Gå til innhold

Politihøgskolen 2009


icee

Anbefalte innlegg

Gjest ferdigutdannet i vår

så moro at det er så mange motiverte søkere! det er det viktigste politiet trenger nå. ang denne "aksjonen" (som ikke er en aksjon, men en oppfordring om å prioritere seg selv) handler den rett og slett om at politifolk må være flinkere å prioritere familie og sitt eget sosiale liv og helse og fritid.

ellers er det et flott studie! mye moro, MEN det er utrolig mye lesing også!! det er mer en teoretisk skole enn praktisk selvom man har hele 2kl i praksis. I vår hadde vi rundt 10 eksmner og 4 av disse på to uker. jepp- det er harDt!! i tillegg skal man trene og prøve å være litt sosial- det er man da for det meste med de man går på skole med...

men jeg er strålende fornøyd ferdigutdannet med vitnemål :fnise: (kan nesten ikke tro det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fragment

Når det gjelder eksamenene i tredjeklasse så mener jeg å ha hørt at de skal spre dem litt utover i vårsemesteret, slik at det ikke blir så tett som dere hadde det.

Nå nærmer det seg for øvrig søking av praksisplass for oss i første... Det er vanskelig å bestemme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ferdigutdannet i vår

å så spennende da! har du tenkt på hvor du vil? jeg var i bergen sentrum. veldig bra! men tror et mindre sted er like bra for da får du nok mer ansvar.

får håpe deres eksamner er mer spredt enn oss ja. men vi var heldige og hadde trekk eksamner i første. hadde bare skk og veitrafikk og fikk forvaltning og sosiologi bare bestått. det var deilig! hehe. men det viktigste er vel å være strukturert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
å så spennende da! har du tenkt på hvor du vil? jeg var i bergen sentrum. veldig bra! men tror et mindre sted er like bra for da får du nok mer ansvar.

Vurderer å søke Hordaland, ettersom jeg er derfra. Men har egentlig ikke noe veldig stort behov for å dra hjem, så kan egentlig godt tenke meg et annet sted. Kanskje på sørlandet? Jeg har lyst å være på et mellomstort sted, altså på et stort lensmannskontor eller en liten politistasjon. Må jo også tenke litt taktisk, så er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Camilla_*

Hva er snittet for karakterene til PHS nå? En venninne av meg sa at man bare må ha 6'ere for å komme inn! Gud, det hørtes helt sinnsykt ut! Er det virkelig sant?? Det er jo værre enn medisin jo!! Da har jeg hvertfall ikke sjangs...

Jeg har ikke eksakt regnet ut snittet mitt, men har blanding av 4 og 3'ere og et par 5'ere... : :sjenert: Noen som har peil??

(altså jeg vet at det er test + intervju i tillegg altså ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da fant jeg rem til 2009 tråden jeg også. Det skal bli spennede å dele erfaringer og motivasjon med dere fremover og utover vinteren som kommer.

Er selv meget motivert til å søke og håper det vi kan gi tips og hint til hverandre i de kommende månedene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet i fjor var 49,5..

Nå er det vel ikke snittet som er 49,5, men det er det den siste som kom inn hadde (før ventelista)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen hørt om (rekner med vi her inne ikke er noen sikre kilder akkurat.. )noen som har kommet inn selv om karakterene ikke har vært gode nok?

bra med benken da, du er jo snart der...! og det før jul! jubel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen hørt om (rekner med vi her inne ikke er noen sikre kilder akkurat.. )noen som har kommet inn selv om karakterene ikke har vært gode nok?

bra med benken da, du er jo snart der...! og det før jul! jubel! :)

takk gullfisk,får god følelse her,hah :P

ja,flere som har kommet inn selv om karakterene ikke har vært noe særlig.. leste om en som kom inn med elendige karakterer også,2,noe tror jeg.. men da blir man vel tatt inn etter at man har søkt gjentagende ganger vil jeg tro.. men de ser nok på helheten :) man kan jo være et like godt politi om man har 2 eller 5 i snitt.. tror nok det er en sjanse for OSS som ikke har de beste karakteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk gullfisk,får god følelse her,hah :P

ja,flere som har kommet inn selv om karakterene ikke har vært noe særlig.. leste om en som kom inn med elendige karakterer også,2,noe tror jeg.. men da blir man vel tatt inn etter at man har søkt gjentagende ganger vil jeg tro.. men de ser nok på helheten :) man kan jo være et like godt politi om man har 2 eller 5 i snitt.. tror nok det er en sjanse for OSS som ikke har de beste karakteren :)

den beste motivasjonen det når man merker at det går oppover...:)

ja, jeg har også hørt at det går ann for dem å se på helheten.. da gjelder det å score himmelsk bra på det fysiske og ENDA bedre på intervjuet, også er det kanskje håp i år. ikke noe press! heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har hørt hvordan det blir i SO? Regner med at de kommet til å sette en nedre poenggrense, slik at de som har under xx i poeng ikke blir kalt inn til opptaksprøver. Noen som har hørt hva poenggrensen blir og evt hvordan de regner det? Gjøres kanskje ikke før søknadene kommer inn.

Så til noe helt annet. Hvordan blir det i kongsvinger? Noen som har erfaringer? Såvidt jeg har forstått så blir de 150 ekstra plassene der ute?

*endret pga skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hørt hvordan det blir i SO? Regner med at de kommet til å sette en nedre poenggrense, slik at de som har under xx i poeng ikke blir kalt inn til opptaksprøver.

jeg trodde det var sånn at alle som kommer igjenom legeattesten og alle de andre formelle kravene får komme på opptak. De må vel gi alle en sjanse til å bevise seg på det fysiske og egenærklæringen, ellers snevrer de kanskje inn godt egnede kandidater? de vil vel ha mange nok å velge mellom? ikke nødvendigvis de med best karakter? noen bli også kvotert inn?

- spm tegn her, fordi det kun er min oppfattning og det jeg har "hørt", og synes er mest logiskt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på opptaksprøven med en som under intervju dagen fikk beskjed at han hadde forlite poeng av nemda. Han hadde 42p. Men han var da innkalt.

Men ser på fb at de skjærer av de under en viss poengsum - usikker jeg og. Bare å sørge for at man har nok poeng :jepp:

Selv tar jeg opp norsk skriftlig i neste mnd for å stille sterkere selv om snittet mitt fra før er høyt og nok merf en branok for å nå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg søkte også i fjor, og fikk beskjed både når jeg skrev egenerklæringen og når jeg var på intervjuet at "du har nok litt for dårlige karakterer". Men de godkjente meg allikevel, og overlot til "sjebnen" om jeg skulle komme inn eller ikke. Men jeg kan godt tenke meg at nå blir det anderledes, at man må ha et visst snitt for å i det hele tatt bli innkallt til opptaksprøver (som også flere her har poengert):

gullfisk-: Det kommer nok litt an på søkermassen, men det å tro at alle kommer inn til opptak er å håpe på for mye. I fjor (opptak høst 08) søkte rundt 2000, men kun rundt 1300 av disse ble kallt inn til intervju. Jeg tror det er urealistisk å tro det blir kallt inn flere enn 1500 til intervju for høsten 09, da nemda ikke har mulighet til å intervjue alle disse (som vil være en konsekvens dersom alle står på de fysiske). Dersom de øker kapasiteten på opptaksprøvene vil det naturligvis bli kallt inn flere. Men jeg er stygt redd for at det er de med best karakterer som vil bli kalt inn til opptaksprøver.

Ble kanskje litt rotete, men dette er da mine tanker rundt dette (foreløpig) rotete systemet, og er kun synsing :)

Eneste måten å slippe å bekymre seg for snittet, er å ha bra nok. Nå er det naturligvis vanskelig å si hva det blir i år, men jeg tror (les: håper) at har man 50++ poeng ligger man godt an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på opptaksprøven med en som under intervju dagen fikk beskjed at han hadde forlite poeng av nemda. Han hadde 42p. Men han var da innkalt.

jeg var på opptak med 3,7 i snitt.. ehe :) men ble også fortalt på intervjuet at snittet mitt var for lavt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gullfisk-: Det kommer nok litt an på søkermassen, men det å tro at alle kommer inn til opptak er å håpe på for mye. I fjor (opptak høst 08) søkte rundt 2000, men kun rundt 1300 av disse ble kallt inn til intervju. Jeg tror det er urealistisk å tro det blir kallt inn flere enn 1500 til intervju for høsten 09,

Ja, skjønner at de ikke kommer til å ta inn alle som legger inn en søknad. Men vi som da ble kalt inn i fjor hadde passert de formelle kravene og legeattest.. rekner med at de gjør det samme i år, selv om det er på SO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at de ikke kommer til å ta inn alle som legger inn en søknad. Men vi som da ble kalt inn i fjor hadde passert de formelle kravene og legeattest.. rekner med at de gjør det samme i år, selv om det er på SO?

Men de formelle kravene er ikke bare GSK og lappen, når man leverte erklæringen tok de også en slags grovutsiling av de som søkte, og la ved en anbefaling til opptaksnemda om vedkommende burde bli kalt inn eller ikke. Dette har de nå ikke lenger muligheten til, så vidt jeg har forstått? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...