Gå til innhold

Hjemmelagede julegaver


Bokormen

Anbefalte innlegg

jeg har laget disse flere ganger og de er alltid populære. dvs te-skrin i tre som jeg dekorerer med decupage, maling, osv slik at de passer inn hjemme hos den/ de som skal få den. så fyller jeg den med fordkjellig te poser... superkoselig å sette frem på bordet hvis man får gjester..... jeg har også laget et slikt skrin til julepynt et år, dvs dekorerte skrinet, skrev en julesang på lokket. Så lagde jeg juletreepynt som fikk hver sin lille plass i skrinet, små strikkede engler, hjerter i hardangersøm osv.... hmmm kanskje jeg skal lage et slikt til svigermor i år.... er noen år siden sist jeg lagde det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har laget disse flere ganger og de er alltid populære. dvs te-skrin i tre som jeg dekorerer med decupage, maling, osv slik at de passer inn hjemme hos den/ de som skal få den. så fyller jeg den med fordkjellig te poser... superkoselig å sette frem på bordet hvis man får gjester..... jeg har også laget et slikt skrin til julepynt et år, dvs dekorerte skrinet, skrev en julesang på lokket. Så lagde jeg juletreepynt som fikk hver sin lille plass i skrinet, små strikkede engler, hjerter i hardangersøm osv.... hmmm kanskje jeg skal lage et slikt til svigermor i år.... er noen år siden sist jeg lagde det....

Det var jo kjempelurt!

Men hvor kjøper du skrinene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panduro, kanskje? Har i alle fall sett forskjellige treskrin i hobbybutikker. Og, det går og an å lage selv på årnkli. (mener jeg å huske fra sløydtimene på barneskolen. :ler: )

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har faktisk kjøpt de på sgs hobby( nettbutikk) ca 100,- stk så de er ikke spes dyre heller... nå har jeg bestilt 3 nye så får jeg se hvordan de blir seende ut i år..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer mange gode tips allerede :)

Kom på at vi, ifjor, lagde kalendere til besteforeldrene våre, i Office Publisher. En mnd pr ark, med et bilde som passer til mnd, feks juni - bilde av båttur fra en tidligere sommer, september - bilde fra bursdsagen til faren min, osv. Skrev ut med fotopapir selv, og fikk innbundet på universitetsbokhandelen, såvidt jeg husker. Populær, billig og veldig koselig gave :)

Det var jo supersmart da. Og kanskje litt mer personlig enn de man får i fotobutikker etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo supersmart da. Og kanskje litt mer personlig enn de man får i fotobutikker etc?

Ja, de ble veldig fine! Det var enkelt å lage, og man kunne lett forandre fargetema og velge mellom mange forskjellige maler.

Blir nok det i gave i år og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd! Nå ble jeg skikkelig inspirert.

Skal lage kalendere til farmor og mormor og muligens en til mamma og pappa. Lager de i publisher og det er veldig greit og lettvint. Setter inn bilder jeg har tatt på venstre side av selve kalenderen.

Har også lyst til å lage noe spiselig til å ha på glass eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd! "avhengi"

Noen som har oppskrift på julestrømper? eller hvor man kunne få fatt i udekorerte?

det spørs hvilken type du er ute etter, vet at en del hobbybutikker har slike sett, men har aldri prøvd de selv så jeg vet ikke hvor bra de er. Jeg har stort sett brodert julestrømper, og mønstrene har min mor i en julestrømebok hun bestilte for 15-16 år siden. I tilegg har jeg funnet en del mønstre i britiske broderiblader som cross stithc, quick &easy osv disse får man kjøpt på narvesen og slike steder. Man kan jo også finne et fint julemotiv, brodere dette midt på strømpen og brodere navnet øverst, man trenger jo strengt tatt ikke noe mønster. lykke til uansett om du skal sy elelr brodere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88

Jeg pleier å lage div. smykker/malerier til venninner. Ellers har jeg laget diverse krukker etc. til foreldre/besteforeldre.

Forsøker å lage noe nytt hvert år, så det er greit med inspirasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har laget disse flere ganger og de er alltid populære. dvs te-skrin i tre som jeg dekorerer med decupage, maling, osv slik at de passer inn hjemme hos den/ de som skal få den. så fyller jeg den med fordkjellig te poser... superkoselig å sette frem på bordet hvis man får gjester..... jeg har også laget et slikt skrin til julepynt et år, dvs dekorerte skrinet, skrev en julesang på lokket. Så lagde jeg juletreepynt som fikk hver sin lille plass i skrinet, små strikkede engler, hjerter i hardangersøm osv.... hmmm kanskje jeg skal lage et slikt til svigermor i år.... er noen år siden sist jeg lagde det....

Jeg lagde slike for noen år siden, og da samla jeg på papiret som er rundt teposene, og lagde en tepose-collage-decoupage-fargebombe av et teskrin. Det året hadde de kjempefine treskrin til 20 kr på Rimi....

Ellers er jeg hjemme fra jobben med forkjølelse idag, og koser meg med denne tråden. Har begynt å lage plan for radioadventskalenderen min. Jeg lager 24 julete og personlige radioprogrammer i miniatyr- ett spor for hver dag på en CD. Julemusikk, oppskrifter, historier, personlige beskjeder osv. Og selvfølgelig masse gøy med å lage julejingler og velge ut musikk. Schläger hos familien min.

Jeg er brukbar på håndarbeid, men med strategisk ugunstig plasserte eksamensperioder i alle år har det blitt lite tid til juleverksted. Og denne høsten blir visst tidenes overtidshøst, så jeg har nok ikke så mye tid i år heller. Og jeg som trodde jeg ville ha all verdens fritid som voksen og ferdigutdanna. Haha.

Men for noen år siden begynte jeg med to faste juleverkstedting:

1. Elgekalenderen. Det er akkurat like sykt som det høres ut. Jeg er glad i naive dyrefigurer, og så fant jeg en utrolig kul og stillistert elg på en serie barneprodukter fra Ikea. Denne elgen var lett for meg å tegne, og plutselig kom jeg på at det hadde vært morsomt å tegne den samme elgen i mange forskjellige roller. Dermed kjøpte jeg ferdigkalender, og dekorerte med 12 forskjellige elger, basert på samme grunnform.

Opp gjennom årene har kalenderen fått flere fans, så nå lager jeg den samme kalenderen til flere, dvs at jeg lager 6 juni-elger og 6 august-elger osv. Og så har jeg fått for meg at jeg ikke kan lage elger som har vært laga før. Det fører selvfølgelig til at mange rare ideer blir gjennomført. Noen elger er relatert til måneden de representerer, andre ikke.

Opp gjennom tida har jeg laget:

-ballerina-elg med påsydd tyll-tutu

-olav den heilage-elg i juli

-s&m-elg

-påskekylling-elg

-nils arne eggen-elg

-paris hilton-elg

-død elg-kritt-omeriss med gul csi-sperring

-hippie-elg

-julenisseelg

-rudolf-elg

-golden retriever-elg

-havfrue-elg

...og alt mulig annet tenkelig....

(nye forslag mottas med takk)

2. Klippe-lime-julehefte til pappa og mamma

Jeg samler opp gode striper fra favoritttegneseriene deres, finner nye tegnere jeg tror de vil like, både på papir og elektronisk.

Så samler jeg de, og lager et fint hefte. Mitt mest ambisiøse hefte var det året jeg kom hjem tidlig til jul, og brukte lang tid på å lage et langt hefte med alle snømannstripene fra Tommy og Tigern. Og det er jo endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å strikke slike tovede vinflaskeposer og gi til mine venninner til jul, men jeg trenger oppskrifter på sånne. Gjerne med noe mønster. Er det noen som kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har veldig lyst til å strikke slike tovede vinflaskeposer og gi til mine venninner til jul, men jeg trenger oppskrifter på sånne. Gjerne med noe mønster. Er det noen som kan hjelpe meg med det?

Jeg strikket en sånn i fjor, men min var bare hvit også broderte jeg på navnet til venninnen min + noen blomster på, i garn i en annen farge, før jeg tovet den. Ble veldig fin, og sånne kunne jeg egentlig tenkt meg å lage fler av.... nå må jeg hjem og lete etter oppskriften :)

Legger den ut her, om jeg finner den!

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage en syskrin til min mor. Kjøpt et helt plaint treskrin og så skal jeg gravere navnet hennes på lokket med en pusse/graverings maskin jeg kjøpte i fjor. Så maler jeg litt på noen krusseduller for å lage den "sy følelsen" :)

Graverings maskinen bruker jeg og til å lage dekroative glass til venner og familie. Har og brukt den til å lage navnelapper i selskap på glass :ler: Kan bli litt dyrt men hvis det bare er noen venninner så slår de alltid ann :Nikke::engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært på Panduro igjen, og jobbet litt videre med julegaveprosjektene mine :)

Kjøpte denne filtborden som jeg skal ha rundt de hvite kubbelysene jeg har støpt. Kjøpte også cellofan og et koselig rødt bånd jeg skal bruke for å pakke inn kubbelysene.

Ellers kjøpte jeg rødt silkepapir. Pakker alltid inn gavene med rødt silkepapir innerst, og gråpapir ytterst. Som bånd bruker jeg hyssing, og lakker igjen med rød lakk. Blir litt gammeldags og koselig :)

Kjøpte også former til å støpe såpe, så nå har jeg begynt å støpe mine første såper! Blir spennende å se hvordan de blir når de har stivnet!

Kom også på at jeg har en oppskrift på en spicy nøtteblanding jeg tror jeg skal lage. Kjøper forskjellige usaltede nøtter på innvardrerbutikken og rister de i ovnen med en litt sterk krydderblanding. Har aldri prøvd oppskriften før, så tror jeg skal prøve den neste helg, for å se om de blir gode. Koselig å gi i et lite glass :)

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er helt enig i at gammeldags innpakning er koselig. gråpapir og hyssing eller rødt garn pluss segl. i tilegg har jeg lagd gavelapper formet som pepperkakemenn og damer i brun papp, tegnet på "melis glasur" og festet på, synes det passer bra til stilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig i at gammeldags innpakning er koselig. gråpapir og hyssing eller rødt garn pluss segl. i tilegg har jeg lagd gavelapper formet som pepperkakemenn og damer i brun papp, tegnet på "melis glasur" og festet på, synes det passer bra til stilen....

Ja, jeg har tidligere brukt røde tre-hjerter med silkebånd som merkelapper. Skreve Til xxx, Fra meg på den ene siden og Julen 200x på den andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor feiret vi julaften hos onkelen og tanten min. Da føler jeg at man må gi en liten gave til dem. Jeg kjøpte fersk kaffe til onkelen min og en pose med løs-te til tanten min+ at de begge fikk hvert sitt krus. Onkelen min tok kruset i bruk med en gang så dette var en suksess.

Året før kjøpte jeg og kjæresten min tallerkner på Ikea til 5,- stk og kjøpte så porcelentusjer som vi dekorerte tallerknene med. Dette syntes de var veldig morsomt selv om jeg faktisk var 20 år og ikke det "lille" barnebarnet lenger. Dette kan jo også brukes ¨på krus og liknende. De har også slike tusjer til glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...