Gå til innhold

Hjemmelagede julegaver


Bokormen

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å lage kalendere til familie og venner med bilder vi har felles, gjerne "krydret" med noen fine sitater og visdomsord. Jeg har aldri laget kalender helt selv, men kjøper slike man kan feste bilder på, men er man kreativ kan man jo enkel lage alt selv. Jeg vurderer det i år - noen tips til hva jeg trenger og hvordan jeg kan utforme en fin kalender?

Jeg er veldig glad i å lage kalender med bilder, sitater osv i Office Publisher. Skriver de ut selv på fotopapir, og får satt på "ringer" øverst på trykkeri e.l. Publisher følger vel med de litt større utgavene av Office, men det finnes sikkert andre programmer man kan laste ned på nettet, gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt å lage stjernebok til noen i år.

Har en tante som er veldig glad i jula, og jeg lurer på om jeg skal lage en med tema jule-evangeliet.

På Allkopi kan man bestille personlige almanakker der man legger inn egne bilder. Det har jeg vurdert som en ekstragave til mannen og meg selv.

Besteforeldrene fikk kopper som barnebarna hadde dekorert med porselensmaling-tusjer i fjor. Det kan vel hende vi utvider serviset med et par kopper til i år. Morsomt å se utviklingen.

Jeg skal dessuten lage oppgavekalender til noen gode venner.

Blir sikker mer også... jeg har lyst til å lage mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å lage stjernebok til noen i år.

Har en tante som er veldig glad i jula, og jeg lurer på om jeg skal lage en med tema jule-evangeliet.

På Allkopi kan man bestille personlige almanakker der man legger inn egne bilder. Det har jeg vurdert som en ekstragave til mannen og meg selv.

Besteforeldrene fikk kopper som barnebarna hadde dekorert med porselensmaling-tusjer i fjor. Det kan vel hende vi utvider serviset med et par kopper til i år. Morsomt å se utviklingen.

Jeg skal dessuten lage oppgavekalender til noen gode venner.

Blir sikker mer også... jeg har lyst til å lage mye.

Stjernebok?????

Oppgavekalender????

Hva er det????

Kanskje noe jeg kan lage til noen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerneboka var veldig fin! Noen som har link til sider hvor man kan få kjøpt utstyr til å lage denne, evt sider med instruksjoner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er link til oppskrift på stjernebok.

http://www.scrapping.no/forum/viewtopic.php?t=62143

En oppgavekalender er min egen ide. Det er rett og slett en julekalender uten ting, men der man istedet får oppgaver hver dag. Oppgavene skal være noe som får deg til å skape et stoppunkt i hverdagen. Det skal ikke ta mye tid og krefter, men skal derimot gjøre dagen litt spesiell. Og gjøre at adventstida handler om annet enn stress og mas.

Typiske oppgaver er f.eks

- at alle i familien forteller hverandre om et fint minne fra jula.

- At man skrur av tven og setter på en cd med julemusikk

- At man ringer til noen man ikke har snakket med på lenge

- At man sier noe fint til noen man jobber sammen med/går på skolen sammen med. Og etterpå skal man fortelle de andre hvordan de reagerte.

- At man skal være hemmelig hjelper en dag. Man skal være ekstra omtenksom og prøve å hjelpe andre hele dagen.

o.s.v

Har blitt tradisjon i vår familie, og er noe alle gleder seg til tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å strikke labber og votter som skal toves, de blir skikkelig gode og varme.

Så har jeg funnet en oppskrift på et strikkepledd i angoraull, det skal jeg strikke til noen venninner.

Ellers har jeg tenkt å lage charmsarmbånd til noen (veldig enkelt).

Til mine svigerinner skal jeg sy noen fine linvesker, med bilder av barna dems på.

Som ekstragave blir det sikkert laget noen glass med brente mandler og karameller. Det pleier å falle i smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å strikke labber og votter som skal toves, de blir skikkelig gode og varme.

Så har jeg funnet en oppskrift på et strikkepledd i angoraull, det skal jeg strikke til noen venninner.

Ellers har jeg tenkt å lage charmsarmbånd til noen (veldig enkelt).

Til mine svigerinner skal jeg sy noen fine linvesker, med bilder av barna dems på.

Som ekstragave blir det sikkert laget noen glass med brente mandler og karameller. Det pleier å falle i smak :)

Åh, er strikkeoppskriften vanskelig? Jeg har lyst å strikke et pledd til mormor, men jeg er ikke så flink å strikke da... Så hvis noen har enkle strikkeoppskrifter så vil jeg gjerne prøve meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å strikke et pledd, er vel noe av det enkleste, men også kjedeligste man kan gjøre :)

Om man vil ha det enklest mulig, er det bare å legge opp ønsket antall masker, og strikke til man syns det er stort nok :) Om man tover det etterpå, blir teppet ekstra godt og "tett", men husk da på at det krymper mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å strikke et pledd, er vel noe av det enkleste, men også kjedeligste man kan gjøre :)

Om man vil ha det enklest mulig, er det bare å legge opp ønsket antall masker, og strikke til man syns det er stort nok :) Om man tover det etterpå, blir teppet ekstra godt og "tett", men husk da på at det krymper mye!

Bokormen har rett, det er veldig enkelt og kanskje litt kjedelig. Men med tykt garn og tykke pinner går det fort. Dessuten kan man se på TV samtidig f.eks. Jeg fant oppskriften i en bok som heter "Små og store ideer i blått og hvitt", har ikke boken her dessverre.

Oppskrifter til labber og votter har jeg fått av en venninne, har ikke de her heller dessverre. Lover å legge ut forklaring/beskrivelse når jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

denne tråden må jeg abonere på!

Jeg pleier å lage kalender, med bilder fra året som har gått.

Også pleier jeg og fylle norgesglass med forskjellige hjemmelagede godterier. Det pleier å bli godt mottatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syr lappeteknikk. Min nærmeste familie er ikke så stor. Derfor har jeg som oftest sydd noe til en av dem til jul. Ett år sydde jeg posthus (i boken til Hanne Firmann). Det var veldig populært. Det er fortsatt en del som hinter om de har lyst på.

Julen 2005 sydde jeg ett slumreteppe til mine foreldre som hadde hjulpet meg masse i forbindelse med leilighetskjøp. Det som var det kjekkeste med den gaven, var at mor ikke ante noen ting. Som oftest har hun full kontroll.

Iår tror jeg skal sy en juleløper til min nye svigerinne. Hun er aktiv kristen, og jeg tror hun hadde satt pris på denne løperen til jul https://www.arttoheart.com/online/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig!!Håper å finne ideer og bli inspirert til å lage noen gaver i år!",)Kor begynner en om man ikke er av den kreative/kunstneriske typen?Hadde vært moro å kurse seg og blitt trygg på å lage masse som er kjekt å gi og kjekt å få!

Danne juleverksted?Jeg er med!",)

Takk for flott tråd"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kordan legger man til tråder som en ønsker å følge med på?Skjønner ikke kordan dere gjør det,jeg!",)

Når du skriver i en tråd havner den automatisk under "mine innlegg". Jeg vet om andre som får mailvarsling på tråder, men ettersom jeg er veldig aktiv ville mailboksen min blitt sprengt.

Mine innlegg synes jeg er genialt (ligger link øverst på siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det veldig mange gode tips! Kjempebra :)

Lurer nå på om jeg rett og slett skal lage kurver med forskjellig hjemmelagde ting i, til jul i år!

En kurv kan feks inneholde:

1 liten flaske hjemmelaget likør

1 glass hjemmelaget godteri

1 "hjemmelaget" kleshenger

1 kalender med bilder og sitater som passer til den som får kurven

1 bilde i selvdekorert ramme

1 par hjemmestrikkede tøfler (hadde en flott oppskrift på noen man strikket som lapper, og så sydde sammen til tøfler, som man tovet, om noen har denne oppskriften, håper jeg de kan legge den ut her, evt sende meg på pm :) )

+ + + :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan du legge ved et glass hjemmelaget syltetøy, kan kjøpe ingredienser fra butikken om det er vinter. Du kan lage f.eks appelsin eller sitronmarmelade. fint å ha i kurven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...