shifty Skrevet 1. mai 2012 #181 Skrevet 1. mai 2012 Veldig greit å lese om andres erfaringer! Håper dere som har holdt på en stund kan fortsette å dele, og at andre som også nylig har begynt gir en oppdatering av og til. Tok med skrekkblandet fryd min første tablett i går.. tenkte å ta en om dagen den første uken, før jeg øker. Jeg var veldig skeptisk til bivirkninger en lang stund, men nå er jeg kommet til et punkt der jeg bare driter i alt så lenge jeg blir bra. Det jeg gruer meg mest til er om jeg evt blir værre før jeg blir bedre, som jeg har inntrykk av at mange blir. Kan noen som er kommet et stykke fortelle om/hvordan de opplevde det, og hvor lang tid tok det før dere så bedring? (innser at det er individuelt)
Vestlandsjente Skrevet 2. mai 2012 #182 Skrevet 2. mai 2012 Hei! Nå har jeg lest igjennom heeele tråden (puh) Veldig greit å lese alles erfaringer med roaccutan! Selv har jeg slitt med akne helt siden 13-14års alderen, og er nå 22 år. De siste to årene har det blusset opp veldig på ene kinnet, dype, vonde, betente kviser som danner arr. Har også det siste året fått masse komedoner over hele kjevepartiet og pannen. Samt innimellom kvisene på kinnene. Det er nesten disse som plager meg mest. De synes så godt i sollys osv og jeg synes nesten det ser ut som jeg har skjeggvekst, der de er. Grøss. Vegrer meg å bli sett i forskjellige lys og vinkler. Utrolig slitsomt. Når jeg en sjeldent gang damper ansiktet for å klemme ut noen av disse, kommer det MYE talg ut av de små klumpene, og mange av de blir til betente kviser. Åååå, så slitsomt. Så utrolig lei jeg er! Har prøvd Ery-max tabletter og differin, uten noe virkning. Og har prøvd utallige hudpleieprodukter, og peelinger hos hudterapauter. Bl.a fruktsyrer og kjemisk peeling. Dette også uten noe hell.. Orker ikke tenke på hva huden min har kostet meg. Mange,mange tusen kroner . Det siste jeg har bestemt meg for å prøve nå før jeg vil satse på Roaccutan er N-lite laserbehandling for acne hos Ellipseklinikken, samt Jan Marini-produktene de selger. Tok min første laserbehandling for en uke siden, og skal ta en til før jeg gir opp. Også skal jeg prøve de produktene en stund..gi de en sjanse. Uten at jeg skal gå utenfor det tråden handler om, er det noen som har prøvd dette før dere måtte ty til Roaccutan? Hjelper Roaccutanen bra mot komedoner/hudormer? Jeg har egentlig belaget meg på at jeg skal begynne på det, og har vært hos fastlegen min og fått henvisning til hudlege alt. Gruer meg! Håper dere fortsetter å skrive erfaringer og opplevelser her inne. Jeg skal gjøre det samme! :-) Men jeg burde kanskje ikke begynne på det nå før sommeren? Er veeldig glad i solen også..Må man holde seg unna solen når man går på Roaccutan?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #183 Skrevet 2. mai 2012 Ja, Roaccutan virker bra på komedoner. Det var mitt hovedproblem +litt dype byller og acne på rygg. Alt forsvant.
Vestlandsjente Skrevet 2. mai 2012 #184 Skrevet 2. mai 2012 Så deilig å høre! Hvordan er det med tilbakebetaling av kostnadene ved bruk av Roaccutan? Får alle dette, eller hvordan fungerer det? Hvor mye koster en slik kur?
Marimma Skrevet 2. mai 2012 #185 Skrevet 2. mai 2012 Så deilig å høre! Hvordan er det med tilbakebetaling av kostnadene ved bruk av Roaccutan? Får alle dette, eller hvordan fungerer det? Hvor mye koster en slik kur? 780,- for hundre tabletter, du skal ha 400 tabletter. Det dekkes 90 prosent av utgiftene som overstiger 1634 kroner. Det finnes et eget skjema for søknad til dekning av utgifter på hvit resept som du sender til helfo sammen med spesifiserte kvitteringer fra apoteket
Vestlandsjente Skrevet 3. mai 2012 #186 Skrevet 3. mai 2012 Ok, takk for svar :-) Men er det ikke veldig individuelt hvor mange tabletter man skal ha da?
Marimma Skrevet 3. mai 2012 #187 Skrevet 3. mai 2012 I grunnen ikke. Unntak er hvis du er kraftig overvektig og veier 100+, har hatt kraftig tilbakefall etter tidligere kur eller har svært seiglivede kviser. Normen er 400.
Gjest Silj3 Skrevet 3. mai 2012 #188 Skrevet 3. mai 2012 Jeg har nå gått på isotretinoin i snart fem uker. Jeg tar to tabletter daglig, altså 40 mg. De to første ukene fikke jeg VELDIG masse svarte prikker (komedoner), og huden ble veldig fet. Kvisene dukket også opp, men de var små, og ikke de store "byllene" jeg har slitt med som kom i kinnene. Nå har jeg nesten ikke svarte prikker lenger heller. Nå er huden min overraskende fin, ingen nye utbrudd, huden holder seg matt hele dagen, jeg slipper sminke meg flere ganger om dagen for huden er fet. Fortsetter det sånn, så kommer jeg til å bli superfornøyd! Leppene er veldig tørre, litt tørre øyne og nesebor, men det er jo vanlig. Håper jeg slipper et plutselig kraftig utbrudd senere i kuren, og at jeg allerede er på riktig vei. På apoteket har de en krem som heter Effaclar H, den er spesielt utviklet for de som går på slike sterke medisiner, og jeg er overbevist om at den er med på å hjelpe så huden min ikke blir altfor tørr. Jeg flasser nemlig ikke. Gøy å se flere dele sine erfaringer! Gleder meg til å forhåpentligvis gå inn i mitt 26. leveår kvisefri, ENDELIG.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #189 Skrevet 3. mai 2012 Ok, takk for svar :-) Men er det ikke veldig individuelt hvor mange tabletter man skal ha da? Det er et minimumpå 120mg/kg kroppsvekt, så det vil variere noe, avhengig av vekt, ja. Noen hudleger vil også gi litt mer enn 120mg/kg,mens andre prøver seg på denne varianten først.
gutten_84 Skrevet 19. juni 2012 #190 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Hei alle sammen. Dette var en veldig kjekk tråd å følge. Jeg er en gutt på 27 år som kjenner meg veldig igjen i mye av det som er blitt skrevet her. I om lag ti år har jeg blitt plaget av acne. Jeg har prøvd mye forskjellig, alt fra kremer til hudpleie, fotsone, osteopati, til tetracyclin. Når det gjelder sistnevnte fungerer dette overraskende bra. Jeg har brukt tetracyclin arco siden oktober i fjor. Siden det nå er sommer valgte jeg å avslutte kuren, men det tok ikke lang tid før kvisene returnerte. Derfor jeg har påbegynt tetracyclin-tablettene igjen. Jeg kan selvfølgelig vurdere Roaccutan, men jeg vet ikke om jeg er plaget nok. Legen min stilte seg heller ikke positiv til dette. Selv er jeg mer redd for arrdannelser, noe jeg også har fått noe av i løpet av min tid med kviser. Slik jeg ser det må jeg altså leve på disse tablettene (tetracyclin) i overskuelig fremtid. Men er det trygt å gå på antibiotika over tid? Jeg vil vurdere å senke doseringen til en tablett annenhver dag for eksempel. Per i dag tar jeg to tabletter før leggetid. Dvs, 2 x 250 mg per dag. Utover det bruker jeg følgende produkter hver gang jeg dusjer: Rens Krem (Benzoyl peroxide) Mild fuktighetskrem sammen med noen dråper jojobaolje Ellers har jeg vært i kontakt med en alternativ lege. Jeg har respekt for at flere kanskje ikke vil ta dette seriøst, men det er svært interessant det han påpeker: Kviser gir dårlig selvtillit, det er udiskutabelt. Har man i tillegg opplevd vonde hendelser i livet (depresjoner etc), påvirker dette også psyken. Legen mente at dette kunne virke inn på kvisedannelse. Men da blir jo alt en ond sirkel: kviser --> dårlig selvtillit, man holder seg inne og for seg selv og synes synd på seg selv --> den dårlige selvtilliten opprettholdes --> kvisene opprettholdes. Spørsmålet er: hvordan bryte ut av en slik sirkel? Jeg beklager hvis jeg gikk off topic. Endret 19. juni 2012 av gutten_84
Gjest Sarah Skrevet 23. september 2012 #191 Skrevet 23. september 2012 Hei! Jeg skrev sist for et halvt år siden da jeg akkurat hadde avsluttet kuren og var bekymret for tilbakefall. Et halvt år senere kan jeg si at jeg er kjempeførnøyd og har sett maks fire små kviser i løpet av et halvt år. Helt fantastisk å ikke måtte bekymre seg for dette lenger, og å kunne gå uten sminke! Jeg har fortsatt litt oljete hud, men ikke i nærheten av hva den var før (da var den skikkelig shiny). Har litt hudormer, men det har blitt mindre av dette også (tror jeg). Til deg over; jeg var heller ikke veldig hardt angrepet, men legen min anbefalte å begynne uansett. Og det er jeg veldig glad for! Slipper nå å bruke tid og penger på ting som ikke fungerer 100%. Kanskje du kan kontakte en annen lege? Jeg gikk også på tetracyclin i et par år. Hudlegen sa at det i utgangspunktet ikke var noe problem, men at det heller ikke var noe de anbefalte... Anbefaler å prøve roaccutan.! 3-4 mnd så er man kvitt problemet!!
Gjest Siljevanilje Skrevet 16. februar 2013 #192 Skrevet 16. februar 2013 Hei! Jeg har ca. 90 tabletter igjen til jeg har tatt en kur på 400 tabletter. Har kun hatt litt tørre lepper, ellers ingen bivirkninger. Hadde litt småkviser på rygg og bryst, det er helt borte. Og huden kjennes nå silkemyk ut når jeg tar på den. Føler var det alltid endel nupper og den var litt småfet. Vet ikke om dere andre her i tillegg til kvisene, har litt overprodusjon av talg i hodebunn og? Er hvertfall supert med roaccutanen for nå vasker jeg som regel håret 1 gang i uken og volumet i håret varer lenger etter vask. Jeg får fortsatt noen talgpropper i kinnene for det meste( som jeg mååå klemme på, så blir de kviser til tider:( ) og noen kviser. Det kommer i kinnene og lags kjevebeinet. Fikk beskjed av hudlegen at vi fortsetter til alt er borte, så mulig jeg får mer en dosen på 400 tabletter. Til dere som har fullført kur; opplevde dere mere foradringer til lenger ut i kuren dere kom, eller var de siste 100 tablettene bare for å gå ut kuren? Hudlegen sa at mange opplevde store forandringer på slutten. Håper litt jeg slipper å gå på mer enn 400.. Begynner å bli en blekfis;)
Gjest steven humphries Skrevet 15. mai 2013 #193 Skrevet 15. mai 2013 Hei hvordan går det med deg i dag. Gikk selv på roccutan i barndommen ( fra rundt 14 -år) .Er i dag 45 år og jeg må si det forandret mitt liv med kviser helt utrolig! min datter på 14 hadde samme problem, og fikk roccutan fra rundt 18 års alder..også hun er er blitt mer eller mindre kvise fri. men spørsmålet mitt er mere ...sen-bivirkninger? jeg merket etter mer eller mindre 30 år ! ..ja faktisk , så forsvant virkningen av Roccutain i kroppen min, og jeg fikk merkbart tilbake kviser i utsatte områder i ansikt og på rygg.... sliter i dag med problemer, som leger enda ikke er vært i stand til å gi meg svar på. Skal ikke skremme noen på noen måte,for jeg kan ikke uten å få noe bekreftet si at noen av mine plager er tilegnet Roccutain eller behandling av dette. Men har prøvd finne informasjon, og event noe studie stoff på sen-virkninger og bi-virkninger.Hvis du eller andre har noe info, eller tips hvor eller hvem jeg kan kontakte ,hadde jeg vært meget takknemlig . Steven [email protected]
veraaa Skrevet 10. november 2016 #194 Skrevet 10. november 2016 (endret) Krem mot kviser - https://euroclinix.net Eneste som har fungert for meg så effektiv. Endret 16. juli 2022 av veraaa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå