Gå til innhold

En homifil som alene får barn med en surrogatmor

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_søs_*
Skrevet
Hvorfor det?

Hvorfor det?

Hvorfor det?

Hvorfor det?

Fordi mennesker er forskjellige, derfor har vi forskjellige meninger.

Hvorfor ikke, spør jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_søs_*
Skrevet
Hvorfor i all verden mener du det?

I veldig mange tilfeller hvor lesbiske og homofile får barn sammen, vil dessuten minst én av pappaene ivareta dette behovet.

Ville du erstatte en pappa med en onkel?

Hvordan kan du si det når du også sier at en onkel eller bestefar kan ha den maskuline rollen?

Skrevet
Hvorfor det?

Hvorfor ikke, spør jeg?

Ja, jeg har jo skjønt at mennesker har forskjellige meninger. :roll:

Jeg spurte imidlertid om din begrunnelse for din oppfatning i disse spørsmålene, og det er noe ganske annet. Men du ser jo ut til å ikke ha noen, og det kan jeg jo tolke dit jeg vil.

(Og siden du ikke ser ut til å ha spesielt lett for det, kan jeg jo røpe at sistnevnte ikke akkurat var noe kompliment.)

Skrevet
At du tillegger meg holdninger jeg ikke har sier vel mere om deg "mysan" enn om meg.

Som jeg også tidligere har skrevet; noen mener det ikke er en menneskerett å ha en far og en mor, men det er heller ikke en menneskerett å få barn

Jeg har ikke tillagt deg en eneste holdning, jeg spurte om det var homofilien som var problemet ditt, snarere enn hva som faktisk er det beste for barnet. Det svarte du ikke på, du kom bare med et angrep.

Det er en menneskerett for et barn å vokse opp med gode foreldre, få et stabilt og trygt hjem, lære gode verdier osv, og dette kan et homofilt par klare like bra som et heterofilt. Jeg skjønner at du mener de ikke kan det, men du klarer ikke å forklare hvorfor de ikke skal kunne klare det.

Hvorfor det?

Hvorfor ikke, spør jeg?

Zia spurte om dine GRUNNER til å mene som du gjør. Man bør jo ha grunner for så bastante meninger.

HVORFOR kan ikke homofile foreldre ivareta sine barns interesser like godt som heterofile?

Nå ser jeg til og med bort fra de tilfellene hvor det er assistert befruktning med i bildet, og spør deg igjen; dersom to homofile menn i et forhold velger å få barn med en kvinne som også lever i et homofilt forhold, da får dette barnet god kontakt med begge sine biologiske foreldre, og får et ekstra foreldrepar i tillegg. Er det like galt for det? Og i såfall; HVORFOR?

I klassen til et av mine barn var det ei jente som bodde sammen med mor og hennes kvinnelige kjæreste. Jenta var unnfanget på vanlig måte, i et heterofilt forhold som senere gikk over styr, og hun har hele tiden hatt god kontakt med sin far, som har stilt opp som alle andre fedre, og kanskje til og med litt mer.

Denne jenta har aldri manglet noe i livet sitt, og gjør det veldig bra i dag også, som student i utlandet. Blid, søt, omgjengelig, flink jente, trygg på alle måter. Aldri ble hun mobbet for sin familie heller, så jeg ser ikke problemene du skisserer.

Skrevet

Gjest_søs*:

Kommentarer til behovspyramiden din:

Donor,- ikke genetisk familie, røtter - jo, hos biologisk mor eller far, altså 50 % genetisk familie

Maskuline/feminine verdier,- nei ikke sammen med lespe eller homsepar - jo, menn er menn og kvinner er kvinner uansett om de er heterofile eller homofile

Identitet,- vanskelig uten å vite av sitt opphav - ikke nødvendigvis. Jeg skal ikke benekte at å vite om slekten sin sikkert har litt med identitet å gjøre, men det er også mange andre faktorer som spiller inn

Trygghet, -ja kommer an på hvor mye trygghet som foreldrene kan gi, men dette er også avhengig av røtter, verdier, identitet. - trygghet mener jeg har lite med biologisk opphav å gjøre. Det er omgivelsene man vokser opp i som gjør at man føler seg trygg eller ikke trygg.

Selvfølelse,- avhengig av omgivelser,foreldre, men også veldig avhengig av de andre tingene. - også mye avhengig av en selv og den tryggheten man har fått fra foreldre (enten biologiske eller ikke-biologiske) og venner

Kommentarer til andre innlegg du har skrevet:

Det finnes mange barn som ikke vet om opphavet sitt, på ene eller andre siden, av forskjellige årsaker. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er problemfritt, men kanskje har barna andre ting i livet sitt som kan veie opp for dette? Biologisk opphav og gener er ikke det viktigste i livet, det man opplever og lærer etter at man er født, har vel så mye å si for barnets utvikling. Hva om min biologiske far var en skikkelig drittsekk, ville jeg hatt det så mye bedre hvis jeg vokste opp med ham, enn hvis jeg vokste opp hos en ikke-biologisk far som elsket meg høyest i verden? Vet du, jeg tror jeg ville hatt det best hos far nummer to, til tross for at det ikke finnes slektskap mellom oss.

Hvorfor er de tradisjonelle familieforholdene så mye mer dyrebare enn andre forhold? Du kommer ikke med et eneste argument i det du sier, bare uttalelser som du fremstiller som den eneste sannhet. Saken er den, at samfunnet forandrer seg. Det finnes familier med mor, far og to barn, men også familier med to mødre, to fedre, to mødre og en far, to fedre og en far, familier med helsøsken, halvsøsken, adopterte søsken og stesøsken. Hvem er vi til å si at den såkalte kjernefamilien er det beste og eneste rette?

Er det mulig å ha en eneste diskusjon om assistert befruktning/adopsjon/barnløshet generelt/homofile og lesbiske som ønsker barn, uten å bruke det fullstendig utslitte, oppbrukte og meningsløse argumentet "det er ikke en menneskerett å få barn"? Det sier ingen verdens ting, for det er svært få som faktisk mener at det er en menneskerett.

Angående maskuline/feminine rollefigurer: Hvorfor kan ikke en onkel eller tante være denne rollefiguren? De er like mye mann og kvinne som barnets mor eller far ville vært. At de skal være rollefigurer forutsetter selvsagt at de deltar aktivt i barnets liv, men det kan de gjøre like så mye som far eller mor kunne.

Gjest Gjest_søs_*
Skrevet

Det er mulig jeg uttaler meg slik at det er lett å misforstå.

Prøver igjen;

Jeg og mange flere mener det er best for oss mennesker så langt det er mulig å få vokse opp med sitt biologiske opphav.

Det bryter også med FNs barnekonvensjon som slår fast at "barn skal så langt det er mulig ha rett til å kjenne sine foreldre og ha omsorg fra dem."

Jeg mener debatten om lesbiske og homofiles ønske om å bli foreldre, i stor grad gjøres med foreldreperspektiv og med forlite oppmerksomhet rundt barnas rettigheter.

Med behovspyramide mente jeg ikke Maslows behovspyramide, men dette grunnleggende behovet om å vite av/vokse opp med sitt opphav, sin genetiske familie har stor betydning for utvikling av identitet, trygghet, selvfølelse.

Og jeg syns dere undervurdere dette.

Jeg mener bl.a. derfor homofile og lesbiske ikke skal ha noen rett til assistert befruktning, surrogatmødre.

Så kan dere plukke det sundt å komme med standar motargumenter så mye dere vil, men dette mener jeg.

Og dette er uhyre viktig for hvordan vi vil våre barn i fremtiden skal vokse opp.

Skrevet
Jeg og mange flere mener det er best for oss mennesker så langt det er mulig å få vokse opp med sitt biologiske opphav.

Det bryter også med FNs barnekonvensjon som slår fast at "barn skal så langt det er mulig ha rett til å kjenne sine foreldre og ha omsorg fra dem."

Igjen: Det mener jeg også. Og dersom homofile og lesbiske får barn sammen, vil dette bli ivaretatt på beste måte.

Jeg mener debatten om lesbiske og homofiles ønske om å bli foreldre, i stor grad gjøres med foreldreperspektiv og med forlite oppmerksomhet rundt barnas rettigheter.

Barn som vokser opp med homofile foreldre har en utmerket barndom. Jeg kan derfor ikke se at dette er i strid med barns rettigheter.

Med behovspyramide mente jeg ikke Maslows behovspyramide, men dette grunnleggende behovet om å vite av/vokse opp med sitt opphav, sin genetiske familie har stor betydning for utvikling av identitet, trygghet, selvfølelse.

Og jeg syns dere undervurdere dette.

For ørtiende gang: Dersom lesbiske og homofile får barn sammen, vil dette bli ivaretatt på beste måte.

Jeg mener bl.a. derfor homofile og lesbiske ikke skal ha noen rett til assistert befruktning, surrogatmødre..

Og jeg har nettopp vist at dette ikke er gode argumenter mot at homofile får barn med hverandre.

Hva mener du om donorsæd? Bør heterofile par få tilgang til dette dersom mannen ikke kan få barn?

Så kan dere plukke det sundt å komme med standar motargumenter så mye dere vil, men dette mener jeg.

Ja, vi har jo skjønt at du mener dette. Du har allikevel ikke forklart hvorfor du mener at homofile ikke bør få barn.

Og dette er uhyre viktig for hvordan vi vil våre barn i fremtiden skal vokse opp.

Uhyre viktig er det vel ikke, så lenge barna tilbys en god og trygg barndom.

Til slutt vil jeg gjerne si at dette med donorsæd og -egg ikke er en kampsak eller fanesak for meg. Jeg vil aldri komme til å gå i tog, skrive leserinnlegg eller på andre måter forsøke å påvirke politkerne i denne saken. Men når jeg på et diskusjonsforum kommer over en tråd som omhandler dette spørsmålet, svarer jeg selvsagt ut fra hvordan jeg synes at ting ideelt burde være. Og jeg mener altså at hvis man først planlegger å få barn, bør man også planlegge at det skal ha kontakt med begge sine biologiske foreldre. Men igjen - slett ingen fanesak for meg, bare mine tanker om hvordan det er best å gå frem hvis man har bestemt seg for å skape et liv. Det er godt mulig at jeg har tillagt biologien for stor vekt - jeg vet jo at det finnes mange adopterte som ikke er spesielt interessert i å vite hvor de kommer fra.

Jeg så forresten den dokumentaren som denne tråden handler om. En flott fyr, og jeg er sikker på at han vil gi datteren sin en veldig god oppvekst. Hun er heldig som har ham som far.

Skrevet

Apropos adopterte.

Jeg har en god venn som er adoptert fra Korea i sin tid. Han har sine norske foreldre, sine koreanske har han aldri møtt, han har aldri vært i Korea, men han vet at han kommer derfra opprinnelig. SÅ mye kontakt med røttene og opphavet sitt har han.

Han har sine norske foreldre, besteforeldre, øvrig familie, og en trygg norsk identitet.

Skrevet

Og søs - 'problemstillingen' med to norske homofile par som ønsker å få barn sammen på naturlig vis har du ikke kommentert, til tross for at jeg har bedt om ditt synspunkt på det to ganger. Dette er gang nr tre.

Gjest Gjest_søs_*
Skrevet
Og søs - 'problemstillingen' med to norske homofile par som ønsker å få barn sammen på naturlig vis har du ikke kommentert, til tross for at jeg har bedt om ditt synspunkt på det to ganger. Dette er gang nr tre.

Jeg trenger ikke kommentere noe som helst.

Men det jeg har sagt er , det er ingen menneskerett å få barn hverken for deg eller meg eller noen andre.

Og homofile kan ikke sidestilles med heterofile når det gjelder å få barn.

Skrevet

Hvorfor det? Du har jo ingen argumenter, bare påstander.

Skrevet
Jeg trenger ikke kommentere noe som helst.

Men det jeg har sagt er , det er ingen menneskerett å få barn hverken for deg eller meg eller noen andre.

Jeg er enig at det ikke er en menneskerett å få barn. Derimot er det en menneskerett for barn å ha omsorgspersoner som tar godt vare på dem. Homofile kan være vel så gode omsorgspersoner som heterofile.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest_søs_*
Skrevet
Hvorfor det? Du har jo ingen argumenter, bare påstander.

Mine argumenter finner du i mine innlegg. Skal jeg gjenta dem hver gang jeg kommer med en påstand?

Skrevet
Mine argumenter finner du i mine innlegg. Skal jeg gjenta dem hver gang jeg kommer med en påstand?

Ja, takk.

Skrevet

Det eneste argumentet du har, er det med identitet og selvfølelse. Og både jeg og andre har vist flere ganger at det ikke holder vann.

Det at du ser ut til å ikke ville svare på spørsmålene fra Mysan og fra meg, sier jo sitt. Jeg kan gjøre jobben for deg, så slipper du:

Om homofile som får barn sammen:

Fysj og æsj. Barn skal slippe å vokse opp med mennesker med en ekkel seksuell legning. Barna kan jo til og med bli smittet av homsebasiller og det som verre er, og kanskje til og med ende opp med en unaturlig seksuell legning selv!

Om donorsæd i heterofile parforhold:

Det er helt i orden, for da får barnet vokse opp på en måte som er normal, og ikke ekkel. Her spiller derfor ingen rolle at barnet ikke har kontakt med sin biologiske far.

Gjest Gjest_søs_*
Skrevet
Det eneste argumentet du har, er det med identitet og selvfølelse. Og både jeg og andre har vist flere ganger at det ikke holder vann.

Det at du ser ut til å ikke ville svare på spørsmålene fra Mysan og fra meg, sier jo sitt. Jeg kan gjøre jobben for deg, så slipper du:

Om homofile som får barn sammen:

Fysj og æsj. Barn skal slippe å vokse opp med mennesker med en ekkel seksuell legning. Barna kan jo til og med bli smittet av homsebasiller og det som verre er, og kanskje til og med ende opp med en unaturlig seksuell legning selv!

Om donorsæd i heterofile parforhold:

Det er helt i orden, for da får barnet vokse opp på en måte som er normal, og ikke ekkel. Her spiller derfor ingen rolle at barnet ikke har kontakt med sin biologiske far.

Stakkars deg.

det forteller vel at alle som ikke er enig eller ikke har god nok argumentasjon ifølge deg og dine meningsfeller ang dette aktuelle spørsmål, de stempler dere som idioter.

Skrevet
det forteller vel at alle som ikke er enig eller ikke har god nok argumentasjon ifølge deg og dine meningsfeller ang dette aktuelle spørsmål, de stempler dere som idioter.

Tja. Jeg stempler vel ikke nødvendigvis deg eller andre som ikke har god nok argumentasjon som idioter, men det ville jo vært mer interessant å diskutere med deg dersom du kunne underbygge påstandene dine bedre.

Gjest Gjest_søs_*
Skrevet
Jeg synes det er dypt fascinerende at en organisasjon som kaller seg "Bevar ekteskapet" er motstandere av at enda flere skal få anledning til å inngå ekteskap.

2. FORMÅL: NORDISK NETTVERK FOR EKTESKAPET har til formål å hindre at de skandinaviske landene innfører ekteskapslover for enkjønnede og tokjønnede par. Engasjement knyttet til hovedformålet kan suppleres med engasjement i tilstøtende temaområder, som f.eks barns rettigheter jf. barnekonvensjonen.

Sakset fra organisasjonen Nordisk nettverk for ekteskapet.

http://morfarbarn.no/sider/tekst.asp?id=forside

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...