Gå til innhold

Hjemmelagede julegaver


Bokormen

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra

Jeg skulle gjerne laget marmelade, men da jeg prøvde meg sist ble den steinhard! :sjokkert:

Jeg må vel ha kokt den for lenge kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pastaengler er små engler laget av sånne pastasløyfer (vingene) som man limer på et pastarør (kroppen) og evt setter på en liten trekule til hode (min versjon er slik iallefall) og evt spraymaler feks i gull :) lagde sånne i barnehagen til å henge på treet!

Jeg skulle gjerne laget marmelade, men da jeg prøvde meg sist ble den steinhard! sjokkert.gif

Jeg må vel ha kokt den for lenge kanskje?

Marmeladen min kokte lenger enn oppskriften sa, og var helt flytende når jeg helte den i glassene, men ble perfekt stiv! Kan være din ble for stiv om du hadde i stenene eller for mye av det hvite? Dette inneholder pectin som vil øke stivhetsgraden på marmeladen. Jeg fjernet dette, og brukte syltesukker som er tilsatt pectin. Dette funket perfekt :)

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begonia
Pastaengler er små engler laget av sånne pastasløyfer (vingene) som man limer på et pastarør (kroppen) og evt setter på en liten trekule til hode (min versjon er slik iallefall) og evt spraymaler feks i gull :) lagde sånne i barnehagen til å henge på treet!

Ja, det er omtrent som mine. Men jeg limer på makaroni foran på pastarørene, sånn at englene får armer. Også limer jeg litt grøtris oppå hodet, som hår. Jeg pleier også å bruke vattkuler istedetfor trekuler til hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er omtrent som mine. Men jeg limer på makaroni foran på pastarørene, sånn at englene får armer. Også limer jeg litt grøtris oppå hodet, som hår. Jeg pleier også å bruke vattkuler istedetfor trekuler til hode.

Oj, dine var mye mer avanserte! Men hørtes koselig ut med hår og armer... hehe kanskje jeg skal prøve det om jeg lager i år... Vattkuler er sikkert minst like greit som trekuler også!

KG er fantastisk, får nye ideer fra andre hele tiden :)

Noen som har kommet på noe mer lurt å lage i julegaver da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker vanter i julegaver i år, ensfargede med kontraststriper og biser rundt håndleddet .Jeg strikker i ganske tynt ullgarn, men lager de litt store slik at jeg kan tove de let( tover for hånd, har mer kontroll da). Da blir de myke, litt pusete og gode og varme. Om jeg får tid ( og orker) brodere jeg litt evt syr på perler. Bruker et par kvelder på et par, har laget 12 par så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker vanter i julegaver i år, ensfargede med kontraststriper og biser rundt håndleddet .Jeg strikker i ganske tynt ullgarn, men lager de litt store slik at jeg kan tove de let( tover for hånd, har mer kontroll da). Da blir de myke, litt pusete og gode og varme. Om jeg får tid ( og orker) brodere jeg litt evt syr på perler. Bruker et par kvelder på et par, har laget 12 par så langt.

Så koselig!!

jeg klarer desverre ikke strikke vanter og sånne små ting som fingre... hehe hater å strikke med strømpepinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strømpepinner er litt "baklete" til å begynne med, men det blir bedre. Husker jeg strevde som et dyr på det første paret med sokker jeg strikker, de tror jeg aldri ble ferdige...

Jeg har også laget mye jaktvotter, dvs votter hvor selve vottedelen over fingrene kan brettes bakover slik at fingrene er fri. Men de er noe prakk å strikke, fjomer rundt med en sju-åtte pinner en stund....Da er det fort gjort å strikke videre på feil pinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begonia
Oj, dine var mye mer avanserte! Men hørtes koselig ut med hår og armer... hehe kanskje jeg skal prøve det om jeg lager i år... Vattkuler er sikkert minst like greit som trekuler også!

Ja, vattkuler er veldig greit. Det blir også billigere enn trekuler. Jeg pleier også å bruke tannpirkere som jeg stikker inn i vattkula, og limer fast i pastarøret. Slik at halsen blir forsterket. Englene blir ikke så lett hodeløse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julemor

Jeg elsker julen, og er utrolig facinert av alle som klarer å lage hjemmelagde presanger som ser ut som de er kjøpt på Norway Design e.l.

Selv har jeg prøvd meg uttallige ganger, lurt opp i stry av lovnader som "at dette kan selv et barn klare". Mitt problem er at det faktisk ser ut som at et barn har laget det. Og jeg kunne aldri i livet tenkt meg å gi det bort. Ei heller ha det hjemme hos meg selv.

Så. Sånne som meg vil også dette året gå til innkjøp av fantasiløse presanger som flaske vin eller en CD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begonia
Jeg elsker julen, og er utrolig facinert av alle som klarer å lage hjemmelagde presanger som ser ut som de er kjøpt på Norway Design e.l.

Selv har jeg prøvd meg uttallige ganger, lurt opp i stry av lovnader som "at dette kan selv et barn klare". Mitt problem er at det faktisk ser ut som at et barn har laget det. Og jeg kunne aldri i livet tenkt meg å gi det bort. Ei heller ha det hjemme hos meg selv.

Så. Sånne som meg vil også dette året gå til innkjøp av fantasiløse presanger som flaske vin eller en CD.

Hvorfor ikke lage dine egne cd-plater da? Finn fram masse bilder og brenne dem over på cd. Er sånne gave jeg elsker å få. Da kan jeg legge bildene inn på min egen pc - og bruke dem til hva jeg vil. Kjempekoselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lissi32

Flott tråd, jeg kom på en genial ide. Kjøpe feks gulltråd, strikke serviettringer men du har tredd på perler først:O)

Lage noen i rødt og gull å pynte bordet med. Høres enkelt og flott ut. Jeg ble så inspirert her jeg sitter at jeg fikk lyst å begynne med dette allerede nå.

Flott med en tråd men julegaver som folk virkelig kan sette pris på:O)

takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott tråd, jeg kom på en genial ide. Kjøpe feks gulltråd, strikke serviettringer men du har tredd på perler først:O)

Lage noen i rødt og gull å pynte bordet med. Høres enkelt og flott ut. Jeg ble så inspirert her jeg sitter at jeg fikk lyst å begynne med dette allerede nå.

Flott med en tråd men julegaver som folk virkelig kan sette pris på:O)

takk.

Det var jo en kjempebra ide, og de burde jo gå veldig fort å strikke!!

Tror jeg må se om jeg finner en garnbutikk i nærheten, bare jeg blir litt friskere (influensah*lvete)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk. Grønn
Har noen gode sider med oppskrifter på godis man kan gi til besteforeldre o.l.? :D

Herlig tråd folkens!

Hvis du går inn på DetSøteLiv.no og ruller litt ned på siden så kommer du til e kategori som heter Hjemmelaget konfekt, der finner du mye godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg prøvd meg uttallige ganger, lurt opp i stry av lovnader som "at dette kan selv et barn klare". Mitt problem er at det faktisk ser ut som at et barn har laget det. Og jeg kunne aldri i livet tenkt meg å gi det bort. Ei heller ha det hjemme hos meg selv.

:ler: Samme her! Og hver gang TROR jeg at det blir like fint som det man kjøper på f.eks Norway design. Julekortene får fingermerker og limflekker, limer på ting bittelitt skeivt, osv. Kløne! :fnise:

Men moro å se hva andre gjør da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg skryte litt av min fantastiske julegave idé som jeg akkurat har kommet på. Den kan gis til så og si alle, og er en fryd for enhver!

Hva det er? En hjemmelagd kokebok!

Jeg skal gå til innsamling av folks beste oppskrifter (f.eks. mormors toska kake, pappas ciabattaer o.l.). Bakerst setter jeg av et par linjerte sider, som gir mulighet til å skrive inns ine egne oppskrifter Er ikke dette en fantastisk gave, vet ikke jeg?

Selv satser jeg på å gi den til søsken og venninner.

Nå er jeg fornøyd, da var MANGE gaver unnagjort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...