Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_hmmm_*
Skrevet

Ehem .. dumt spørsmål. Men hvordan graviditetstest er det? Og hvordan skjer dette?

Skal begynne på denne kuren så snart jeg er ferdig med tetrasyclin, og er litt stressa for de graviditetstestene hver måned :hakeslepp:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Ehem .. dumt spørsmål. Men hvordan graviditetstest er det? Og hvordan skjer dette?

Skal begynne på denne kuren så snart jeg er ferdig med tetrasyclin, og er litt stressa for de graviditetstestene hver måned :hakeslepp:

Man må levere en urinprøve hver mnd, hvor hudlegen skjekker at du ikke er gravid - før du får utskrevet ny resept. Får tabletter for bare 1 mnd i gangen, pga at du må "bevise" at du ikke er gravid først. Nettopp fordi roaccutan er meget skadelig for evt foster.

Gjest Gjest
Skrevet

Kuren er fosterskadelig. Derav graviditetstest og prevansjon * 2.

Skrevet

Jeg ble testet for graviditet via blod, ikke urin. Blod er mer pålitelig. Graviditet og roaccutan er uforenelig, da roaccutan er svært fosterskadelig. Det står faktisk på tablettbrettene at graviditet er forbudt!

Så prevensjon MÅ man ha.

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

Er klar over at det er skadelig for barnet om man er gravid, fikk med et skriv om dette på noen sider som jeg har lest maaange ganger. Men jeg fikk bare beskjed av hudlegen av at jeg måtte komme å ta en graviditetstest hver måned, så det skjer via blodprøve?

Fordi det står at man må ta blodprøver i tillegg til graviditetstest på skrivet jeg fikk.

Skrevet

Ja, det er andre blodprøver også, for de må sjekke leververdier og lipider osv. Dette for å se at kroppen din, og særlig leveren, klarer kuren. Så det er en ganske kraftig kur. Da er det bra at man får god oppfølging.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Kom til å tenke på tråden jeg startet for et par år siden :)

Jeg har etter sommeren begynt å få flere komedoner og hudormer. Vet ikke hva dette betyr, men håper det bremser opp snart! De hvite prikkene(komedonene) blir ofte til store eller små, innvendige eller overfladiske kviser. Hater det virkelig! Lurer på hvordan jeg kan forebygge at det utvikler seg. Jeg har brukt skinoren krem i ett år, samt en fuktgivende fettfri/oljefri ansiktskrem. Kanskje utklemming hos hudpleier er tingen? Har også bestilt meg nattlysolje m/e-vitamin. Leser at dette skal stabilisere fuktigheten i huden og balansere hormoner. Jeg tenker at om mine kviser er hormonelt betinget, kan det kanskje hjelpe å finne noe som virker balanserene på dette? Andre forslag?

• 9 måneder senere...
Skrevet

Hei.

Jeg skal til legen om noen dager og høre om jeg kan begynne på Roaccutan. Hvordan går det med dere som gikk denne kuren? Har dere fått ettervirkninger?

Skrevet

Ingen bivirkninger/senvirkninger i ettertid her hvertfall.

• 1 måned senere...
Gjest Snupperella
Skrevet

Sliter med acne og har gjort det i snart ti år...er 28 nå :/ Etter å ha lest hele tråden her har jeg endelig bestilt meg time hos lege...orker ikke mer av dette, utrolig kjedelig og det går jo ut over det sosiale og selvfølelse .. :/

Skrevet

Jeg gikk på en 6mnder lang roaccutane kur når jeg var 23år. Hadde cycste lignende kviser over hele ryggen som gjorde meg spessielt kvalifisert til å få roaccutane. Da hadde jeg uttalige ganger prøvd å behandle problemet med antibiotika som hadde liten virkning. Kuren i seg selv tok veldig hardt på kroppen og jeg følte meg veldig inntørka og sliten. Ca 1år etter avsluttet kur så fikk jeg stadig færre tilbakefall og nå i en alder av 31år så har jeg null utbrudd og slik har det vært siste par år.

Bi-virkningene på lengre sikt er vansklige å fastslå, men det er sansynlig at roaccutane kan spille en rolle i provokasjonen av senere helse problemer. Det skal sies at jeg 4år senere fikk diabetes type1 (auto-immun insulinavhengig diabetes) selv om denne sykdommen er ikke eksisterende i min familie på begge sider. Pr dags dato finnes det ingen forklaringer på hvorfor noen får sistnevnte.

• 3 uker senere...
Skrevet

Slenger meg på denne tråden. Jeg er på dag 9 i kuren, tar 2 tabletter hver dag. Jeg har fått mange nye, store utbrudd i ansiktet (der jeg er mest plaget). Jeg vet jo, etter å ha lest her, at det er i starten det er værst. Men vet dere sånn ca, hvor mange uker det tar før det begynner å roe seg/tørke inn? Dette er jo sikkert veldig individuelt. men hvor lang tid tok det for dere?

Har også kjempetørr ansiktshud, men har begynt å bruke La Roche Posay - Effaclar H, som gir huden mye fukt. Angående lepper, den prolip, er det den røde eller den oransje dere bruker?

Den rense-teen hørtes super ut. Den skal absolutt testes ut! Jeg sliter nemlig med tørr hodebunn og mye flass, etter påbegynt kur. Hadde fet hodebunn før. Så skal gå til innkjøp av en mild shampoo/balsam mot flass tenker jeg.

Har også fått muskelsmerter i øvre del av magen, men de er forholdsvis kortvarige, så det går greit.

Jeg har ikke begynt å blø neseblod ennå da. Begynte dette med en gang hos dere? eller kom det etterhvert? Dette er det jeg gruer meg aller mest til, kjenner jeg.

Skrevet

Jeg blødde ikke neseblod, og etter 3-5 uker var det verste av utbruddene over. Jeg brukte den orange prolipen, og kan anbefale Selukos shampoo. Den fås på apoteket. Ikke alltid den er i hyllene, men oftest har apoteket den for det.

Lykke til med kuren!

• 2 uker senere...
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hei.

Begynte med 3 piller om dagen for ca en uke siden. Har veldig sårt annsikt og skikkelig kløe i hodebunnen. Har også hodepine nå, men det håper jeg ikke er relatert.

Men jeg lurte på hvor alvorlige acne problemer dere har og hvor lenge dere måtte gå på roaccutan?

- Jeg lurer nemlig på om jeg blir litt vel kraftig behandlet elller ikke. Disse bivirkningene kan jo skremme litt. Jeg har bare acne som en helt gjennomsnittlig 14 åring, problemet er bare at jeg har hatt det i 8 år og ingen andre middler/medisiner fungerer. Tetracyclin acro fungerte for 1 år siden, men 1 uke etter at jeg var ferdig med kuren var det like ille igjen.

Jeg har fått litt dårlig info så jeg lurer også på om det går greit å ta ibux eller parasept samtidig? - Regner jo med det, men for å være på den sikkre siden.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Jeg har lest hele denne loggen, men håper likevel at noen kan svare på noen spm.. Jeg er 35 år og etter sist barnefødsel har kviseproblemene mine tatt seg mye opp, dessverre. Har alltid hatt uren hud helt siden tidlige tenår. Jeg går jevnlig til hudpleie, og hudterapeuten sier jeg har en hud der urenhetene blir igjen under huden, til hvite prikker. De kommer sjeldent opp og blir sorte prikker. I stedenfor blir det store betente byller som klør og som kan sitte i mange uker. Jeg gøler meg svært hemmet sosialt for tiden, dette plager meg mye. Nå har jeg time hos hudlege om et par uker oghåper jeg får roaccutan. Har prøvd tetracykliner og all verdens kremer både på og uten resept, uten de store resultatene. Antibiotika funker greit der og da, men får mye sopp. Og kvisene kommer tilbake momentant etterpå.

Ser dere en forbedring med en gang påbegynt kur? Hvis ikke, hvor kommer utbruddene, overalt eller der det allerede er plager? Mine plager er mest utbredt på haken, kjeven og kinner.

Takknemmelig for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mest plaget på rygg, men også en del langs kjevelinjen og tidvis i kinnene. Det var i fjeset oppblussingen var verst i starten av kuren.

Men, jeg ville utelukket f.eks. PCOS først. Det er det som er grunnårsak til mine problemer. Roaccutan tok alt på rygg, men jeg har enda litt småplager langs kjevelinjen pga. pcos. Nå er jeg gravid da, og da blusser det litt opp i fjeset. Særlig siden jeg går ubehandlet nå. Men med behandling for PCOS blir også ansiktet bra.

Så har du uregelmessige sykluser? Kraftige blødninger, manglende eggløsning? Jeg er et mildt tilfelle, så jeg strever ikke med noe særlig til overvekt eller behåring på uønskede steder, men har uregelmessige sykluser, og tidvis kraftige blødninger (når jeg er av hormonprevensjon vel og merke). Begge eggstokkene er full i cyster, noe som forstyrrer hormonbalansen og gir meg problemhud.

Men roaccutanen tok hvertfall alt på rygg, og det var den som var verst for meg. Ble bedre i ansiktet også, men har ikke porselenshud, nettopp pga. PCOS.

Skrevet

Jeg har pco, og har blitt behandlet for å få el ved sv skap og har trengt hjelp to av tre ganger. Har ikke overvekt elle mye hår men har alltid hatt dårlig hud og sjelden mens. Nå svetter jeg mye og har følelsen av at hormonsystemet er ute av kontroll. Hormonprev som feks diane eller spiral funker ikke pga humørsvingninger. Og eggstokkene er fulle i cyster også hos meg... Har time hos gynekolog også snart, men hvordan kan jeg behandles mot min pco? Tusen takk for svar!! :))

• 2 uker senere...
Gjest jente22
Skrevet

Hei Yellow Taxi :)

Vet ikke om du følger med her, men jeg kan godt svare deg siden jeg går på behandlingen selv.

16. oktober 2011 Begynte på roaccutan og startet behandlingen med 1 tablett i uka, deretter 2 også økte jeg 3 etter hudlegensanbefaling. første uke merket jeg ikke noe, andre uka ble jeg litt tørr i huden og 3 uka begynte all bi virkningene som for eks: tørrhet i ansiktet, såre lepper, vondt i ryggen og ble skikkelig stiv/støl i hele kroppen ( ennå). nå har jeg tatt 300tabletter, er delvis fornøyd...har ikke blitt kvisefri ennå, men er blitt litt glatt i huden og de små sorte prikkene er blitt borte. hudlegen anbefalte å fprsette å ta 3 tabletter MEN jeg tar 5 isteden! Du trenger ikke ta 5, bare holde deg fast til 3 for enkelte reagerer mye...jeg har nå litt problemer med nesa mi...får nesebløddning 1-2 ganger i uka..men stabb inn mase vis av vaselin så skal det ikke være noe problem :D ellers ingen hodepine, ingen kvalmhet, nope! ta gjerne ibux hvis det trengs...men det skader ikke. det viktigste er å ta tablettene MED måltid! spiller ikke rolle om du tar det under frokost, middag eller kveldsmat. bare at du tar det med MAT...ellers får du litt vondt i magen...ubehagelig!!! så vennligst ta tablettene med maten :D jeg har også hatt en del kviser etter jeg begynte på roaccutan...liksom store kviser! måtte klemme dem ut hele tida, VENNLIGST ikke gjør! da sitter du igjen med arr og røde prikker etter behandlinga...:S legen sa noe om at arret vil forsvinne etter tid... håper det! for nå har jeg masse arr og det er ikke noe fint...bruker da masse foundation SPILLER INGEN ROLLE om man bruker ID produkter eller noe fra HM! så folkens ikke heng dere oppi mineral greier...

etter avsluttet behandlingen kan du dra til nav og kreve de pengene tilbake ved å fylle et skjema eller noe? jeg har ikke gjort det ennå, men skal det når jeg er ferdig med mine 100 tabletter! arggggggggg forbanna KVISER!!

hilsen jente 22 år :D

ønsker deg MASSE lykke til og vær tålmodig :D

Hei.

Begynte med 3 piller om dagen for ca en uke siden. Har veldig sårt annsikt og skikkelig kløe i hodebunnen. Har også hodepine nå, men det håper jeg ikke er relatert.

Men jeg lurte på hvor alvorlige acne problemer dere har og hvor lenge dere måtte gå på roaccutan?

- Jeg lurer nemlig på om jeg blir litt vel kraftig behandlet elller ikke. Disse bivirkningene kan jo skremme litt. Jeg har bare acne som en helt gjennomsnittlig 14 åring, problemet er bare at jeg har hatt det i 8 år og ingen andre middler/medisiner fungerer. Tetracyclin acro fungerte for 1 år siden, men 1 uke etter at jeg var ferdig med kuren var det like ille igjen.

Jeg har fått litt dårlig info så jeg lurer også på om det går greit å ta ibux eller parasept samtidig? - Regner jo med det, men for å være på den sikkre siden.

Skrevet

Jeg skal få time hos endokrinolog for å diskutere mulighetene for behandling for PCOS. Særlig med tanke på å kombinere det med amming. Jeg tåler p-piller og annen hormonprevensjon dårlig, men man MÅ ha tilførsel av østrogen når man har PCOS. Det og Metformin + magnesium, d-vitamin og Omega-3. Det er særlig ift. østrogenet at jeg vil snakke med endokrinolog. Tross alt er de spesialister på hormonforstyrrelser/sykdommer.

Skrevet

Hei anonym som nettopp at skrevet... Østrogenbehandling ja, er kanskje det jeg bør få. Håpe gynekologen kan hjelpe med dette, har time onsdag og hun skal visst ha kompetanse på pco. Hvilke plager har du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...