Gå til innhold

Den store London tråden


marsy

Anbefalte innlegg

Må spørre igjen..Vi jentene reiser imorgen og jeg lurer på et par ting i henhold til dette toget som jeg skal ta fra gatwick til victoria station. også skal jeg ta tbanen herfra til Great Portland. Må jeg kjøpe billett først til toget og deretter på tbanen, eller fungerer samme billett på begge? Blir ikke til at jeg kjøpet oyester card for jeg skal kun ta tog/bane frem og tilbake til flyplass.

Og hvor tidlig begynner dette å gå? hvis vi skal ta flyet hjem på en hverdag kl 9, må vi nok reise tidlig. Noen som vet hvor tidlig det går, eller anbefales det taxi?

Ja, det er 2 forskjellige billetter. Jeg vet ikke når tidlig det begynner å gå, men det kan du jo bare spørre om samtidig som du kjøper billetter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har vært i London 2 ganger, en gang i oktober og en gang i juli. tenker på å dra en tur dit til påsken, noen som vet hvordan været er der da? og er det ekstremt mye mennesker i og med at det er påske? takk for svar :)

Påsken er helt OK synes jeg. Litt ekstra folk er det nok, men har aldri reagert på at det er voldsomme folkemengder. Jeg har reist dit i påsken 3-4 ganger. Verre å reise dit like før jul, eller midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle legge igjen en liten anbefaling på en restaurantopplevelse litt utenom standarene. Nede i teaterstrøket i Soho/Covent Garden ligger det en restaurant som heter Sarastro, eller "teater restauranten".

Det serveres tyrkisk/middelhavsmat, men det er absolutt ikke maten som er hovedattraksjonen her. Lokalene er små, med en million småting og teatereffekter overalt. Det er en rekke av småbord i midten av lokalet med fløyelsduker i alle mulige farger, og "teaterbalkonger" oppe under takene som man også kan bli plassert i. Det spilles HØY operamusikk, og servitørene manøvrerer svære serveringsfat opp veeldig smale trapper.. Det er også formiddagsmatinéer hvor servitørene synger live opera..

Man blir bare sittende å se seg rundt under hele måltidet, for det er så mye å se!

Verdt et besøk :)

http://www.sarastro-restaurant.com/indexfr.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt en langhelg i London sammen jentene og vi har kosa oss stort. Vi tok en bråsjangs på hotellet, men jammen var det et SUPER FINT hotell med ubeskrivelig service og perfekt beliggenhet!

Det var MYE folk i London! Ekstremt mye folk! Man gikk jo i kø, så sånmnsett hadde jeg ikke overlevd å bodd der. Det som forundrer meg er at de er så hyggelige og høffelige til tross for mye folks om går oppå hverandre, dulker borti hverandre osv..Allikevel er de kjempe hyggelige og beklager seg så fort de er i nærheten av deg. Generelt sett er de også meget høflige og hyggelige!

Ble mye shopping! Primark er jo bare THE one! Her var det SUUUUUUPER mye folk, men jammen ikke rart med de prisene! Køsystemet i London er fantastisk! Selvom det er ufattelig mye folk, og køene ser lange ut så går det fort i køene takket være dems fantastiske køsystem!

En annen butikk, somf aktisk ligger rett over Primark i Oxford street er New Look. Fantastisk butikk med mye lekkert! Her svei det i lommeboken ja!

Vsr behagelig temperatur, lørdagen kunne man gå uten jakke..Så folk som gikk i skjørt og shorts...!!

Eneste man skal være obs på i London er dette alarm systemet dems ibutikkene. I hver butikk er det jo vakter som står ved dørene. MEN når du kjøper noe så er dem ikke flinke til å ta av alarmen på varen, slik at når du går i andre butikker så slår den inn og piper! Dette skjedde oss FLERE ganger....... Heldigvis så var vaktene obs på dette, men er ganske flaut å bli stoppet på denne måten. Men det skjedde faktisk sp mange gangene at man ble vant til det også...

Syns generelt settd et var dårlig utvalg av spisesteder i Oxford street om jeg skal klage på noe...

Ellers var det en topp tur;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matvraktet; bra du hadde en fin tur :)

Ja køsystemene er fantastiske :) Her i Norge begynner køen i fem ulike retninger og alle slåss for å komme først, selv de som vet de egentlig var langt bak i køen. Ja til organisert køsystem :fnise:

Har også opplevd at butikkpersonalet var dårlige på å fjerne alarmer og at den ble utløst i andre butikker. Det trakk litt ned på shoppingopplevelsen, er aldri noe gøy å bli bedt om å vise fram innholdet i posen mens alle glaner og tenker "tyv!" :sukk:

Hvilket hotell endte du opp med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvraket:

Høres ut som en herlig tur :) Gleder meg til å dra til London i januar. Hvilket hotell lå dere på? Holder på å lete i hotell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var litt flaut de første gangene når man ble stoppet, men etterhvert så så vi jo at dette gjaldt jo flere enn bare oss. Dessuten avr disse vaktene bare hyggelige og jeg tror de kjente til problemet ja...

Hotellet vi bodde på var: GRANGE Fitzrovia hotel. Det er ett av flre grange hotell og kan anbefales ja! Det ligger i Bolsover street, mellom great portland og oxford strett. Perfekt beliggenhet. Det tok ti min gange ned til oxford og fem til great portland. Dessuten var det noe restauranter og små gatehjørnebutikker i nærheten! Et veldig fint hotell med større rom enn vanlig i London. Rommene var rene og kjempe fine! Servicen var utmerket! Her le man møtt med et smil og fikk god hjelp om man trengte det! Reiser gjerne tilbake. De har hotell andre stedet i verden også, så et stort merke.

Anbefales;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde Winter Wonderland i Hyde Park i fjor, og ser ut til at de skal ha det i år også. Pariserhjul og tivoli, julemarked, skøytebaner..

Det regnet når vi gikk der i fjor og det var stupmørkt, fikk derfor ikke den heelt store julefølelsen. Sikkert mest gøy for barna.

Ellers synes jeg det er julestemning nok å gå i de pyntede gatene som Regents Street, Carnaby og butikker og varehus som Selfridges og Harrods! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt "julete" man bør få med seg?

Nå var det også et julemarked i Oxford street. oppe ved Primark! Her var det mye boder med julestæsj, julegodter osv.. Plassen var lagt opp med halm så ordentlig koselig. Men når det regner kommer ikke akkurat julestemningen til meg heller.

Ellers så spille sdet julemusikk i butikkene, det er mye julepynt i gatene generelt og mye julesalg/pynt i butikkene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde Winter Wonderland i Hyde Park i fjor, og ser ut til at de skal ha det i år også. Pariserhjul og tivoli, julemarked, skøytebaner..

Det regnet når vi gikk der i fjor og det var stupmørkt, fikk derfor ikke den heelt store julefølelsen. Sikkert mest gøy for barna.

Ellers synes jeg det er julestemning nok å gå i de pyntede gatene som Regents Street, Carnaby og butikker og varehus som Selfridges og Harrods! :)

Nå var det også et julemarked i Oxford street. oppe ved Primark! Her var det mye boder med julestæsj, julegodter osv.. Plassen var lagt opp med halm så ordentlig koselig. Men når det regner kommer ikke akkurat julestemningen til meg heller.

Ellers så spille sdet julemusikk i butikkene, det er mye julepynt i gatene generelt og mye julesalg/pynt i butikkene;)

Takk for tips :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matvraket: Takk for navnet. :) Ble ikke det hotellet, bestemte oss for St.Giles Hotel, pga pris og beliggenhet. Håper det er greit :)

Har endelig bestilt tur nå, så da drar vi til Wolverhampton 21.januar og videre derifra til London for tre netter f.o.m den 28. januar. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St.giles har jeg hørt mye om, men likte ikke helt kritikken den fikk på tripadvisor.com. Men forstått at det er mange som liker dette hotellet;) Det var forresten utsolgt da vi var i London så tydelig populært..God tur;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem fra en super London-tur :)

Vi bodde på St. Giles, var fornøyd med det! Rommene var enkle, men greie, og servicen var bra. Det beste med hotellet er nok beliggenhet kombinert med pris, som også var årsaken til at valget falt på St.Giles. Kjempesentralt!

Det ble ikke mye sightseeing, så jeg har ikke mye å komme med der, men en ting kan jeg anbefale de som har tenkt seg opp i høyden for å se byen ovenfra (enten fra London Eye eller St. Pauls Cathedral). Legg denne opplevelsen til ettermiddagen sånn i 16-tida, da er det fortsatt lyst nok til at man ser byen, men det er i ferd med å bli mørkt, det var utrolig flott lys på den tiden på dagen! St.Pauls Cathedral anbefales virkelig, men vær klar over at det er en seig klatretur i trappene om man ikke har den store styrken i beina. Både jeg og søstra mi skalv i beina i flere minutter når vi kom ned igjen (og jeg har egentlig mye styrke i beina pga at jeg står og går hele dagen på jobb).

Vi så Phantom of the Opera, og ble anbefalt å kjøpe billetter på balkongen. Det vil jeg imidlertid ikke anbefale videre, det ble veldig langt unna.. Heldigvis kunne man leie kikkert, men jeg ville foretrukket å sitte nærmere. Vil forøvrig anbefale å se filmen før musikalen, da skjønner man historien bedre.

Det var en kjempefin tur, London er en fantastisk by, blir nok ikke lenge til jeg skal dit igjen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mirella: Godt å høre at du var fornøyd med St.Giles. Forventer ikke all verden, men greit om det i allefall er rent og greit der ;)

Gleder meg masse til tur nå kjenner jeg :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp hjem fra Londontur med min mor.

Vi bodde på Royal Court Apartments like ved Paddington/Kensington Gardens/Lancaster gate, (ca. 10 minutters gange fra Oxford Street og Primark) og var superfornøyde.

Vi valgte det av prismessige grunner: betalte 2000 kr for 2 personer for tre netter, og pga. en okay standard. Det var ikke et luksushotell, men så var det heller ikke det vi ventet oss. Det var rent og pent, med gode senger, kjempehyggelige ansatte og selv om check-in på flyet var sent på dagen i motsetning til sjekk ut tiden på hotellet, fikk vi sette igjen bagasje gratis og ble forsikret av resepsjonisten at det ikke var et problem i det hele tatt.

Vi hadde to rom, kjøkken og bad. Det ene var et soverom med to enkeltsenger, mens det andre var en stue/spisekrok. Det var veldig praktisk å kunne kjøpe med seg litt brødmat/pålegg hjem, så man ikke behøvde spise alle dagens måltider ute.

Hotellet lå tett på Hyde Park, så vi fikk oss en del turer i parken, og sett på Winter Wonderland karnivalet som må sees, (i motsetning til Oxford Street julemarkedet som er desidert uimponerende sammenlignet med Hyde Parks)

Ellers er det gjerne greit å huske at været i London er litt mildere enn i Norge (jeg ble drassende rundt på tung vinterjakke, og endte opp med å bare gå i genser en av dagene).

Det vi også gjorde var å ta bussen en del, for så får man sett litt mer av byen enn med the tube. Buss til Notting Hill Gate, og å gå gjennom Notting Hill til Portobello market var noe ingen av oss hadde gjort før, men som var å få se den litt andre delen av London enn bare Oxford Street.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har aldri vært i London før, men har skikkelig lyst .. og tenkte jeg derfor skulle ta meg en tur på nyåret da både jeg og bestevenninnen min har bursdag! :biggrin: Tenkte jeg derfor skulle høre med dere om det er noe "typisk" nyttårssalg i London også, slik vi er vant til her hjemme..? Og når begynner det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg dro i månedskiftet jan/feb for noen år siden var det fortsatt en del salg. :) Tror det er ennå mer rett etter nytt år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...