rangi Skrevet 20. juli 2008 #122 Skrevet 20. juli 2008 Jeg tror ikke alder er avgjørende når det passer å få barn, det er vel mer hvilket stadie av livet man er på. Selv kunne jeg aldri funnet på å planlegge et barn før jeg var ferdig studert og godt etablert med mann og jobb. Man kan jo selvfølgelig bli uventet gravid, og da må man jo ta stilling til hva man vil gjøre med det. Hvis det er noen som planlegger å bli gravide før de er 20 år, så må jeg innrømme at jeg er såpass fordomsfull at jeg tenker veldig negativt om det. Hvis jeg tenker tilbake på meg selv som 18 åring, så var iallfall ikke jeg moden og ansvarlig nok til å ta meg av et barn. Jeg trodde sikkert det selv da, men i etterpåklokskapens lys, og med en liten tass på 10 mnd, så ser jeg at det var jeg nok ikke. Det må jo selvfølgelig være opp til hver enkelt å vurdere når man vil ha barn, men velger man å få barn mens man enda er tenåring, så må man bare akseptere at noen har negative meninger om det. Det er jo ikke så rart, ettersom gjennomsnittalder for førstegangsfødende i Norge er godt over 25. (Er det ikke 27, et eller annet?).
Sagittarius Skrevet 21. juli 2008 #123 Skrevet 21. juli 2008 jeg fikk barn 4 dager etter fylte 16. jeg har klart meg helt fint, og fullfører utdannelsen (1 år igejn) paralelt med å ha barn. har ikke hatt noen store prob. pga at ejg fikk barn tidlig, men merker at folk ikke har så høye tanker om meg. har flere ganger opplevd og få ubehaglige kommentarer av bla andre foreldre i bhg. tok meg veldig nær av dette i begynnelsen, men har funnet ut at dette ikke er noe og bry seg om. jeg VET at unge mødre kan klare ansvaret som mor like bra som de som for barn senere. om man er flink til å ta seg av barna sine har ikke noe med alder og gjøre, men hvordan person man er.
Gjest Tara1 Skrevet 21. juli 2008 #124 Skrevet 21. juli 2008 jeg fikk barn 4 dager etter fylte 16. jeg har klart meg helt fint, og fullfører utdannelsen (1 år igejn) paralelt med å ha barn. har ikke hatt noen store prob. pga at ejg fikk barn tidlig, men merker at folk ikke har så høye tanker om meg. har flere ganger opplevd og få ubehaglige kommentarer av bla andre foreldre i bhg. tok meg veldig nær av dette i begynnelsen, men har funnet ut at dette ikke er noe og bry seg om. jeg VET at unge mødre kan klare ansvaret som mor like bra som de som for barn senere. om man er flink til å ta seg av barna sine har ikke noe med alder og gjøre, men hvordan person man er. Jeg er langt på vei enig med deg, selv om jeg ikke vil anbefale noen å bli foreldre så tidlig. Det har ikke så mye med at ungdommene ikke klarer ansvaret, men at de mister så mye av ungdomstiden sin. De "hopper over et trinn" når det kommer til livserfaring... De får den samme livserfaringen de fleste får 5-10 år senere, men har ikke det samme grunnlaget på alle andre områder som en som er 20-25. For å si det billedlig: De begynner å løpe før de har lært å krabbe og gå. De kan løpe helt perfekt og like godt som alle andre som lærte å krabbe og gå først, men de mangler noe grunnleggende for å utvikle seg videre... det kan påvirke ungdommene på andre områder i livet. Erfaringsmessig vet jeg at de etterhvert må gå tilbake får å få med seg alle utviklingstrinnene før de igjen kan gå videre. Men at en ungdom på 16-17 kan være en like flink forelder som en 25 åring har jeg sett med egne øyne. Jeg har blitt overrasket over modenhetsgraden til en 17 årig mor, og jeg har blitt sjokkert over at en 25-årig mor kan være så umoden... det dreier seg om personlige egenskaper, og ikke alder.
Sagittarius Skrevet 21. juli 2008 #125 Skrevet 21. juli 2008 det er veldig riktig at emn mister ungdommstiden, og jeg vil ikke i det hele tatt anbefale noen og bli mor så tidlig. men dersom det er tilfelle at man blir det kan det gå helt fint
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 3. oktober 2008 #126 Skrevet 3. oktober 2008 "Ikke når de dasser langs riksveien i joggebukse med uvasket hår i en strikk og krangler med barnefaren i mobilen." Antoinette Altså,unnskyld meg! Det er GANSKE mange 25åringer som er helt lik den personen du illustrerer som har unge! Bare fordi man er ung i alder,har INGENTING å si med den psykiske alder! Jeg er snart 18år,bor for meg selv og har kjæreste og jeg har kjempe lyst på barn! Men jeg vet at situasjonen er feil,men jeg hadde pokker meg klart å tatt vare på ungen! Og du syns ikke at det viser litt intelligens med den tankegangen selv om jeg bare er 17år da? Så tullete og dømmende du er! Skjerp deg!
Gjest Zia Skrevet 3. oktober 2008 #127 Skrevet 3. oktober 2008 Totalt vet jeg om 6 jenter fra ungdomsskolen som ble med barn, noen kjente jeg godt, andre var jeg bare på hils med. Alle opplevde å få Barnevernet ringende på døra, 2 av dem måtte oppsøke krisesenter etter å ha fått juling av kjæresten, 1 mistet omsorgsretten til barnet pga. vanskjøtsel mens en annen fikk alkoholproblemer og mistet omsorgsretten når familien fant ut av hun prostituerte seg fra sin egen leilighet. Hva i all verden er det slags miljø du kommer fra? White trash? Ingen på min skole, i mitt nabolag eller omgangskrets har det gått slik med. For øvrig tror jeg at 17-åringer kan være veldig gode mødre. Men selvfølgelig finnes det færre gode mødre blant disse enn blant de som er eldre. Og det er vel dét som gjør at folk kan bli skeptiske. Hev deg over det du, trådstarter.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #128 Skrevet 4. oktober 2008 Er veldig klar over at mine opplevelser heldigvis ikke er representative Veldig glad for det. Men jeg blir ikke overbegeistret når jeg møter 17 åringer med barnevogn. Du har kjipe holdninger rett og slett håper virkelig for din egen del at du utvider horisonten, " slike som deg som ødelegger SÅ mye for andre i samfunnet.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #129 Skrevet 4. oktober 2008 "for ung til å ta meg et barn hehe", det er vel sånne måter å ordlegge seg på som får oss gamlingene på 30 til å tenke vårt. Det er mange som er mindre positive til unge mødre fordi de vet at de fleste ikke kan tilby seg selv eller barnet en optimal tilværelse. På grunn av alle faktorene som spiller inn når man får barn i ung alder. Økonomisk trygghet, modenhet, parforhold og farsrollen, bosituasjon, festing og morro etc. etc. Men det finnes ingen fasit. Det siste inntrykket jeg sitter med fra unge mødre er to blondiner jeg observerte på en barneutstyr-butikk. i begynnelsen av 20-årene med hver sin sønn på ca 5-6. Begge med styla bleika hår, trendy kledt, med nylagt overdreven sminke. Sønnene oppførte seg som to drittunger med stor D. De var ekstremt høylytte og sprang rundt i butikken og ertet opp hverandre. Uten en eneste kommentar fra mødrene, som sto og sendte tekstmeldinger til noen. De tankene jeg gjorde meg var at små barns oppdragelse (som er kjedelig og tidkrevende og krever at man er konsekvent) sjelden passer for en ung mor. Når man er ung er man mer opptatt av utseende blant annet, og når det gjaldt mødrene på butikken var det tydelig at de prioriterte å fikse hår, klær og make-up fremfor å følge opp sønnene tilstrekkelig. For å si det mildt så det ut som ungene var blottet for oppdragelse. Nå kan jo sånt gjelde mødre og barn i alle aldre, men jeg tror det er en større utfordring for mange unge mødre å få alle interesser til å gå opp. Du har null grunnlag for å uttale deg så bastant på det lille du observerte der... dessuten hva har blondt hår noe som helst med saken og gjøre???
sodapop Skrevet 4. oktober 2008 #130 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har ikke lest hele tråden, bare så det er sagt. Jeg ble gravid for første gang som 19 åring og jeg kan glatt innrømme at jeg var mye mer klar for morsrollen i slutten av tyveårene enn da jeg fikk førstemann. Dette er individuellt selvfølgelig,men jeg synes ikke det er noe sjakktrekk å bli mor tidlig. En utvikler seg mye mellom 20 og 30 årene og det er slik jeg ser det flere umodne unge kvinner enn modne. Jeg klarte meg som ung mor,med et nødskrik. Men det var ingen fest. Det var studier,lite penger,stress,depresjoner,kaotisk følelsesliv og mye annet som jeg nok hadde taklet bedre om jeg hadde hatt noen år på baken. Men for all del. Det er sikker mange der ute som er fantastisk dyktige unge,modne mødre. Jeg var bare ikke en av de.
Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #131 Skrevet 4. oktober 2008 Når har ikke jeg lest hele tråden, men jeg har alikevel fått med meg noe som blir sagt her inne. Hvertfall det med hvordan unge mødre se ut og oppfører seg, vel det finnes andre veien også. Mødre i 30-40 åra med dassete utseende, ikke pynter seg eller ordner seg på noen måte, som bare puter på seg jobbebukse, hettegenser og går til byen med ungen. Er da ikke særlig pent det heller. Eller damer i 50 åra med lille gullungen sin på 6 år, syntes det blir litt sent å få barn når man er så gammel også jeg da.
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 4. oktober 2008 #132 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg blir litt betenkt når jeg hører om mødre som ennå ikke har fylt 25 år. Jøss, det er da bra at noen får barn mens de fortsatt er unge vel? Selv var jeg 22 år. Og barnefaren og jeg er fortsatt gift etter 21 år. Og barna er på vei ut av redet og de skikker seg bra. Alderen på foreldrene har ingen ting å med hvor flinke de er eller ikke. Det er andre faktorer som spiller inn.
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 4. oktober 2008 #133 Skrevet 4. oktober 2008 Er veldig klar over at mine opplevelser heldigvis ikke er representative Veldig glad for det. Men jeg blir ikke overbegeistret når jeg møter 17 åringer med barnevogn. Hmm, du er virkelig fordomsfull . Jeg synes det er koselig å se unge mødre. Når barna deres er tenåringer så er det ikke lenge siden mor var i samme alder, og det må være en stor fordel.
Gjest ung 3 barnsmor Skrevet 8. oktober 2008 #134 Skrevet 8. oktober 2008 Oj, jeg må være en av værstingene her trot jeg... hadde tre før jeg var 23 år, så jeg må jo være helt på bærtur... Men har ege bedrift, som går så det suser, fortsatt sammen og gift med mine barns far, eget småbruk, stor suv, hund, katter, kanin og akvarium. Ungene erblide, aktive og utadvendte, klarer seg godt på skolen og er veldig sosiale. Men i jobben min treffer jeg mange førstegangsmødre som fyller både 30 og mer, og de er jammen ikke alltid like oppegående på barn og barnestell... og når de da kommer med bemerkninger på meg som ung mor... ja, da er ikke jeg altid like hyggelig tilbake. synes det er på tide å godta meg som forelder på samme måte som alle andre nå, er 28 år og ungene er i skolealder. synes jammen jeg har gjort det bra her i livet til nå jeg, og ville ikke gjort noe annerledes!!! Vet ikke hva jeg ville ha frem jeg, men vi unge mødre klarer stort sett det vi vil, vi også...
Gjest Gjest_stine_* Skrevet 5. november 2008 #135 Skrevet 5. november 2008 Herregud da, menneske! Når man er 25 kan man f eks være ferdig utdannet lege eller advokat, men ikke moden nok til å være mor? At det går an!! å herre, jeg blir så provosert, du må ikke skue alle under samme kam. jeg er 18 og har mange venninner som har fått barn i en ung alder og det går kjempe bra med dem. har ingenting med alder å si. en mor som er 30 kan være sløv, arbeidsløs og vel så det som en som er 16-20...
MidnightChildDreamer Skrevet 5. november 2008 #136 Skrevet 5. november 2008 Meg kan du godt finne dassende med fett hår i strikk og i joggis, med barnevogn, og om ikke kranglende med sambo, så hvertfall i mobilen. Men kikker du opp i vogna vil du se ei ren og pen lita jente, med et stort smil. Jeg er 27, og en veldig god mamma for jenta mi. Men jeg kan også bli sliten, og lei, og syns jeg det er lov å se sånn ut i ny og ne også. BIldet kan ikke alltid males helt perfekt. Ang tråden: Jeg tror man finner like mange dårlige foreldre i den "rette" alderen, som ellers. Men, samtidig ser jeg problematikken med å kanskje føle at man har mistet noe av sin egen ungdom, når barna er "ferdige" (hehe) Jeg tror dette er et veldig nyansert tema, og syns det blir veldig tullete med noen bastant mening i den ene eller andre retningen. For det er mennesker vi snakker om, og de er alle forskjellige. Og man finne kjempegode mødre som er sytten, og som er 35. Man finner også sekstenåringen som lar mormor bli mamma, og 30 åringen som er fullstendig hysterisk fordi Baby har rød flekk på låret.
Gjest E.Louise Skrevet 10. februar 2009 #137 Skrevet 10. februar 2009 Hei Ingen andre enn seg selv kan si om man er moden nok. Så lenge man har folk som støtter og gode venner, pleier det som regel og gå fint. Og et spørsmål går gjennom hodet mitt, det er "Hvorfor er det så STORT at en ung jente skal føde et barn, når det er ganske vanelig nå om dagen ? "
Gjest Gjest_anna_* Skrevet 11. februar 2009 #138 Skrevet 11. februar 2009 det at jenter blir mødre tidlig for at de er late (som noen her sa) er jo iallfall lang langt vekk fra sannheten!! jenter som blir mødre unge, som meg selv, må jo ofte gå på skole samtidig som de har barn og DET er ingen enkel sak.. mens andre studenter har plenty med tid til studiearbeid, fritid, og kanskje en jobb ved siden av, så må vi som er mødre begrense studiearbeidet til barna har lagt seg, og vi har dobbelt så mange utgifter som en vanlig student og ingen mulighet for deltidsjobb.. fritid blir det mildt sagt lite av.. så å være late har vi vært fall ikke tid til. tror unge mødre er flinke jeg, iallfall de fleste. man er gjerne litt mer leken og husker barndommen sin godt. jeg har iallfall alltid fått skryt..
Gjest m34 Skrevet 11. februar 2009 #139 Skrevet 11. februar 2009 Jeg *tror* det er riktig at blant dem som får barn i tidlig alder er det en viss overhyppighet av "problemfaktorer" (arbeidsledighet, alkoholisme, omsorgssvikt...). (Jeg *tror* at dette gjelder kanskje i større grad i UK f.eks.) Men hvis dette er riktig så er det ikke fordi det å få barn tidlig fører til at man blir en dårlig mor og utvikler trøblete atferd, men fordi bakenforliggende faktorer disponerer BÅDE for tidlig barnefødsel og problemer. Jeg mistenker at lav sosioøkonomisk status f.eks. har en slik funksjon. Barn av foreldre med lav utdanning, arbeidsledige, trygdede... har antakelig større sannsynlighet for å få barn tidlig samtidig som sannsnligheten for å selv få lav utdanning etc. er høyere enn i andre grupper. Hjemmesnekret analyse - men poenget er at unge mødre selvfølgelig KAN være gode mødre. Det er ikke alder som er utslagsgivende men et bredere sett av faktorer. Samtidig kan det godt være en riktig observasjon at det er flere "dårlige" mødre blant dem som har fått første barn svært tidlig enn i andre grupper. Man kan imidlertid ikke utlede noe som helst fra gruppen (unge mødre) til individet (den unge mor)
Gjest imli Skrevet 11. februar 2009 #140 Skrevet 11. februar 2009 Hei Ingen andre enn seg selv kan si om man er moden nok. Så lenge man har folk som støtter og gode venner, pleier det som regel og gå fint. Og et spørsmål går gjennom hodet mitt, det er "Hvorfor er det så STORT at en ung jente skal føde et barn, når det er ganske vanelig nå om dagen ? " Kjempegammel tråd, men må bare kommentere akkurat den påstanden. Antallet tenåringsfødseler har sunket jevnt og trutt de siste åra. Tidligere (da snakker vi før p-pillenes tid) var tenårigsgraviditet ganske vanlig. Etterhvert som vi har fått bedre og sikrere prevensjon, føder stadig færre tenåringer barn. Så det er ikke slik som du tror, at det blir flere og flere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå