Jump to content
Bokormen

Hjemmelagede julegaver

Recommended Posts

Bokormen

Etter å ha selv blitt inspirert av Pax (hjemmelaget likør til julegave!) tenkte jeg at det ville være artig å starte en tråd hvor folk kan legge inn sine beste tips til hjemmelagede julegaver.

Selv planlegger jeg nå den store likør-produksjonen, og har tenkt å prøve-lage noen "porsjoner" først for å finne ut hvilke smaker jeg vil lage mer av og gi bort. Har tenkt å prøve med blåbær, tyttebær, molter og kirsebær iallefall, men vil gjerne ha tips til andre smaksvariasjoner!

Ellers har jeg ofte pleid å strikke "flaskenisser" som jeg tover, men nå har vel alle jeg kjenner fått hver sin, så får vel finne på noe nytt i år :)

Skal også innom noen hobbybutikker i helgen, og se om jeg finner en koselig julekalender jeg kan brodere, og gi i luke nr 1 til samboeren i år (vi lager alltid kalender til hverandre).

Fortsetter under...

Trampe

Jeg lager en bok til svigermor. Den heter merkedager, og jeg har laget ei side for hver måned. Der kan hun skrive inn alle bursdagene i familien, den vokser og vokser. Jeg har pynta boka med hjelp av scrappeteknikker, den er laget primært av pappkartong. Og så har jeg bundet den sammen selv. Synes den blir knallstilig!

Men til neste år skal vi gi bort kalendere med bilder av barnebarn og oldebarn, da er knøttet vårt kommet til verden! :)

Arkana

* Lage fotoalbum om fine tider med den personen, gjerne pent dekorert osv. Trenger ikke være deg selv, men kan være f.eks. barna dine sammen med bestemor som gave til henne.

* I tillegg til likør finnes det mange gode spiselige gaver, f.eks. biscotti eller andre kjeks, konfekt, marinerte oliven, syltetøy, karameller, kaker, forskjellige typer sild, hjemmelaget pesto/ketchup/chutney/sennep, gode smaksatte oljer i pene flasker, sukkertøy osv

* Klær du har sydd/strikket/heklet osv. Broderte duker, selvmalte postkasser/dørskilt, nøkkelskap du har malt/dekorert (f.eks. med decoupage), bilder du har malt. Dekorerte tallerkener/kopper/glass.

* Hjemmelagede såper, smykker e.l.

* Gavekort på f.eks. massasje, barnevakt, plenklipping, tur i skogen, middag hjemme hos deg osv. (perfekt for de som kanskje ikke har så mange penger)

Guest Tigerjente

Kjempefin tråd, som jeg bare må ha på listen min.

Kommer nok til å bruke endel tips herfra da jeg liker hjemmelagede julegaver godt.

Guest s.n

Fin tråd!

Jeg har masse mynte i hagen, og i år har jeg tatt masse stiklinger som jeg tenkte jeg skal sette i potte. Voila - så har jeg små gaver! (har lampe i kjelleren som de får stå under frem til da...). I fjor tørket jeg ulike urter som jeg gav som små gaver.

Bokormen

Kommer mange gode tips allerede :)

Kom på at vi, ifjor, lagde kalendere til besteforeldrene våre, i Office Publisher. En mnd pr ark, med et bilde som passer til mnd, feks juni - bilde av båttur fra en tidligere sommer, september - bilde fra bursdsagen til faren min, osv. Skrev ut med fotopapir selv, og fikk innbundet på universitetsbokhandelen, såvidt jeg husker. Populær, billig og veldig koselig gave :)

Annonse

Guest ¤bella¤

Før om årene har jeg laget smykker, armbånd, og sukkertøy.

Godt å få noen nye tips her ;)

Guest Pax
Selv planlegger jeg nå den store likør-produksjonen, og har tenkt å prøve-lage noen "porsjoner" først for å finne ut hvilke smaker jeg vil lage mer av og gi bort. Har tenkt å prøve med blåbær, tyttebær, molter og kirsebær iallefall, men vil gjerne ha tips til andre smaksvariasjoner!

Bare en liten ting, det vil fungere dårlig å prøvesmake for å se hvor godt det er. Likøren må nemlig lagres på et mørkt sted fram til jul - minst. Prøvemsaker du på den før det, vil det smake såpe.

Guest Pax

- Kjøpe kleshenger i tre, male hvit, også male navnet til mottakeren i en annen farge, og evt pynt, f.eks blomster, stjerner

- Kjøpe billig hvit tallerken/kopp på f.eks Ikea, male denne med porselensmaling

- Hekle/strikke votter, skjerf, vesker

- Fortsørre bilde til å ha på veggen

- Jeg liker godt ikke-materialistiske gaver, f.eks et dikt eller en sang skrevet til den personen i en ramme

Bokormen
Bare en liten ting, det vil fungere dårlig å prøvesmake for å se hvor godt det er. Likøren må nemlig lagres på et mørkt sted fram til jul - minst. Prøvemsaker du på den før det, vil det smake såpe.

Ja, jeg leste om det idag :jepp:

Tenkte ikke så langt jeg...

Men har handlet inn sprit, og skal ut og kjøpe blåbær og multer etterpå, så da blir det vel likør til jul :)

- Kjøpe kleshenger i tre, male hvit, også male navnet til mottakeren i en annen farge, og evt pynt, f.eks blomster, stjerner

- Kjøpe billig hvit tallerken/kopp på f.eks Ikea, male denne med porselensmaling

- Hekle/strikke votter, skjerf, vesker

- Fortsørre bilde til å ha på veggen

- Jeg liker godt ikke-materialistiske gaver, f.eks et dikt eller en sang skrevet til den personen i en ramme

Du er jo full av gode tips! Likte særlig godt det med kleshengerne, det skal jeg lage, om ikke annet, så til mitt eget gjesterom :)

Guest Pax
Du er jo full av gode tips! Likte særlig godt det med kleshengerne, det skal jeg lage, om ikke annet, så til mitt eget gjesterom :)

Hehe, takk. :) Det med kleshengeren er jo en ganske billig presang og, men likevel personlig. Men da bør man jo finne billig maling, maling kan være dyrt.

Guest Frk Åberg

Jeg pleier alltid å lage en del julegaver selv. Et år lagde jeg massevis av strikkede trekantsjal. Jeg kjøpte tynt pusegarn og strikket med store pinner, så det ble lette, luftige sjal. Det er noen år siden, men jeg ser dem stadig i bruk fortsatt. Jeg la f.eks. opp tre eller fem masker på pinne nr. 10 (kan bruke enda større om man vil ha det enda luftigere), og økte med en maske for hver eller annenhver pinne, avhengig av hvilken form man vil ha og hvor stort det skal være. Dette er ikke vanskelig, og man kan få hjelp i strikkebutikken hvis man ikke er så stødig med pinnene.

I fjor strikket jeg stripete sokker til flere (dette er jo også en idé hvis man skal lage noe til gutter/menn). Og et mønsterstrikket skjerf i alpakkagarn, som jeg hadde lyst til å beholde selv.

Har også sydd mye vesker. Stort sett etter eget hode. Man bør ha en viss praktisk sans om man skal gjøre noe avansert uten mønster, men helt enkle nett kan alle få til. Man klipper ut to like store biter stoff, og syr dem sammen på vrangen. Så vrenger man vesken, bretter ned kanten oppe og syr fast. Så klipper man ut to lange remser til håndtak, som man bretter i to på langs. Man kan enten sy dem på vrangen og vrenge, eller brette inn kantene og sy fra retten. Man kan så feste dem på vesken f.eks. ved å sy to små sømmer i kryss på hver ende av håndtakene. Disse veskene kan man sy i morsomme mønstre.

Ellers så er det mye morsomt man kan lage av perler. Jeg har bl.a. vevd armbånd på perlevev, noe som blir ganske fint. Det er da lurt å lime knutene, så de ikke går opp. Øredobber er lett å lage, og det blir ikke så dyrt, siden man ikke trenger så mange perler. Man kan også lage helt enkle armbånd eller halskjeder, hvor man bare trer perler på en strikk eller snor.

I år har jeg lyst til å strikke votter til noen, og pynte dem med perler på toppen. Og så vil jeg sy klær til noen. Har sydd skjørt til et par venninner tidligere. Skal se om jeg gjør det til jul også.

Annonse

Bokormen

Da er likøren satt, det ble 2 glass med kirsebær og 2 glass med blåbær :) Blir spennende å se hvordan det går med det!

Ellers holder jeg på å strikke ett babyteppe til ei gravid venninne :)

Har også strikket mange sjal i gaver før, og de er veldig populære ja, særlig hos eldre kvinnelige familiemedlemmer :)

Jeg strikket med Highlander-garn, mener jeg, litt pusete, mykt og deilig, på pinne nr 15. Begynte med 3 masker, la på en på samme side hver runde, til jeg hadde 40, og så ned igjen til 3. Veldig enkelt, og er ferdig på en kveld (med litt trening) eller på en helg :) På noen sydde jeg også på perler, så ble de litt ekstra spesielle :)

Guest Frk Åberg
Har også strikket mange sjal i gaver før, og de er veldig populære ja, særlig hos eldre kvinnelige familiemedlemmer :)

Jeg strikket med Highlander-garn, mener jeg, litt pusete, mykt og deilig, på pinne nr 15. Begynte med 3 masker, la på en på samme side hver runde, til jeg hadde 40, og så ned igjen til 3. Veldig enkelt, og er ferdig på en kveld (med litt trening) eller på en helg :) På noen sydde jeg også på perler, så ble de litt ekstra spesielle :)

Ja, jeg mente forresten at jeg økte bare på begynnelsen av hver pinne eller både på begynnelse og slutt (ikke hver eller annenhver pinne). Det morsomme med sjal, er at man kan gi det både til gamle og unge. Lagde et stort og litt tjukkere et til bestemor, med et garn med masse jordfarger i, sånn at det ble noen slags striper i sjalet. Hun bruker det hele tiden når hun fryser om kvelden. Lagde mindre, tynnere til venninner. Siden sjal har vært litt på moten de siste årene, egnet de seg i grunnen til folk i ulike aldre (men selvsagt, noen av mine venninner ville aldri vist seg offentlig i sjal, og de slapp også å få).

Edited by Frk Åberg

Lilywhite
Ja, jeg mente forresten at jeg økte bare på begynnelsen av hver pinne eller både på begynnelse og slutt (ikke hver eller annenhver pinne). Det morsomme med sjal, er at man kan gi det både til gamle og unge. Lagde et stort og litt tjukkere et til bestemor, med et garn med masse jordfarger i, sånn at det ble noen slags striper i sjalet. Hun bruker det hele tiden når hun fryser om kvelden. Lagde mindre, tynnere til venninner. Siden sjal har vært litt på moten de siste årene, egnet de seg i grunnen til folk i ulike aldre (men selvsagt, noen av mine venninner ville aldri vist seg offentlig i sjal, og de slapp også å få).

Åh, skulle ønske jeg kunne strikke!! Fikk aldri helt dreisen på det på skolen, er venstrehendt og var vel dessuten litt utålmodig, hehe...men jeg liker å sy og male og tegne og bake da :) *begynne å tenke ut hjemmelagete julegaver snart ja*

Guest Frk Åberg
Åh, skulle ønske jeg kunne strikke!! Fikk aldri helt dreisen på det på skolen, er venstrehendt og var vel dessuten litt utålmodig, hehe...men jeg liker å sy og male og tegne og bake da :) *begynne å tenke ut hjemmelagete julegaver snart ja*

Hjemmebakte gaver høres godt ut :) Har også en venninne som er veldig flink til å tegne, og hun har flere ganger malt et lite bilde eller tegnet en tegning i tillegg til noe annet. Veldig fine julekort får jeg også av henne.

Guest Alou

Jeg pleier å lage kalendere til familie og venner med bilder vi har felles, gjerne "krydret" med noen fine sitater og visdomsord. Jeg har aldri laget kalender helt selv, men kjøper slike man kan feste bilder på, men er man kreativ kan man jo enkel lage alt selv. Jeg vurderer det i år - noen tips til hva jeg trenger og hvordan jeg kan utforme en fin kalender?

Tiit

Her skal jeg finne noen gode ideer!

Det er veldig lett og artig å lage småting i tovet ull. Eks mobilveske, smykker, brosjer (ull, ja) og pynte med perler. Ellers har jeg begynt å hakke (laaang krok, ligner hekling og går veldig raskt) Får se hvor mye jeg klarer å lage av småprodukter av slikt. Har noen ideer der også.

Hvitt lerret med stofftrykk kan bli både duk, gardin og putetrekk.