Gå til innhold

Politihøgskolen 2009


icee

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fulgt med en del på tråden her, men ikke svart før nå. Jeg er ei jente på 23 som søker for andre gang i år. Røk ut på det fysiske ifjor, men var forberedt på det. Jeg har lyst til å inn i politiet og jobbe med etterforskning. :)

Jeg innfrir alle de formelle kravene og tror har gode sjanser som søker hvis jeg klarer det fysiske. Det er her jeg kommer til kort da jeg aldri har vært noe særlig godt trent. Har jobbet mye med dette det siste året og er på god vei, men er usikker på om jeg har sjanse i år også. Er det mange her inne som er kjent med hvordan skolen er? Er høye krav til det fysiske i skolehverdagen og på evt tester?

Jeg lurer litt på om det er feil av meg å gå gjennom phs for å komme inn i etterforskning i politiet.. Jeg tror det kan være andre veier å gå uten at jeg er helt sikker(kriminologi/biologi, forensics i utlandet osv.) -I og med at jeg sannsynligvis ikke vil ha lyst til å jobbe som gatepoliti veldig lenge. Grunnen til at jeg søker er at jeg tror det er en nyttig erfaring å ha jobbet på gata uansett hva du skal drive med innen politiet og fordi jeg faktisk har blitt litt gira på selve utfordringen. Desutten har jeg et sterkt ønske om å ha et yrke hvor jeg kan hjelpe folk. Men er det feil vei å gå i forhold til det jeg har lyst til? Er det noen som har noen synspunkter? Kanskje det er noen som går phs nå som kan gi meg råd? Hva vil dere andre jobbe med innenfor politiet? Jeg savner litt snakk om dette i tråden. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Thomas_*

Du kan aldri bli en god etterforsker uten allsidig erfaring innen politietaten. Det som etter hvert gjør deg dyktig er bl.a. alle årene med jobbing i forskjellige avdelinger, deriblant ordenstjeneste. En lærer mye gjennom å jobbe på gata, i tillegg knytter du kontakter, lærer å "lese" situasjoner, ofte lenge før de oppstår...

Søker du PHS bør du unngå å komme med en slik virkelighetsoppfatning om at det kun er etterforskning som gjelder, da kommer du garantert ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere andre jobbe med innenfor politiet? Jeg savner litt snakk om dette i tråden. :goodbye:

Jeg for min del kommer nok aldri til å bli noe etterforsker. Ser for meg en lang karriere i ordenspolitiet når jeg er ferdig utdannet om 2.5 år.Har også sett på andre operative jobber som den kongelige politieskorte, org. krim o.l.

Det greie med politiet er at det er så mye forskjellig, så det er nok å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

Det lyste en liten varsellampe da jeg registrerte meg på noe som heter kvinneguiden, siden jeg er gutt, men jeg har fulgt med i tråden her og de tidligere årene og har lyst til å delta litt i diskusjonen :)

Det er noen år til jeg kan søke enda, men jeg har allerede begynt å trene til opptak, og syns det går videre, sakte, men sikkert. Må bare få si at det er utrolig oppmuntrende å lese i tråden hvordan dere oppmuntrer og pusher hverandre. Det virker som om dere kommer til å bli noen flinke politikvinner og menn!

Akkurat nå ligger jeg på 55 kg i benkpress, og ca 6 hangups på en god dag. Lengdehopp sliter jeg med, har ikke målt dette, men jeg er ganske så lav, og spensten er ikke noe å skryte over, så trenger å få trent på dette! Noen tips her? Har ikke prøvd svømme- eller løpetesten, så vet rett og slett ikke hvordan jeg ligger an her.

Innenfor politiet ønsker jeg å jobbe innenfor vanlig ordenstjeneste. Å være med å påvirke og hjelpe folk er det jeg vil gjøre. Ellers ser jeg for meg at det kunne ha vært interessant å blitt med i UEH etter noen år i vanlig tjeneste. Da får man jo litt av hvert!

Endret av Aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan aldri bli en god etterforsker uten allsidig erfaring innen politietaten. Det som etter hvert gjør deg dyktig er bl.a. alle årene med jobbing i forskjellige avdelinger, deriblant ordenstjeneste. En lærer mye gjennom å jobbe på gata, i tillegg knytter du kontakter, lærer å "lese" situasjoner, ofte lenge før de oppstår...

Søker du PHS bør du unngå å komme med en slik virkelighetsoppfatning om at det kun er etterforskning som gjelder, da kommer du garantert ikke inn.

Det er absolutt ikke kun etterforskning som gjelder for meg. Men det er det jeg vil strebe etter sannsynligvis og det som virker mest spennende for meg akkurat nå. Tror det er bra å vise at man har tanker om hva man vil jobbe med videre jeg. Jeg får sikkert åpne øynene for mange flere sider ved politiyrket både på skolen og i jobb, men akkurat nå vet jeg så lite! Det som er bunnen og grunnen i mitt innlegg er vel egentlig at jeg ønsker å finne ut mer om hvilke muligheter man har i politiet, og jeg går og lurer på om er det noe jeg virkelig skal gå for dersom jeg ikke ser for meg en jobb som ordenspoliti i mange år? Kunne tenkt meg å høre andre folk sine ambisjoner og tanker om jobb!

Synes det er bra du deltar Aleks. Hvorfor skal du ikke søke før om noen år? Du har jo startet og trene allerede, det er bra! Jeg ligger ikke godt an til det fysiske, så kanskje jeg må nødt til å søke neste år også :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er bra du deltar Aleks. Hvorfor skal du ikke søke før om noen år? Du har jo startet og trene allerede, det er bra! Jeg ligger ikke godt an til det fysiske, så kanskje jeg må nødt til å søke neste år også :sukk:

Jeg gjorde det kanskje ikke helt klart... men jeg kan ikke søke før om 3 år. Jeg er 17, snaaart 18 da :) Er vel litt tidlig ute, men er veeeeldig engasjert og interessert :)

Endret av Aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thomas_*

Kth: Dersom du gruer deg for å måtte jobbe på gata noen år, er det ikke sikkert det er politiyrket som passer best for deg.

Du har jo nevnt dette med etterforskning, men har du tenkt på hvilke situasjoner etterforskerne ofte opplever? Hverdagen er kanskje ikke helt som du tror.

Jeg mener ikke å ta motet fra deg, men skal du klare opptaksprøver og tre år på PHS (hvorav ett av årene innebærer mye ordenstjeneste) bør motivasjonen din være på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg ikke til å jobbe på gata Thomas, tvert imot. Men jeg har ambisjoner om å jobbe videre innen politiet. Jeg tror du har misforstått meg; jeg skal ikke gå phs FOR å bli etterforsker, jeg vil inn på phs uansett.

Innen etterforskning er det nok mange forskjellige jobber, så hverdagene er nok ganske så mangt. Om du vet mye om hvordan etterforskere jobber så fortell gjerne!

Over til trening; er det noen som vet om bra steder å svømme i Bergen? Jeg svømmer på sentralbadet og ender ofte opp med å svømme i kø, eller dulte borti folk, litt irriterende :gjeiper: hørt at Sats Nesttun har basseng, noen som går der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg ikke til å jobbe på gata Thomas, tvert imot. Men jeg har ambisjoner om å jobbe videre innen politiet. Jeg tror du har misforstått meg; jeg skal ikke gå phs FOR å bli etterforsker, jeg vil inn på phs uansett.

Innen etterforskning er det nok mange forskjellige jobber, så hverdagene er nok ganske så mangt. Om du vet mye om hvordan etterforskere jobber så fortell gjerne!

Over til trening; er det noen som vet om bra steder å svømme i Bergen? Jeg svømmer på sentralbadet og ender ofte opp med å svømme i kø, eller dulte borti folk, litt irriterende :gjeiper: hørt at Sats Nesttun har basseng, noen som går der?

Jeg har pleid å svømme litt på Sentralbadet jeg og. Har vært en gang på Sats for mange mange år siden, og tror det er et 12 meters basseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm

Hei! Må si jeg ble litt overrasket når jeg søkte på Samordna i kveld.. Søker man faktisk på hver av de tre phs skolene nå? Eller er dette bare for å erstatte den "ønskelista" fra tidligere opptaksprosesser.. Er det sånn at jeg faktisk har større sjangs om jeg velger kongsvinger på første? Eller blir alle søkere tatt under ett på opptakene og plassert etter ønsker i forhold til karakterer og eventuelle spesielle grunner til studiested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Må si jeg ble litt overrasket når jeg søkte på Samordna i kveld.. Søker man faktisk på hver av de tre phs skolene nå? Eller er dette bare for å erstatte den "ønskelista" fra tidligere opptaksprosesser.. Er det sånn at jeg faktisk har større sjangs om jeg velger kongsvinger på første? Eller blir alle søkere tatt under ett på opptakene og plassert etter ønsker i forhold til karakterer og eventuelle spesielle grunner til studiested.

Vil ikke tro det er større sjanse for å komme inn på en av skolene fremfor den andre. Fordelingen vil nok bli av hvem som er skikket og utifra det prøve å se hvilke ønsker folk har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siri_*

Hei Artaniz! Du må fortelle oss litt om skolehverdagen! Kjempefint at du holder kontakten her.

Til Kth vil jeg si at jeg skjønner godt at du gjør Thomas irritert når du så åpenbart gir inntrykk av at ordenspolitiet nærmest er folk uten ambisjoner, og at etterforskning gir status, så det er toppen. Og det før du i det hele tatt har klart opptaket! Tror ikke Thomas misforstår deg så veldig. Du virker veldig lite moden synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Student_PHS
Til Kth vil jeg si at jeg skjønner godt at du gjør Thomas irritert når du så åpenbart gir inntrykk av at ordenspolitiet nærmest er folk uten ambisjoner, og at etterforskning gir status, så det er toppen. Og det før du i det hele tatt har klart opptaket! Tror ikke Thomas misforstår deg så veldig. Du virker veldig lite moden synes jeg.

Føler for å forsvare Kth litt her. Jeg må ærlig innrømme at jeg overhodet ikke synes Kth har skrevet noe som skal gjøre Thomas irritert. Og ut fra det han skrev i sitt siste innlegg, så tror jeg forøvrig ikke han er blitt det heller.

Min oppfattelse av hva Kth prøver å få frem i innleggene sine er rett og slett bare at hun har ambisjoner om etterhvert å begynne å arbeide med etterforskning. Jeg kan ikke se at hun har skrevet at etterforskning gir status, men kun at det er det hun har lyst til å drive med. Det er vel lov å gi uttrykk for ambisjonene sine uten at det skal tolkes dithen at alle som vil noe annet er uten ambisjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg ikke til å jobbe på gata Thomas, tvert imot. Men jeg har ambisjoner om å jobbe videre innen politiet. Jeg tror du har misforstått meg; jeg skal ikke gå phs FOR å bli etterforsker, jeg vil inn på phs uansett.

Innen etterforskning er det nok mange forskjellige jobber, så hverdagene er nok ganske så mangt. Om du vet mye om hvordan etterforskere jobber så fortell gjerne!

Over til trening; er det noen som vet om bra steder å svømme i Bergen? Jeg svømmer på sentralbadet og ender ofte opp med å svømme i kø, eller dulte borti folk, litt irriterende :gjeiper: hørt at Sats Nesttun har basseng, noen som går der?

Jeg går og på sentralbadet, og har ikke problemer med kø. det kommer rett og slett helt an på når du går. Jeg var der i dag (tirsdag) mellom 11 og 12. Ellers har jo Studentsenteret (i SiB-"kjeden") svømmebasseng og. Forøvrig har jo Bergen flere offentlige bad (Sentralbadet, Åstveit, Stemmemyren og Slåtthaughallen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Thomas
Hei Artaniz! Du må fortelle oss litt om skolehverdagen! Kjempefint at du holder kontakten her.

Til Kth vil jeg si at jeg skjønner godt at du gjør Thomas irritert når du så åpenbart gir inntrykk av at ordenspolitiet nærmest er folk uten ambisjoner, og at etterforskning gir status, så det er toppen. Og det før du i det hele tatt har klart opptaket! Tror ikke Thomas misforstår deg så veldig. Du virker veldig lite moden synes jeg.

Takk for støtteerklæring Siri, men jeg har nok opplevd verre ting å irritere seg over...

Jeg jobber ikke i ordenstjeneste nå, men som de fleste andre har jeg jobbet i gata flere år, og det gjøres en kjempeinnsats der, med til tider veldig lite folk. Er opptatt av at ordenstjenesten ikke skal undervurderes. Må tilstå at jeg stusset litt når Kth skrev at hun ikke var sikker på å søke PHS grunnet ordenstjenesten. De fleste politistudenter kan jo nesten ikke vente med å komme ut i ordenstjeneste.

Det er flott med ambisjoner, og det har vel de fleste av oss, men det er veldig viktig med et solid fundament før en eventuelt velger å gå videre til andre avdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som sagt; jeg har lyst til å jobbe som ordenspoliti. Og som jeg sa i mitt første innlegg tror jeg det er viktig å jobbe noen år på gata for å jobbe videre i andre avdelinger. Og det tror jeg vi er enige i thomas. Og det er derfor jeg har valgt å gå denne veien også. Og ja, jeg ser for meg allerede nå å gjøre noe annet enn å jobbe som ordenspoliti etter noen år.

Jeg føler ikke at jeg har forhøyet etterforskeres status i forhold til de som jobber i ordenspolitiet etter det jeg har skrevet, men hvis noen oppfatter det så er det i hvert fall ikke tilfellet. Det jeg snakker om er mine tanker og ønsker og ikke yrkesmessig stigmatisering. Dessutten, som du sier siri, jeg har ikke enda inne på phs. Jeg har jobbet som verken det ene eller det andre, jeg vet fortsatt veldig lite om de forskjellige avdelingene innen politiet. Nettopp derfor jeg vil høre mer om dette her i forumet!

"Det er vel lov å gi uttrykk for ambisjonene sine uten at det skal tolkes dithen at alle som vil noe annet er uten ambisjoner Happy.gif " -takk :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lang tid det tar vanligvis for en lege å skrive legeerklæring. Har bestilt time 9.mars. Men blir det litt for kort tid? I og med at omslagsarkene og legeerklæringen må sendes inn senest 20.mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Icee_*

Legeerklæringen kan du få på dagen:-) Men det er litt avhengig av om legen din har alle instrumenter tilgjengelige (hørselstest etc). Så jeg tror du skal klare det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...