Gå til innhold

Politihøgskolen 2009


icee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har skrevet endel her, men kanskje på tide å introdusere meg selv litt, og få litt tips fra dere erfarne?

Jeg er en mann på 29 fra Telemark som jobber som servicetekniker. Til daglig utfører jeg endel småløft, uten noen tyngde. Har nå ca 3 måneder på meg til å forberede meg, og håper noen kan gi meg tips. Trener på treningsstudio med veiledning fra en trener, men mange av øvelsene virker for meg som bortkastet.

Er det noen som har tips til styrkeøvelsene, hvordan jeg skal utføre dem mest effektivt, og på kort tid?

Hva bør jeg ta i nedtrekk eks, med tanke på at jeg veier 88 kg? Eventuellt hvor mange repetisjoner? Kan dette ansees som bortimot kroppshev dersom jeg klarer 90 kilo?

Og når det gjelder svømmingen, er det vel noen år siden sist. Noen drevne som kan gi meg et tips til hvordan jeg går frem?

Hvor lang løpetur bør jeg ta daglig for å få opp kondisen? Røyker, men er i avvenningsfasen i øyeblikket.

Noen gode råd?

Har sjekket phs sidene, og har et lite utgangspunkt der, men ønsker gjerne tilbakemeldinger fra ander også.

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune og dere andre.

Er innom av og til for å se hvordan det går med dere osv. Nå er ikke jeg aktiv på tråden i år men har vært det på dei to forrige. Har latt juss-bøker være juss-bøker i dag så da har det blitt litt surfing her på Kvinneguiden :)

Jeg har vært gjennom 2 opptak og dermed fått litt erfaring ang bl.a fysiske tester. Jeg anbefaler dere alle å jobbe spesifikk mot selve testene. Kjør benkpress, ta hangups, ta med målebåndet på trening og hopp lengde! Ikke bry deg om at andre ser litt rart på deg- gjør det du må for å nå målet ditt!

Ta kondisjonstesten, ikke bare en gang, men 10...minst! Jeg sier igjen, ikke kom på testen å la en centimeter eller en rep få ødelegge for deg. Det er nå du kan legge grunnlaget og husk det er ikke bare på testen du skal yte. Skal du bli politi må du kunne yte i jobben også:-))

Stå på alle sammen, gi alt!

Hilsen LL som stikker innom sånn dann og vann :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Meg_*
Kommer vel an på anseniteten, men vil vel tro sånn mellom 300 og 350?

Så de tjener ca. like mye som en vanlig poltimann? Trodde de tjente litt mer jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kondisjon, så vil jeg anbefale deg å kjøre vanlig langkjøring, dvs lange joggeturer på minimum 30 minutter prate temp for å få opp kondisen din. Etter dette kan du gjerne starte med intervaller som er en glimrende måte å få opp kondisjonen din på.En pulsklokke er en fin ting også.

Styrkedelen så må du trene variert, husk at du blir testet i 1RM(benkpress) og utholdende muskelstyrke(hangups)

Benkpress er MYE teknikk, har du ikke løftet mye før, ta en kikk på

http://www.iform.no/pub/art.php?id=777 du kan også teste dette programmet som gjorde at jeg gikk opp 15 kg i benken på 2 måneder. http://www.iform.no/pub/art.php?id=40

For å bli god i hangups er det bare en ting som gjelder, tren mye rygg med varierte øvelser. Sittende kabelroing, nedtrekk foran, nedtrekk med smalt grep, omvendt grep osv. Gjerne trene med 10 reps eller mer på ryggøvelser.

Svømmingen er det vel også greit å holde fokus på teknikk og gjøre kroppen vandt med å svømme, gjerne svømme 500-1000meter.

Dagbladet har laget noen glimrende illustrasjonsvideoer som du kan studere:

http://www.dagbladet.no/tv/tags.html?tag=s...=1&offset=0

Angående testing så gjorde jeg ikke dette så mye selv. Tok vel løpetesten dagen før jeg skulle på opptak. Benk og hangups testet jeg regelmessig for å sjekke at styrketreningen fungerte.

Vil tro at det finnes mange gode personlige trenere som kan gi deg gode tips på veien. Lykke til!

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for din tilbakemelding!

Har tatt en titt på linkene der, og jeg må innrømme at det ser gøy ut i tillegg til å være effektivt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei Rune, velkommen til gjenget:)

I morgen er jeg i gang igjen.. litt for lang juleferie.. med en treningsøkt og en skitur:) pangstart

Nå er det ca 5 - 6 mnd til opptak, og det her skal vi klare:D

Tenker å begynne i februar med å få inn alle papirer, legeattester osv:)

tjohei:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Høres bra ut :D

Har fått meg et tupp i ræva, så nå er treningen i full gang :D Snakket også med rådgiveren på PHS i går, og slik det ser ut nå, har jeg studiekompetanse gitt :D. Må ta i bruk en karakter fra tidligere, men skitt au.

Til uken begynner jeg med svømmingen igjen, og nå er det full rulle frem mot "den store dagen" :)

Så gjenstår det å se om man faktisk blir kalt inn til opptak da. Men du får uansett ha lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Laura Line

Anbefaler STERKT å trene spesifikt på alle ølvelsene. Selvfølgelig er det lurt å bruke andre øvelser som er med på bygge opp kroppen og musklene.

Det er ikke bare å løpe i 10 minutter og legge seg ned og så komme seg opp igjen om og om igjen...

Det er mye verre enn man tenker...

Men det går, hvis man tester seg jevnlig.

Har nå trent ca.1 mnd og jeg er i gang.

Tenkte jeg skal begynne i februar med å teste meg i løping osv.

Håper og tror at de fysiske testene skal som i fjor gå bra=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på det å trene spesifikt på øvelsene man testes i. Den løpetesten er alt annet enn "a walk in the park", og man merker stor forskjell fra vanlig løping (da det bare er å sette en fot foran den andre, og fortsette med det), og når man faktisk må reise seg.

Når det gjelder styrketestene; jeg tror nok ikke det nytter å ta push-ups hjemme å så komme på opptak å tro man skal maxe benken. Samme (er vel strengt tatt motsatt men ok) med hangups kontra nedtrekk; det å trene masse nedtrekk gir deg en sterk rygg og masse muskler, men det nytter ikke hvis du ikke klarer å løfte din egen kropp. Det er i alle fall min mening, så skal naturligvis alle få lov til å trene som de vil fordeom :)

Grattis med studiekompetanse Rune! Hvordan ser snittet ut da? Har du prøvd å ta tiden på svømmingen?

Selv stresser jeg ikke så voldsomt med de fysiske testene, gikk så greit i fjor og har trent jevnt siden. Sliter mer med fagene jeg tar opp igjen..har klart å kjøre meg skikkelig på rævva å skal ha 7 eksamener til våren :S men er vel bare å henge i de siste 5 mnd nå :D

rallyb: hva røk du på i fjor da?

Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takker for gratulasjonen :) Vet ikke snittet på stående fot. Får vel karakterene i morgen, men tror ikke jeg behøver å slenge inn en søknad på NASA akkurat :)

Når det gjelder svømmingen har jeg vel egentlig ikke kommet så langt enda, men er i full gang i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du som lurte...

Jeg røk ut pga. for få konkurransepoeng...Og det visste jeg egentlig...Men jeg prøvde og fikk erfaring.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål jeg lurer på til dere som hadde for lave karakterer i fjor. Dersom jeg har x antall poeng nå, og går opp til forbedringseksamen i mai, kan jeg da ettersende de nye karakterene og få dem med i poengberegningen dersom de er bedre enn de gamle? Og eventuellt få disse beregnet før vurderingen av ja eller nei til opptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet spørsmål jeg lurer på til dere som hadde for lave karakterer i fjor. Dersom jeg har x antall poeng nå, og går opp til forbedringseksamen i mai, kan jeg da ettersende de nye karakterene og få dem med i poengberegningen dersom de er bedre enn de gamle? Og eventuellt få disse beregnet før vurderingen av ja eller nei til opptak?

Det kan du :) men tror ikke du kan ettersende karakterene bare, du må ettersende vitnemål MED karakterene på (men det er jeg ikke sikker på). Uansett om man må eller ikke: det kan fort beregnes feil poengsum om du ikke gjør det :) frist for innsending er 1.juli (kilde: phs.no ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva menes med konkurranse poeng? hva avgjør hvor mange jeg har?

Er jente, 22 år. Gått 4 år på vgs og jobbet i 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva menes med konkurranse poeng? hva avgjør hvor mange jeg har?

Er jente, 22 år. Gått 4 år på vgs og jobbet i 3 år...

Konkurransepoeng er en sum av alle poengene dine, alderspoeng, karakterpoeng etc.

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, takk skal du ha, har du eller noen andre noen oversikt over hvor mye poeng man får for karakterer?

Blir poengene for de fysiske testene regnet med sammen med de konkurransepoengene?

Jeg har ikke vært i millitæret, er det mye mindre sjans for å komme inn da?

Takk igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra SO:

"KONKURRANSEPOENG

Skolepoeng

+ Tilleggspoeng

(1 års høyere utdanning

eller 1 år på norsk folkehøgskole

eller 1 års militær/sivil førstegangstjeneste)

+ Alderspoeng

= KONKURRANSEPOENG

"

Btw: Er det noen her som vet om GK VG1300 5-timers mattefag er godt nok for GSK?

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne vitnemål kan man stikke innpå minside.no. Tror man må registere seg, men innpå der finner man mye fint! Blant annet vitnemål fra videregående, hvor du kan trykke på en knapp som beregner snittet ditt samt antall poeng du har utover dette, som feks alderspoeng.

mvh en som også skal søke i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*
Helt enig med Laura Line

Anbefaler STERKT å trene spesifikt på alle ølvelsene. Selvfølgelig er det lurt å bruke andre øvelser som er med på bygge opp kroppen og musklene.

Det er ikke bare å løpe i 10 minutter og legge seg ned og så komme seg opp igjen om og om igjen...

Det er mye verre enn man tenker...

Men det går, hvis man tester seg jevnlig.

Har nå trent ca.1 mnd og jeg er i gang.

Tenkte jeg skal begynne i februar med å teste meg i løping osv.

Håper og tror at de fysiske testene skal som i fjor gå bra=)

Hei hei jeg har snart lest alle sidene for og ta dere igjen...:)

Men Rallyb skulle ikke du søke phs nå nå til våren? en kan vel ikke ettersende for 7 eksamener? for fristen for det er vel 15 mars og blir vel litt vanskelig å få alle karakterene i boks før den tid?

kan godt være eg har misforstått er så mange som skriver her inne :)

Jeg tenker forresten å søke i 2010, i og med jeg ikke har noe studiekompetanse før den tid.... men har fullt ed alders + folkehøyskole + en utdannelse fra før så nå er det bare å henge i frem til eksamenene... jeg har også 7 stk! :(

Lykke til alle dere som skal søke nå! blir kjempe spenende å høre kors det går!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...