Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, denne tråden har jeg ikke sett før! Det var jeg som startet "kontaktlinsetråden" som du jo har lest :). Kan jo si litt om mine erfaringer:

Jeg var ferdig med min kur i april, og vi planla avslutningen av kuren slik at vi kunne prøve å bli gravide så fort som mulig. Så jeg sluttet nøyaktig fem uker før forventet eggløsning - da hadde vi på 1 uke ekstra sikkerhetsmargin. Det sykeste var at vi ble gravide på første forsøk - bokstavelig talt. Jeg fortalte legen om Roaccutan-kuren og fikk tidlig UL selv om alt var innenfor marginene. Alt virker vel med babyen, ihvertfall, og jeg har termin om tre uker :).

Jeg hadde veldig tørr hud og lepper, men holdt det i sjakk med fete kremer og Prolip til leppene. Jeg var kronisk skorpete i nesa og blødde litt neseblod innimellom, kunne bare "vrikke" på nesa, så løsnet en stor skorpe, og det begynte å blø....

På slutten hadde jeg vondt i hele kroppen, og det var generelt ganske pyton. Den verste bivirkningen var noen forjævlige senebetennelser i først høyre, så venstre skulder, og tilsammen tre uker sykemelding. Trodde ikke senebetennelser var SÅ vondt, men mulig Roaccutanen forverret plagene. Jeg kunne ikke bevege armen mens det sto på.

Huden rundt fingertuppene sprakk ofte, og det er VONDT.

Jeg var litt usikker på effekten i begynnelsen. Jeg gikk rett fra antibiotika til Roaccutan, så jeg hadde ikke så mye kviser da jeg begynte. Måtte liksom bare vente og se. De første månedene av graviditeten kom det litt kviser, men det har vært så godt som ingenting de siste månedene. Har begynt å bruke en rens fra MD formulations og fuktighetskrem fra Dermalogica, mulig det har en effekt. Ellers er det jo vanskelig å vurdere effekten når man er gravid (mange hormoner i omløp), men det virker som om jeg har hatt god effekt av kuren.

Har fremdeles arr som jeg fikk da jeg måtte kutte ut medisiner i forrige graviditet, for to år siden... Ser ikke ut til at de forsvinner :(. Men forhåpentligvis er akne-tiden forbi.... Skulle ønske jeg tok den kuren for mange, mange år siden.... Har hatt kviser i ca. 10 år, fra jeg var 21.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor ille plaget er dere som tar Roaccutan-kur egentlig? Jeg bare lurer for jeg lurer på om det tas veldig lett på det?

Jeg har vært såkalt "moderat" plaget, men med dårlig prognose. Har arrdannende kviser dersom jeg ikke får behandling, og har gått på tetracycliner mer eller mindre sammenhengende siden 1999. Man kan vurdere Roaccutan på slike pasienter som ikke blir kvitt plagene, og som må bruke antibiotika over laaaang tid for å holde plagene i sjakk.

Jeg har jo gjort det store! Begynte med Roa i slutten av oktober.. Kommer ca til å få igjen null ettersom NAV regner refusjon ut fra hvert kalenderår.. Jeg får på en måte ikke nok utgifter verken før eller etter nyttår!! Eller får vel ca akkurat det som er grensen for hvor mye man må betale for å få igjen penger både før og etter nyttår!!

Frustrerende!! Noen som vet om løsninger?

Dessverre :). Jeg mistet også litt av refusjonen pga. ett reseptkjøp før nyttår. Du har nok vært max uheldig der....

Skrevet

hei lille katt! Så bra at alt går bra med graviditeten :) Selv hadde jeg nok vært litt nervøs i starten, men som du sier har jo alt gått bra! Tre uker er jo ikke lenge til, du får ha lykke til :) Roaccutan er nok ikke så skrekkelig farlig som mange tror :)

Jeg har nettopp vært å postet refusjonspapirene nå, har vært vanvittig treg med dette, hehe..men kravet om refusjon varer heldigvis helt til juni :) ...også er jeg veldig glad for at alle kvitteringene er fra samme året, kjipt å ikke få noe i refusjon på grunn av årsskiftet..!

Skrevet
Roaccutan er nok ikke så skrekkelig farlig som mange tror :)

Nei, Roaccutan er nok ikke så skrekkelig farlig. Men at bivirkningene kan være aldeles forferdelige mens det pågår - DET kan jeg bekrefte :).

Skrevet

Huff, ja..forstod at det ikke var bare bare for deg under kuren...! Får håpe du slipper en til da!

Noen som vet om B-vitaminer og øl-gjær kan være greia etter en roa-kur? Tenker da på at huden har vært igjennom litt og at cellefornyelsen i ansiktet har gått saktere. Kanskje arrene dabber av eller at huden på noen som helst måte kan se bedre ut? ..og i tillegg få hår som gror raskere :haar: Synes jeg hadde vært midt i blinken :ler:

Skrevet

Hei! Kjøpte Roaccutan idag på apoteket. Skal ta 2 stk pr dag i 2 uker nå.

Tenkte jeg skulle skrive her etterhvert, om mine eventuelle bivirkninger. Er da mann på 20 år, men håper det er lov?:P

Skrevet

Klart det er lov. Kjønn er ingen hindring.

Skrevet

Nei, det er klart! Jo fler jo bedre :)

Skrevet

Skal ta 2 tabletter i 2 uker i begynnelse, dermed øke dosen til 4 pr dag.

Er dag 2 nå. Og merker igrunnen ingenting. Kanskje litt tørr i huden, men er jo ganske kaldt ute nå, så er nok det som er grunnen.

Har forresten pådratt meg en liten influensa, men håper den går over, og at tablettene ikke forverrer situasjonen. Noe erfaringer der noen?

OMJ

Skrevet

Ingen erfaring med influensa og tablettene, men jeg vil tro det går greit. Selv merket jeg vel tørrheten etter noen uker. Fikk et utbrudd først, nemlig. Deretter ble Prolipen min beste venn, for leppene var klart verst hos meg.

Gjest Gjest_Lillemor_*
Skrevet

Hei dere!

Spennende å lese om utviklingen under tablett-kurene! :)

Jeg er forhåpentligvis i samme situasjon om et par mnd...... :jepp:

Har time hos hudlege den 26.mars :)

Jeg er 25 år og begynner å bli LEI av kvisene..... :snurt: har gått på tetracycliner (oxytetral) siden oktober, og det har ikke blitt noe værre - men ikke dramatisk bedre heller.. men litt! :jepp:

Legen ville sende meg til hudspesialist for å se om noe kunne gjøres i tillegg til oxytetral, eller at annen behandling var aktuell.. Så jeg går her og gruer/håper litt på å få roaccutan :sjenert: har så blannede følelser om å kanskje måtte begynne på kuren, hvis det er så ille som mange skal ha det til!! Men derfor var det KNALL å se at dere overlevde kuren uten uutholdelige plager :jepp:

Jeg har så mange spørsmål.......at jeg ikke engang kommer på alle i skrivende stund :fnise: de kvitteringene som må gis til NAV, er det rett og slett kvitteringen du får på apoteket da du betaler medisinen dere snakker om? Slik at man kan være litt "føre var" og be om stempel hver gang man henter ut tabletter, slik at man slipper å gå tilbake å gjøre det til slutt? :)

Jeg kommer sikkert til å følge med her videre (hvis jeg finner fram igjen hit..hehe..har aldri vær her inne før!)

Og jeg visste ikke hvor jeg skulle trykke for å skrive innlegget mitt engang, så jeg trykket bare på "svar"...hehe..så jeg vet ikke hvor dette inlegget havner hen, men! Beklager hvis dette ble feil! :)

Hej så lenge :goodbye:

Gjest Gjest_lillemor_*
Skrevet

.....og hva skulle skje OM man ble gravid underveis, midt under kuren..?? :yvonne: Det er jo ingen garanti...holder det å slutte med tablettene tvert, eller blir det "tvungen" abort...? :sukk: Man kan vel ikke tvinges men... Hvis det er så farlig som jeg har oppfattet, så har man jo nesten ikke noe valg :sukk:

Vet det er litt dumt å begynne å tenke sånn NÅ, før jeg vet om jeg skal gå på kuren i det heletatt, men.. Det er godt å vite på forhånd uansett :) da er man iallefall forbredt..

Skrevet
Jeg har så mange spørsmål.......at jeg ikke engang kommer på alle i skrivende stund :fnise: de kvitteringene som må gis til NAV, er det rett og slett kvitteringen du får på apoteket da du betaler medisinen dere snakker om? Slik at man kan være litt "føre var" og be om stempel hver gang man henter ut tabletter, slik at man slipper å gå tilbake å gjøre det til slutt? :)

Ja, du må passe på at du får kvittering med stempel, ditt navn + spesifikasjon av hva du har kjøpt. Jeg erfarte også at det slett ikke var alle apotekene som "skjønte" Roaccutan-systemet. Jeg endte opp med å måtte gå på samme apotek (der hvor hudlegen hadde kontor) hver gang jeg skulle ha ut ny pakke, fordi da visste jeg at jeg fikk det jeg kom for. Måtte altså dra langt og lengre enn langt for å få ut resepten.....

.....og hva skulle skje OM man ble gravid underveis, midt under kuren..?? :yvonne: Det er jo ingen garanti...holder det å slutte med tablettene tvert, eller blir det "tvungen" abort...? :sukk: Man kan vel ikke tvinges men... Hvis det er så farlig som jeg har oppfattet, så har man jo nesten ikke noe valg :sukk:

Hvis man blir gravid midt under kuren, blir man rådet til å foreta en utskrapning/abort. Det var iallefall det legen sa til meg. Men ingen kan tvinges til et slikt inngrep. Blir man gravid etterpå, men litt for tidlig i forhold til anbefalingene, blir man iallefall henvist til en spesialist i teratologi (fosterskader/-sykdommer) for vurdering/veiledning.

Skrevet

Hei. En liten oppdatering fra meg. Har gått 4 dager nå, og begynt å merke litt tørr hud, tørre lipper og "tørr" i kjæften og halsen. Føler jeg må drikke mye vann, selv om jeg har drukket nok, viss dere forstår. Har dessuten blitt verre, influensaen slår til for fullt. så har tatt noen få pencillin tabletter. Regner med det går greit, siden det står at man ikke skal ta tetracycliner når man tar roaccutar.

Skrevet
Jeg hadde veldig tørr hud og lepper, men holdt det i sjakk med fete kremer og Prolip til leppene. Jeg var kronisk skorpete i nesa og blødde litt neseblod innimellom, kunne bare "vrikke" på nesa, så løsnet en stor skorpe, og det begynte å blø....

På slutten hadde jeg vondt i hele kroppen, og det var generelt ganske pyton. Den verste bivirkningen var noen forjævlige senebetennelser i først høyre, så venstre skulder, og tilsammen tre uker sykemelding. Trodde ikke senebetennelser var SÅ vondt, men mulig Roaccutanen forverret plagene. Jeg kunne ikke bevege armen mens det sto på.

Huden rundt fingertuppene sprakk ofte, og det er VONDT.

Jeg har hatt kjempevondt i hele kroppen den siste uka. Er ikke syk ellers, utenom at jeg er trøtt og sover mye på dagen. Har også hatt ekstra vondt i skuldrene den siste måneden (sliter en del med dette til vanlig). Kan dette altså komme av Roaccutanen? Jeg tar nå 1 tablett i 3 dagen, og 2 den fjerde. Jeg har hatt en del bivirkninger (vondt i hodet, ekstrem tørr hud, utslett ++) derfor kan jeg ikke ta mer. Startet kuren i august 08, men det drar jo ut nå siden jeg ikke kan ta så mye..

Tips i forhold til skorpete neser: På apoteket har de sesamolje nesespray. Hjelper kjempegodt!!

Skrevet

Ja, skuldervondten kan komme av Roaccutanen. Da er det lurt å ta det med ro.

Skrevet
Har også hatt ekstra vondt i skuldrene den siste måneden (sliter en del med dette til vanlig). Kan dette altså komme av Roaccutanen?

Ja, i høyeste grad. Jeg anbefaler deg også å ta det med ro. Jeg fikk senebetennelse i begge skuldrene (en om gangen) under kuren. Den første ble utløst av at jeg vasket gulvene til jul...! Jeg hadde ikke spesielle plager i skuldrene fra før heller. Og endte opp med begge armene i fatle etter tur i tilsammen tre uker.

Skrevet

Halla :) Onsdag er det 5-ukers kontroll på blodprøver, blir deilig å være heeelt ferdig med alt sammen :) Stivheten i muskelen er borte nå, så nå skal jeg begynne å trene! Gleder meg! Har fått et par kviser i det siste, en under benet (hehe) og en på rumpa, tror dette var i forbindelse med menstruasjon..eller håper det iallefall :) Neseslimhinnende er fremdeles følsomme, blør lett og alltid skorper der. Forsvinner vel snart det også !

Skrevet

Det går seg nok til etterhvert, ja. Gratulerer med vel overstått kur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...