Gå til innhold

Den store London tråden


marsy

Anbefalte innlegg

I dag har jeg bestilt meg London-tur! :)

Reiser om en liten måned, så nå skal jeg lese gjennom denne tråden, og flere andre London-tråder - og notere ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et tips til alle som skal reise til London er å be om VAT-refund når du shopper. Da får du momsen på det du har handlet igjen på flyplassen (ca 17% om jeg ikke husker helt feil).

Nesten alle de store kjedebutikkene har rutiner for dette og det fungerer aldeles strålende:)

Sist jeg var å reiste fikk jeg igjen 2000 kr rett på kredittkortet mitt på flyplassen, og var veldig fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til alle som skal reise til London er å be om VAT-refund når du shopper. Da får du momsen på det du har handlet igjen på flyplassen (ca 17% om jeg ikke husker helt feil).

Nesten alle de store kjedebutikkene har rutiner for dette og det fungerer aldeles strålende:)

Sist jeg var å reiste fikk jeg igjen 2000 kr rett på kredittkortet mitt på flyplassen, og var veldig fornøyd

Hvordan går man fram da? :klø: Og hvor på flyplassen får man ordnet det?

Hørtes jo genialt ut :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går man fram da? :klø: Og hvor på flyplassen får man ordnet det?

Hørtes jo genialt ut :lur:

Man få noen lapper (VAT-refund) som ligner på kassalapper i butikken og fyller dem ut med personalia og passnummer, disse leverer man i tollen på flyplassen FØR man sjekker inn. Viktig at bagasjen ikke er sjekket inn for teoretisk kan tollerne be om å sjekke at kvitteringene stemmer med varene du har med deg ut.

Når dette er gjort og kvitteriene er stemplet av tollmyndighetene sjekker man inn og går gjennom sikkerhetskontrollen. Litt usikker på rutinene på de ulike flyplassene, men tollerne er som regel veldig behjelpelige. På Gatwick er det i hvertfall i "veksleboden" rett etter sikkerhetspasseringen. Der går de gjennom papirene og betaler ut enten i cash eller rett på kredittkortet mot et forholdsvis lite gebyr:)

Enkelt og greit og helt klart verdt det om du har handlet litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man få noen lapper (VAT-refund) som ligner på kassalapper i butikken og fyller dem ut med personalia og passnummer, disse leverer man i tollen på flyplassen FØR man sjekker inn. Viktig at bagasjen ikke er sjekket inn for teoretisk kan tollerne be om å sjekke at kvitteringene stemmer med varene du har med deg ut.

Når dette er gjort og kvitteriene er stemplet av tollmyndighetene sjekker man inn og går gjennom sikkerhetskontrollen. Litt usikker på rutinene på de ulike flyplassene, men tollerne er som regel veldig behjelpelige. På Gatwick er det i hvertfall i "veksleboden" rett etter sikkerhetspasseringen. Der går de gjennom papirene og betaler ut enten i cash eller rett på kredittkortet mot et forholdsvis lite gebyr:)

Enkelt og greit og helt klart verdt det om du har handlet litt:)

Stilig! TUSEN TAKK FOR TIPSET! Det skal jeg så absolutt prøve ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shopping
Man få noen lapper (VAT-refund) som ligner på kassalapper i butikken og fyller dem ut med personalia og passnummer, disse leverer man i tollen på flyplassen FØR man sjekker inn. Viktig at bagasjen ikke er sjekket inn for teoretisk kan tollerne be om å sjekke at kvitteringene stemmer med varene du har med deg ut.

Når dette er gjort og kvitteriene er stemplet av tollmyndighetene sjekker man inn og går gjennom sikkerhetskontrollen. Litt usikker på rutinene på de ulike flyplassene, men tollerne er som regel veldig behjelpelige. På Gatwick er det i hvertfall i "veksleboden" rett etter sikkerhetspasseringen. Der går de gjennom papirene og betaler ut enten i cash eller rett på kredittkortet mot et forholdsvis lite gebyr:)

Enkelt og greit og helt klart verdt det om du har handlet litt:)

Hei, jeg lurer på en liten ting. Er det vanskelig å finne fram til butikker osv i Oxfort street? Blir så forvirret når jeg skal se på kart osv. Har tenkt meg i butikker som Mango,miss selfridge,monsoon,new look, next, river island,top shop,zara,urbanoutfitters,superdrug?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet om noen fine interiørbutikker for "små ting". Altså ikke møbler, men mindre oppbevaring, kjøkkenting, o.l?

Heals og Habitat.

Ligger i Tottenham Court road.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markeder: styr unna Petticoat Lane marked.

Det er bare acryl og nylon-klær og umenneskelig stygt sengetøy.

Og dette var jo så bra tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til alle som skal reise til London er å be om VAT-refund når du shopper. Da får du momsen på det du har handlet igjen på flyplassen (ca 17% om jeg ikke husker helt feil).

Nesten alle de store kjedebutikkene har rutiner for dette og det fungerer aldeles strålende:)

En får vel dette igjen når en reiser med båt og. Vi har fått det i Newcastle, men til sommeren skal vi til Dover.

Noen som vet? Får en det inne på terminalen på fergekaien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer på en liten ting. Er det vanskelig å finne fram til butikker osv i Oxfort street? Blir så forvirret når jeg skal se på kart osv. Har tenkt meg i butikker som Mango,miss selfridge,monsoon,new look, next, river island,top shop,zara,urbanoutfitters,superdrug?:-)

Ligger som perler på en snor oppover oxfordstreet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til alle som skal reise til London er å be om VAT-refund når du shopper. Da får du momsen på det du har handlet igjen på flyplassen (ca 17% om jeg ikke husker helt feil).

Nesten alle de store kjedebutikkene har rutiner for dette og det fungerer aldeles strålende:)

Sist jeg var å reiste fikk jeg igjen 2000 kr rett på kredittkortet mitt på flyplassen, og var veldig fornøyd

Jepp dette er genialt, da man som regel shopper som en gal i London. MEN, skal man ha igjen penger må man være ekstra tidlig ute! VIKTIG!

For hver gang jeg har vært der har det vært så lang kø av mest asiatere som har kjøpt med seg flatskjerm, dataer og en haug med andre ting, og de som står bak skranken er ikke de som jobber raskest for å si det sånn. Så det har alltid endt med at jeg ikke har orket å stå i køen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God tur :hoppe: Litt misunnelig bare ;)

Hihi, takk :ler:

Vi skal først en uke til Wolverhampton, før vi runder av turen med tre netter i London. Gleder meg ekstremt til å tilbake dit! Skal også en dag til The Bullring i Birmingham på shopping, som er et kjempestort kjøpesenter. Tror nok pengene får vinger å gå på :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo er så forelsket i den byen at det er bare helt villt. Jeg digger å bare gå å se på livet, shoppe, spise, se kamp på pub, drikke øl og bare nyte livet.

Ikke noe misunnelig på dere nå nei :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reiser på onsdag :hoppe:

Men jeg lurer på en ting. Hvor lang tid burde man sette av til Madam Tussauds? En hel dag?

Nei, for guds skyld! Med mindre dere er ekstremt interessert i voksdukker er en time eller to mer enn nok.

(Personlig ville jeg skippet hele greia, det er så mye annet i London som er hundre ganger mer interessant. Jeg har vært i London 12-13 ganger, og det eneste jeg synes har vært bortkastet tid er Madame Tussaud's. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for guds skyld! Med mindre dere er ekstremt interessert i voksdukker er en time eller to mer enn nok.

(Personlig ville jeg skippet hele greia, det er så mye annet i London som er hundre ganger mer interessant. Jeg har vært i London 12-13 ganger, og det eneste jeg synes har vært bortkastet tid er Madame Tussaud's. ;))

Åkei :ler: Takk for oppklaringen! Jeg klarte liksom ikke å se for meg hvor lang tid vi trengte. Prøver å legge en plan for hva vi skal gjøre når nemlig.

Men jeg VIL innom Madam Tussauds. I mine øyne er det obligatorisk ettersom det er den første London-turen min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei :ler: Takk for oppklaringen! Jeg klarte liksom ikke å se for meg hvor lang tid vi trengte. Prøver å legge en plan for hva vi skal gjøre når nemlig.

Men jeg VIL innom Madam Tussauds. I mine øyne er det obligatorisk ettersom det er den første London-turen min :P

Jeg ser den, jeg var også der på min aller første London-tur. ;)

Det som kan være lurt er å forhåndsbestille billetter, ellers risikerer du å måtte stå i lang kø. Husker ikke i farten hvor vi bestilte, men vi kunne i hvert fall gå forbi køen og rett inn, så det kan være verdt å sjekke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...