Gjest Yellow Taxi Skrevet 16. januar 2012 #161 Skrevet 16. januar 2012 Hei Yellow Taxi Vet ikke om du følger med her, men jeg kan godt svare deg siden jeg går på behandlingen selv. 16. oktober 2011 Begynte på roaccutan og startet behandlingen med 1 tablett i uka, deretter 2 også økte jeg 3 etter hudlegensanbefaling. første uke merket jeg ikke noe, andre uka ble jeg litt tørr i huden og 3 uka begynte all bi virkningene som for eks: tørrhet i ansiktet, såre lepper, vondt i ryggen og ble skikkelig stiv/støl i hele kroppen ( ennå). nå har jeg tatt 300tabletter, er delvis fornøyd...har ikke blitt kvisefri ennå, men er blitt litt glatt i huden og de små sorte prikkene er blitt borte. hudlegen anbefalte å fprsette å ta 3 tabletter MEN jeg tar 5 isteden! Du trenger ikke ta 5, bare holde deg fast til 3 for enkelte reagerer mye...jeg har nå litt problemer med nesa mi...får nesebløddning 1-2 ganger i uka..men stabb inn mase vis av vaselin så skal det ikke være noe problem :D ellers ingen hodepine, ingen kvalmhet, nope! ta gjerne ibux hvis det trengs...men det skader ikke. det viktigste er å ta tablettene MED måltid! spiller ikke rolle om du tar det under frokost, middag eller kveldsmat. bare at du tar det med MAT...ellers får du litt vondt i magen...ubehagelig!!! så vennligst ta tablettene med maten :D jeg har også hatt en del kviser etter jeg begynte på roaccutan...liksom store kviser! måtte klemme dem ut hele tida, VENNLIGST ikke gjør! da sitter du igjen med arr og røde prikker etter behandlinga...:S legen sa noe om at arret vil forsvinne etter tid... håper det! for nå har jeg masse arr og det er ikke noe fint...bruker da masse foundation SPILLER INGEN ROLLE om man bruker ID produkter eller noe fra HM! så folkens ikke heng dere oppi mineral greier... etter avsluttet behandlingen kan du dra til nav og kreve de pengene tilbake ved å fylle et skjema eller noe? jeg har ikke gjort det ennå, men skal det når jeg er ferdig med mine 100 tabletter! arggggggggg forbanna KVISER!! hilsen jente 22 år :D ønsker deg MASSE lykke til og vær tålmodig :D Takk for svar...! Siden jeg ikke har fått så mye info lurte jeg på hvor lenge dere har fått beskjed om å fortsette på pillene etter at kvisene er borte? Jeg hadde nettopp et stort utbrudd en stripe neddover annsiktet et sted jeg aldri har hatt før jeg begynte på dem, men nå har jeg ingen kviser. Men det er fortsatt over dobbelt så mye piller igjen på resepten.
Gjest jente22 Skrevet 17. januar 2012 #162 Skrevet 17. januar 2012 Takk for svar...! Siden jeg ikke har fått så mye info lurte jeg på hvor lenge dere har fått beskjed om å fortsette på pillene etter at kvisene er borte? Jeg hadde nettopp et stort utbrudd en stripe neddover annsiktet et sted jeg aldri har hatt før jeg begynte på dem, men nå har jeg ingen kviser. Men det er fortsatt over dobbelt så mye piller igjen på resepten. hei igjen Så utrolig bra at du er kvisefri :D er det ikke HÆÆÆRRRLIIGG å bli kvitt dem???? hehe jdet er litt ille for meg som jobber med sminke og kremer da det er flaut å stå bak kassa og selge kremer/sminke med urenhud! ( jobber i et parfymeri) nei legen min sier jeg må ta bli ferdig med 400 tabletter! det er litt forskjellig fra person til person...hu ene venninna mi måtte ta 700 for å bli kvisefri...det er litt vanskelig å si.. men går du ikke til legen din en gang i måned etter å ha tatt blodprøven??
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #163 Skrevet 17. januar 2012 Hei anonym som nettopp at skrevet... Østrogenbehandling ja, er kanskje det jeg bør få. Håpe gynekologen kan hjelpe med dette, har time onsdag og hun skal visst ha kompetanse på pco. Hvilke plager har du? De fleste får jo i seg østrogen gjennom p-piller, men i og med at det ikke fungerer så godt her, så bør man jo få det på en annen måte. Akkurat nå som jeg er gravid,plages jeg ikke så mye, men ellers er det: Tidvis veldig kraftige blødninger og mye menssmerter Uregelmessige sykluser med manglende eggløsning Noen enkle hårstrå som popper ut på steder de IKKE skal Mye hudormer på bestemte steder i fjeset Fet hud, tørr overhud Sliter med å gå ned i vekt, uansett trening. Lavkarbo kan hjelpe, men er ikke forenelig med resten av familiens behov. I og med at jeg er mildere rammet, kan metformin og østrogen være nok.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 17. januar 2012 #164 Skrevet 17. januar 2012 hei igjen Så utrolig bra at du er kvisefri :D er det ikke HÆÆÆRRRLIIGG å bli kvitt dem???? hehe jdet er litt ille for meg som jobber med sminke og kremer da det er flaut å stå bak kassa og selge kremer/sminke med urenhud! ( jobber i et parfymeri) nei legen min sier jeg må ta bli ferdig med 400 tabletter! det er litt forskjellig fra person til person...hu ene venninna mi måtte ta 700 for å bli kvisefri...det er litt vanskelig å si.. men går du ikke til legen din en gang i måned etter å ha tatt blodprøven?? Å ok, takk igjen Jo, men han fastlegen har ikke peiling. Jeg som måtte fortelle han at jeg skulle ta blodprøver også forklare han hvorfor osv. Jeg fikk pillene av en spesialist i Oslo, men har flyttet og jeg sliter med å skjønne hva han sier på telefonen fordi han er dansk
Gjest jente22 Skrevet 17. januar 2012 #165 Skrevet 17. januar 2012 Å ok, takk igjen Jo, men han fastlegen har ikke peiling. Jeg som måtte fortelle han at jeg skulle ta blodprøver også forklare han hvorfor osv. Jeg fikk pillene av en spesialist i Oslo, men har flyttet og jeg sliter med å skjønne hva han sier på telefonen fordi han er dansk hehehehe :D er han hudlege? stakkar! hehe nei det er ganske viktig å prate med en som virkelig kan dette her! hvor mange tabletter har du tatt nå? har du forresten vondt i ryggen...? liksom korsryggen min gjør noe innmari vondt, har vært hos en thai dame og fått massasje som kostet meg ALMOST 1800kr for bare 45 min...:S
Lotta1 Skrevet 17. januar 2012 #166 Skrevet 17. januar 2012 Takk anonym 1502. Jeg kan ikke dette med å kopiere og lage svar direkte som jeg ser andre gjør her Jeg har så å si akkurat de samme plagene som deg, puls mye smerter i eggstokkene da cyster inimellom blir for store / sprekker. Veldig dårlig hud, men ikke overvekt. Vekten er et par kg høyere enn før alle sv skap, har tre barn, men det som er sitter rundt livet. Hvilken styrke metformin og østrogen har du fått? Jeg tåler hormonprev som p piller, spiral, plaster ol veldig dårlig pga humørsvingningene jeg får..
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #167 Skrevet 17. januar 2012 Jeg gikk på 800 mg Metformin og p-piller(Qlaira) før svangerskapet. Jeg har ikke hatt plager med sprukne cyster, men har hatt en vridd eggstokk som følge av PCOS'en. DET var vondt det! Heldigvis vred den seg på plass igjen, ellers villde det mest sannsynlig betydd at jeg hadde måttet fjerne hele eggstokken. Vrir den seg helt rundt, mister den jo blodforsyningen og vevet vil dø. Så jeg vil snakke med en spesialist om hva jeg skal gjøre etter svangerskapet. Håper det er noe østrogen som kan tas, som ikke er prevensjon.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 17. januar 2012 #168 Skrevet 17. januar 2012 hehehehe :D er han hudlege? stakkar! hehe nei det er ganske viktig å prate med en som virkelig kan dette her! hvor mange tabletter har du tatt nå? har du forresten vondt i ryggen...? liksom korsryggen min gjør noe innmari vondt, har vært hos en thai dame og fått massasje som kostet meg ALMOST 1800kr for bare 45 min...:S Dansken er hudlege ja. Jeg har tatt en og en halv boks. Tror jeg har 3 igjen på resepten. Jeg har vondt i ribbeina på den ene siden, men ikke ryggen. What, det var dyr massasje..! Happy ending eller?
Gjest jente22 Skrevet 17. januar 2012 #169 Skrevet 17. januar 2012 Dansken er hudlege ja. Jeg har tatt en og en halv boks. Tror jeg har 3 igjen på resepten. Jeg har vondt i ribbeina på den ene siden, men ikke ryggen. What, det var dyr massasje..! Happy ending eller? nei...dama var døds maskulin uffff jeg skal ikke prøve meg på noe sånt igjen! får heller ta masse ibux og paracet enn å bli moset opp av en hardcore dama! hehe
Gjest Ladybug Skrevet 13. februar 2012 #170 Skrevet 13. februar 2012 Hei Har tatt min første pille i dag, og drister meg inn her hos dere. Vet ikke om det innbilling, men synes huden klør litt allerede i dag.. Ikke så mye at det er plagsomt, men litt kribiling her og der innimellom. Lurer på en ting. Ser det er flere som skriver at dem ikke trener under kuren. Hudlegen min sa at jeg kunne få stive muskler og ledd hvis jeg trente veldig hardt. Men bør jeg kutte ut spinning, step og zumba?? Og bare gå over til å gå rolige turer evt?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #171 Skrevet 13. februar 2012 Jeg ville prøvd meg frem med treningen, jeg. Noen merker ikke så mye til plager i muskler og ledd, andre merker det i større grad. Jeg var ikke plaget med det. Trente ikke kjempehardt eller noe, men kunne trene vanlig uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #172 Skrevet 14. februar 2012 Håper det er greit at jeg spør her siden det virker som mange har peiling på kviser og roaccutan Jeg har gått på p piller i snart 7 år grunnet akne. Før jeg fikk p pillene sa hudlegen at jeg var innenfor grensen til å få roaccutane, men ga meg heller p piller fordi hun ville ikke gi roaccutane til jenter. (Må legge til at Hudlegen har fått mye krititikk for måten hun behandler pasienter på). Jeg har derfor gått på p piller i mange år, uvitende om at når jeg slutter på disse dukker kvisene opp igjen. Jeg blir så lei meg av å tenke på at jeg høyst sannsynlig skal få tusenvis av kviser igjen og har lyst å slutte på p pillen bare for å bli kvitt kvisene for godt. Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar fra man slutter på p pillen til kvisene kommer tilbake? Har fått en åpen henvisning til hudlege som jeg kan bruke hvis kvisene kommer tilbake etter seponering av pillene, men vil jo gjerne ha så lite kviser som mulig å tenker derfor å bestille time så fort det kommer en bylleliknende kvise opp... Mine lager arr og har fortsatt dype arr i huden som ikke har gått bort med differinbruk i 7-8 år. Vil dere tro at jeg evt må gå på ny antibiotika kur først? Har prøvd dette før og virket ikke i det hele tatt..
Gjest Moimoi Skrevet 19. februar 2012 #173 Skrevet 19. februar 2012 Hei! Mine kviser kom tilbake ca. 5 måneder etter p-pilleslutt. Da hadde jeg gått på de (Yasmin) i ca. 4 år. Har prøvd å slutte 1 gang før også, etter 6 år på. Det samme skjedde da.... Går nå på iso og håper å bli kvitt problemet permanent..
Gjest Moimoi Skrevet 19. februar 2012 #174 Skrevet 19. februar 2012 .. Glemte å si at jeg gikk på antibiotika i min forrige p-pille pause. Hjalp ikke hos meg, fikk bare andre plager i tillegg til kvisene :/ kapitulerte til slutt og starter på Yasmin igjen. Nå sluttet jeg på p-pillene for et år siden pga bivirkninger + barneønske. Etter flere måneder med kviseplager som bare ble verre og verre gikk jeg til slutt til hudlegen og ble satt på isotrentonoin(?? Vanskelig navn ..tidl.roaccutan) Forklarte at antibiotika ikke funker på meg og at kremer som differin etc bare gjør huden min sår og vond. Så.. Barn får vente litt. Prioriterer å få det godt med meg selv først. Håper dette funker! Er SÅ lei de stygge klumpene
Gjest Silje Skrevet 9. mars 2012 #175 Skrevet 9. mars 2012 Hei. Jeg er en jente på snart 26 som skal til hudlege neste torsdag, for å høre om jeg kan få starte på en roaccutan-kur. Jeg har vært sterkt plaget med akne i nesten 14(!) år, og det har tatt fra meg ungdomstiden min. Legen gav meg tidlig Diane som holdt det nogenlunde ved sjakk, men aldri hjulpet helt. Han sa stadig at jeg ville vokse det av meg, men nå som jeg nærmer meg slutten av 20-årene er jeg lei av å se ut som en pubertal fjortis.. Har sikkert hatt 5 antibiotika-kurer de tre siste årene. Dette hjalp i starten, men ble ofte verre da jeg sluttet. Nå tar ikke fire tabletter om dagen engang knekken på det. Aberela har null effekt. Uansett, det jeg lurer på er om hudlege kan nekte meg resept? De gangene huden min er "fin" føler jeg meg helt ok med (mye) sminke. Når jeg har kraftige utbrudd er jeg ofte hjemme fra jobb (har en jobb hvor jeg er i kontakt med mennesker hele tiden), og i peroder er jeg så nede at jeg bare gråter og gråter. Jeg har også en del arr i kinn og panne etter alle år med akne, og kvisene jeg får er veeldig vonde og ømme, og går ofte ikke vekk før etter en-to måneder. Jeg er LIVREDD hudlegen skal si hun ikke synes jeg er ille nok til roaccutan, dette er jo min siste sjanse, føler jeg. Jeg orker rett og slett ikke mer.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #176 Skrevet 9. mars 2012 I ditt tilfelle, med arrdannelse og det hele, så tviler jeg på at hudlegen sier nei. Vær ærlig med vedkommende og fortell hvordan dette påvirker deg.
Gjest superposter123 Skrevet 16. mars 2012 #177 Skrevet 16. mars 2012 Hva skal til for å få roacuttan egentlig? Jeg har litt på kinnene,(ikke store kviser) men mindre små røde, mye talg i panna, noen hudormer og litt på ryggen. Er dette nok? og er det lurt å vente til etter sommern med kuren? om man vil ha det gøy på sommern! Har gått på Tetralysal og epiduo i 16 mnd, det virka bra i de første 8-9 mnd, men så etter sommern kom det tilbake, og da har det ikke funket...
Gjest Silje Skrevet 16. mars 2012 #178 Skrevet 16. mars 2012 Jeg gleder meg som et barn til å starte med kuren om ca to uker!!! At jeg ventet så lenge med å kontakte hudlege.. Dumme meg. Men ENDELIG! Gruer meg bare til bivirkningene, og eventuelle kraftige utbrudd.. Til deg over: Jeg er ikke det jeg vil kalle kjempeplaget med kviser, men jeg får små arr, og de er vonde. Jeg har gått på flere antibiotikakurer, som virker mens jeg går på de, men blir verre når jeg slutter. Anbefaler deg på det sterkeste å kontakte en hudlege, jeg var inne i 10 min. hos en privat, og det var null problem å få Roaccutan. Hvis du googler roaccutan kommer det opp masse bra forum, der du kan lese om erfaringene til andre. Det er en skikkelig "hestekur" og ingenting å spøke med.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #179 Skrevet 16. mars 2012 Terskelen for å gi det er lavere, så har du prøvd tetracykliner (gjerne i kombo med annet) som du har gjort, er det klart en mulighet til å få det. Men den bør IKKE tas om sommeren, for huden blir lysømfintlig når man går på roaccutan. Så vent heller til etter sommeren.
Gjest Stine Skrevet 20. april 2012 #180 Skrevet 20. april 2012 Hei. Tenkte at jeg også skulle dele mine erfaringer: Slitt med kviser siden jeg var 13-14 (er nå 24) og har prøvd differin/ basiron og tetracyclin og diane p-piller. Tetracyclin fungerte bra så lenge jeg gikk på dette, men kvisene kom tilbake når jeg sluttet. Jeg har hovedsaklig slitt med kviser som sitter "dypt" og aldri kommer helt ut, men bare forsvinner av seg selv, (ofte etter flere uker og måneder). Jeg har ikke vært spesielt hardt angrepet, men har hatt litt rundt kjeve/ munn. I tillegg har jeg hatt veldig fet/oljete hud, og litt svarte prikker. Begynte på roaccutan i januar. Fikk faktisk dette utskrevet fra fastlegen min.. Jeg ble aldri værre før jeg ble bedre. Etter et par uker merket jeg at huden var mindre fet, og den ble bare tørrere og tørrere. Etter å ha stått i dusjen noen minutter, kunne jeg gni av flere lag med hud (følte jeg). Gikk på kuren i totalt 3 mnd, og det ble gardvis mindre kviser. Nå har jeg nesten ingen og er veldig fornøyd. Den voldsomme flassingen forsvant også etter ca 2 mnd. I tillegg til tørr hud, har det vært litt neseblod og skorper i nesa som beskrevet før her. Helt mot slutten ble jeg også litt "stål" i øvre del av magen/ brystet. Jeg sluttet på kuren for et par uker siden og sette har ikke gitt seg helt enda. Det jeg lurer på er om noen andre som har slitt med oljete hud, har fått "tilbakefall" på dette etter endt kur? Eller om dette har forsvunnet med kvisene? Vet noen hvor lang tid det tar før alt er ute av kroppen og man kan sole seg igjen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå