Gå til innhold

Hjemmelagede julegaver


Bokormen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har skrevet om det i denne, tråden tror jeg? :klø: Det er ikke for sent, men du bør begynne nå. :) Om du lager likør trenger den ikke stå like lenge som dram (som er uten sukker).

Dette fordi sukkeret dekker over fæl smak, samme som som vinprodusentene gjør med dårlig vin.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_yvonne_*

Noen som har strikke-oppskrifter på legg og pulsvarmere,lue og poncho?

Å kanskje pledd?

Peiling på hva prisen blir viss jeg strikker ett pledd?

å hva med lue, å det?

Hvilket garn ville dere ha brukt?

vil ha tjukk trå på pleddet, og ikke fullt så tjukt på det andre.. Men det må være myyyykt!

Tar det lang tid å strikke alt dette? er ikke proff... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg prøve å strikke et skjerf, men kjenner jeg meg selv rett så blir det sikkert ikke rett. Bredden blir sikkert ikke lik hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strikker STORE sokker i tykt ullgarn som jeg tover kraftig. Så pynter jeg dem med litt nålefilting. Det er tredje året på rad nå at jeg har fått ønskeliste om flere sokker fra venner. :jepp: De slites jo ut etterhvert. Mennene får upyntede sokker, men med lengre vrangbord. De er kjempefine i gummistøvler.

Jeg kjøper også ofte ullgensere o.l. på loppemarkeder og tover dem. (hiver de i vaskemaskinen på 50-60 grader) Det blir fine puter, vesker og i ett tilfelle - et lekkert lappeteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart sette i gang med kalender- laging. I år har jeg tenkt å gi til mange (bl.a. mamma, farmor og svigerinne). Vil gjør en liten vri på det i år og ikke sette inn noen bilde, så kan de selv velge hva de vil ha i kalenderen :). Men vil sette på noen "dekoreffekter" og skrive noen dikt/ordtak mm. på hver side. Skal innom Panuro i morgen og titte litt etter dekor jeg kan ha på. Noen som har noen tips? Jeg skal lage kalenderen på farget stive ark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker STORE sokker i tykt ullgarn som jeg tover kraftig. Så pynter jeg dem med litt nålefilting. Det er tredje året på rad nå at jeg har fått ønskeliste om flere sokker fra venner. :jepp: De slites jo ut etterhvert. Mennene får upyntede sokker, men med lengre vrangbord. De er kjempefine i gummistøvler.

Jeg kjøper også ofte ullgensere o.l. på loppemarkeder og tover dem. (hiver de i vaskemaskinen på 50-60 grader) Det blir fine puter, vesker og i ett tilfelle - et lekkert lappeteppe.

Har du oppskrift? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet akkurat på stuebordet mitt og fikk en ide!

Hva med å kjøpe inn litt forskjellig stoff som matcher hverandre og sy sammen passe brede remser til en løper? Så kan man evt pynte med noen bånd. Da trenger man ikke mye stoff og får flotte og særegne duker. Sånne løpere finnes det masse av i butikkene for tiden, men de er dessverre veldig dyre. Sy på et bakstykke av en av stoffene for å skjule sømmene.

Man kan også lage matchende puter, men da må man være flink til å sy glidelåser.

Det forutsetter vel en symaskin da...

Det tror jeg kanskje jeg skal lage! :jepp:

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Jeg tittet akkurat på stuebordet mitt og fikk en ide!

Hva med å kjøpe inn litt forskjellig stoff som matcher hverandre og sy sammen passe brede remser til en løper? Så kan man evt pynte med noen bånd. Da trenger man ikke mye stoff og får flotte og særegne duker. Sånne løpere finnes det masse av i butikkene for tiden, men de er dessverre veldig dyre. Sy på et bakstykke av en av stoffene for å skjule sømmene.

Man kan også lage matchende puter, men da må man være flink til å sy glidelåser.

Det forutsetter vel en symaskin da...

Det tror jeg kanskje jeg skal lage! :jepp:

Du trenger heller ikke å ha glidelåser i puter. Du kan sy bretten på stoffene på baksiden litt over hverandre, sånn at det blir en åpning, men den blir dekket av stoff på en måte. Eller du kan brette kantene over hverandre og feste med bånd eller lage en festeordning med knapper. Eller man kan sy borrelås på baksiden av brettene. Eller bare sy stoffet helt fast uten åpning, men da har man ikke mulighet til å vaske (eller det blir kanskje vanskeligere?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også abonnere på denne utrolige koselige tråden :). Har tenkt å "sylte" coctailbær i Bacardi Razz og blåbærlikør, er nydelig godt. All likør eller svak sprit kan brukes. Små glass får man kjøpt overalt, tiern, nille har som oftest juleglass som kan brukes. Jeg bruker også å pynte dem med julebånd. Går fint oppi kurver sammen med hjemmelaget marmelade, julegodteri og julekaker :)

Endret av Heritære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger heller ikke å ha glidelåser i puter. Du kan sy bretten på stoffene på baksiden litt over hverandre, sånn at det blir en åpning, men den blir dekket av stoff på en måte. Eller du kan brette kantene over hverandre og feste med bånd eller lage en festeordning med knapper. Eller man kan sy borrelås på baksiden av brettene. Eller bare sy stoffet helt fast uten åpning, men da har man ikke mulighet til å vaske (eller det blir kanskje vanskeligere?).

Tja, uten mulighet for å ta ut puta får man vel ikke vasket så lett, men å bruke knapper er en god ide. Hvis man lager hemper kan man sy på fine knapper som blir en del av pynten.

Den letteste måten å "masseprodusere" slikt på er å sy sammen laaaange remser av tøy og bånd, og så klippe de opp i passe stykker og sy på baksiden.

*klør i fingrene etter å begynne*

Det er nok lurt å bruke tynne og myke stoffer for de blir penest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En annen ting jeg har gjort mye av her hjemme er å kjøpe servietter med fint motiv eller mønster og klippe ut et motiv eller en bord som jeg fester på et kubbelys.

Jeg fester dem ved å varme opp en skje eller kniv over en flamme og gni det forsiktig over serviettbiten jeg har plassert der jeg ønsker på lyset. Da smelter litt av lyset og fungerer som lim.

Ikke bruk for store motiv! Lyset smelter ikke der man har servietten og det fører ofte til at de brenner dårlig eller begynner å renne midt i osv.

(lag noen lys og gi i gave sammen med en pakke servietter så kan man pynte et bord med matchende pynt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarabi

Jeg har ingen oppskrift, men jeg bruker 48 masker på pinne nr. 5 og tykt garn.

Strikker vanlig vrangbord til herresokkene og strikker foten ca. 24 cm. lang.

På damesokkene strikker jeg vrangborden frem og tilbake slik at den kan brettes ned. Lager knapp og hempe med nålefilting. Foten strikker jeg sånn omtrent 23 cm. lang. Jeg tover de 2 eller 3 ganger på 40 grader. Det er lettere å ha kontrollen med hvor mye de krymper på den måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f.eks. å lage en hjemmelaget kokebok/oppskriftsbok til noen som man vet kunne trenge det? (eks. noen som akkurat har flyttet hjemmefra osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt ting på panduro til 1100 kr!! Uæh, mye penger...men skal lage kalender, nisser og engler...og julekort. Og så har jeg kjøpt inn endel bånd etc til å pynte opp pakker etc...blir kanskje ikke helt hundre prosent hjemmelaget når det er sånne materialsett, men er koselig :) Tenkte å invitere venninner på juleverksted i november (desember er eksamenstid og de fleste drar på juleferie rett etter), lage kakao, og så at vi baker hjemmelagete julekaker (ikke ferdigdeig!!), lager kort og små juledekorasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...