, så da blir det husarbeid, Facebooking, Kvinneguiding og selvsagt Tour de Francing. Planlegger en sykkeltur litt senere i dag... og så er vel den dagen over. Hjelp, dagene går så utrolig fort! Vi er jo allerede i midten av juli, og jeg føler nesten at sommeren snart er over. Gleder meg jo til å ta fatt på høstsemesteret, men det er litt tidlig ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Stemmer det at dropsett er x antall reps helt til failure, og deretter x antall reps med mindre vekter helt til failure igjen?

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=dropset

Har egentlig aldri tenkt på dropset som "don't stop until you drop" men det er jo logisk. Jeg har tatt det som alternativ til superset, men alltid med et bestemt antall reps. Virker jo mye morsommere å kjøre til failure!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt program kjører jeg kun ett dropsett med vekter tilsvarende det jeg i uke 1 tok 15 reps med. Ideellt skal jeg da ha 12-15 reps etter de ordentlige settene. Kjører kun dropsett i knebøy, skråbenk og roing. Skråbenken gikk veldig bra i dag, og roingen var ganske grei den også. Knebøyen var nok ekstra tung pga. intervallene i går, så det går nok lettere på onsdag.

Teknisk failure eller sette-seg-ned-på-rompa-failure? :)

Tidligere var jeg ikke så flink til å stoppe etter teknisk failure, men har blitt bedre.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=dropset

Har egentlig aldri tenkt på dropset som "don't stop until you drop" men det er jo logisk. Jeg har tatt det som alternativ til superset, men alltid med et bestemt antall reps. Virker jo mye morsommere å kjøre til failure!

Ja, jeg har ikke dropsett i programmet mitt, men fikk lyst til å prøve. Høres morro ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Teknisk failure eller sette-seg-ned-på-rompa-failure? :)

Jeg har heldigvis aldri opplevd det sistnevnte i knebøy, og har heller ikke planer om det :) I går tok jeg 12 reps på dropsettet i bøy, og teknikken var vel ikke heelt optimal på slutten. Når det etter hvert blir tyngre kommer jeg nok til å kjøre helt til teknisk failure, for 12 reps er nok ikke helt oppnåelig de siste ukene...

Nettopp hjemme etter en times sykkeltur i kveldssola. Det ble ca. 19 km i dag, så fornøyd med det. I morgen blir det styrke, så jobb, deretter fotballtrening etter det igjen. God treningsdag! Får nok svettet litt på jobb også, ettersom det er meldt regn. Da skal folk inn og dyppe seg i temperert klorvann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Puh, da var jeg omsider tørr igjen etter årets hittil våteste fotballtrening. Har hatt to veldig bra økter i dag, med noen timers jobbing mellom. Effektiv dag :)

Dagens trening:

- RYP, 1 time og 20 minutter - ca. 650 kcal.

- Fotball, 1 time og 15 minutter - ca. 730 kcal.

Bra matinntak i dag også. Proteinpannekaker, rundstykker med makrell i tomat, litt nøtter og laks m/ brokkoli. Måtte ha en liten sjokoladebit og en kaffekopp før fotballtreningen for å få litt sprut i beina, men det tror jeg var nødvendig. Det hjalp i alle fall, for beina var fine til tross for styrketreningen tidligere på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

I går ble det en god fotballøkt igjen, og i dag kjørte jeg ukens siste RYP-økt. Usikker på om det blir trening i morgen. Skal på en liten, lokal festival ikke så langt unna, så da blir det vel fort noen enheter alkohol i løpet av dagen. Planen er å begynne tidlig, og heller komme meg i seng til ganske normal tid. Da får jeg forhåpentligvis noe ut av søndagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Har to uker igjen av programmet. Usikker på om jeg gidder å ta pause en hel uke, men blir vel noen roligere dager med mye kardio, evt. lett styrke. Jeg kjenner jeg gleder meg til å bli ferdig nå. Blir liksom litt lei av de samme øvelsene tre ganger i uken. Gleder meg til å gå tilbake til alle go'-øvelsene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

I går tok jeg treningsfri, det ble en flaske vin og et par øl i stedet. Begynte tidlig, og sluttet vel å drikke rundt klokken 23. Så formen var helt fin da jeg sto opp i dag, og klokken 12 var det ut på sykkeltur. Det ble en tur på ca. 22 km / 1 time og 10 minutter.

Legger ut programmet for uke 5 senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

~ RYP - uke 5 ~

Dag 1 - 5 repetisjoner

Knebøy - 2 + 1 sett - 34 kg. + 22 kg.

Strakmark - 1 sett - 52 kg.

Skråbenk - 3 + 1 sett - 14 kg. + 9 kg.

Nedtrekk - 2 sett - 46 kg.

Sittende roing - 1 + 1 sett - 46 kg. + 25 kg.

Arnoldpress - 2 sett - 9 kg.

Bicepscurl - 2 sett - 10 kg.

Franskpress - 2 sett - 20 kg.

Mage - 2 sett - maks antall reps.

30 min. kardio.

Dag 2 - 5 repetisjoner

Knebøy - 2 + 1 sett - 36 kg. + 22 kg.

Strakmark - 1 sett - 55 kg.

Skråbenk - 3 + 1 sett - 14 kg. + 9 kg.

Nedtrekk - 2 sett - 48kg.

Sittende roing - 1 + 1 sett - 48 kg. + 25 kg.

Arnoldpress - 2 sett - 10 kg.

Bicepscurl - 2 sett - 11 kg.

Franskpress - 2 sett - 20 kg.

Mage - 2 sett - maks antall reps.

30 min. kardio.

Dag 3 - 5 repetisjoner

Knebøy - 2 + 1 sett - 38 kg. + 22 kg.

Strakmark - 1 sett - 56 kg.

Skråbenk - 3 + 1 sett - 15 kg. + 9 kg.

Nedtrekk - 2 sett - 50 kg.

Sittende roing - 1 + 1 sett - 50 kg. + 25 kg.

Arnoldpress - 2 sett - 10 kg.

Bicepscurl - 2 sett - 11 kg.

Franskpress - 2 sett - 21 kg.

Mage - 2 sett - maks antall reps.

30 min. kardio.

Nå begynner det for alvor å bli tungt. Tallene i roing og nedtrekk må tas med en klype salt. De har ikke vært helt korrekte tidligere heller, ettersom jeg testet 10RM i et annet apparat. Det har gått greit å følge programmet hittil, men 50 kilo i roing er antagelig for tungt. Men jeg får bare prøve og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et spennende program! Jeg gleder meg til jeg kommer i nærheten av de tallene der. ;) Masse lykke til med roingen da.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt av noen kilo på overkropp, ja... Skulle jeg tatt 21 kg på fransk press, hadde navnet scull crusher virkelig kommet til sin rett :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av noen kilo på overkropp, ja... Skulle jeg tatt 21 kg på fransk press, hadde navnet scull crusher virkelig kommet til sin rett :fnise:

:ler: Samme her! Prøvde meg på 13,1 kg her om dagen, og klarte 5 reps... :gjeiper:

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fragment
For et spennende program! Jeg gleder meg til jeg kommer i nærheten av de tallene der. ;) Masse lykke til med roingen da.

Takk, tror jeg trenger det. Det irriterer meg at det garantert hadde gått mye bedre hvis jeg hadde hatt et ordentlig apparat. Nå har jeg ingenting skikkelig jeg kan sette beina på slik at jeg får "holdt igjen" og spent kroppen optimalt, og da ender jeg opp med å lette fra benken i begynnelsen av hver repetisjon. Får heller tåle at roingen ikke går så bra nå, og ta det igjen senere!

Litt av noen kilo på overkropp, ja... Skulle jeg tatt 21 kg på fransk press, hadde navnet scull crusher virkelig kommet til sin rett :fnise:

Hehe :) Var litt skeptisk til å runde 20 kg. selv, men det gikk faktisk ganske fint på forrige økt. Men det er klart at det er litt tungt ettersom det er siste øvelsen, og jeg er ganske sliten hver gang jeg tar den. Skal øke totalt fire kilo til på denne øvelsen, så det er bare til å holde ut...

Spennende program! :)

Ja, det er spennende. Og utfordrende med så stor økning på kort tid! Jeg tror nok knebøyen blir verst. Akkurat nå virker det fryktelig tungt med 38 kilo på fredag, men den tid, den sorg. Det er for øvrig litt pinlig å ta såpass mye mindre i knebøy enn det jeg for eksempel gjør i nedtrekk eller til og med benkpress. Jaja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Ja, det er spennende. Og utfordrende med så stor økning på kort tid! Jeg tror nok knebøyen blir verst. Akkurat nå virker det fryktelig tungt med 38 kilo på fredag, men den tid, den sorg. Det er for øvrig litt pinlig å ta såpass mye mindre i knebøy enn det jeg for eksempel gjør i nedtrekk eller til og med benkpress. Jaja :)

Jeg tipper du kommer til å øke raskere i knebøy enn du tror, lårene er en lettrent muskelgruppe! :jepp: Jeg syns det er mye lettere å tørre å kjøre tungt på knebøy hvis jeg har noen til å spotte meg, for det er lett å feige ut når man står der med mange kilo på skuldrene. Spesielt hvis du skal helt ned? Jeg trynet jo med 50 kg, det var ikke særlig morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Jeg tipper du kommer til å øke raskere i knebøy enn du tror, lårene er en lettrent muskelgruppe! :jepp: Jeg syns det er mye lettere å tørre å kjøre tungt på knebøy hvis jeg har noen til å spotte meg, for det er lett å feige ut når man står der med mange kilo på skuldrene. Spesielt hvis du skal helt ned? Jeg trynet jo med 50 kg, det var ikke særlig morsomt.

Du har sikkert rett. Jeg merker at jeg har økt en del allerede, og det er jo morsomt. Men om jeg klarer å øke 5 kilo på en uke er jeg mer usikker på. Og økningen er like stor neste uke, så fredag i uke 6 blir beinhard... Angående spotter så har jeg ikke mulighet til å trene så ofte med det nå for tiden. Bør nok skaffe meg litt selskap i styrkerommet på de siste øktene hvis jeg skal klare å gjennomføre.

Går så langt ned som mulig. Synes gjerne det er enklere å gå helt ned slik at jeg får litt sprett på veien opp igjen. Mulig dette strider mot diverse fornuftige knebøyteknikker, men det funker i alle fall for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Går så langt ned som mulig. Synes gjerne det er enklere å gå helt ned slik at jeg får litt sprett på veien opp igjen. Mulig dette strider mot diverse fornuftige knebøyteknikker, men det funker i alle fall for meg :)

Jeg går helt ned, og når jeg trener alene syns jeg det er skummelt å ikke få "sprett" på veien opp, altså eksplosivt. Det er mindre skånsomt for knær og rygg, men for meg er det en nødvendighet når jeg gjør det alene for å slippe å bli redd for å ikke komme opp igjen. Hvertfall hvis jeg løfter tungt. Når jeg trener med PT får jeg ikke gi meg selv den ekstra bouncen nederst men må fortsatt helt ned før jeg går opp igjen. Det er mye mer skånsomt, men skumlere.. PT sa at det er supert å trene eksplosivt på knebøy men at man altså skal være litt forsiktig. Nå tar ikke du supertungt enda, og da vil jeg jo tro at eksplosiv trening ikke er så belastende. Når man står med 50 kg er det sikkert en annen sak? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...