Gå til innhold

Hjemmelagede julegaver


Bokormen

Anbefalte innlegg

Jeg har pleid å lage kalender. Har brukt noen uker på å finne 12 fine sitater eller korte dikt, og så kaligrafere disse. Har scannet de, og så montert de på kalenderblader jeg har lagd i Word. De har vært ganske populære.

Et år tok jeg og lillesøster en haug med pene kaffebokser (aluminium med skrulokk), malte dem sølvfarget, og fylte de med egenproduserte godterier. Vi lagde også merkelapper av manipulerte bilder av oss som engler. De var også populære, har sett boksene stå fremme hos noen av de som fikk dem.

I år vurderer jeg å lage tilsvarende bokser, men med en annen vri. Kjøpte en bok om å pakke inn ting med stoff i Japan i våres, og tenkte på å kjøpe litt fint stoff og pakke inn bokser med godis. (Gjenbruk er fint, satser i så fall på at mottakerne kan bruke stoffene som små duker el.l. Og boksene kan resirkuleres.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en spennende tråd :D

Jeg har alltid laget julegaver selv og vet at de settes stor pris på.

I fjor forstørret jeg bilder til 20x30cm og rammet inn og gav til nærmeste familie som satte utrolig stor pris på det og jeg har fått mange bestillinger etter det ;)

Jeg har også brukt å bestille "gjør det selv" kit med julenisser ol. fra Panduro som jeg har koset meg med på kveldstid.

Ellers har det gått mye i strikking.. Lester, votter, skjerf og skjal.

Ser for meg at mange er lei av strikkerier fra meg nå så jeg må nok komme opp med noen nye ideer i år.

Likte veldig godt ideen med å lage små kurver med diverse saker og ting i... Tror det blir årets julegave :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som flere liker ideen med hjemmelagde julekurver :) Bra, da håper jeg familien og vennene mine blir glad for å få det også!

Idag handlet jeg på Panduro på vei hjem fra jobb, og det ble storinnkjøp:

- Stearin, parafin, "smeltekopp" og veke til å lage stearinlys. (Planen er først og fremst å lage hvite lys, da jeg syns dette er klassisk og fint, og noe "alle" liker, og evt pynte de med glansbilder el.)

- To forskjellige såpemasser (transtparent og kremsåpe), olivengrønn farge og Fresh-lukt (er ikke så glad i "kunstige" fruktlukter, og denne luktet rett og slett bare rent! Men syns vanilje var god også, så mulig jeg må prøve denne senere).

I tillegg har jeg kjøpt inn alt jeg trenger til sitrusmarmelade, så det blir veldig tidlig juleverksted her i helgen :) Blir mest prøveprosjekter da, for å se om det blir bra, også får jeg lage selve julegavene ved en senere anledning, etter litt prøving og feiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har jeg kjøpt inn alt jeg trenger til sitrusmarmelade, så det blir veldig tidlig juleverksted her i helgen :)

Ha litt lime oppi marmeladen, det tror jeg blir spennende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha litt lime oppi marmeladen, det tror jeg blir spennende. :)

Det er faktisk appelsin, sitron, lime og mandarin i oppskriften! Linket til den i en tidligere post :) Tror den blir bra ja, damene på jobb skal være testpanel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert ikke mange ukene :)

Det jeg lager nå er ment som en prøveporsjon for å se om det smaker godt, skal ikke lage det som skal i gaver før i desember :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha ja, kanskje noen andre har lagd marmelade før og kan gi oss et godt svar??

Jeg tror Arkana har skrevet en del om det tidligere... Søk litt så finner dere sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Arkana har skrevet en del om det tidligere... Søk litt så finner dere sikkert :)

Jeg søkte på marmelade, og fant flere tråder med oppskrifter, men ingenting om holdbarhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN den som googler, den finner:

Hell marmeladen over på rene glass med tette lokk, og oppbevar dem kjølig. Holdbarheten er ca. 6 måneder.

Men tror jeg venter til desember uansett :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igår kveld støpte jeg noen kubbelys (som forøvrig jeg ble veldig fornøyd med!) og bladde litt i "inspirasjonspermen" min, hvor jeg putter inn gode ideer jeg finner i blader, aviser o.l.

Fant der et tips om å støpe lys i gammeldagse tekopper, som små gaver, og inspirert av dette har jeg idag vært og raidet Fretex og kjøpt 7 søte små tekopper med tilhørende skål til den nette sum av tilsammen 75 kr :) Så i dag skal jeg se hvordan det blir :)

Ellers har jeg fått kjøpt inn små glass til marmeladen min, som jeg lager prøveporsjon av idag. Det blir spennende!

Er også på jakt etter små flasker (1-2dl) i glass, helst med skrukork, som jeg kan ha likøren min på, tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, skulle ønske jeg kunne strikke!! Fikk aldri helt dreisen på det på skolen, er venstrehendt og var vel dessuten litt utålmodig, hehe...men jeg liker å sy og male og tegne og bake da :) *begynne å tenke ut hjemmelagete julegaver snart ja*
Skulle ønske jeg også kunne strikke. Eller, kunnskapen ligger vel der - sånn laaangt bak i hukommelsen, det er vel heller tålmodigheten det skorter på. Skjønt, å strikke sånn varmesjal som ei nevnte i begynnelsen av tråden er jo en genial gave!!! Jeg elsker å få hjemmelagde gaver. Ett år gav jeg bort gaver i form av Sarah Bernhards (nyyydelig og faaarlig gode kaloribombe småkaker)som jeg la i små norgesglass og pynta med en rød sløyfe rundt. Særs populær gave. Og veldig billig! De små norgesglassene kjøpte jeg for en 20-30 kroner.

Hm...kanskje jeg skulle gjøre det i år også?! Et glass med S.B's og en pose julekaffe/julete?! Høres ut som en god plan :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...