Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Eurydike
En fattig jomfru satt i lønn, liksom?

:fnise: Jeg føler meg ganske fattig, da. Vi har nemlig lønningsdag den 25., noe som er en blanding av klokt og idiotisk.

En fattig jomfru satt uten lønn, med andre ord. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra for innlegg nr. 100 i dagboken!! (Takk, Eurydike!)

Jeg hadde en hel, ikke-planlagt KG-fri dag igår. Brukte dagen til å hjelpe en venninne med noen veldig julete greier. Når jeg var ferdig med det, dro jeg sammen med p-gemalen og p-prinsessen for å kjøpe juletre :tre: . En økologisk, lokalprodusert edelgran. PK på alle måter, mao.

I dag skal prinsessen hentes litt før i barnehagen, slik at vi får god tid til å pynte treet :tree: . Hun gleder seg noe helt vanvittig. Treet står nå i vindfanget for tining, og som vanlig er det vel litt i største laget. Bra at jeg har slike mengder med juletrepynt å henge på det!

Ha en fin dag, alle sammen! Jeg skal ut og kjøpe de siste gavene, men regner med å stikke innom her i løpet av dagen. Og i kveld må jeg jo legge ut bilde av det ferdig pyntede pøbeljuletreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en fin dag. Vi holdt jo bra liv i boka di, selv om du hadde KG fri :fnise:

Gleder meg til å se juletreet deres.

Ha en fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tar jeg ferie, og da blir det nok også lite KG-tid :) Men, jeg kommer garantert til å snike meg innom og se på juletreet deres!

Ønsker dere en god jul i pøbelheimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pøbelsara! Gleder meg også til å se juletreet deres ferdig pyntet :)

Så dere pynter det allerede nå altså. Vi pynter det også tidlig i forhold til det jeg er vant til. Vi pynter det nok i morgen eller lørdag tenker jeg.

Der jeg kommer fra, så ble aldri juletreet pyntet før tidligst lille juleaften, og noen ganger var pappa så lenge på jobb på juleaften at vi ungene begynte å skjelve og bli redd for at juletreet ikke skulle bli pyntet.

For vi fikk aldri lov å være med å pynte. Han skulle gjøre det, og ingen andre.

Jeg bestemte meg den gangen, at aldri om jeg skulle ha det sånn når jeg ble voksen.

Ha en kjempefin dag pøbelsara :klemmer: og god jul til dere som tar ferie nå :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til bilde! Vi har bare en enmeters edelgran i potte i år, siden vi skal bort. Men tre måtte vi ha, og det er allerede pyntet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også oppvokst med at treet blir pyntet Lille Julaften. Når jeg var veldig liten, ble det pyntet etter at vi små hadde lagt oss om kvelden, men når vi ble eldre, fikk vi være med å pynte.

Vi begynte å pynte treet litt tidligere her i huset fordi jeg alt for ofte fikk litt "julekvelden på kjerringa" følelsen. Stresset i vei, og pyntet juletre til langt på kveld på Lille Julaften . Også skjedde alt liksom alt for fort, det ble Julaften med en gang treet var ferdig, også var det romjul også var alt over..... Nå pynter vi noen dager før istedet for, slik at vi får tid til å se på treet, få julesteming, og få tid til å glede oss ordentlig. Pøbelprinsessen er med og pynter, og det har hun gjort siden den julen hun var 3, og det er noe hun virkelig gleder seg til. I dag har jeg vært ute og gjort unna den aller siste julehandelen også, og da kunne jeg ikke dy meg og måtte kjøpe litt ny pynt til treet vårt.

Men nå må jeg finne frem juletreteppet mitt - og juletrefoten..... :tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en koselig tradisjon.

Jeg er også vant til å pynte treet lille julaften, men ble gjerne litt stress over det ja.

Kose dere masse med pyntinga :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvordan man i hule, heite klarer å få treet i juletrefoten når man er kun en voksen person i huset?? :kjefte: Nå har vi forsøkt i 45 minutter. Foten er tung og stø, men har tre skruer som alle tre må skrues til omtrent samtidig for at treet skal bli stående. Fem-åringer er hverken store eller sterke nok til å 1) holde treet mens mor skrur....eller 2) skru mens mor holder treet. Min 5 åring har heller ikke sterke nok nerver til å høre på mine vekselvise stønn og hyl hver gang treet tar overbalanse. Hun har akkurat foreslått at vi skal vente på at pøbelpappaen hennes kommer hjem. Jeg synes det er en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Vi pleide også pynte juletreet lille julaften hjemme hos oss. Nå vurderer jeg imidlertid å pynte allerede i morgen eller på lørdag.

Da ungene var veldig små, pleide vi å pynte etter at de hadde lagt seg. Å se øynene deres skinne om kapp med juletrelysene da vi hadde båret de ned i stua om morgenen, var verdt alt julepyntestrev. Det er noe eget ved skinnende barneøyne med juleforventninger. Jeg gleder meg virkelig til jula igjen, etter at jeg hadde noen vakumår omtrent i alderen midt mellom min egen barneglede og mine barns glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Helen! Spesielt gjelder dette i de litt "vanskelige" familierelasjonene (les: svigers). De realsjonene har blitt mye greiere fordi vi har barna som felles fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg trenger råd fra erfarne mødre.

Er det overhodet vits i å gå til legen med en ettåring (18 mndr) som hoster så fælt at hun spyr og det går utover nattesøvnen? Har efedrin- og ventolinemikstur, men ingenting ser ut til å hjelpe nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått til lege, i alle fall. Om det er vits i kommer an på legen. Det er alt for lettvint å feie av såpass store problemer med "virus" selv om det ofte er det som er årsaken til slikt. Greit nok (gjentatte henvendelser fra foreldre blir ofte lest som antibiotikamas og avfeid med "virus")- men poenget her må være å få hjelp til å roe de symptomene hun har (regner med at det kanskje er avklart at det ikke er noe bakterielt). Brekker hun seg, og sliter med å sove, må hun (og dere) jo bli totalt utslitt, og det blir man ikke friskere av!

Er det tørrhoste eller tung pust hun plages av? Siden hun allerede står på ventoline og efedrin, regner meg med at dette ikke bare er en lei forkjølelse, men at hun har fått en astmadiagnose (eller lignende)? Dersom det hun har fått ennå ikke hjelper, vil kanskje legen prøve med et glukokortikoid e.l. til inhalasjon (flutide, pulmicort - vet ikke hvor langt ned i alder de gir det eller hvordan det administreres) eller budopred (kan gis i saft), noe som har forebyggende langtidsvirkning og demper irritasjonen i slimhinnene. Så jo - jeg ville ha prøvd å ta henne til legen, lagt fram problemet og forlangt å få prøve noe mer enn det dere allerede har prøvd.

Min eldste sønn slet i månedsvis med liknende problemer, og slet ut både seg selv og andre. Det viste seg at det ikke var astma, men allergi. En liten pille om dagen, og han klarer seg gjennom blomstringstida for hassel og or. I mitt eget tilfelle, som var slik du beskriver, var det en astma som var problemet. Gikk også i månedsvis før legen tenkte tanken. Fikk hjelp som beskrevet ovenfor, og er omtrent symptomfri nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skulle ta henne med til lege i morgen jeg, Dalwhinnie. Litt fordi hun er så liten, og noen ganger sliter de små litt med å kvitte seg med dumme infeksjoner på egenhånd. Men mest fordi at det snart er jul. Det er veldig pesete med legevakt-oppmøte på helligdager. Mye bedre å få en akutt-time hos fastlegen deres før julen ringes inn, synes jeg.

God bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treet er pyntet - og mens vi holdt på som verst, snakket gemalen med sin beste venn i telefonen. Han sa: "De pynter treet." (ALtså prinsessen og jeg...) ..."og det er ikke akkurat minimalistisk". Sa han. Kameraet mitt ville ikke ta bilde - nå er batteriet lagt på lading, så jeg regner med at prakttreet kan vises her inne i morgen.

Det tok nesten 3 timer å få treet ferdig. heldigvis hadde mannen en deilig hvitvin på kjøl, så nå nyter jeg synet av mitt stivpyntede tre, og lurer på om jeg må ha en Paracat for å komme meg av pynte-hodepinen jeg pådro meg underveis.

Prinsessen var meget fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Pyntehodepine var et godt og dekkende ord. Jeg må til pers i morgen kveld, og kan ikke si at jeg bare gleder meg, akkurat. Særlig ikke til det årlige juletrefotpåsettingsdramaet.

Gratulerer med ferdigpyntet tre! :engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dalwhinnie

Hun har ingen astmadiagnose, men fikk ventolinmikstur som et forsøk på å løse opp slim og dermed dempe hosten tidligere i høst. Har ikke brukt den siden, men nå var jeg desperat. Regner egentlig med at dette er helt vanlig første året i barnehagen-forkjølelse som bare har en heftig topp. Men selv om allmenntilstanden hennes er bra og hun er feberfri, så sliter dette både på henne og oss. Og valget mellom vår supre fastlege her i Oslo eller legevakten i Haugesund i jula er enkelt.

Takk skal dere ha!

Endret av Dalwhinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvordan man i hule, heite klarer å få treet i juletrefoten når man er kun en voksen person i huset?? :kjefte: Nå har vi forsøkt i 45 minutter. Foten er tung og stø, men har tre skruer som alle tre må skrues til omtrent samtidig for at treet skal bli stående. Fem-åringer er hverken store eller sterke nok til å 1) holde treet mens mor skrur....eller 2) skru mens mor holder treet. Min 5 åring har heller ikke sterke nok nerver til å høre på mine vekselvise stønn og hyl hver gang treet tar overbalanse. Hun har akkurat foreslått at vi skal vente på at pøbelpappaen hennes kommer hjem. Jeg synes det er en god ide.

Du beskriver godt mitt evige julemareritt. For jeg er jo bare en voksen. Jeg har mange ganger tenkt at det går supert å være alene, helt til den forbannede juletrefoten skal til pers. Derfor innrømmer jeg gladelig at min Tenåring ble tvunget til å holde stikkete tre oppe allerede i svært ung alder. Vi har sikkert kjøpt fot på samme sted, min har også tre skruer som må tilpasses samtidig. Et sant mareritt og jeg gruer meg allerede. Synd å si det, men tradisjonell jul krever massiv håndkraft :ler:

Når det er sagt, er jeg sikker på at dere har fått et fantastisk tre. Få se 'a :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på å se treet jeg også :lete:

Her blir det nok inget juletre i år. Vi skal omtrent ikke være hjemme i jula, og greit å få stua helt ferdig før en begynner med sånt.

Får ta igjen fra neste år av. Det gleder jeg meg veldig til... Må innrømme at det farger litt tanken på denne jula, at det sannsynligvis er den siste vi er alene på mange mange år :rødme:

Godt dere hadde hvitvin til å kose dere med etterpå og at Pøbelprinsessen var fornøyd :-D

Hvis ikke jeg ser deg før får du ha en kjempefin jul :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Bildet av juletreet kommer snart - jeg må bare vente på litt dagslys, det er vanskelig å få til et fint bilde med blitz - det er så mye glitrende blanke greier på det treet, at det blit vanskelig å fotografere...

Både Pøbelprinsessen og jeg har fått omganssyke. Vi er ikke veldig syke, bare litt vondt i magen og veldig kvalme.....og i dag som skulle ut for å kjøpe inn all julematen. Jaja - det blir vel ikke så mange utskeielser når jeg er småkvalm når vi går i butikken.... det sparer vi nok mye penger på...:)

Både gemalen og jeg er fra Oslo, og nå bor vi bare noen få km. utenfor. Jeg har foreldrene mine bare 15 min. unna med bil, og svigerfar bor ennå nærmere. Vi har all familie i relativt nærhet, og behøver aldri å reise bort for å feire jul sammen med familien - og det å lengte hjem til jul vet jeg ikke hvordan er, en gang. Jeg vet jo at mange av dere som besøker boken min, kommer fra helt andre steder enn dere bor nå - og kan levende forestille meg hvordan det er når julen nærmer seg, og man lengter "hjem" eller gleder seg til å komme hjem.... Denne gjør meg helt rørt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...