Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det bare et par uker igjen av kuren min :) Som jeg gleder meg!! Selv om jeg har det bra, blir det fint å ikke ha de pillene i tankene hele tiden :) Når kuren er over er jo tiden inne for å gå til NAV for refusjon..noen som vet hvor lang tid det tar før dette er inne på kontoen min? Hehe..vil ha de tilbake fort, synes dette var dyrt ;) Men selvfølgelig verdt det !! :) Nå har jeg ikke fått nye kviser på et par uker, så dette lover bra! :)

Skrevet

Det gikk et par uker, så hadde jeg pengene. Ikke så verst det. ;) Fylte bare ut skjemaet på nav.nos sider, la ved stemplet kvittering og sendte det av gårde.

Skrevet

så bra :) Da får jeg kanskje ordnet det før nyttår :)

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

Jeg gikk på roaccutan for omkring 3-4 år siden. Jeg har blitt bedre til en viss grad, men plages fortsatt. Hvordan få roaccutan nå? Er det bare å spørre legen? Går for tiden for diane mot acnen, og har gjort det i de siste årene. Har riktignok ikke følt noe effekt, det har kanskje bare holdt det i sjakk.

Kan man bare spørre rett ut om å få en kur til? De mente sist gang at jeg ikke hadde nok til å få enda en kur, men jeg har problemer med huden min, noe som påvirker selvtilliten også.

Skrevet

Det er fortsatt bare hudlege som kan skrive ut Roaccutan, så du kan enten bli henvist via fastlege, eller gå privat.

Skrevet
Hvordan er det med en sånn kopp når man blør MASSE!!!! Da mener jeg masse, med klumper i tillegg. (sorry detaljer) Hvem str bør jeg iallefall ha?

NAV? Refusjon? Kan jeg få pengene for dette tilbake? Hvilket skjema?

Skrevet

Ikke for koppen, men Roaccutanen. ;) har vi i det hele tatt snakket om sånn kopp her?

Skrevet

Haha, hvorfor i all verden kom den med her? Jeg siterte jo den i den andre tråden. Uff, den skulle nok ikke vært med. :P

Hvilket skjema må jeg fylle ut da Saeria? Må jeg ha kvittering for roaccutanen da? Jeg er så dårlig på å spare på sånt.

Skrevet

Det er et skjema for refusjon av utgifter til legemidler som finnes på nav sine sider, under helse. Du må ha kvittering for Roaccutanen. Stemplet sådan. Apoteket har deg nok i systemet sitt og kan gjerne skrive ut en samlet kvittering. Det gjorde de til meg.

Skrevet

Hei!

Bare sniker meg innom for å se om jeg kunne stille et spørsmål.

Hvor ille plaget er dere som tar Roaccutan-kur egentlig? Jeg bare lurer for jeg lurer på om det tas veldig lett på det?

Skrevet
Hvor ille plaget er dere som tar Roaccutan-kur egentlig? Jeg bare lurer for jeg lurer på om det tas veldig lett på det?

Hei!

Jeg er vel moderat plaget i forhold til mengde. Men jeg har acne som lager arr. Dessuten har jeg vært igjennom 4 antibiotika kurer på 9 måneder hver, slik at hudlegen min ikke synes det var noen tvil om at jeg skulle få roaccutan. Det er heller ikke bare dette som spiller inn på om du får roaccutan. Det finnes strenge regler i forhold til bl.a. ulike sykdommer forbundet med roaccutan. Jeg er på månedlige kontroller med blodprøver og graviditetstest, samt at det må forsikres at jeg ikke har psykiske plager. Det er ikke bare bare for å si det sånn ;)

Skrevet

Nei. Det tas ikke veldig lett på det. Indikasjonen for å få Roaccutan har endret seg litt, og det skyldes at det ble godkjent som legemiddel i fjor. frem til da, stod Roaccutan på en prøveliste.

En får Roaccutan dersom en har alvorlige acneproblemer som gir arr, er nodulocystiske og vonde. Eller, dersom man har et problem som er vedvarende over tid, og som ingen andre legemidler har klar å ta.

Jeg tilhørte sistnevnte og har gått hele behandlingsstigen fra basiron til 2 år på tetracykliner av ulik art. Hele prosessen min tok mange år. Siden jeg er kvinne, ble jeg særlig godt overvåket og avga blodprøve hver måned for å utelukke graviditet. I tillegg var ikke resepten jeg fikk etter blodprøven gyldig i mer enn 7 dager.

Mine problemer bestod av veldig mange komedoner, hvorav mange betente, som ikke gikk bort. Problemet var verst på ryggen og til dels brystet, samt rundt hake, nese og lang kjevebenet. I tillegg fikk jeg disse dype kvisene som var ømme og kunne ligge og vake i flere måneder, men så bare røde og blå flekker, gjerne en liten hevelse, men ingenting kunne gjøres med dem. De brøt aldri gjennom huden ordentlig.

Gjest Gjest_guest_*
Skrevet
Nå er det bare et par uker igjen av kuren min :) Som jeg gleder meg!! Selv om jeg har det bra, blir det fint å ikke ha de pillene i tankene hele tiden :) Når kuren er over er jo tiden inne for å gå til NAV for refusjon..noen som vet hvor lang tid det tar før dette er inne på kontoen min? Hehe..vil ha de tilbake fort, synes dette var dyrt ;) Men selvfølgelig verdt det !! :) Nå har jeg ikke fått nye kviser på et par uker, så dette lover bra! :)

Jeg har jo gjort det store! Begynte med Roa i slutten av oktober.. Kommer ca til å få igjen null ettersom NAV regner refusjon ut fra hvert kalenderår.. Jeg får på en måte ikke nok utgifter verken før eller etter nyttår!! Eller får vel ca akkurat det som er grensen for hvor mye man må betale for å få igjen penger både før og etter nyttår!!

Frustrerende!! Noen som vet om løsninger?

• 2 uker senere...
Skrevet

hvor finnes det skjemaet for refusjon? Finner et skjema på nav.no, men det ser jo ut som en endeløs jobb, med utfylling av det ene og det andre. Dessuten skal legen underskrive på det. Skjønner ikke noe, skal det være så vanskelig? Det står ikke noe som stempling av kvitteringer på nav.no heller, bare at det skal være spesifiserte kvitteringer. Så må en tur tilbake til apotekene jeg har vært på pga dette. Har bare vært på forskjellige apotek og vett. Hehe..dette var ikke lett :)

Skrevet

Her ligger linken på høyre side. Det er et veldig greit skjema å fylle ut. Jeg fikk beskjed av hudlegen og på apoteket at kvitteringen skulle være stemplet. Derfor gikk jeg også kun på et apotek for å få ut medisinene. Dessuten var det så greit at legen kunne fakse resepten ned til dem. :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Fryktelig lenge siden det er nå da! :) Jeg tok vel de siste pillene rundt juledagene. Om et par uker er det avsluttende blodprøver. Blir spennende, hadde jo litt forhøyet kolesterol sist gang. Jeg er fremdeles kvisefri, og det er sååå utrolig deilig! :) Har litt arr da, men. Det får jeg nå ta av meg siden! Skulle ønske det fantes en krem eller noe som bare "vips" kunne ta seg av arrene, er jo så dyrt mer den her laseren og hudslipingen. Må begynne å spare på nytt...Noen som vet når det er trygt å ta sol igjen? Og trene? jeg har vært så støl i kroppen de siste ukene, har ikke sjanset på noe trening. Så, gleder meg vanvittig til å spinne litt igjen :) Litt tørr i huden er jeg fremdeles. Men ikke noe plagsomt, deilig å slippe den fete ansiktshuden! Kontaktlinser har fungert veldig bra under hele kuren! Eneste som kan ha vært litt plagsomt er tørre neseslimhinner, begynner veldig lett å blø, ikke mye, men sånn at det stivner og bare MÅ plukkes ut :fnise:

Skrevet

Kjenner igjen det med nesen. Blødde lett jeg også. Litt dumt når jeg alltid får en sommerforkjølelse. ;) Jeg ville ventet litt med treningen, til den verste stivheten har gitt seg. En vil nok merke det når kroppen blir klar.

Selv reiste jeg til Karibien 1-2 uker etter avsluttet kur. Jeg måtte riktignok opp fra solfaktor 30 til 45 i løpet av oppholdet, men huden min taklet solen fint. Det var faktisk mannen som ble mest brent, enda han langt i fra har gått på noe Roaccutan.

Brune ble vi begge. Ikke kjempebrune, men litt farge fikk vi. :)

Skrevet

Ja, det er vel som du sier at jeg kjenner det på kroppen selv. Håper stivheten forsvinner snart :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...