Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Apropos drikking; jeg har alltid vært ganske liberal når det gjelder å drikke i nærvær av barn. Rett og slett av den enkle grunn at vi aldri drikker mye, og man kan aldri sense at vi har drukket alkohol. Da dreier det seg om et par glass vin til en lang middag. I går var alle voksne tydeligvis av samme oppfatning vedrørende dette, men da naboene med sitt selskap kom over etter rakettene forstod jeg raskt at de ikke var like bevisste i forhold til dette som oss.

Det ble faktisk litt ubehagelig på vegne av ungene, og jeg kunne til og med se at de barna som var med fra nabohuset ikke var helt komfortable. Derfor gikk vi raskt hjem.

Jeg er muligens naiv, men jeg har aldri opplevd det før, og trodde de fleste oppegående mennesker hadde et annet standpunkt enn det jeg så ble demonstrert i går.

Jeg har dessverre opplevd noen ganger, heldigvis litt på avstand, at noen mennesker ikke kan begrense seg når det gjelder alkohol - enten det er barn tilstede eller ikke.

Jeg er helt i mot "smugdrikking" - dvs. at man kun drikker alkohol når barna ikke er tilstede. Jeg ønsker at mine barn skal se at alkohol kan nytes i moderate mengder - uten at man blir full og dum. Jeg er veldig kritisk til den flatfyll-tradisjonen mange har i Nord-Europa - og ønsker at barna mine skal oppleve at man kan kan nyte alkohol i små mengder. Jeg er utrolig skremt av den forherligelsen av flatfyll som virker å være gjeldende i ungdomskulturen både her og i hjemlandet til stesønnen. Derfor ønsker jeg/vi å være en motpol til akkurat det. Og jeg vil ikke at stesønnen og pøbelprinsessen for den del, skal tro at det er kun to muligheter - enten så er man dritings, eller så drikker man ikke. Og det tror jeg at man lett kan forestille seg er de eneste to mulighetene, hvis man ikke har opplevd at voksne kan drikke alkohol uten å bli rare og fulle.

Kandelaber.

Og dessuten, mye vil ha mer, så nå lurer vi på å kjøpe den med to lys i til salongbordet.

Til Helen: Joda, oppegående mennesker ruser seg ikke foran ungene. Men det er svært mange som ikke er oppegående på det punktet. Dessverre.

Nydelig stake, Junia. Jeg stemmer FOR en ekstra til salongbordet. Man kan ikke ha for mange lysestaker, spør du meg :fnise: .

Ellers er det sørgelig , men sant at ikke alle er like oppegående når det gjelder å ha et reflektert forhold til sitt eget alkoholforbruk.

Uff, når det gjelder drikking foran barn er det nok lett å være naiv... Jeg har vært ganske skjermet selv, og regner med å videreføre det når jeg blir mor. Det vil si at jeg har ingen problemer med å ta et glass vin eller lignende med barn til stede. Men kunne ikke falle meg inn å drikke meg full...

Men når en hører historier om hvordan barnevernet vil samarbeide med utlandet fordi norske foreldre drikker seg dritings når det har med ungene på tur da kan du lure... Hvis du skal på fylletur kan du i hvert fall sørge for å reise uten barn!!!

Ikke rart ungene var flaue...

Ha en fin dag, Pøbelsara. Blir all jula ryddet ut i dag?

Jeg vokste opp med en venninne som hadde en far som var periode-dranker. Jeg husker enda hvor ekkelt det var når han kom ravende full hjem midt på ettermiddagen - og hvor lei seg venninnen min ble, når det skjedde,selv om hun aldri sa noe. Den familien var veldig dysfunksjonell, og det har ikke gått særlig bra med noen av dem.

OG selvsagt er jeg enig med deg, Jente79 - skal du på fylletur, bør barna være hjemme. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår sjarmen ved å drikke seg full, heller. Hvor morsomt er det å være bakfull og å ikke huske noe av kvelden før....?

Og julen går nok ihvertfall delvis ut idag......vi får se hvor langt vi kommer! Pøbelprinsessen er hjemme fra barnehagen fordi det er planleggingsdag. Når jeg er ferdig med å henge her på KG, skal vi rydde. Forhåpenligvis masse!

Ha en fin dag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr
Og julen går nok ihvertfall delvis ut idag......vi får se hvor langt vi kommer! Pøbelprinsessen er hjemme fra barnehagen fordi det er planleggingsdag. Når jeg er ferdig med å henge her på KG, skal vi rydde. Forhåpenligvis masse!

Ha en fin dag, alle sammen!

Sånn er det her også. Det er fire gutter i huset og to av dem maler og holder på med kitt. Jeg er ennå i badekåpen og venter på den store arbeidslysten. Her skal det ryddes i dag, og et slunkent kjøleskap skal fylles opp. Vi har iallefall klart å spise opp de fleste av julegodsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Vi var også uheldige å oppleve en episode med fulle voksne med barn tilstede i jula. Vi var på et kjapt besøk, og besøket ble betraktelig kjappere avsluttet enn planlagt da vi så hvilken tilstand vertinnen og en av de mannlige gjestene var i. Og de hadde barna sine tilstede begge to.

Vertinnen var såpass på en snurr at hun måtte gå og legge seg, men det verste var vel at datteren på 13 forsøkte å overbevise de andre ungene om at moren hadde fått migrene. Det var jo helt tydelig at hun visste hva som var den egentlige grunnen.

Her i huset drikker pappa med måte, mens mamma er avholdskvinne. Ungene har aldri opplevd fyll i heimen, og kommer forhåpentligvis heller aldri til å oppleve det, så sant vi kan forhindre det.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

:vinke:

Måtte innom å oppdatere meg litt hos deg. Godt å høre at det ikke bare er vi som pakker ned jula tidlig. :)

Unger, foreldre og fyll ja. Jeg var gift med en alkoholiker, og det er en av grunnene til at jeg sluttet helt med alkohol. Vi hadde ikke unger sammen, men han hadde to små som besøkte oss ofte. Det var vondt å hele tiden skulle prøve å skjule for de at pappa var full. Tilslutt tok det sånn overhånd at det kun var alkoholen som betydde noe. Ungene overlot han helt til meg, og etterhvert som de vokste til, så ble jo det vondere og vondere for de :tristbla:

Det er mange år siden nå, ungene hans er voksne. De har ingen kontakt med faren som fremdeles drikker. Men jeg har kontakt med de selv om jeg nå bor mange mil unna. De har skikket seg bra, men har fremdeles traumer av faren sin drikking.

Her i huset er det også sånn at mannen min nyter med måte, og jeg er blitt helt avhold. :)

Ha en fin dag pøbelsara :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste var vel at datteren på 13 forsøkte å overbevise de andre ungene om at moren hadde fått migrene. Det var jo helt tydelig at hun visste hva som var den egentlige grunnen.

Tragisk! Det er så leit å se barn som er nødt for å reparere og kompensere og skjule dysfunksjonalitet i hjemmet sitt.....Jeg har en god venninne som vokste opp med en alkoholisert far. Hennes historier er så hjerteskjærende - og hun har strevd hele sitt voksne liv med ettervirkningene. Hun er utrolig sterk og flink og raus og hjertevarm og klok - men så uendelig sårbar etter alt hun har opplevd.

:vinke:

Unger, foreldre og fyll ja. Jeg var gift med en alkoholiker, og det er en av grunnene til at jeg sluttet helt med alkohol. Vi hadde ikke unger sammen, men han hadde to små som besøkte oss ofte. Det var vondt å hele tiden skulle prøve å skjule for de at pappa var full. Tilslutt tok det sånn overhånd at det kun var alkoholen som betydde noe. Ungene overlot han helt til meg, og etterhvert som de vokste til, så ble jo det vondere og vondere for de :tristbla:

Det er mange år siden nå, ungene hans er voksne. De har ingen kontakt med faren som fremdeles drikker. Men jeg har kontakt med de selv om jeg nå bor mange mil unna. De har skikket seg bra, men har fremdeles traumer av faren sin drikking.

Her i huset er det også sånn at mannen min nyter med måte, og jeg er blitt helt avhold. :)

Ha en fin dag pøbelsara :klemmer:

Vet du, Ulva - jeg har lest et annet sted her inne om den x-mannen din. Det er så fryktelig tragisk at noen setter alle andre hensyn til side på grunn av rus. SÅ fint at du har kontakt med stebarna dine - det er jeg sikker på at både du og de setter stor pris på.

Og det med traumer skrev jeg jo litt om etter avsnittet til Bodillen over her. Det er så tragisk! Min venninne er godt oppe i 50-årene, og faren har vært død i nesten 20 år - og enda sliter hun. Huff og huff! Jeg har lest en masse om traumer i forbindelse med studiene mine, og selv om man kan lære seg å leve med dem, så er de vanskelige å kvitte seg helt med - og det er mange som går gjennom livet med litt "tynnere hud" enn andre på grunn av ting de har vært utsatt for. Det synes jeg er veldig trist. Samtidig som jeg noenganger vlir helt overveldet over hvor sterke mange mennesker er - hvordan de klarer å leve livet sitt, på tross av helt tragiske ting de har vært igjennom. Tenk så fantastisk fint for de stebarna dine at de hadde deg der, Ulva - selv om dere nok hadde det veldig leit alle sammen, mens det sto på som verst! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Jeg skrev i dagboka mi pøbelsara at heldigvis er alt dette fortid nå, og det er jo sant for mitt vedkommende. Men det blir jo alltid traumatisk for ungene hans.

Og jeg er veldig glad jeg har så god kontakt med de. Begge to har valgt å ikke røre alkohol i det hele tatt, og gutten som nå er i 20-årene har valgt å utdanne seg innen helse og omsorg, og vil gjerne jobbe med barn som sliter med de samme som han slet med i barndommen :)

Husker også når jeg traff min kjære. Traumene hang igjen i begynnelsen og jeg var hele tiden på vakt når det gjaldt tilfeller der det var alkohol med i bilde.

Heldigvis hadde jeg ingen grunn til bekymring. :)

Fra å være sammen med en som jeg omtrent måtte bære hjem fra fest, så var det herlig å oppleve en skikkelig gentlemann som kun tok et glass eller to for å kose seg. :)

:klem: til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så inspirert av den juletreet ditt at jeg tror jeg må kjøpe lange perlerader til neste jul...

Tror vi har litt samme stil, ikkeno minimalisme her i gården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så inspirert av den juletreet ditt at jeg tror jeg må kjøpe lange perlerader til neste jul...

Hei - så hyggelig at du stikker innom! (Jeg tror jeg glemte å ønske deg velkommen forrige gang du var her..... Sorry!)

Perlekjeder på juletreet er ganske fint -- jeg tror jeg har 30-40 meter tilsammen. Det har på en måte tatt litt overhånd, det der....men gøy er det - og fint, også, synes jeg. Makismalisme er tingen - særlig til jul! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - så hyggelig at du stikker innom! (Jeg tror jeg glemte å ønske deg velkommen forrige gang du var her..... Sorry!)

Perlekjeder på juletreet er ganske fint -- jeg tror jeg har 30-40 meter tilsammen. Det har på en måte tatt litt overhånd, det der....men gøy er det - og fint, også, synes jeg. Makismalisme er tingen - særlig til jul! :-D

Hehe, ingen fare. Jeg ble litt tatt på sengen her på lørdag (angående min tantes og min forumbruk), så jeg slettet innlegg fra den "nest-forrige profilen min", mens Pepperkake slettet innlegg fra den forrige... På en måte... Derfor står mitt førsteinnlegg her som en aldri så liten prikk...

Herregud, det der ble både forferdelig rotete og særs uinteressant... :ler:

Skal overtale tante til å lage ny dagbok, hun er i gang på PM her nå ser jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg ble også inspirert av perleradene dine, pøbelsara, og fikk tak i det samme. Jeg har aldri likt glitter eller flagg, og har nå endelig funnet et alternativ til dette. Det ble mange lenker hos meg og treet var ganske overfylt.

Heldigvis er det ute nå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også inspirert av perleradene dine, pøbelsara, og fikk tak i det samme. Jeg har aldri likt glitter eller flagg, og har nå endelig funnet et alternativ til dette. Det ble mange lenker hos meg og treet var ganske overfylt.

Heldigvis er det ute nå. :ler:

Hvor kjøpte du perler hen?

Jeg skal gjeninnføre flagg neste år (hos foreldrene mine). Var visst alltid norske og svenske flagg der "fra gammalt av", så ettersom det egentlig da er en tradisjon må den gjeninnføres. Selv skal jeg ha tre ala Pølelsara, så foreldrene mine får værsågod å ha flagg på sitt tre (jeg krever da tross alt at all den "gamle driten" skal opp der hvert eneste år, så noen flagg fra eller til da kan umulig spille noen særlig rolle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Jeg har også perler på juletreet, men bare et kjede (5-6 meter, kanskje?), så treet ser litt mer sparsommelig ut - hos meg er det en litt myk minimalisme som råder, om man kan si det sånn. :) Uansett er perler definitivt bedre enn glitter, som jeg ikke liker noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Glitter får ingen inn i mitt hus, og det har heldigvis mannen min skjønt. På juletreet vårt er det perlerader fra ikea i rødt og gull, men når jeg så hvor lekkert det er med lyse så fikk jeg egentlig veldig lyst på det. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke glitter i huset, men perler er absolutt en ide jeg skal vurdere. Nå er det jo halv pris på julepynt over alt, så kanskje jeg skal bunkre litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurydike

Jeg kjøper faktisk ofte juletrepynt på salg i januar! Ikke det at jeg kjøper eller har så skrekkelig mye av det, da. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg kjøpte perlerader (som egentlig er plastikkuler i rader) på en vanlig hobbyforretning. De kostet ti kroner for noen meter og jeg kjøpte seks pakker. Det holdt i massevis.

Ellers pleide jeg også kjøpe pynt på salg i januar, men nå har jeg jaggu nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være så uønonomisk at jeg skal ut og kjøpe masse julepynt på mandag, for da får jeg billånet inn på konto (og jeg skal ikke bruke alt på bil, for den ble billigere enn beregnet :hoppe: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine perler kommer litt herfra og litt derfra...mest fra Ikea. På tross av at jeg hadde noen meter fra før, kjøpte jeg to stk. perlehvite kjeder i Danmark før jul. Og jeg skal IKKE kjøpe julepynt på salg i år. Jeg HAR nok. Mer enn nok. (Jeg har en eske som ikke engang ble pakket ut i år.) (!) ( :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...