Gå til innhold

Politihøgskolen 2009


icee

Anbefalte innlegg

Gjest fragment
Selv om det sikkert er mange fler som søker tror jeg de tar inn en del til opptak for de må jo også være klar over at det er kanskje mange som bare slenger inn en søknad for moro skyld.

Jeg håper virkelig at intervjuet med opptaksnemda blir lengre og mer omfattende som følge av denne endringen i inntaksprosessen. Det er tragisk dersom kvaliteten på fremtidige politistudenter synker kun fordi noen "slengte inn en søknad for moro skyld", og det er ganske åpenbart at flere vil søke nettopp på grunn av dette når det blir så mye enklere å sende en søknad.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gjest skrev dette:Egenerklæringen fylles ut ETTER de fysiske testene i år - mot at de var endel av selve inntaksprossesen i fjor

Er fullstendig klar over det!!

Og det er det jeg mener...da tror jeg at man får silt ut en del av de som egentlig ikke er så veldig interissert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjest skrev dette:Egenerklæringen fylles ut ETTER de fysiske testene i år - mot at de var endel av selve inntaksprossesen i fjor

Er fullstendig klar over det!!

Og det er det jeg mener...da tror jeg at man får silt ut en del av de som egentlig ikke er så veldig interissert...

Hvordan får de silt ut de på grunn av det? Den eneste forskjellen jeg kan se er at de som står for inntaket slipper å lese igjennom alle søkeres egenerklæring, men nå kan konsentrere seg om de søkerne som har gode nok karakterer, plett fri vandel, godkjent legeerklæring, gått igjennom de fysiske testene og fått ok fra nemdas lege. Egenerklæringen er jo bare for å gi et lite bilde av deg så nemda har litt å gå på i forhold til intervjuet.

Jeg er veldig spent på hvor mange søkere det blir i år og om det vil bli en vesentlig forskjell siden søknadsprossesen går igjennom SO. Blir veldig interessant å se (om man får se noen statistikk på det) om de som var innkalt til opptak, kom - og hvor mange av de som gikk videre til intervju. Om differansen og utvalg av fremtidige politifolk ble større pga SO..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PHS STUDENT

Hei alle sammen....

Det er gøy å lese at det er en tråd ute på denne siden i år også. Jeg søkte på 2008 opptaket og var så heldig at jeg nå har 5 måneder igjen til det er sommerferie og ut i praksis. Har søkt sommerjobb å satser på at jeg får det.

Dere som søker og har som mål å komme inn bør stå på og glede dere til dagen da dere skal på opptak. Det er som å vinne i lotto vil jeg tro. Jeg husker når jeg skulle på opptaket...Det var masse forskellige folk som gledet seg like mye som meg, men noen var ikke helt forbredt....!!

Det jeg kan si er at dere må være forbredt og trene seriøst. Å stille opp på opptak uten å vite hvilke øvelser du skal ta engang er helt idioti....!!!

Tren og ta dette seriøst....

Les litt om politiet og lær litt hvordan politiet er bygget opp.

Studer litt forvaltning og lær dere litt juss. Politiet vil satse på folk som er topp motiverte til å innta rollen å fortsette i politiet.

Lykke til alle sammen og tvi tvi....

Jeg kom inn på realkompetanse....Over 25 og ikke studiekompetanse. Masse jobb erfaring og fysisk sterk.

Man må kunne kommunisere med folk også...!!!

Jeg skal følge tråden her å lese og svare hvis det skulle være noen spm....!!

Mvh PHS student 2008-2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bella SW_*
Hei alle sammen....

Det er gøy å lese at det er en tråd ute på denne siden i år også. Jeg søkte på 2008 opptaket og var så heldig at jeg nå har 5 måneder igjen til det er sommerferie og ut i praksis. Har søkt sommerjobb å satser på at jeg får det.

Dere som søker og har som mål å komme inn bør stå på og glede dere til dagen da dere skal på opptak. Det er som å vinne i lotto vil jeg tro. Jeg husker når jeg skulle på opptaket...Det var masse forskellige folk som gledet seg like mye som meg, men noen var ikke helt forbredt....!!

Det jeg kan si er at dere må være forbredt og trene seriøst. Å stille opp på opptak uten å vite hvilke øvelser du skal ta engang er helt idioti....!!!

Tren og ta dette seriøst....

Les litt om politiet og lær litt hvordan politiet er bygget opp.

Studer litt forvaltning og lær dere litt juss. Politiet vil satse på folk som er topp motiverte til å innta rollen å fortsette i politiet.

Lykke til alle sammen og tvi tvi....

Jeg kom inn på realkompetanse....Over 25 og ikke studiekompetanse. Masse jobb erfaring og fysisk sterk.

Man må kunne kommunisere med folk også...!!!

Jeg skal følge tråden her å lese og svare hvis det skulle være noen spm....!!

Mvh PHS student 2008-2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bella SW_*

Hei!

Fint forum her med masse informasjon om søknaden til PHS:)Har bare et spørsmål kanskje noen av dere kunne svare på?:)

Jeg er jente på 26 år,et år høyere utdanning,generell studiekompetanse fra VGS,jobbet i nesten alle år,ulike yrker,ledelse men har ikke jobbet på grunnlag av yrkesrettet utdannelse.

Har per idag en kjempebra jobb, jeg trives bra og har vel stort sett mye bedre betingelser,fri og lønn enn i Politiet ,likevel VIL jeg inn i politiet.Det er det jeg vil!

Er førstegangsøkende(om jeg søker i det hele tatt iår)Er fordi jeg har lest så mye at mange kommer ikke inn fordi de ikke har nok konkurransepoeng,det tror jeg ikke jeg har heller etter de kravene jeg har lest de har hatt de siste to årene.Ble desverre også for sen å melde meg opp til privatist iår den 15 jan..

Det jeg undrer da,er det i hele tatt noen vits for meg å søke iår?Om jeg per idag vet at jeg har for dårlig konkurransepoeng?Jeg hørte at det laveste som kom inn ifjor hadde 48,8 poeng,og den personen stod som nr 20 på venteliste.

Tar de i hele tatt noen inn under denne poengsummen,likevel om man oppfyller alle formelle krav,egenærklæring og intervju samt består den fysiske testen?

Jeg er usikker på om jeg skal søke,eller vente til neste år da jeg vet at jeg har den rette poengsummen iallefall.Ta opp fag iår.

Any råd?

Hva skal man kunne ta ved siden av jobb som kan være positivt neste år?utenom å ta opp de fagene jeg vil endre på da,er ikke så mye poeng om å gjøre så kan ha litt tid til å gjøre andre ting for å freshe opp søknaden min også,noen tips?

Forresten hva er gjennomsnittsalder på PHS?

Håper noen vil svare og gi noen råd:)

Lykke til Alle som skal søke iår!

Mvh Bella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Fint forum her med masse informasjon om søknaden til PHS:)Har bare et spørsmål kanskje noen av dere kunne svare på?:)

Jeg er jente på 26 år,et år høyere utdanning,generell studiekompetanse fra VGS,jobbet i nesten alle år,ulike yrker,ledelse men har ikke jobbet på grunnlag av yrkesrettet utdannelse.

Har per idag en kjempebra jobb, jeg trives bra og har vel stort sett mye bedre betingelser,fri og lønn enn i Politiet ,likevel VIL jeg inn i politiet.Det er det jeg vil!

Er førstegangsøkende(om jeg søker i det hele tatt iår)Er fordi jeg har lest så mye at mange kommer ikke inn fordi de ikke har nok konkurransepoeng,det tror jeg ikke jeg har heller etter de kravene jeg har lest de har hatt de siste to årene.Ble desverre også for sen å melde meg opp til privatist iår den 15 jan..

Det jeg undrer da,er det i hele tatt noen vits for meg å søke iår?Om jeg per idag vet at jeg har for dårlig konkurransepoeng?Jeg hørte at det laveste som kom inn ifjor hadde 48,8 poeng,og den personen stod som nr 20 på venteliste.

Tar de i hele tatt noen inn under denne poengsummen,likevel om man oppfyller alle formelle krav,egenærklæring og intervju samt består den fysiske testen?

Jeg er usikker på om jeg skal søke,eller vente til neste år da jeg vet at jeg har den rette poengsummen iallefall.Ta opp fag iår.

Any råd?

Hva skal man kunne ta ved siden av jobb som kan være positivt neste år?utenom å ta opp de fagene jeg vil endre på da,er ikke så mye poeng om å gjøre så kan ha litt tid til å gjøre andre ting for å freshe opp søknaden min også,noen tips?

Forresten hva er gjennomsnittsalder på PHS?

Håper noen vil svare og gi noen råd:)

Lykke til Alle som skal søke iår!

Mvh Bella

på vei på jobb, men vil bare svare på en ting: fristen for privatistoppmelding går ikke ut før 1. februar! (i alle fall ikke i Hordaland, regner med det gjelder hele landet) gogogo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella SW:

De poengsummene som var i fjor er ikke nødvendigvis de som blir i år. Det kommer an på hva "alle de andre har". I år er det nye poengberegninger og det forventes vel at snittet kommer å synke litt (rene spekulasjoner fra min side).

Man blir innkalt til fysisketester selv om du ikke har over 48 poeng.

Syns du skal søke jeg. Det er en flott erfaring å ta med seg enten poengsummen er for lav eller ikke. Du får litt "kjøtt" på bena og du viser interesse for studiet. De fleste søker noen ganger før de kommer inn.

Om det er som bodyglove sier så er sjansen for å melde seg opp som privatist enda der så kjør på!!!

Usikker på snittalderen men det kanskje noen andre her vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle som svarte :)

Det var jo positive tilbakemeldinger!

Jeg har hørt med privatistene her i mitt fylke og fristen var 15 jan.

Kanskje jeg burde undersøke andre fylker som du sa.Kanskje enda håp..Blir Kanskje stress å sku ta opp fagene iår..

Når det gjelder å søke så burde jeg vel gjøre det for å se hvordan det fungerer som du sier..og det gir meg vel en erfaring verdt å ta med seg til neste år når jeg har godt nok snitt som gjør meg sterkere for å komme inn.De fysiske testene og intervjuet skremmer meg ikke så det er vel ikke der det skal stå på:-( Ser ikke lett på det,men jeg tror om man jobber mot det målet så klarer man det og jeg tror med god selvdisiplin,hard jobbing med trening og stille forberedt så klarer man det om man vil det!Er ikke noe annet å gjøre enn å være seg selv,ha litt is i magen og gå inn til nemda og "selge"seg selv litt om man kan si det sånn.

Ja jeg får kanskje gjøre et forsøk da:-)Likevel om snittet mitt ikke rekker opp iår!

Heller stå på på alt det andre og iallefall vise at jeg er klar for dette her!

Andre her som har søkt før eller?siden det er min første gang,er det noen som har noen tips?Hvordan var det å være på testene?Gikk det greit?

Tilykke til de som skal søke iår!Håper dere kommer Inn! :)

Så sees vi kanskje om et år på skolen!

Mvh Bella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre her som har søkt før eller?siden det er min første gang,er det noen som har noen tips?Hvordan var det å være på testene?Gikk det greit?

Mvh Bella :)

Er ikke sikker på snittet, men yngste personen i min klasse er 21, eldste er 35.

Du trenger ikke ha 48poeng +, det tas også opp folk dersom opptaksnemda mener du er spesielt kvalifisert. Dette være seg f.eks. relevant utdannelse eller erfaring. F.eks. sykepleier, ambulanse, psykiatri, fengsel osv.

Angående opptak, så anbefaler jeg å trene målrettet mot de fysiske prøvene samt lese generelt om politiet. Under et evt. intervju, er det at du er ærlig og viser at du er moden og reflektert som gjelder.

Vil anbefale deg å prøve om det er dette du ønsker, kommer du ikke inn første gang, vet du hva du må jobbe med, så er det en erfaring å ha vært i gjennom prosessen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen! Nå følger noen kloke slutninger fra meg selv (hihi :P)

Har sittet her og lest litt nå, og helt ærlig så strøk jeg i matematikken, rett og slett pga min egen dumhet, men anyway. Som de fleste her vet, er jeg 29 år, og har jobbet mer eller mindre siden jeg var 18. Bestemte meg for å ta opp de seks fagene i midten av september og tok alle eksamenene før jul.

Føler selv at jeg kanskje har en mulighet selv om studiekompetansen min kanskje henger i en tynn tråd. Har erfaring fra transportbransjen i 9 år, og ca 1 år i ambulansetjenesten. Har også mange år i Røde Kors med forskjellige operative verv. Også leder og ansvarlig for leteaksjoner etc. Pr i dag jobber jeg som servicetekniker for et stort, norsk firma, og føler i så måte at min omgang med mennesker er relativt god. Klarer å skape tillit hos de fleste.

Nå trener jeg som bare f..., og "lærer" meg å svømme etter 12 år uten vann på kroppen :P.

Er det bare meg som føler at jeg kanskje har en liten sjanse? Er riktignok bare 176 høy, men uansett ...

Kremt ... okay... Smisker etter positive tilbakemeldinger her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Jeg har også tenkt å søke på PHS i år. Jeg jobber som ufaglært politimann i Sogn og Fjordane og elsker jobben!! Håper dette gjør at jeg stiller med ekstra kort i ermet til opptaket...men du vet jo aldri:P Jeg opplever yrket som spennede med mange positive/negative sider med livet til andre mennesker. Men alt i alt kan alle glede seg til det:P:P Hvis man da liker en utfordring.

Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Kult å se at det er mange engasjerte søkere. Det gjør meg motivert, da det blir enda med konkurranse om plassene. Treningen går bra! Småsyk i øyeblikket så tar det helt med ro.

Jeg satser selvfølgelig på å komme inn i år, men statistisk sett, er ikke sannsynligheten veldig høy ( førstegangssøker, 21 år).

Lurte på om dere kunne komme med innspill på hva dere har/skal/tenker å gjøre hvis dere ikke kom/kommer inn på PHS?

Selv har jeg tenkt på mye forskjellig. Eksempler er: barnevern, pedagogikk, psykologi, organisasjon og ledelse, jobbe ett år osv.

For meg er det viktig å utvilke meg innenfor områder jeg ser at jeg mestrer og liker. Føler at utdannelsen/jobbåret jeg begir meg ut på, må være personlig utviklende for videre karriere, og ikke bare rettet mot å komme inn politiet.

Hvilke innspill har dere her? Veldig fint om noen som faktisk går på PHS eller er ferdig kunne fortelle litt om bakgrunnen til forskjellige mennesker i politiet/phs. Forstå meg rett; alle andre må også dele sine meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Jeg satser selvfølgelig på å komme inn i år, men statistisk sett, er ikke sannsynligheten veldig høy ( førstegangssøker, 21 år).

Ikke tenk på dette. Jeg var selv 21 år da jeg kom inn i fjor, og det er overraskende mange som kommer inn som forholdsvis unge førstegangssøkere. Det stilles selvsagt krav til deg når det gjelder modenhet etc. når du er så ung, men ikke tenk at sjansene er veldig mye mindre.

Føler at utdannelsen/jobbåret jeg begir meg ut på, må være personlig utviklende for videre karriere, og ikke bare rettet mot å komme inn politiet.

Enig i dette. Opptaksnemda synes det er spennende med folk som har helt andre bakgrunner enn det som ved første øyekast virker relevant. Ikke tving deg gjennom et kjedelig år med noe du egentlig ikke har lyst til, kun fordi du føler dette kan hjelpe deg inn på skolen. Det er naturligvis aldri negativt å ha gjort ting tidligere som kan relateres til yrket, men mangfoldet er viktig.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mange dagene før vi kan sende inn søknad til PHS!!

Jeg gleder meg=)

Skal på kurs i helgen(basiskurs) og forhåpentligvis få grønn diplom(100meter rygg-, 500meter brystsvømming, dykking, ta av seg klær i vannet osv)..Skal videre ta flere kurs så jeg kan holde kurs i babysvømming.

Ser dette som en fin mulighet til å vise at man står på og vil opp og frem!!

Dessuten er dette noe man kan tjene litt på ved siden av...

Pluss av at all svømmetrening er bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da var søknaden for 2009 sendt! :D God følelse ja! Utrolig bra at en ikke trenger å vente i nærmest et år før en får svar denne gangen:) Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...