Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok :) Får håpe det holder med en kur for deg da! For meg og :) Sikkert smart å få en kvisekrem etter kuren, bare for å minke sjansen får å få de fort tilbake igjen :) Skrev hudlegen de ut til deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hudlegen sa at han ikke forventet å se meg igjen, for når det gikk så bra som med meg, så var det ektremt sjelden en fikk tilbakefall.

Differinen og skinorenen hadde jeg fått skrevet ut tidligere, og han sa jeg bare måtte bruke det på hudormene jeg fikk rundt haka og på nesa. En må regne med noen av de, selv etter roaccutan. Alle får/har litt hudormer.

Skrevet

Jeg begynte med Roa for snart 3 uker siden.

Har merket noe til bivirkningene. Er tørr i ansiktet og på leppene. Har også fått flere kviser. Har merket litt smerter i korsryggen, men det er ikke noe å klage over.

Jeg håper bare at jeg slipper kvisene så rakst som mulig.. Og at ikke bivirkningen blir så voldsomme. Andre erfaringer med dette?

Jeg er spent på å høre hvordan behandlingen blir for andre.

Skrevet

Gi det et par uker, så er du nok på bedringens vei. :) Lykke til videre med behandligen.

Skrevet

Nå har jeg vært hos hudlegen igjen :) Han synes kvisene har bedret seg siden sist..det synes forsåvidt jeg og, men får noen hele tiden altså. Fikk 2 nye i går.

Nå trengte jeg visst ikke å ta blodprøver før 5 uker etter avsluttet kur, så det blir vel i januar en gang det da. Mine 400 piller er tatt ca 10 desember, så det er ikke lenge til :) Legen ville uansett se det ann. Skal holde litt tellingen på hvor mange kviser jeg får den siste mnd, så evt forlenge kuren. Gjør meg ingen ting å forenge den! Har det jo så bra atte :) Hadde noe forhøyet kolesterol på siste blodprøver, men dette var vist heeeelt normalt, og jeg trengte absolutt ikke ta nye prøver før januar :) Stoler på legen jeg!

Skrevet

Ja, legen vet nok hva h*n gjør. Så lenge kroppen responderer bra, og verdiene er innen normalen, så er nok alt i skjønneste orden. :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Hei. Jeg har snart gått på roaccutan i 3 måneder nå. Etter 2 måneder hadde alle sår osv grodd igjen og blitt bra osv. Jeg hadde gått på kortison nesten hver dag i 2 måneder. Når jeg var på sjekk ba legen min meg om å slutte med kortisonsalven, som jeg selvfølgelig gjor. Etter en uke eller noe sant startet jævelskapet igjen! :( jeg ble myyyyyyye verre og kvisene blusset opp som faen i anskiktet på brystet og på ryggen. nå er jeg nesten tilbake der jeg startet:( jeg sliter skikkelig med selvtilliten nå og er nesten redd for å forlate huset:( jeg gruer meg veldig til å gå på skolen også:( det er sann at ingen sier noe stygt til meg, men jeg vet hva de tenker når de ser på meg.. det er skikkelig trist:( i tilegg sliter jeg veldig med at jeg får mye feber.. veldig rart igrunn:(

er ikke mer en halvveis på kuren enda, men jeg begynner nesten å miste litt trua på at roaccutanen kommer til å virke på meg :(:(:(

Skrevet

Uff, så leit. Du blir nok bare nødt å vente. Ingen trøst akkurat nå da. :troest: Kan hende kortisonen har holdt tilbake en del, som bare må ut nå?

Skrevet

Jeg har tatt 100 piller nå, og skal visst ta 300 hvis jeg skjønte det riktig. Jeg har ekstremt tørre lepper og det er litt tørt rundt nesa, men det er det når det gjelder bivirkninger. Kanskje opp og ned humøret mitt også har noe med det å gjøre?

Syns ikke jeg merker noe forskjell. Har heldigvis ikke så mye i ansiktet fra før, men jeg får fortsatt like mye på ryggen og av og til i ansiktet. Akkuratt som før. Men kvisene på rumpa er borte *yey*. Men hun sa at siden jeg måtte ta 300 så vil jeg ikke merke noe helt enda. Så jaja.. får vel bare fortsette da. :)

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Uff, så leit. Du blir nok bare nødt å vente. Ingen trøst akkurat nå da. :troest: Kan hende kortisonen har holdt tilbake en del, som bare må ut nå?

Ja det er det legen også sier. At kortisonen har holdt de tilbake og nå vil de ut. Huff.. menmen, jeg skal ikke gi opp! heldigvis har jeg foreldre som støtter meg veldig:)

Skrevet
Jeg har tatt 100 piller nå, og skal visst ta 300 hvis jeg skjønte det riktig. Jeg har ekstremt tørre lepper og det er litt tørt rundt nesa, men det er det når det gjelder bivirkninger. Kanskje opp og ned humøret mitt også har noe med det å gjøre?

Syns ikke jeg merker noe forskjell. Har heldigvis ikke så mye i ansiktet fra før, men jeg får fortsatt like mye på ryggen og av og til i ansiktet. Akkuratt som før. Men kvisene på rumpa er borte *yey*. Men hun sa at siden jeg måtte ta 300 så vil jeg ikke merke noe helt enda. Så jaja.. får vel bare fortsette da. :)

De vil nok gradvis bli borte, ja. Det funket sånn på meg og. Ingenting som skjedde over natta, nei. ;)

Ja det er det legen også sier. At kortisonen har holdt de tilbake og nå vil de ut. Huff.. menmen, jeg skal ikke gi opp! heldigvis har jeg foreldre som støtter meg veldig:)

Så flott! Jeg skjønner veldig godt at det er utrolig kjipt å ha det slik som du har det nå, men ha tiltro til legen din og vit at når huden blir fin, så er det verdt det.

Selv om det til tider var slitsomt, hadde jeg faktisk tatt enda en kur om jeg hadde vært nødt. :klemmer:

Skrevet
Gi det et par uker, så er du nok på bedringens vei. :) Lykke til videre med behandligen.

Tusen takk :)

Skrevet

Jeg lurer på om jeg bør gå til en hudpleier under Roa-kuren for en utklemming. Jeg har noen kviser som ikke gir seg med det første.

Er det noen som vet hudlegens anbefalinger til dette? Jeg glemte og spørre sist jeg var der.

Jeg har nå gått på Roaccutan i 4 uker. Og har ikke merket noen bedring ennå. Men har heller ingen bivirkninger og klage over. Så dette går over all forventning :)

Skrevet

Jeg tror jeg ville latt være, for huden kan bli veldig ømfintlig under kuren, slik at det bli sykt vondt å klemme ut. Dessuten bruker en del hudpleiere produkter som ikke skal kombineres med Roaccutan.

Skrevet

Hei!

Jeg har nå gått på Roaccutan i 2,5 mnd. Jeg startet med å ta 1 tbl den ene dagen og to den neste. Fikk beskjed om at jeg selv kunne øke til 2 tbl hver dag dersom jeg ikke hadde plagsomt mye bivirkninger. De 3 første ukene gikk kjempebra, så jeg økte. Omstrent samtidig begynte jeg å ta vitamintabletter (multivitaminer). Jeg fikk da utslett på hendene og oppover hele armene - noe som klødde fælt. Det viste seg at dette var fordi Roaccutan får vitamiin a til å hope seg opp i kroppen, så en skal ikke ta vitamintilskudd under kuren. Jeg måtte gå ned i dosen igjen for å bli kvitt utslettet, og har forsatt på det nivået (1 + 2) etterpå.

For ca to uker siden fikk jeg vondt i hodet. Dette kom tilbake hver dag - en diffus hodepine, der jeg hodet kjentes tungt ut, omtrent som når du har sovet for lenge. Litt etterpå fikk jeg skikkelig vondt i hele kroppen, og var veldig trøtt og kraftløs. Var på kontroll en uke etter at dette startet, og det endte med at jeg måtte minke til 1 tablett daglig. Dette er utrolig kjipt, fordi kuren da vil strekke seg over lengre tid. Det viktigste er visst nok totaldosen, ikke hvor mye jeg tar på en gang.

Ellers er jeg tørr på leppene og på hendene. Bruker Aloe Propolis krem i ansiktet for å holde sandpapirhuden borte, og det funker bra. Har mye mindre kviser enn før, nesten ingen nye utbrudd.

Går dere til kontroll hver måned hos hudlegen? Jeg har bare vært der en gang etter at jeg startet kuren, og har fått ny time om 3 mnd. Men sender jo inn blodprøve hver måned.

Hudlegen min sa at tablettene virker på talgkjertlene, og hindrer dem i å produsere talg, så de burde virke på alt i ansiktet, både kviser, sorte prikker, hudormer osv.

I forhold til det å ta sol: Har det gått bra? Jeg fikk beskjed om at jeg risikerte å få pigmentflekker (brune flekker) dersom jeg ikke var forsiktig med sol. Derfor har jeg vært ekstremt forsiktig. Jeg vil ikke ende opp med ansiktet fullt av pigmentforandringer når jeg endelig er kvitt kvisene...

Kjempeinteressant tråd!! =)

Skrevet

Jeg vil fraråde deg til å ta sol, for man bli ømfintlig for UV stråler og det kan føre til permanente flekker og at huden kan bli lett brent.

Jeg gikk til legen flere ganger i løpet av kuren, men ikke hver måned. Det stemmer at det er totaldosen som er av betydning. Ikke mengden pr. dag. Man skal opp i et minimum på 120 mg/kg. kroppsvekt før man slutter.

Roaccutan, er i følge min hudlege, meget effektivt mot komedoner(hudormer). Det var nemlig mitt hovedproblem. Betente komedoner i tillegg til dype kviser og enkeltkviser som varte og rakk før de forsvant.

Lykke til videre i behandlingen!

Skrevet

Hei igjen :)

Jeg har tatt sol 2-3 ganger per mnd siden jeg startet med roaccutan, det har gått veldig bra og ikke blitt noe brent. Men vil selvfølgelig ikke anbefale det til andre! Har imidlertid bestemt meg for å slutte nå, for nå føler jeg at huden min er veldig ømfintlig. Blir rød i ansikt og på armer med en gang jeg anstrenger meg bittelitt. Dessuten har jeg litt eksem på hender, så har bare bestemt meg for å slutte. Har nå bare en mnd igjen av kuren, så er uansett ikke lenge til jeg kan sole meg igjen :) (har dekket til ansiktet når jeg har tatt sol, tar ingen sjanser der).

Jeg har vært på kontroll hos min hudlege en gang i måneden. Men tror nok det er pga jeg ikke bruker prevansjon, slik at jeg må bekrefte at det ikke finnes noen sjanse for at jeg er gravid før jeg får en ny resept.

Jeg får fremdeles kviser, men det er bare en her og en der, kun i ansiktet. Håper ikke legen sier jeg må gå lenger på kuren. Ser selv at huden min ikke er helt bra enda.

Andre bivirkninger er at jeg har fått ganske stive muskler, spes i ryggen, konstant støl. Men ikke sånn veldig plagsomt. Tørre lepper og neseslimhinner er det værste synes jeg.Bruker nesespray med sesamolje, fungerer bra nok, men ikke optimalt. Linser har jeg foreløpig ikke noe problemer med å bruke. Litt tørr innimellom, men vanskelig å si om jeg ville vært det uavhengig av roaccutan. Linser blir jo tørre av og til :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_guest_*
Skrevet

Hei!

Ferdig med den første måneden på roa nå. Er ikke spesielt plaget med kviser i ansiktet, men på rygg og bryst.

Av bivirkningene har jeg hatt endel vondt i ryggen og vært veldig tørr i ansiktet, på haka og under øyenbrynene spesielt.. Nå kan jeg allerede se at huden på haka har blitt mye bedre, det er nesten ingen hudormer igjen.. Er det noen som vet om det virker sånn at det er de områdene man blir tørrest på hvor det blir best resultat? Eller er dette kanskje bare tilfeldig?

Er det noen som er plaget med kviser på rygg og bryst? Og som kan fortelle hvor lang tid det tok før de merket noe effekt her? Syntes jeg bare har blitt verre, eller ikke flere kviser, men større! Er vel kanskje sånn det skal være? Spent på blodprøvene til uka, håper alt er som det skal!

Skrevet

Jeg hadde samme problemstilling som deg. Mye større problemer på rygg og til dels bryst. Det var i ansiktet jeg merket fortest bedring, dog de første par ukene ble jeg verre der og. Jeg ble fortere tørr i huden i ansiktet, problemene forsvant fortest der. Innen halvgått kur, merket jeg der i mot stor bedring på ryggen og brystet. Jeg merket at huden ble tørrere og jeg kunne etterhvert klø ut de siste komedonene. De var knusk tørre de og. ;)

Etter endt kur har ryggen forholdt seg like fin. Jeg har fått tilbake en fetere hudtype i ansiktet og noen små komedoner. Ikke noe å ta på vei for altså. Jeg har en relativt fuktfattig og til dels sensitiv eksemhud i ansiktet, dermed reagerer den litt lett. Dette må jeg bare leve med, og finne gode produkter som gir huden det den trenger.

Uansett. Jeg gikk med bikini i offentligheten denne sommeren. For første gang på nærmere 12 år! Det sier vel sitt om kurens effekt på meg. :)

Gjest Gjest_guest_*
Skrevet

godt å høre! tusen takk for raskt svar!

gleder meg til å se utviklingen!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...