Neet Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 hei! Jeg begynte på Roaccutan for 2 uker siden. Kom omtrent hoppende ut fra hudlegekontoret med resepten i hånda. Sikkert noen som kjenner seg igjen, hehe. Blodprøver, graviditetstest og bekreftelse fra fastlegen at jeg var psykisk egnet fikset jeg på 1 dag. Jeg bruker ingen form for prevansjon for tiden i og med at jeg ikke er i fast forhold for øyeblikket. Legen anbefalte meg uansett å begynne med p-piller, noe jeg takket nei til. Jeg måtte da skriver under på en egen kontrakt at jeg ikke skulle ha under kuren eller 6 måneder etter kuren. Jeg sitter her og tenker hva i alle dager jeg har skrevet under på . Jeg skal ta 2 piller til middag hver dag, foreløpig har jeg kun fått resept for 1 måned, så er det ny kontroll og nye blodprøver, før jeg får neste resept. Fikse greier. Godt å føle at legen har kontroll på meg iallefall. Jeg begynte for alvor å få kviser når jeg var rundt 20. Jeg har siden den gang brukt massevis av reseptfrie apotek-produkter som bare forverret problemet, frustrerende. Har også gått på oxytetral 2 perioder på 9 måneder og tetralysal 2 perioder på 9 måneder. Huden ble kjempefin, men tilbakefallet kom med en gang kuren ble avsluttet. Har trodd hver gang at "denne gangen skulle det vel bli bra", men nei! Derfor er gleden stor nå Bivirkningene har begynt å snike seg innpå merker jeg. Men vil si det er helt uproblematisk, mer skal til for å skremme meg. Etter en uke følte jeg meg øm i ansiktet, som om jeg var litt betent, liksom. Deretter begynte det øverste hudlaget å flasse av. Men nå er det flasset av og føler meg ikke særlig tørr lenger (foreløpig). Leppene derimot er veldig tørre og såre, har skjønt at prolip-stick er greia og har gått til innkjøp av dette:) Flasser stadig av lag på lag på leppene, men denne leppomaden gjør iallefall at det ikke er vondt og uholdbart. Har også merket litt ubehag og ømhet i korsryggen. Jobber som sykepleier, så må si jeg er littebitt bekymret for dette, men satser på at det går skikkelig bra Jeg har dessuten vært litt uforsiktig har tatt sol! Det gikk veldig bra og har tenkt å gjøre det så lenge det går bra:) Jeg er ikke dum, bare redd for å bli blek! Slutter selvfølgelig hvis jeg merker at huden blir for solømfintlig. Har solet meg under alle antibiotika-kurene og tålt det veldig bra! For øyeblikket har jeg kun et par småkviser. Hadde nesten nettopp avsluttet min siste tetralysalkur før jeg startet med roaccutan, slik at jeg var omtrent kvisefri. Har kun vært plaget i ansiktet, rygg og bryst har alltid vært kvisefri. Takk gud for det! Tenker å skrive fortløpende hvordan jeg opplever kuren, oppturer og nedturer, bivirkninger og resultat Hilsen Neet
Lovinda82 Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Lykke til med kuren! Jeg er på runde nr to nå, da jeg fikk et lite tilbakefall med småkviser i pannen. Første kur tok jeg i 2005/2006. Det var en drøm og endelig bli kvitt kvisehelvettet Avslutter denne runden i neste uke, noe som skal bli deilig... Har endelig lyst å få litt sol på kroppen Det som også var fantastisk denne gangen var at mitt fettede hår ble helt normalt! JEg kan gå opp til tre-fire dager uten å vaske det, og det ser like bra ut. Håper dette også fortsetter etter kuren.
Neet Skrevet 23. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2008 Takk for svar Du avsluttet kuren 2006, så det gikk 2 år før residiv? Så lenge kuren ikke er uutholdelig kommer jeg til å ta de kurene som trengs. Men forsvant alle sorte og hvite prikker hos deg første kuren? Har du noen tips på hvordan jeg evt kan bevare det gode resultatet? Går du til hudpleier e.l.?
Saeria Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Da kan jeg opplyse om at Roaccutan ikke blir lenger i blodomløpet enn en måned etter avsluttet kur. Da er det også lov å gi blod, noe som kan bli gitt videre til gravide kvinner, og dermed er det ingen fare om du skulle bli gravid. Du kan også ha sex, men med kondom. Det anbefales to typer prevensjon, men et går det og. Selvfølgelig er risken for å bli gravid tilstede da, men den risken er noe en selv må avgjøre om en vil ta. Jeg gikk på p-ring i 6 av 7 måneder under kuren. Jeg er ferdig, som du nok vet, og går ikke jevnlig til hudpleier. Jeg sørger bare for å ha en god rens og en god hudkrem hjemme som jeg bruker daglig, og jeg bruker kun mineralfoundation.
Neet Skrevet 23. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2008 Ja, Saeria Jeg har lest den kontaktlinse-tråden fra start til slutt, tok tid Men fikk masse ut av det, mange nyttige tips og erfaringer i den tråden Takk!
Lovinda82 Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive tilbakefallet. Etter jul i fjor merket jeg at det var masse "ujevnheter" i pannen, men det kom ikke noe ut av det så det var ikke de typiske store blemmete kvisene jeg tidligere hadde. Ellers har jeg hatt en liten kvise eller to innimellom, men ikke noe som har vært skjemmende og jeg har ikke vehov for å bruke sminke lenger(!). Ang hudpleie så har hudlegen min fortalt at det har ikke noe å si hva jeg bruker på huden. Men jeg lærte meg å lage egne produkter av aromaterapi i 2006. Koker opp vann som jeg har på flaske og blander inn noen få dråper med peppermynteolje. Dette renser jeg huden med morgen og kveld, av hudkrem så har jeg brukt både en egen blanding og a-krem (fra apoteket). Dette har fungert fint for meg og beviset på at det funker fikk jeg i juni da jeg var hos hudpleier for dyprens. HAdde ikke vært der på to år og hun fant så og si ingenting å klemme ut, bare noen hvite talgprikker under øynene! Kan nevne at på første kuren hadde jeg en del mnd hvor utbruddene ble verre enn noen gang, men da jeg avsluttet kuren var jeg helt kvisefri på hele kroppen (inkl ryggen/bryst, som hadde vært et stort problem tidligere) Ble litt rotete dette... (ser på OL )
Saeria Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 Jeg ble anbefalt Physiogels A.I. creme av hudlegen min. Den er blitt litt for fet for meg nå, så jeg bruker en krem fra Exuviance i stedet. Vurderer å bestille den litt lettere kremen fra Physiogel til nattbruk.
Neet Skrevet 28. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2008 Nå har jeg gått på kuren i tre uker og er overrasket hvor behagelig jeg har det. Ganske så tørre lepper har jeg jo fått da, men ikke spesielt tørr hud eller slimhinner. Utrolig Har tatt nok en soltime, og det går så bra som bare den
Neet Skrevet 1. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. september 2008 Tørre hender, men ikke veldig, vanlig håndkrem hjelper godt. Vasker og spriter meg på henda kanskje 50 ganger i løpet av en arbeidsdag, så er vant med tørre hender fra før. Det har begynt å komme bitesmå kviser, de er ganske få, sånne små hvite bulende prikker i huden liksom. De blir litt betente også forsvinner de. Skal på månedskontroll om en uke, spennende å høre hva legen sier.
Neet Skrevet 8. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 8. september 2008 I dag har jeg vært på kontroll. Huden er ganske så uendret siden jeg startet. I løpet av uka skal jeg ta blodprøver og graviditetstest og når legen har fått svar på dette skal jeg øke til 60 mg om dagen. Deretter er det ny kontroll i slutten av september. Ellers ikke noe nytt
Neet Skrevet 16. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. september 2008 Hei Nå har jeg fått svar på blodprøver, de er helt fine Har derfor tatt tre tbl i dag og skal fortsette med dette til legen sier noe annet. Ellers merker jeg at nesa blør litt lettere enn vanlig, men ikke så mye. Tørre hender, fått noe utslettliknende greier på hendene, men ser ut som det er på vei bort, smører med masse håndkrem! Kontaktlinser fungerer kjempe fint:) Huden i ansiktet kunne godt vært bedre, den er passe tørr men har noen småkviser jeg gjerne skulle vært kvitt. Håper det forsvinner nå som jeg øker dosen. Det mest plagsomme er egentlig tørre lepper, smører meg med leppomade sånn ca hele tiden! Men ingenting er foreløblig plagsomt nok til å slutte! Vet ikke hvor lenge jeg skal ta tbl, mulig at legen vurderer det underveis. I og med at jeg er så lite plaget av bivirkninger kan jeg for min del gå på det en stund, bare jeg blir kvitt kvisene
Neet Skrevet 30. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 30. september 2008 Nå har jeg vært på nok en kontroll. Selv synes jeg at jeg har hatt en liten forværring siden sist. Men dette forstår jeg er normalt. Går nok snart tilbake Skal fortsette med 60 mg per dag til jeg har tatt til sammen 400 tbl. Har regnet ut at jeg da er ferdig like før jul Føles veldig lenge, men går sikkert fortere enn jeg tror! Nye blodprøver og ny graviditetstest skal jeg ta i løpet av denne uken. Føler meg helt frisk, så regner med at blodprøvene nok en gang er fine
Saeria Skrevet 30. september 2008 #16 Skrevet 30. september 2008 Det går fortere enn du tror, ja. Jeg og ble verre i førsten. Det kan være litt frustrerende, selv om det er normalt at det skjer.
Neet Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, nå har jeg jo kommet et stykke ut i kuren Et par måneder igjen ca. Jeg er vanvittig tørr i ansiktet, og leppene selvfølgelig. Har ikke vært så tørr i ansiktet noen gang før, nesten fint sandpapir. Kvisene synes jeg har roet seg litt. Hadde noen store knuter nå nylig, men disse har roet seg fint Var i bryllup i går, så kunne føle meg meget vel Ellers er bivikningene få og humøret på topp
Saeria Skrevet 19. oktober 2008 #18 Skrevet 19. oktober 2008 Så bra å høre. Jeg bestilte en ny krem i dag, for nå har huden min stabilisert seg sånn omtrent, og den vil fortsatt være av en blandingstype. Den heller mot fet. Men ryggen min er fremdeles fin, noe som er det viktigste for meg.
Neet Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #19 Skrevet 24. oktober 2008 Når var du ferdig med kuren Saeria? Går det så lang tid før huden stabiliserer seg? Godt du fremdeles er kvisefri da Jeg får fremdeles noen her og der, har ca 2 måneder igjen av kuren nå..lurer fælt på om denne kuren tar alt, ser jeg fremdeles har mye sorte og hvite prikker igjen, av den typen som ALLTID blir til kviser. Heldigvis er jeg heldig med få bivirkninger. Noe jeg har glemt å nevne av bivirkninger er at jeg er veldig sår i nesa. Kommer nesten alltid litt blod når jeg snyter meg, og lysten til å pelle litt er også der, hehe. men heller ikke dette er av den plagsomme sorten
Saeria Skrevet 24. oktober 2008 #20 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg også fikk sår nese. Jeg sluttet på kuren i begynnelsen av juli. Jeg har fått tilbake noen hudormer rundt haka og på nesen, men er ellers fin. Jeg har både skinoren og differin jeg kan bruke om jeg vil. Huden min begynte å stabilisere seg for rundt en måned og to siden. Det har vært en gradvis endring, så jeg kan ikke si det helt sikkert. Dessuten var jeg jo i varmere strøk rett etter endt kur, og fikk mye sol og en del farge som nok gjorde sitt til at jeg ble litt ekstra tørr i huden i ansiktet. Huden på ryggen er nå normal. Ikke fet. Det er helst t-sonen som er blitt fet igjen, men ikke på nær så fet som før.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå