Gå til innhold

Politihøgskolen 2009


icee

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anna_*
Jeg slenger meg på det å trene spesifikt på øvelsene man testes i. Den løpetesten er alt annet enn "a walk in the park", og man merker stor forskjell fra vanlig løping (da det bare er å sette en fot foran den andre, og fortsette med det), og når man faktisk må reise seg.

Når det gjelder styrketestene; jeg tror nok ikke det nytter å ta push-ups hjemme å så komme på opptak å tro man skal maxe benken. Samme (er vel strengt tatt motsatt men ok) med hangups kontra nedtrekk; det å trene masse nedtrekk gir deg en sterk rygg og masse muskler, men det nytter ikke hvis du ikke klarer å løfte din egen kropp. Det er i alle fall min mening, så skal naturligvis alle få lov til å trene som de vil fordeom :)

Grattis med studiekompetanse Rune! Hvordan ser snittet ut da? Har du prøvd å ta tiden på svømmingen?

Selv stresser jeg ikke så voldsomt med de fysiske testene, gikk så greit i fjor og har trent jevnt siden. Sliter mer med fagene jeg tar opp igjen..har klart å kjøre meg skikkelig på rævva å skal ha 7 eksamener til våren :S men er vel bare å henge i de siste 5 mnd nå :D

rallyb: hva røk du på i fjor da?

Lykke til alle sammen :)

uff da jeg skrev på feil innlegg!

det var dette jeg mente å svare på....om dere ser på innlegget jeg har skrevet over her :) ja ja første gang her inne så.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker forresten å søke i 2010, i og med jeg ikke har noe studiekompetanse før den tid.... men har fullt ed alders + folkehøyskole + en utdannelse fra før så nå er det bare å henge i frem til eksamenene... jeg har også 7 stk! :(

Et tips til deg som jeg selv fikk fra PHS (i verste fall): Søk på realkompetanse. Da er det svært viktig å få med mest mulig om hvorfor du vil inn i politiet, hvorfor du tror du passer der, hva du vil oppnå, hvorfor du tror du vil klare studiet, og ikke minst mye om mål og motivasjon.

Bare et lite tips :) Så kan du eventuellt søke inn neste år også dersom du ikke kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei jeg har snart lest alle sidene for og ta dere igjen...:)

Men Rallyb skulle ikke du søke phs nå nå til våren? en kan vel ikke ettersende for 7 eksamener? for fristen for det er vel 15 mars og blir vel litt vanskelig å få alle karakterene i boks før den tid?

kan godt være eg har misforstått er så mange som skriver her inne :)

Jeg tenker forresten å søke i 2010, i og med jeg ikke har noe studiekompetanse før den tid.... men har fullt ed alders + folkehøyskole + en utdannelse fra før så nå er det bare å henge i frem til eksamenene... jeg har også 7 stk! :(

Lykke til alle dere som skal søke nå! blir kjempe spenende å høre kors det går!!!

Du kan ta opp så mange fag, og ettersende (frem til 1. juli), SÅ LENGE du har GSK FØR søknadsfristen 1. mars :) står forøvrig på phs sine sider om "opptaksprosessen".

Men hvor vidt det er en god ide å ta opp 7 fag, er en helt annen ting! Kom akkurat hjem fra skolen (19:47), og da har jeg vært der siden i morges, og slik er det flere ganger i uka :S MEN, nå roper treninga på meg :)

Ble nevnt realfagskompetanse her en plass, det kan være verdt å sjekke ut for deg Anna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*
Et tips til deg som jeg selv fikk fra PHS (i verste fall): Søk på realkompetanse. Da er det svært viktig å få med mest mulig om hvorfor du vil inn i politiet, hvorfor du tror du passer der, hva du vil oppnå, hvorfor du tror du vil klare studiet, og ikke minst mye om mål og motivasjon.

Bare et lite tips :) Så kan du eventuellt søke inn neste år også dersom du ikke kommer inn.

Å går det ann kanskje?

off men eg har ikkje trent på en stund.. (pga skade) og ligger laaaangt etter på kravene ...begynte å trene igjen forrige uke... når begynte testene nå igjen? vil liksom ikke søke før eg er på mitt beste om dere forstår... men det er jo samtidig uutholdelig lenge å vente ett år! hmmm ... tror dere det er negativt om jeg ringer phs om spør ?

må bare si det er er utrolig gøy og dele litt inne her!!

mye nyttig å plukke opp!

Sitter og på skolen hele dagen jeg og, av 4 dager er 17.10 det tidligeste eg slutter og det seneste 18.40 så deter harde bud!... men skal sei eg har fått blod på tann etter jul.. nå er det faktisk på grensa til gøy!

he he tror det hele har gått litt til hode på meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Først: GSK = Generell Studie Kompetanse :)

Opptakene starter vel rundt 17.mai ettersom PHS fortalte meg i hvertfall. Har endelig gitt meg selv et spark i ræva, og kommet i gang med treningen for alvor. Du får ha lykke til :)

Og ja. Det går an å søke på realkompetanse, men tror ikke sjansene er like store som ved GSK, men det koster ikke noe å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Anna_*
Hei :)

Først: GSK = Generell Studie Kompetanse :)

Opptakene starter vel rundt 17.mai ettersom PHS fortalte meg i hvertfall. Har endelig gitt meg selv et spark i ræva, og kommet i gang med treningen for alvor. Du får ha lykke til :)

Og ja. Det går an å søke på realkompetanse, men tror ikke sjansene er like store som ved GSK, men det koster ikke noe å prøve :)

å selvsagt betyr det det :)

ja jeg tenker jeg konsentrerer meg til neste år jeg... da presterer jeg nok bedre enn om jeg hadde søkt i år.

og jeg har ikke :)GSK:) før 1 mars heller så kommer nok ikke så langt...

tenker å ta psykologi eller sosiologi til neste år... det er jo pensum i 3 klasse på phs så om eg kommer inn slipper eg en eksamen iallefall... tror det var her på forumet det var snakk om alle eksamenene på kort tid. pluss jeg bor med en politimann nå og han sa det var kjempe stress....

ikke krise å ha eks psykologi om jeg ikke kommer inn likevel så satser nok på det. :)

mange av dere som har pyntet på karakterene forresten, ? og mange som angrer på at de ikke gjorde en skikkelig jobb på vgs..? jeg er med i den klubben iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å selvsagt betyr det det :)

ja jeg tenker jeg konsentrerer meg til neste år jeg... da presterer jeg nok bedre enn om jeg hadde søkt i år.

og jeg har ikke :)GSK:) før 1 mars heller så kommer nok ikke så langt...

tenker å ta psykologi eller sosiologi til neste år... det er jo pensum i 3 klasse på phs så om eg kommer inn slipper eg en eksamen iallefall... tror det var her på forumet det var snakk om alle eksamenene på kort tid. pluss jeg bor med en politimann nå og han sa det var kjempe stress....

ikke krise å ha eks psykologi om jeg ikke kommer inn likevel så satser nok på det. :)

mange av dere som har pyntet på karakterene forresten, ? og mange som angrer på at de ikke gjorde en skikkelig jobb på vgs..? jeg er med i den klubben iallefall!

hehe, du kan trygt si jeg angrer på at jeg ikke jobbet bedre ja! Da hadde jeg jo gått der nå å ikke kuka rundt på sonans :S

Men på en annen side, har jeg fått et helt nytt syn på utdanning, jeg ønsker virkelig å gjøre en innsats nå. Før ble jeg glad hvis jeg stod, nå blir jeg skuffa for femmere...merkelig hvordan man forandrer seg (les: vokser opp) :P

Jeg har hørt at man ikke slipper eksamen på phs selv om man har hatt faget før, siden det er mer "politi-rettet" (kan man si det?) enn den vanlige. Det ville jeg nok sjekket opp, særlig hvis det å slippe er et viktig argument for deg.

Hadde jeg vært deg, ville jeg bare søkt for å søke, se hvordan opptaket fungerer å sånn. Jeg er i alle fall mye tryggere nå enn det jeg var i fjor :) det verste som kan skje er jo at du får avslag!

rune: søker du på realkompetanse eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Icee_*

Heisann folkens! Nå har ikke jeg vært innom siden i fjor! ;p

Men må si dere har stått på med innlegg:-)

En liten oppdatering fra meg;

-Jeg har nå betalt eksamensavgift for å ta opp to fag til våren. Da vil jeg tro at jeg er sikret karaktermessig dette året (siden jeg da har planer opp å få topp karakterer selvfølgelig;))

-På treningsfronten ligger det ikke helt etter planen:S Jeg sliter fortsatt med stillestående lengde, men det kommer vel det og etterhvert... Tror jeg mangler litt motivasjon ettersom opptaket i fjor gikk over all forventning, og jeg tror at det kommer til å gå bra i år også... Men jeg får bare snu den tankegangen! Kommer ingen vei uten å satse;)

- Ellers har jeg bestilt meg legetime for å få erklæringen derfra, og har begynt å samle opp attester osv. Tror jeg har kontroll så langt!

Så nå er det bare å vente på at samordna opptak åpner for søknader!!! Vil tro de fleste her gleder seg til 1 feb.? Hehe:)

Anna: Jeg vil gjerne anbefale deg å søke i år! Du tjener veldig på å ha vært gjennom, om ikke hele, men iallefall deler av søknadsprosessen:) Da stiller du sterkere neste år, og vet hva det dreier seg om.

Jeg føler meg iallefall mye bedre forberedt hvert år! (Tredje gangen jeg søker i år)

Håper alle står på og gjør sitt beste! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå er det ikke lenge igjen før vi kan fylle i søknaden!! Jaggu meg har dette året gått fort! i mai i fjor var det en evighet til det skulle starte opp igjen - men nå er vi der snart igjen. Herlig!!

Anna: Jeg begynte treningen min i fjor i siste halvdel av januar og hadde opptak i slutten av mars - så det er bare å kjøre igang. Det går med litt vilje. :jepp:

Det viktigste er at du er under grensen på 20 poeng.

Lykke til alle med legeundersøkelser og trening fremover!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man ikke slipper eksamen på phs selv om man har hatt faget før, siden det er mer "politi-rettet" (kan man si det?) enn den vanlige. Det ville jeg nok sjekket opp, særlig hvis det å slippe er et viktig argument for deg.

Stemmer vel ikke helt.

Har iafall noen i klassen vår som slapp idrettsprøven siden de hadde idretts grunnfag. Har vel også noen som har sluppet unna muntlig sosiologi eksamen til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Stemmer vel ikke helt.

Har iafall noen i klassen vår som slapp idrettsprøven siden de hadde idretts grunnfag. Har vel også noen som har sluppet unna muntlig sosiologi eksamen til våren.

Slik var det hos oss også. Men det er tross alt forskjell på en generell idrettsprøve og f.eks et psykologifag hvor fokuset gjerne ligger på det politifaglige. Om det er mulig å slippe sosiologien kan imidlertid tenkes, ettersom det er mulig at den muntlige eksamenen i dette faget stort sett vil dreie seg om det generelle i faget. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen...

I år er det ikke mulig å få ekstrapoeng for å hatt rettslære osv, men for å hatt matte, kjemi, fysikk går det fortsatt an. Fordypningspoeng heter det vel.

Hva tror dere konkuranssepoenggrensen kommer til å ligge på i år??

Etter min mening er den nødt til å synke. Siden mange sikkert mister fordypningspoeng(ikke alle da, men en del)..

Lurer ekstra på dette, siden det er det som til slutt avgjør om du blir tatt opp som student eller ikke...

Endret av rallyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*
hehe, du kan trygt si jeg angrer på at jeg ikke jobbet bedre ja! Da hadde jeg jo gått der nå å ikke kuka rundt på sonans :S

Men på en annen side, har jeg fått et helt nytt syn på utdanning, jeg ønsker virkelig å gjøre en innsats nå. Før ble jeg glad hvis jeg stod, nå blir jeg skuffa for femmere...merkelig hvordan man forandrer seg (les: vokser opp) :P

Jeg har hørt at man ikke slipper eksamen på phs selv om man har hatt faget før, siden det er mer "politi-rettet" (kan man si det?) enn den vanlige. Det ville jeg nok sjekket opp, særlig hvis det å slippe er et viktig argument for deg.

Hadde jeg vært deg, ville jeg bare søkt for å søke, se hvordan opptaket fungerer å sånn. Jeg er i alle fall mye tryggere nå enn det jeg var i fjor :) det verste som kan skje er jo at du får avslag!

rune: søker du på realkompetanse eller?

så du går på sonans du og altså... hvor da? om jeg kan spørre.. :)

jeg har faktisk en ny skade nå som jeg ikke hadde gått gjennom legetesten tipper eg, så ikke vits og søke i år fant eg ut... skjønner hva dere mener,.... men vil vite at eg klarer dei fysiske kravene greit når eg søker.. ellers blir det bare et stress moment.. en går jo mye rundt og tenker på det så...

nei jeg satser skikkelig neste år heller....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...

I år er det ikke mulig å få ekstrapoeng for å hatt rettslære osv, men for å hatt matte, kjemi, fysikk går det fortsatt an. Fordypningspoeng heter det vel.

Hva tror dere konkuranssepoenggrensen kommer til å ligge på i år??

Etter min mening er den nødt til å synke. Siden mange sikkert mister fordypningspoeng(ikke alle da, men en del)..

Lurer ekstra på dette, siden det er det som til slutt avgjør om du blir tatt opp som student eller ikke...

Jeg tror det er vanskelig å si om det kommer til å stige eller synke:

Hvorfor kan det synke?

  • Fordypningspoeng forsvinner, "mange" mister 4 poeng her
  • Det blir opprettet 150 nye plasser på kongsvinger, noe som fører til at "flere på ventelista kommer inn" (de som har lavere snitt)

Hvorfor kan det stige?

  • PHS har blitt en del av SO;


  • man kan få flere "tilfeldige søkere" (de som bare ser det i SO og søker)


  • Søknadsfristen er flyttet; mange var ikke klar over denne tidligere

ellers har du usikre momenter som:

  • Lønnskampen
  • Hvor mange av de tilfeldige søkerne som faktisk trener og forbereder seg til opptaksprøvene (og i det hele tatt møter)

Noen som har flere argumenter for/mot lavere snitt? :)

@anna: går i Bergen..du da?

Endret av bodyglove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Anna_*
Jeg tror det er vanskelig å si om det kommer til å stige eller synke:

Hvorfor kan det synke?

  • Fordypningspoeng forsvinner, "mange" mister 4 poeng her
  • Det blir opprettet 150 nye plasser på kongsvinger, noe som fører til at "flere på ventelista kommer inn" (de som har lavere snitt)

Hvorfor kan det stige?

  • PHS har blitt en del av SO;


  • man kan få flere "tilfeldige søkere" (de som bare ser det i SO og søker)


  • Søknadsfristen er flyttet; mange var ikke klar over denne tidligere

ellers har du usikre momenter som:

  • Lønnskampen
  • Hvor mange av de tilfeldige søkerne som faktisk trener og forbereder seg til opptaksprøvene (og i det hele tatt møter)

Noen som har flere argumenter for/mot lavere snitt? :)

@anna: går i Bergen..du da?

går i bergen eg og :) så løye .. da har me nok sitt kvarandre... !

Vett om ein som skal på politi men om du hadde vært han så tror eg nok du hadde visst kim eg var... ja ja verden er ikkje så stor her på nettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var det en del som ikke kom på opptaksdagen uten å gi beskjed. Og en del som kom litt uforberett til de fysiske testene. Men slik har det vel vært hvert år.

Men de som uteble hadde da tatt seg bryet med å skrive egenerklæringen og levere legeattest. I år tror jeg det blir flere søkere. Men det spørrs hvor mange av de som søker (fordi det er enkelt å hive inn en søknad via nettet) som blir med videre. Er en del som kreves i forhold til andre høgskoler. ( trening/legeattest) Og det at søknadsfristen er 1.mars.

Blir iallefall VELDIG spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det sikkert er mange fler som søker tror jeg de tar inn en del til opptak for de må jo også være klar over at det er kanskje mange som bare slenger inn en søknad for moro skyld.

Men heldigvis er det sikkert en del som blir silet ut gjennom fysiske øvelse og ikke minst egenerklæring. Det er jo gjennom det man utmerker seg og viser om man virkelig har lyst til å bli politi av hele sitt hjerte...

Så mange av de som bare sendte inn en søknad sånn "by the way" blir forhåpentligvis ikke med i kampen om plassene...

Min teori da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...